Positiva Panelen

Sv: Positiva Panelen

Ser fint ut ! :) Men ;) Tycker nog att du skulle kunna ha lite bättre stöd i tygeln.O kanske även höja händerna lite.För att få bättre böj i armbågarna o för att använda rätt muskler osv.
Annars tycker jag det ser bra ut.Helst sista bilden :D

Jag skulle vilja ha upp/fram din bröstkorg lite (att du sträcker upp dig helt enkelt). Grymt bra jobbat, pållen ser ut att ha kommit upp en halvdecimeter i framdelen mot tidigare! :banana: Den ser positiv och avspänd ut.

Tack =)
Hur menar du ha mer stöd i tygeln ?
Han har väldigt lätt att hänga sig och bli framtung om man tar för mycket, gäller att driva honom fram till handen ordentligt,
tack för kommentaren =)

Tack för kommentaren (:
Ja jo, det jobbar jag lite på, eller jag kan nästan se det själv när jag tittar på bilderna, att jag skulle kunna sträcka lite mer på mig.

Tack !

Tack =)
Han har väldigt lätt att hänga sig och bli framtung om man tar för mycket, gäller att driva honom fram till handen ordentligt,
tack för kommentaren =)
Att du håller liite mer.O om han blir framtung kanske du skulle försöka få med bakbenen lite mer ? Men jag vet inte, är rätt kass på sånt :)

tack för kommentaren =)

Tycker den strategin du använder nu verkar fungera bra, hellre "för" fri än för mycket stöd så hästen använder det till att avlasta bakdelen, och tänka att man rider fram/upp hästen precis som du säger. Övergångar är guld! Särskilt galoppfattningar där man kan testa lite olika utgångslägen för att få bättre och bättre kvalitet.
En annan pyttedetalj angående handen däremot (som kan ha varit ögonblicksgrej) är att armarna blir lite raka och då kommer man kännas mer stum i tygeltagen dvs inte lika mjuk i handen. Eftersom du ser väldigt mjuk ut i handen i övrigt i ridningen och jag gissar att det är så du vill vara så kan det vara värt att tänka på! :)

Tycker den strategin du använder nu verkar fungera bra, hellre "för" fri än för mycket stöd så hästen använder det till att avlasta bakdelen, och tänka att man rider fram/upp hästen precis som du säger. Övergångar är guld! Särskilt galoppfattningar där man kan testa lite olika utgångslägen för att få bättre och bättre kvalitet.
En annan pyttedetalj angående handen däremot (som kan ha varit ögonblicksgrej) är att armarna blir lite raka och då kommer man kännas mer stum i tygeltagen dvs inte lika mjuk i handen. Eftersom du ser väldigt mjuk ut i handen i övrigt i ridningen och jag gissar att det är så du vill vara så kan det vara värt att tänka på! :)

Håller med dig ! Men står samtidigt fast vid det jag skrev innan :angel:
Till Emuliia: Det är bra att variera sig :)

Håller med dig ! Men står samtidigt fast vid det jag skrev innan :angel:
Till Emuliia: Det är bra att variera sig :)

Fast är det verkligen det?
Jag som rider AR i första hand numera (dvs med lätt kontakt i munnen, inte stöd) testade rida för en "vanlig" dressyrtränare för ett tag sen, B-tränare, mest för att få lite andra synvinklar och eftersom jag misstänkte att man skulle få en massa bakläxa för sitsen :angel:
Under den lektionen hade jag stöd i handen, inte tungt men ändå mer än vad vi har i vanliga fall och det tog ett par veckor att jobba tillbaka den lätta kontakten igen vilket var rätt surt.
Glappkontakt är en sak (vilket jag inte tycker Emuliia ser ut att ha), det är aldrig bra, men stödet skulle då iaf inte jag vilja variera.

Fast är det verkligen det?
Jag som rider AR i första hand numera (dvs med lätt kontakt i munnen, inte stöd) testade rida för en "vanlig" dressyrtränare för ett tag sen, B-tränare, mest för att få lite andra synvinklar och eftersom jag misstänkte att man skulle få en massa bakläxa för sitsen :angel:
Under den lektionen hade jag stöd i handen, inte tungt men ändå mer än vad vi har i vanliga fall och det tog ett par veckor att jobba tillbaka den lätta kontakten igen vilket var rätt surt.
Glappkontakt är en sak (vilket jag inte tycker Emuliia ser ut att ha), det är aldrig bra, men stödet skulle då iaf inte jag vilja variera.

Av just den anledningen tror jag att det är bra att variera. För att man ska kunna klara av att rida på olika sätt. Att man inte fastnar o rider på exakt samma sätt dag ut o dag in :)

knapp

http://www.pixbox.se/pic_show_id28858440.html
pic_show_id28858440.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id28858453.html
pic_show_id28858453.html

http://www.pixbox.se/pic_show_id27982805.html
pic_show_id27982805.html

Här e några bilder på mig o min 7 åring, har lagt upp bilder innan men på en anna häst.
Skulle bli mkt tacksam o tycka de va intressant att veta vad alla ni tkr om min sits, vilket jag själv är mkt missnöjd just här.

På första bilden borde du nog försöka få bak benen lite o böja armarna lite mer :) Du ser avslappnad ut i ryggen, vilket är bra ! :D

På andra bilden tycker jag att det ser okej ut. Men känns som att du hamnar lite väl lång bak med rumpan :p

Sista bilden ser jättebra ut ! Tycker om att du ser så avslappnad ut i ryggen o du verkar följa med bra i hästens rörelse :laugh: *tummen upp*

Nu vet jag ju inte hur långt det är mellan att de båda hoppbilderna är tagna. Men se skillnaden i hästens språng när du är så avslappnad. Är ryttaren spänd blir hästen spänd o är ryttaren avslappnad blir hästen avslappnad ! :) Nu säger jag inte att du spänner dig på den första hoppbilden. Men du är rakare i ryggen där. Hoppas du förstår hur jag menar ! ;)

Lycka till !

Senast ändrad av en moderator:

På första bilden borde du nog försöka få bak benen lite o böja armarna lite mer :) Du ser avslappnad ut i ryggen, vilket är bra !

På andra bilden tycker jag att det ser okej ut. Men känns som att du hamnar lite väl lång bak med rumpan

Sista bilden ser jättebra ut ! Tycker om att du ser så avslappnad ut i ryggen o du verkar följa med bra i hästens rörelse *tummen upp*

Nu vet jag ju inte hur långt det är mellan att de båda hoppbilderna är tagna. Men se skillnaden i hästens språng när du är så avslappnad. Är ryttaren spänd blir hästen spänd o är ryttaren avslappnad blir hästen avslappnad ! Nu säger jag inte att du spänner dig på den första hoppbilden. Men du är rakare i ryggen där. Hoppas du förstår hur jag menar !

Lycka till !

Nu ska vi se, tack för tipsen men har lite invändningar (de har jag nästan alltid:d) . På bild ett, ja håller med dig om armbågarna, de är ett kännt problem hos mig ibland. Men mina ben längre bak håller jag inte med om alls:D

andra bilden är lite sådär, hon hoppa av tidigt så därav de inte lika bra språnget som på sista, min sits blev nog lite dum eftersom hon hoppar så mkt med kraft när hon kommer lite stort på, tror jag iaf.

Sista bilden är faktiskt tidigare de andra bilderna är från förra veckan medan den sista från förra året i maj.
Jag gillar min sits på sista förutom att mina skänklar kasar bak, men de har jag tränat bort nu;)
:angel:
Tack för tipsen iaf:bow:

Av just den anledningen tror jag att det är bra att variera. För att man ska kunna klara av att rida på olika sätt. Att man inte fastnar o rider på exakt samma sätt dag ut o dag in :)

Jag förstår inte riktigt resonemanget. Antingen vill man ha stöd eller så vill man inte det - för att man ska kunna skola hästen till vad man vill att den ska göra. Visst "kan" man variera, om man t ex vill rida både western och vanlig dressyr så måste man det, men med tanke på hur förvirrande det kan bli för hästen så förstår jag inte varför man skulle vilja variera bara för att.
Precis som att man inte vill att skänkeln ena dagen ska betyda accellerera och nästa dag hålla farten.
Variera formen är en helt annan sak än att variera stödet.

Jag tkr de ser fint o stadigt ut, o bra tempo. (hoppningen).
:)

Är sämst på sånt här men jag tycker det ser mjukt och följsamt ut, hästen ser nöjd och positiv ut! Ni fick hoppning att se väldigt lätt och otvungen ut, det var trevligt att titta på! :laugh:
Det enda jag skulle vilja anmärka lite på är att du sitter lite för bakåtlutad för min smak i traven i dressyren, speciellt när ni ska sakta av/göra halt. Försök sitta lite mer rakt över hästen istället, och gör dig tung på samma sätt (rakt nedåt) i halterna.

Väldigt söt häst för övrigt, mysigt uttryck!

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 722
Senast: LenaH
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 227
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
Körning Det finns ju redan en bildtråd men nu tycker jag det var dags med en filmtråd på våra körhästar! Kritik är välkommen om man vill det...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama