Sv: Positiva Panelen
Till er som kommenterade min sits så kommer en liten uppdatering:
Igår så försökte jag tänka att jag aldrig skulle vinkla in knäna. För att åstakomma det fick jag tänka att höfterna plötsligt var jättebreda och lite mer utåtpekande åt varsitt håll (sett framifrån) jämfört med annars då jag nog låser ihop höfterna?
Lite lustig känsla först för benen kändes som att dom blev flera cm längre och av någon anledning satte hästen iväg i trav i frisk fart så snart jag hade gjort den sitsändringen och sen vägrade han sakta av till skritt igen och var väldigt framåt!
Positivt eftersom det kändes som att hela hästen rörde sig lite
mer, negativt innan man vet hur sjutton man ska hitta knapparna så han lyssnar igen!
Har suttit och kollat igenom lite gamla bilder och åtminstone en period tyckte jag att jag hade sits som var mer åt det hållet, men ungefär i samma veva som jag började rida för nuvarande tränaren så la jag till med spretande skänklarna igen. Förmodligen har jag lagt till med den ovanan helt enkelt för att jag tänkt fel i hur jag ska använda höfterna i vissa övningar och sen har jag inte reflekterat så mycket över det eftersom ingen av tränarna kommenterat den biten och vant in det mer och mer. Har kanske stundvis lyckats göra rätt ändå i lite testande fram och tillbaka men rent reflexmässigt spänt höfterna i vissa lägen... Kollar jag på bilder för lite över ett år sen har jag nästan motsatt problem - sitter (för) mycket på baken, har lite väl rak låst rygg (och lyckas ändå få överkroppen för långt fram!
) och spjärnar framåt med underskänklarna en bit framför lodplan. Nu när sitsen kändes bättre hade jag nog missat att jag i samma veva lagt till med andra ovanor!
Hursomhelst så tack så mycket för era kommentarer!
Nu vet jag ju inte till 100% att den här sitsen är rätt heller och jag måste lyckas anpassa mig efter den så jag klarar av att fortsätta rida så, men tack vare det tror jag våra slutor och volter kommer bli mycket bättre!
Även om det kändes som att jag satt och åkte omkring varv efter varv och knappt vågade inverka på hästen (iaf från början) så hade han väldigt trevliga rörelser, massor med gratisenergi (som väl iofs är trevligt att kunna reglera också!) och var allmänt rolig att rida, han kändes nästan stolt om man kan säga så!
Lustigt nog så fastän jag tyckte ALLT var toksvårt, att jag inte kunde inverka på honom, så var han ändå mycket mer lättstyrd och när jag försökte mig på en sluta i svåra varvet kändes det lekande lätt!
Ska försöka rida för tränare igen hyfsat snart och försöka få lite nya filmklipp då!