Positiva Panelen

Sv: Positiva Panelen

knapplån..

Lägger in lite bilder från tävling i våras... 25-30 grader o sol!
FÖRSÖK att undvika att se att jag skrattar ihjäl mig på alla bilder :p
Annars, lite tankar och kritik?! :bump:

5848_115457145107_574185107_2781925_1163492_n.jpg

5848_115457545107_574185107_2781927_550572_n.jpg

5848_115458235107_574185107_2781940_609968_n.jpg

*kl*

Här kommer då en film på oss!
Vill jätte gärna höra lite konstruktiv teknik trotts att jag vet vad jag behöver förbättra :) kan vara bra att få höra lite från fler en bara min tränare!

Jag har haft mitt varmblod i ett år nu och började träna för c-tränare i mars. Det är först nu vi börjar komma någonstanns, lite mer än bara grund :)

Titta och njut haha! http://www.youtube.com/watch?v=wvgwH3y1jYU
http://www.youtube.com/watch?v=yepHml5tpX4

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara säga att, vad fin häst du har! :love:
Tänkte direkt på Briar.

Ni är jättefina och det är absolut inget fel att se glad ut. Det ska ju vara roligt att rida.

Till sitsen: Försök lyfta blicken, låt hästen sköta sitt. Det är lätt att man tittar på hästen istället för vägen, men hjälperna blir tydligare om du ser dit du ska. Du lutar dig väl mycket bakåt spec. bild nr2, förstår att det är för att förtydliga hjälperna, men tror att de blir tydligare med ett rakare överliv. får du upp blicken/huvudet så blir även detta bättre:) Händerna vrider du om, iaf på bild nr 2, försök att få tummarna som högsta punkt. Ben och säte ser bra ut och blir ännu bättre med lite upprätning av överlivet så att du inte hamnar på rumpan.

/Lite från en som är långt ifrån expert själv:)

Tack för svaret. Du får säga precis hur mycket du vill. Det är det tråden är till för. Jag hade problem med stolsits förut, så nu har jag nog kommit för långt åt andra hållet, men framåtlutningen i överlivet i sig tror jag härrör från mina barnaår med galna uteritter och nästan bara fältsits.

Jag är ingen expert själv som sagt, men man lär sig mycket av att titta på andra och ofta vet man ju rent teoretiskt vad som ska göras och hur. Läser även en hel del litteratur vad gäller sitsträning ska bara göra rätt också;)

Måste bara säga att, vad fin häst du har! :love:
Tänkte direkt på Briar.

Tack så mkt, jag tycker han är fin själv faktiskt :love:

Vivo, tack för bra råd... :laugh: Vet att jag gärna lutar mig lite bakåt, och det är en dålig ovana. Men tips på HUR man rätar UPP sig. Jag faller gärna ihop alt. faller bak som på bild 2... :cry:

Genom att få upp blicken kommer du även att räta upp dig. Tänk dig att ditt huvud hålls uppe av en tråd som är fäst mitt på hjässan. Testa att dra i en test av håret och lyft huvudet där (avsuttet;)). Håll ryggen rak, svanka inte och skjut inte rygg heller. Håll ena handen bakom svanken och känn efter att ryggen är helt rak. Ingen böjning utåt eller inåt alltså. Har hämtat tipsen från en expert som menar att sitsen består av byggklossar och hamnar en kloss fel så rasar hela "tornet". Pröva dig fram och be någon fota så att du själv ser hur det funkar. Din tyndpunkt/center(ligger mitt i kroppen mellan naveln och främre delen av bäckenet) skall ligga ovanför dina fötter oavsett om rider i lätt sits eller nedsuttet. Lite flummigt och svårt att beskriva så här.

Hoppas det är till hjälp!
Lycka till!

Vilken otroligt vacker och maffig häst du har! Ni ser väldigt fina ut! Det enda jag tänker på direkt spontant är din blick, om du höjde blicken tror jag din hållning skulle bli ännu bättre. Fint ekipage :D

Vilken otroligt vacker och maffig häst du har! Ni ser väldigt fina ut! Det enda jag tänker på direkt spontant är din blick, om du höjde blicken tror jag din hållning skulle bli ännu bättre. Fint ekipage :D

Tack så mkt :o Ja, min blick behöver komma upp, tror den förstör myyycket. Men det är så svårt.. Tips för att få upp den? Jag försöker tänka på det men kommer sen på mig själv med att titta ner :crazy:

Tack så mkt, jag tycker han är fin själv faktiskt :love:

Vivo, tack för bra råd... :laugh: Vet att jag gärna lutar mig lite bakåt, och det är en dålig ovana. Men tips på HUR man rätar UPP sig. Jag faller gärna ihop alt. faller bak som på bild 2... :cry:

Hästar är lite lustiga, oftast så flyttar de gärna ryttaren dit den vill ha den för att kunna röra sig som den vill = oftast enklaste sättet :p Om jag hade ridit din kuse så hade jag förmodligen hamnat precis tvärtom - alldeles för långt framåtlutad för att hänga med i hästens tyngdpunkt medans du kompenserar med att tippa bak bäckenet för att kunna "sitta kvar" (spånar bara).
Om det är hästen som placerar en på ett visst vis kan det vara svårt att hamna helt rätt, men testa att överdriva. Nu sitter du ju mycket bak på rumpan. Testa att känna det som att du lutar dig framåt och tippar bäckenet framåt. När man sitter rätt brukar det kännas konstigt från början för att sen bli mer och mer naturligt när man vant sig. Kolla i speglar eller ha någon som filmar eller kommenterar så du får feedback på om känslan stämde eller om du behövde ändra mer/mindre.

/Från en som absolut inte har någon supersits men tro´t eller ej jobbat massor på det! ;)

Bra jobbat, tycker verkligen du ser stadigare ut i sadeln. Det är jättebra att du själv vet vad ni behöver jobba på, det är lätt att bli hemmablind annars. Filma är ju ett väldigt bra sätt att verkligen få det svart på vitt hur man ser ut när man rider, guld värt!

Som sagt, det finns ju fortfarande en del att träna på när det gäller sitsen, du verkar spänna dig lite och då åker hälen upp. Träna på att rida utan stigbyglar för att få ner foten lite. Och se till så att stigbygeln sitter rätt under foten.
Det jag tänkte mest på är att du inte är med riktigt i övergångarna, en del av dem kanske inte var planerade om hon nu gärna vill stanna, så det är ju förståeligt. Annars så se till att du sätter dig ner riktigt innan du börjar avsaktningen. Ta inte i tygeln förrän du har satt dig tungt i sadeln och statig skänkel.
På filmen så rider du lätt eller står lite upp i sadeln och jag tror det kan vara därför som hon inte får en jämn avsaktning heller. Nu småtravar hon in i skritten litegrann. Även om hon fortfarande är ung så kan det vara bra att vara tydlig och försöka få till en bra övergång, för övergångar brukar vara ett bra sätt att få igång dem lite och få mer bjudning genom att göra många övergångar och ha omväxlande ridning.

Anledningen till att du inte får ner baken riktigt och faller fram lite ibland tror jag är att du inte riktigt hittat balansen ännu. Öva mycket på att rida i lätt sits, gärna utan att hålla i tyglarna (när man börjar rida får man ofta göra såna övningar med händerna i sidan, på huvudet, rätt ut och svänga runt osv. Det är en jättebra balansövning, speciellt i lätt sits för då får man hitta den riktiga mittpunkten där man har balansen.

Lycka till, och riktigt bra jobbat, ni har verkligen blivit bättre båda två!

Tack så mycket för tipsen!
Jag tror vi kommer komma ännu bättre framåt nu när vi ska rida för intstruktör mer regelbundet. Hon påminner mig när jag inte gör rätt:) Vad gäller tempoväxlingar så är det precis vad vi båda behöver jobba på och det vi försöker i filmen. Vilda stannar väldigt gärna och kan vara inte så lite envis, men det kommer att bli bättre även när jag ger tydligare hjälper. Att jag faller fram är som du säger pga dålig balans samt att stoppen inte var planerade. Tempoväxlingarna skulle vara mellan skritt och trav och inga halter;) Men vi fortsätter att lära oss tillsammans och har jättekul.

Har ni redan kommit såhär mycket framåt på egen hand så lär det nog gå jättebra med tränare.
Lycka till.

Var snälla, första riktiga träningen sen "sommarvilan" (3veckor) :angel:
(och första hoppträningen någonsin för oss, tillsammans)

28762081.jpg

28763230.jpg

28763962.jpg

28764014.jpg

28764135.jpg

28766501.jpg

28766713.jpg

Lägger in en liten filmsnutt på dottern när hon rider vårat 4-åriga russ.
Han är riden i enbart 6 månader och hon har bara ridit 1 år på ridskola.
Gärna tips om vad hon ska jobba på.
Jag vet att stiglädrena är för långa och en svanskappa ska på till nästa gång.
Men vad ser ni spontant att hon behöver mkt träning av?
Jag ska försöka filma varje gång hon rider så man kan jämföra sen.

allessa
[/URL][/IMG]

Det första jag tänker på är armarna o lättridningen.Hon skulle kunna kunna försöka böja armarna lite.Då använder man rätt muskler o blir mycket starkare.Rider man med raka armar är det lätt hänt att man använder axlarna.(Vilket jag själv gjorde när jag red min foderponny.Det ledde till att jag har en inflammation i en muskel bakom skulderbladet.)
O i lättridningen tycker jag inte att det skulle skada om hon inte reste sig fullt så mycket ur sadeln.Det behövs ju inte.
Annars tycker jag att det ser stadigt o bra ut :) (y)

Tycker det ser jättebra ut ! Du följer med lagom mycket över hinderna o ja, vet inte vad mer jag ska säga.Fortsätt sådär ! :)

Svårt att bedöma från en enda bild, men jag skulle gissa på att anledningen till att hon reser sig så högt är att hon kommit lite i stolsits. Troligtvis på grund av att sadeln ligger som den gör. Om hon sitter i stolsits och reser sig bara lite grann så blir det bakvikt och hon dimper på rumpan igen. Men tar hon sats och reser hela vägen så blir det mer eller mindre lodrätt och hon kan stå utan att komma i bakvikt.
Däremot så har hon ingen bra balans i denna ställningen.

Så kan ni inte få sadeln att ligga som den ska, byt sadel både för hästens och ryttarens skull. Försök lära henne rätt sits (kan ju inte förvänta sig för mycket, men man ska inte ignorera det heller) och se till att hon har svikt i knäna. Ofta sträcker man ut för mycket i knäna när man börjar rida lätt och då har man ingen bra balans.

Annars ser det bra ut för att vara så nytt. Hon är rak i ryggen, vilken är jättebra och verkar ha en fin hand. Det är lätt annars att man håller balansen i tygeln om man har den sitsen som hon har på bilden, men jag tycker hon ser följsam ut.

Jättebra initiativ att filma, det är jättenyttigt!

Tycker det ser bra ut. Men om ni hoppar lite högre så kanske du får tänka lite på eftergiften, du ser inte ut att hålla henne i munnen på dessa bilderna, men du har handen ganska nära dig, vet inte om det var medvetet. Hoppar du högre så behöver du nog ta fram handen lite mer.

Ser stadigt och bra ut. (hoppning är inte min specialitet kanske ska tilläggas)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 723
Senast: LenaH
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 227
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
Körning Det finns ju redan en bildtråd men nu tycker jag det var dags med en filmtråd på våra körhästar! Kritik är välkommen om man vill det...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama