Positiva Panelen

Sv: Positiva Panelen

Ni är ett väldigt fint och harmoniskt ekipage, hästen ser positiv och avspänd ut! :)
För konstruktiv kritik så blir det verkligen på pet-detaljnivå -
du ser spänd ut i sitsen och då blir det liksom att handen "åker med" trots att den inte ska röra sig framåt/bakåt i rörelsen i traven. Det tror jag du skulle tjäna på att öva på! Framförallt i traven för i galoppen såg det bättre ut och där ska man ju dessutom följa med i språnget med handen. :p
En annan pet-detalj är att du verkar vilja luta axlarna i svängarna, ibland helt naturligt för att hästen lutar men ibland ser du ut att luta axeln bakåt alt. luta lite för mycket i förhållande till svängen.
Annars ser det väldigt fint ut! :)

Tycker att ni såg jättefina ut ihop! Väldigt söt häst må jag säga. Och som någon annan påpekade, ni passar kanon i rött!

Är sämst på sånt här men jag tycker det ser mjukt och följsamt ut, hästen ser nöjd och positiv ut! Ni fick hoppning att se väldigt lätt och otvungen ut, det var trevligt att titta på! :laugh:
Det enda jag skulle vilja anmärka lite på är att du sitter lite för bakåtlutad för min smak i traven i dressyren, speciellt när ni ska sakta av/göra halt. Försök sitta lite mer rakt över hästen istället, och gör dig tung på samma sätt (rakt nedåt) i halterna.

Väldigt söt häst för övrigt, mysigt uttryck!

Tack så mkt för tipsen! :D

Ni är ett väldigt fint och harmoniskt ekipage, hästen ser positiv och avspänd ut! :)
För konstruktiv kritik så blir det verkligen på pet-detaljnivå -
du ser spänd ut i sitsen och då blir det liksom att handen "åker med" trots att den inte ska röra sig framåt/bakåt i rörelsen i traven. Det tror jag du skulle tjäna på att öva på! Framförallt i traven för i galoppen såg det bättre ut och där ska man ju dessutom följa med i språnget med handen. :p
En annan pet-detalj är att du verkar vilja luta axlarna i svängarna, ibland helt naturligt för att hästen lutar men ibland ser du ut att luta axeln bakåt alt. luta lite för mycket i förhållande till svängen.
Annars ser det väldigt fint ut! :)

Okej, tack så mycket! :D:bump:

ab548ac84daab5782dc0d2a05de0fd0c0745b09659a4651792580558ad68917e.jpg

*fniss*

dc3ac38245040827595813e0272e8e96906772ffb75c84dd6cacd2ea9f7d2e79.jpg

655035548c0b2ba2fc266f27253429a7f7a2745eff5d3c0f49b7049d4b319b5f.jpg

Förhoppningsvis kan vi utvinna något enstaka positivt ord ur detta, ja vi får se hur det går x)

Kan bara säga: Ajajaj, sätt på dig ett par skor. Min kompis red barfota och hennes häst halkade och gick omkull (alltså inget som gick att förutstå, den hästen har inte gjort nåt bus eller hopp i sitt liv) hon bröt 3 tår och skrapade av huden in til benet i foten. Kan ju bara tänka mig hur ont det gjorde, hon fick transplantera hud och det tog lång tid innan det blev bra igen.

Bara ett välvilligt råd, skor kanske man inte tänker på som en "säkerhetsutrustning" i vanliga fall, men det gör stor skillnad.

Förlåt att jag gick ifrån ämnet men jag kände mig tvungen att säg nåt.

Skänkelläget på andra bilden ser bra ut, på sista har den åkt fram lite och blir lite stolsits. Det ser ut som att du sitter lite på rumpan, försök räta upp dig lite och sträcka på dig så kommer du nog hamna rätt på sittbenen och det kommer blir lättare att få skänkeln på plats.
På första bilden så tittar du upp, försök göra det hela tiden, du tittar ner lite på de andra bilderna.

Hade du rätat upp dig lite och sträckt på dig så hade nog handen blivit jättefin där. Du har bra läge och fin kontakt med hästen. Så om du sträcker upp dig lite mer så kommer det bli jättefint.

Snygg häst dessutom:D

Här är 3 bilder och en kort film från en hopptävling. 2 första när jag hoppar och en tredje i galopp. Tycker jag ser så spänd/stel ut i armarna, men ponnyn är väldigt het så det blir väl lätt så.

FILM:
http://www.youtube.com/watch?v=3RSGY7ceIpc

BILDER:
http://Cheezecake.bilddagboken.se/p/show.html?id=398006957&directlink=1
http://Cheezecake.bilddagboken.se/p/show.html?id=398008369&directlink=1
http://Cheezecake.bilddagboken.se/p/show.html?id=398022698&directlink=1

Du lyckas ändå få ett rätt så jämt bra tempo, även om det ser ut som att du skulle kunna höja grundtempot lite, det såg inte ut som han tänkte sticka eller så tyckte jag iaf? :)
Det ser stabilt och bra ut!

knapp

Lägger upp video klipp på min älskling.
Jasaar f.1991 e. Caruso
Han har tävlat världcup o gran prix.
Var med mig som ryttare tänkt att gå sm iår men pga av skada blev ej så fallet.
Här är ett klipp från vår andra start i år:
http://www.youtube.com/watch?v=Hbv02lwSvt8

Och här är ett klipp från en "skolningsrunda" vi gjorde efter att ha startat många speedklasser :D
http://www.youtube.com/watch?v=tPQQ8-Se-QU

All kritik mkt välkommen:D
Vill gärna höra olika synpunkter från olika människor:D:D

Du lyckas ändå få ett rätt så jämt bra tempo, även om det ser ut som att du skulle kunna höja grundtempot lite, det såg inte ut som han tänkte sticka eller så tyckte jag iaf? :)
Det ser stabilt och bra ut!

Tack!:) Nej, sticka gör han inte, men han skulle definitivt kunna gå mkt snabbare om jag släppte på honom. Problemet är att om han går för snabbt blir han väldigt okoncentrerad på själva hoppningen. Nu satsar jag på att han ska hålla ett jämt och lågt tempo, även om jag måste sitta och hålla i honom ganska mkt.

Det är ju svårt när de drar upp huvudet sådär, men tycker ändå att du klarar av att hålla honom i ett lugnt och jämnt tempo som du ville. Du sa att du tyckte du ser spänd ut i armarna, det kan jag nog hålla med om. Nu är detta bara lite spånande från min sida, men när du spänner dig i armarna så är du också ganska svankig, syns ganska bra på bilderna. Om man svankar så spänner man ju sig i ryggen (om man nu inte är byggd väldigt svankig från början, men du ser ut att räta upp dig bra emellanåt, så jag tror inte de.) Det kan ju vara så att du spänner dig lite i ryggen (blir du ofta lite spänd eller öm mellan skulderbladen?) så går ju det även över i axlarna lätt. Kanske är därför du ser spänd ut i armarna.

Försök att spänna magen istället och försök att hitta stödet där istället för att spänna ryggen. Gissar att det blir så om han är lite het och du försöker hålla emot, det är lätt hänt att man spänner sig då. Testa när han är het och gärna vill springa lite fortare än dig att sätta dig tungt och spänna magen, och försök slappna av i axlarna och hela vägen ner i ryggen. Magen och ryggen ska ju vara lite spända, men de ska vara jämnt spända, inte stelt spända.
En tanke som kanske kan funka.

Lägger in lite bilder på mig och min travare ifrån igår, under igångsättning, jag är riktigt ringrostig.
Kom gärna med positiv kritik! Vet om bristerna i min sits, men tips är aldrig fel på hur man blir bättre (rider inte ren dressyr utan blandar åt det akademiska hållet är tanken iaf ;) ) och att sitta barbacka på en tittig hal ål är inte alltid det lättaste, vi blir bättre :)

:)

Tycker han ser ut att ha ett trevligt steg! Får man undra om det finns någon anledning till att han har lindor bara bak? *nyfiken* :p
Funderar på om du kanske ska flytta upp hackamoret en bit, nu ser det ut som att det bara klämmer för långt ner så att han bara böjer på nacken men fortfarande är på f.d. På den sista bilden har du en riktigt bra form tycker jag! :laugh: Den är ärlig, han är rest, på bakdelen, trampar på bra och inte bara avknäckt i nacken!
Lycka till! :laugh:

Försök att trampa ner hälarna ordentligt även när du rider barbacka så att du sjunker ner lite mer och blir mer centrerad. På sista bilden ser det bättre ut! På bild två och fyra behöver du vinkla handen, den ska inte ligga ner. Och framför allt, höj blicken! Leta inte kryp i manken på hästen ;)
Hästen ser ut att ha lite dålig framåtbjudning, kanske kan du försöka med lite tempoväxlingar för att "väcka" honom/henne lite?

Annars tycker jag att det ser fint ut för att vara igångsättning. Det viktigaste är kanske (speciellt när man utbildar travare, kan jag tänka mig) att hästen hela tiden är lugn och pigg och glad, och så ser det ut!

Han har lidor bak för att vi precis flyttat till nytt stall, mycket spännande runt omkring och det kan bli lite mycket skutt åt sidan och då kan benen vara ivägen ;)
Flyttar jag upp hacket ligger det emot kindbenen (?) brukar däremot ha extra ringar fästs i hacket och låta själv tygeln till hackamoret hänga.
Han är överbyggd, och det var första ridtillfället i nya stallet så att han kunde komma till det arbetet han gjorde var jag nöjd över, vi travade bara ett varv i corallen, inte tid till att slippa någon form utan bara få honom att lyssna lite mer framåt.

Tack!

Praefatio: Jo, min sits var förskräcklig den dagen :o Brukar inte vara riktigt så illa, faktiskt.
Blicken är jag gräslig på, den brukar vara fäst i manen, måste bli bättre på det!
Jo han tittade väldigt mycket på allting annat, annars har han en helt ok framåtbjudning, men vi har precis bytt stall och detta var första ridpasset där , krävde inte någon jätte form utan att han inte skulle fara runt överallt och hålla sig på marken var jag nöjd.

Jo precis, han blir lätt lite stressad och kort i överlinjen, har lätt för att bli för hög i formen men tycker det är kul att jobba, och nu när motivationen finns ska vi allt slipa till det också!

Här är en bild ifrån i vintras, då vi var lite mer igång. Som sagt där sitter jag helt ok, men det är den där blicken då ...

Jaa men det gör väl ingenting? Så har jag det på islänningen, aldrig märkt något problem med det, och bättre än att dra i brosket.
Jaa men vad bra, jag tycker han ser trevlig ut, det är en fin häst! :laugh:

Nej han verkar nöjd, försöker ju rida med så mycket säta som möjligt :)
Tack :)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 722
Senast: LenaH
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 227
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
Körning Det finns ju redan en bildtråd men nu tycker jag det var dags med en filmtråd på våra körhästar! Kritik är välkommen om man vill det...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama