Positiva Panelen

Sv: Positiva Panelen

Min kuse har precis startat sin "karriär" som ridhäst, har haft henne i ett år och började lite mer på "allvar" i höstas. Sedan har hon enbart blivit skogsriden över vintern.
Innan jag köpte henne är hon inte mkt riden, aldrig riden på ridbana.

På filmerna har jag nyligen satt igång henne.
Det är lite "slarvigt" ridet, hade inte planerat hur jag skulle rida utan blev lite på måfå med ridvägar osv. Men ursäktar mig med att jag oxå är lite ringrostig efter vintervilan:o

I sista filmen övar vi galoppfattningar, filmade för att jag skulle se vad jag gör fel och vad det är som inte funkar. Ser rätt tydligt hur fort hon lär sig att man kan sakta av och slippa min jobbiga skänkel om hon slår med bakbenen:grin:
Övar galoppen på volt av anledningen att det var stört omöjligt att fatta galopp på rakspår, detta har dock släppt den senaste tiden:)

Jag och kusen är inga stjärnor, men vill gärna ha lite konstruktiv krtitik samt inspiration!

http://www.youtube.com/watch?v=J4_eJu02Hq0

http://www.youtube.com/watch?v=6m8FOKRi7JY

http://www.youtube.com/watch?v=sLjBoumRdRA&feature=related

Jag är absolut heller ingen stjärna men en sak som jag hade gjort annorlunda var att inte låta henne sakta av efter hennes bakutsparkar. Efter den första bakutsparken saktar du av till skritt och byter varv därmed fick hon som hon ville, om du förstår hur jag menar?
Jag vet att du själv pointerade det men jag skrev det iaf :angel:

Tkr det ser trevligt ut :) Hästen ser avslappnad ut och det är första steget enligt mej så ni är på god väg :D Men skulle vilja ha med bakbenen och ryggen mer så hon får med sig hela överlinjen :)
Men har hon inte tränats så mkt än så är det inte så konstigt att hon inte får med ryggen så mkt, men det kmr nog mer och mer :)

Skulle vilja ha upp dina händer lite och att du får upp blicken.

Tack för era kommentarer!:)

Jo, jag ser att hon utnyttjar att jag saktar av när hon sparkar, jag tom klappar henne en gång efter att hon gjort det:o Det är därför det är så bra att bli filmad ibland, man ser massa saker man inte tänker på när man rider:p Hon är ju sto och av modell "latare", så blir det för jobbigt vill hon gärna smita undan på något sätt:angel:
Men det har gått framåt med galoppen, trots att det inte ser så "snyggt" ut så lärde hon sig galopp skänkeln iaf och kan äntligen fatta galopp på rakspår utan att trava i 180 innan, vilket jag velat undvika.

Tuvisen- tack:) Ja, hon orkar inte riktigt bära sig och vill gärna gå i rätt låg "form" änsålänge, försöker stärka henne och det går framåt, om än rätt sakta men jag har inte bråttom:) Blicken nedåt är mitt ständiga problem, skulle behöva någon som stod bredvid och piskade mig så fort jag börjar studera underlaget på banan:o Ska tänka på händerna också!

Senast ändrad:

kl
Nu har jag hittat en sadel som sitter bra på Vilda:) Dock i största laget för min rumpa, men jag sitter helt ok i den:) Försökte igår tänka på att länga benen och sitta mer på låren istället för på rumpan. Kryper dock fortfarande ihop en del när jag försöker driva på henne.

Foto0017.jpg

Här är anledningen till att hon hellre gick åt andra hållet i paddocken

Foto0020.jpg

Och här har min rumpa lättat ur sadeln i ett plötsligt ryck framåt i snabb trav mot "pojkvännen"

Foto0019.jpg

Tycker dock att min sits är något bättre nu, men tar tacksamt emot fler tips:)
Foto0024.jpg

Tänk så bra att jag hittade den här tråden :)

Blev filmad häromveckan på en av klubbens hästar och funderade på att lägga ut den i dressyrgnägg men alla andra hade ju så flashiga hästar och var ju rätt duktiga så jag kunde inte riktigt med :o

Här kommer i alla fall filmen: http://www.youtube.com/watch?v=eQW4zhJbJiU

Ser ju att min sits är halvt katastrofal på den här hästen, vet inte om det kan bero på dålig balans hos mig eller kanske att den är så olik min egen som är dryga 2 dm mindre...

Det tar ju tid för dem att få styrkan att jobba ordentligt, och bättre att man låter det ta den tid som behövs :) än att man börjar trixa för att hästen ska böja på nacken, så att det ser ut som att den går i form... Finns ju tyvärr många som gör så :(

Du har jättefina och följsamma händer i skritten!:bow:

Ett litet tips är att tänka på att rörelsen i hästryggen, som fortplantas upp i ditt bäcken, inte är framåt-bakåt utan mer upp och ner en sida i tagen. En tankelek jag fick av en ridlärare var att man kan tänka sig att sittbenen ska "cykla baklänges", alltså rita små cirklar motsols. En annan liknelse jag har hört (handlade om att sitta avslappnat på en häst med stor trav) var att tänka sig att man sitter på en tunna som gungar i vattnet, från sida till sida.

Om man sätter sig avslappnat utan fötterna i stigbyglarna, och bara låter bäckenet gunga med, så känner man hur ena sittbenet sjunker lite, samtidigt som det andra stiger, om vart annat. I traven är rörelsen upp-ner väldigt tydlig.

Jag tror att den övningen kanske kan hjälpa dig att slappna av lite mer i ländryggen, och på så vis få med dig dina följsamma fina händer upp även i traven, samtidigt som det blir sjutton så mycket lättare att sitta bekvämt- även på storgångare;)

/migo

Tack för tipsen! :bow:

Det är ju inte helt olikt det som flera tränare sagt, gäller bara att komma ihåg det nästa gång man sitter upp också...

Spontant kände jag (framför allt i skritten) att du kanske blir lite för fokuserad på var huvet är och glömmer bakdelen med följden att hästen blir lite framtung och bakom lod. och att du behöver ta mer stöd på yttertygeln ibland vilket också bidrar till att få med rumpan. I övrigt håller jag med Migo :laugh:

Lycka till! :bump:

kl

Hej!

Skulle gärna ha lite kritik på denna filmen.

Avslutningshoppning på ridskolan. Hästen tillhör ridskolan och jag har hoppat den kanske 4 ggr innan. Jag vann förresten! :D

Jag vet att jag inte följer med så bra som jag skulle med händerna över hindret, men hästen var jättehet och pigg på uppvärmningen så jag blev antagligen kvar med händerna pga att jag inte ville släppa honom för mycket. Det är något som jag får jobba på.

Men som sagt! Allt ni kan komma på! :)

Tyckte ni hade bra takt och du följde med bra, även om du kanske är kvar i tygeln lite för mycket. Jättesnygga byten, men övergångarna kunde du jobbat lite mer. Övergången till trav såg lite oförberedd ut, men det kan ju varit för att hon var het och då blev det lite tvärstopp istället. För jag antar att ni skulle ha övergången mellan bommarna.
Övergången till galopp fick du jobba lite för att få fram henne.

Men förutom övergångarna tycker jag det såg väldigt fint ut. Ni passade bra ihop och hästen ser ändå lugn ut och du håller tempot och takten jämn och bra.

Jag tkr du ser ut att ha en mkt fin o stadig sits o hand, fint ridet stör inte hästen o sitter lugnt. Jättebra tkr jag!

Fin häst :)
Jag tkr den ser lite framtung ut så mitt tips ärr att jobba med aktiviteten i bakbenen så kommer frammen upp, o så blir takten bättre:) Träna mkt halvhalter.¨( de e vad jag tror iaf)

Jag tkr visst du kan lägga upp den i en dressyrtråd hästen är fin o du rider väl, :)

Min elev och hennes arabsto :)
Gtravh236.jpg

Ggaloppv.jpg

Ggalopp236.jpg

Gbommar.jpg

Hästen är 13 år och tränas inför distansritt 5 mil i augusti. Ryttaren började rida "på allvar" för 3 år sedan.

Ska hon stå upp i galoppen? Annars är det sitt på rumpan som gäller, inte så mycket rörelse uppåt som att bara gunga med framåt och rama in med överskänkeln. Traven ser mest väldigt framtung ut. Den första bilden är i lite svår vinkel men på bilden öer bommarna: finns det någon anledning till att hon släpper fram hästen helt? Tycker man ska hålla kvar och hålla ihop extra mycket över bommar, superbra sätt att känna hur hästen verkligen tar i och få en känsla för hur det är, man får ju lite extra hjälp att få med bakbenen;)
Oj det blev kanske lite virrigt? :o Fin häst, den samlar ihop sig trevligt i galoppen! :laugh:

Det är menat som "halvlätt" sits men hon har svårt för att hålla sig nära sadeln. Samma sak i lättridningen, hon reser sig för högt.
Hon vill gärna vara "snäll" och ge ordentlig eftergift men kontakten med munnen är mycket jämnare nu är för ett par år sedan.

Kan ju visa ett par bilder på mig också. Från i våras.
Gvnstersvng.jpg

Gskritth.jpg

Hästen rids mestadels ute i fri form.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 723
Senast: LenaH
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 228
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
Körning Det finns ju redan en bildtråd men nu tycker jag det var dags med en filmtråd på våra körhästar! Kritik är välkommen om man vill det...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama