Positiva Panelen

Sv: Positiva Panelen

Det märks att du rider "bakifrån och fram"! :) Mycket power bakifrån! Översta bilden gillar jag bäst.

För att det ska vara konstruktivt som i något att jobba mot så kanske man kan försöka få lite balans också i påskjut framåt och kunna växla med bärighet (det ser man inte utifrån de här bilderna så eftersom det bara är enstaka bilder vet jag såklart inte om det ser annorlunda ut i andra situationer) så man får loss framdelen ännu ett snäpp och ännu mer bärkraft bakifrån.

Grymt snygg häst! Vilken rumpa! :love:
Ganska orättvist att ge konstruktiv kritik utifrån den här situationen för det lär ändå snabbt förbättras när hästen är mindre spänd och när du har kommit igång ordentligt!
Det man kan se är att den "krullar ihop" fram, gissningsvis för att den saknar pusselbitar i styrka och eller/bärighet eller pga dagshumöret -att den är spänd? När pusselbitarna sitter borde manken komma upp mer! :idea:

lånar knapp av mig själv

Här är jag och min pålle där vi är "just nu". Ganska representativt både när det gäller brister och förtjänster.
Det vi har fokuserat mest på/haft mest problem med är avslappning och balans (och min sits! :angel: ) och att huvudet på hästen är med sas för han har varit väldigt stressad och helst bara pinnat på i otakt och övertempo och varit svår att kommunicera med. Han har gärna dykt med framdelen och hamnat långt bakom hand och grymt bogtung.
Så avsett hur andra upplever att det ser ut "just nu" (vilket är intressant att höra! :D ) känns det som att vi har kommit en bra bit med en bra bit kvar! :)

Förvarnar för utstickande underskänklar som redan kommenterats om en del! ;) Blir tyvärr lätt så när man försöker vrida höfterna samtidigt som man trampar i stigbygeln som vikthjälp :o
http://www.youtube.com/watch?v=zY11Ih8FQsE

Verkar som om ni har kommit en bra bit. Jag skulle också vilja lägga ut bilder här om jag bara kunde fixat foton:p, här är ju folk snälla iaf.

Du säger själv att dina underskänklar sticker ut och det stämmer ju, men jag undrar om du har riktigt koll på varför. Jag tycker det ser ut som att du står upp, med långa läder dessutom (jag gillar också långa, men man ska inte behöva stå på tå, och det ser ut att vara på gränsen ibland). Det gör även att du blir lite framåtlutad och det är säkert därför som skänkeln ligger väldigt långt bak med. Jag tror att om du sätter dig ner på sittbenen och rätar upp dig så kommer benen att komma intill och i rätt läge. Du behöver inte ställa dig i stigbygeln för att ge en vikthjälp, det räcker med att lägga över vikten lite trampa ner mer. Trampa ner och ställa sig är ibland lätt att förväxla, man trycker lätt upp sig själv i samband med att man trycker ner i stigbygeln.
Annars tycker jag det ser väldigt lugnt och trevligt ut. Han verkar lyssna bra och samspelet är fint tycker jag.

Tack för feedback! :)

Du skriver att det är skillnad på att "trampa ner" och att ställa sig, tänker du på benets rakhet då enbart eller även hur mycket vikt det är frågan om? På videoklippet fuskar jag t o m med stigbygeltrampen jämfört med hur tränaren vill ha det... Inom AR vill man iofs också ha lite mer åt "ståsits" jämfört med vanlig dressyr, man märker på hästen att jag avlastar eftersom den totaldör om jag sitter utan stigbyglar pga att jag sitter för tungt! :rofl:
Anledningen att jag rider med såpass långa läder är för att jag måste vara väldigt rörlig (som i avspänd, spänner mig lätt om jag kortar stiglädren) och så lite påverkad av hästen som möjligt för att kunna flytta tillbaka mig och kuse om hästen vill vrida höfterna fel eller flytta över mig på högersidan. Av någon anledning känns det snett om jag kortar upp lädren! :o Misstänker också att det är sadeln som gör att det ser rakare ut än vad det är. Hängsitsen kan jag inte skylla på varken sadel eller stigläderlängd, den infinner sig när hästen trillar ner på bogarna och jag inte hänger med (*host* eller snarare - inte hinner med att INTE hänga med! :D ), så ju bättre jag rider och ju starkare pållen blir, desto lättare för mig att sitta rakt.
Ska testa något hål iaf och se hur det känns NU för nu var det ett tag sen!

AR är jag inte särskilt påläst om, så det kan din tränare säkert tusen gånger bättre.

Vad jag menade med att trycka ner var inte direkt benen utan att du lyfter lite ur sadeln. Även om man ska ha lättare sits inom AR så ska man väl fortfarande ha kontakt med sittbenen? Det var menat som en fråga, för jag vet inte.:p Det kanske du har, men det ser ut som att det kan glappa lite.
Jag kollade lite kort på filmen igen, och jag tror kanske inte att du har så långa läder som jag först trodde, utan jag tror att bilden lurades lite iom att att underskänklarna ligger lite utåt, bakåt.
Nu när jag tittade på det igen så tror jag att problemet med underskänklarna börjar redan i överskänkeln. Iom att du sitter i avlastningssits och lägger över vikten på låren (brukar jag med göra barbacka, har inte alls tänkt på hur jag ser ut då:o) så blir det ju att man spänner låren en del för att hålla upp liksom, och jag tror att det är det som gör att dina underskänklar sticker iväg lite. Och det är också därför som det ser ut som att du står lite (men som sagt, det verkar vara medvetet så det behöver du kanske inte ändra på).
Vad säger tränaren om det?
Det är ju svårt att hålla sig uppe i avlastningssitsen utan att spänna låren, men du kanske ska försöka hitta tyngdpunkten på ett annat sätt. Det brukar ju vara såna små saker som är så svårt att ändra på.
Men som du säger, det kommer nog att komma mer och mer ju stabilare hästen blir. Tycker det ser ut att vara på god väg.:laugh:

Tränaren skyller på sadeln och tycker jag ska skaffa ny! ;)

Hursomhelst så känns sitsen överlag som en viktig grej, att man ger rätt inverkan. Sen får underskänklarna hamna där dom hamnar! :p
Förutom att jag ibland måste dra fram dom med flit för att kunna ta spjärn framåt och lättare få tillbaka överkroppen...
Intressant att spåna i varför -misstänker höfterna som boven i dramat - att höfterna skulle behöva öppnas upp utåt på framsidan om det ska funka, fast det skulle jag inte klara utan att få stoora biverkningar på andra ställen eller rejält ont! har provat ståendes på marken! :o Men som sagt så känns det mest som en estetisk grej och eftersom jag inte tävlar får det rätt låg prio...

Angående att spänna låren så är det just när jag är på väg att tappa balansen som dom spänns per automatik och jag spänner fram skänklarna (det senare har jag fått öva på, tidigare for dom bak flera decimeter och då tappade jag balansen ännu mer! ;) ) annars brukar låren vara väldigt avslappnade. När JAG känner det som att jag sitter på rumpan och har kontakt med sittbenen så ser det ut som att jag sitter väldigt rakt och absolut inte bak på rumpan... Snarare om att bry sig så mycket om rumpan i sig försöker jag tänka på att höfterna inte ska tippa för mycket framåt utan även dom vara nästan lodräta om du förstår hur jag tänker?

Senast ändrad:

lånar knapp av mig själv

Här är jag och min pålle där vi är "just nu". Ganska representativt både när det gäller brister och förtjänster.
Det vi har fokuserat mest på/haft mest problem med är avslappning och balans (och min sits! :angel: ) och att huvudet på hästen är med sas för han har varit väldigt stressad och helst bara pinnat på i otakt och övertempo och varit svår att kommunicera med. Han har gärna dykt med framdelen och hamnat långt bakom hand och grymt bogtung.
Så avsett hur andra upplever att det ser ut "just nu" (vilket är intressant att höra! :D ) känns det som att vi har kommit en bra bit med en bra bit kvar! :)

Förvarnar för utstickande underskänklar som redan kommenterats om en del! ;) Blir tyvärr lätt så när man försöker vrida höfterna samtidigt som man trampar i stigbygeln som vikthjälp :o
http://www.youtube.com/watch?v=zY11Ih8FQsE

Oj vilket fint Ekipage Ni är!!

Jag skulle vilja skriva en spaltmeter om vad jag skulle vilja att du gjorde med och utan häst för att bli hjälpt med din sits, men påminner mig själv om att detta är positiva panelen men Totola, jag har verkligen tips som kan funka för dig, om du vill höra.

I övrigt så gillar jag koncentrationen, man kan nästan ta på den! härligt att se.

Tkr du ser ut att balansera på låren? Och tkr du hamnar för långt fram med överlivet. Ser inte heller ut som att du får ner sittbenen.

Men rider du AR? Har inte själv någon erfarenhet alls av det, så man kanske rider så?

Rider själv mkt med sisten och höfterna, så tror inte vi rider på riktigt samma sätt...

Men du skrev att hästen kunde bli framtung, är det hästen som "drar" med dej, lr blir han framtung för att du blir lite framtung ?

Men jätte fin häst verkligen! Tkr kallblodstravare är så fina :love:

kl

Här kommer en till kallblodstravare, min finnhäst som blev ridhäst på heltid för 3 mån sedan! :) Vill gärna höra vad ni tycker!

26260073.jpg

26622913.jpg

26622912.jpg

Om du orkar får du jättegärna PM:a tipsen! :idea:

Tuvisen:
Tackar! :banana:
Ska inte påstå att man rider så inom AR, snarare lite mer åt det hållet. T ex vill inte tränaren att jag ska sitta tungt på baken, däremot ska jag inte luta framåt i hängsits och halka bak med underskänklarna för det! :p

Hästen blir framtung och drar med mig. Å andra sidan kommer han såklart lättare loss när jag sitter rätt, och lyckas man hinna med att sitta kvar istället för att bli flyttad så är det såklart lättare för pållen att inte trilla fram på bogarna. Sen flyttar han mig i höfterna också vilket jag personligen tycker är toksvårt att rätta till med enbart sitsen eftersom hans "svåra" sida är den sida jag också har svårt att koordinera! :o

Vilken tuff färg! Läckert när den är klippt! :love:
Vackert ljus på första bilden och snyggt med allt rött i utrustningen! :)
Ser ut att söka sig bra framåt till handen och vinklar fint bak.

Det var det positiva det, den konstruktiva biten tror jag någon annan får stå för, hittar inget specifikt utifrån bilderna!

Till er som kommenterade min sits så kommer en liten uppdatering:
Igår så försökte jag tänka att jag aldrig skulle vinkla in knäna. För att åstakomma det fick jag tänka att höfterna plötsligt var jättebreda och lite mer utåtpekande åt varsitt håll (sett framifrån) jämfört med annars då jag nog låser ihop höfterna?
Lite lustig känsla först för benen kändes som att dom blev flera cm längre och av någon anledning satte hästen iväg i trav i frisk fart så snart jag hade gjort den sitsändringen och sen vägrade han sakta av till skritt igen och var väldigt framåt! :rofl: Positivt eftersom det kändes som att hela hästen rörde sig lite mer, negativt innan man vet hur sjutton man ska hitta knapparna så han lyssnar igen! :o

Har suttit och kollat igenom lite gamla bilder och åtminstone en period tyckte jag att jag hade sits som var mer åt det hållet, men ungefär i samma veva som jag började rida för nuvarande tränaren så la jag till med spretande skänklarna igen. Förmodligen har jag lagt till med den ovanan helt enkelt för att jag tänkt fel i hur jag ska använda höfterna i vissa övningar och sen har jag inte reflekterat så mycket över det eftersom ingen av tränarna kommenterat den biten och vant in det mer och mer. Har kanske stundvis lyckats göra rätt ändå i lite testande fram och tillbaka men rent reflexmässigt spänt höfterna i vissa lägen... Kollar jag på bilder för lite över ett år sen har jag nästan motsatt problem - sitter (för) mycket på baken, har lite väl rak låst rygg (och lyckas ändå få överkroppen för långt fram! ;) ) och spjärnar framåt med underskänklarna en bit framför lodplan. Nu när sitsen kändes bättre hade jag nog missat att jag i samma veva lagt till med andra ovanor!

Hursomhelst så tack så mycket för era kommentarer! :bow:
Nu vet jag ju inte till 100% att den här sitsen är rätt heller och jag måste lyckas anpassa mig efter den så jag klarar av att fortsätta rida så, men tack vare det tror jag våra slutor och volter kommer bli mycket bättre! :D
Även om det kändes som att jag satt och åkte omkring varv efter varv och knappt vågade inverka på hästen (iaf från början) så hade han väldigt trevliga rörelser, massor med gratisenergi (som väl iofs är trevligt att kunna reglera också!) och var allmänt rolig att rida, han kändes nästan stolt om man kan säga så! :D Lustigt nog så fastän jag tyckte ALLT var toksvårt, att jag inte kunde inverka på honom, så var han ändå mycket mer lättstyrd och när jag försökte mig på en sluta i svåra varvet kändes det lekande lätt! :banana:

Ska försöka rida för tränare igen hyfsat snart och försöka få lite nya filmklipp då! :idea:

*kl*

Puttar lite...

Jag med mitt arbiska fullblod Zadira.

All kritik är välkommen. *ursäkta för bildbomd*

Det första jag tänker på.. Blicken blicken blicken!

kl
Vill bara säga: Vilken trevlig tråd:)
Själv har jag inte kommit så långt med min ridning. Jag har haft ett lååångt uppehåll i ridningen. Nu har jag dock börjat rida in min unghäst och måste börja fila på min sits och balans. Försöker ta hjälp av övningar från boken Centered riding, men ibland tappar jag fokus eftersom det är mycket att tänka på när både jag och hästen skall lära samtidigt.

Det som är bra med att rida henne är att om jag sitter rätt och ger rätt hjälper, så svarar hon direkt. Ger jag fel hjälp, motstridiga hjälper eller sitter tokigt så märks det direkt. Hästen rättar mig alltså:) Just nu tränar jag därför mycket på att vikt och skänkelhjälper ska bli så tydliga som möjligt och när det funkar så får jag världens lyckorus. Tyglarna är än så länge inte det viktigaste, dock tömkör jag en hel del, så Vilda förstår tygelhjälperna väldigt bra. Jag har tyvärr inga jätebra bilder och ingen film.

DSCN2137.jpg

DSCN2139.jpg

DSCN2140.jpg

Men efter att kameran och "fotografen" varit med har jag kunnat analysera en del själv. Jag sitter i stolsits, kan delvis skylla det på att sadeln glider fram och inte passar riktigt. Mina skänklar är utåtvridna och jag ser att jag ger motstridiga hjälper med dem. På bilden där jag försöker driva på i lätt trav kryper jag ihop grymt mycket. Väldigt nyttigt att se bilder. Hoppas kunna få fler, så jag ser ev. framsteg (sadel är på G). Så länge får det bli lite barbacka(vilket är bra för balansen, men ibland gör det att jag spänner mig för mkt).

Nu analyserade jag kanske för mycket själv?:o

Vad nöjda ni ser ut på första bilden, verkligen så här --> :D

Precis som du själv är inne på så skulle jag rida lite barbacka. Då är man så illa tvungen att lära sig slappna av lite mer i säte och skänklar. Om du inte är helt säker med att sitta barbacka, så prova iaf. att släppa stigbyglarna en stund då och då, för att länga ut benen och öppna bäckenet lite. Försök tänka att du ska sitta på insidan på låren, inte på baken:)

*kl*

Jag har en ny film på mig och min nordis när jag rider, och så en markträningsfilm på mig och halvblodet.

Choklad och jag lär in framåt- nedåtsökning:
http://www.youtube.com/watch?v=rniglcU6ABo

Lea och jag leker lite i nya paddocken:
http://www.youtube.com/watch?v=xiaTiWu-Uck
Jag vet att jag tenderar att dra upp skänklarna när jag driver, och slutan i högervarvet är jättesvår, jag låser hela överkroppen:crazy:
Tyvärr lite dålig kvalite, men lite kanske ni kan se?
här är en bild från samma pass:
travsluta.jpg

Och så en film på mig och Lea från en kurs här i våras:
http://www.youtube.com/watch?v=Mw34ZZHJW28

Alla tips emottages tacksamt:)

Tack för tipsen!
Tycker du är jätteduktig med dina hästar. Har tittat på filmen med Choklad tidigare. Lea är verkligen superfin hon med. Jag är ju som sagt ingen expert, men jag tycker det ser jättefint ut. Enl. tidigare nämnda boks författare skall man titta ut vägen med blicken, men samtidigt inte vrida för mycket på huvudet. Man skall tänka att ögonen sitter mitt i bröstet och inte tippa ned axeln(luddigt?) Det är svårt för mig att se om detta har något med att du drar upp skänkeln att göra, tycker att du sitter väldigt bra på filmen och att dina axlar är raka, men jag själv har en tendens att tippa ner inneraxeln och då drar jag automatiskt upp skänkeln för att parera detta.

Hoppas att någon kunnigare kommer med bättre tips:)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 725
Senast: LenaH
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 228
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
Körning Det finns ju redan en bildtråd men nu tycker jag det var dags med en filmtråd på våra körhästar! Kritik är välkommen om man vill det...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama