Positiva Panelen

Sv: Positiva Panelen

Som hoppryttare så är jag ju inte superhajj på de där med dressyr sits o så men tyckte de såg väldigt fint ut o inte så värst studsigt ut.
Kanske att du är lite för bakåtlutad?:p kanske o hästen e lite bakom hand. Men tycker ni ser fina ut, avlappnad häst o ryttare de gillar jag :)

Just det med blicken är jag också JÄTTEDÅLIG på men har fick höra en kommentar en gång som fick mig att tänka efter där min tränare sa " Om du tittar på hästen ser du hur den går och vad som måste göras, det är inte det du ska göra du ska känna det. Annars kommer aldrig känslan"
Något sånt där iaf kommer inte ihåg exakt på ordet :D

På den första videon tycker jag hästen är lite väl mycket bakom lod och hamnar även lite på framdelen. Du själv hamnar lite i stolsits och tappar ibland ner handen lite. Känns som du tappar yttertygeln lite, tror du behöver driva mer mot den för att få in bakdelen och få henne att höja nacken.
Däremot tycker jag du sitter mycket bra i det studsiga! :laugh::bow:
På den andra videon tycker jag formen är mycket trevligare, hon är mera rest, har bättre tryck bakifrån och bra hållning i allmänhet. Även om hon blir lite lång är hon inte på f.d. :bow:
Supertrevlig häst, gillar steget! :laugh:
Massa lycka till! Emma

Jag tycker att det ser jättetrevligt ut! :laugh:
Och det säger jag inte för att det råkar vara positiva panelen! ;) :D

*kl
lite bilder från mig.
Var med min kompis ut till hästen hon ridit lite nu under sommaren.
Fick hoppa upp i ca 5 min, så det var väll inget jätte seriöst.
Har själv inte ridit sedan 4 juni vid detta tillfälle.
Men tänkte lägga in några bilder ändå.

28993899.jpg

28993904.jpg

28993905.jpg

Vet att mina handleder är vinklade neråt, ska införskaffa "lindor" jag kan linda dem med för att kolla om det hjälper.

Tycker det ser himla mjukt och "lätt" ut :) Och din häst ser verkligen lycklig ut! Trevliga rundor! :banana:

Tack!
va jätte osäker om jag skulle våga mig in på banan då han inte hade uppfört sig på framhoppningen & på framridningen la han sig ner (för att jävlas med mig) han har sina speciella idéer & är en väldigt speciell häst ^^

kl

Nu ska jag våga lägga ut lite bilder på dagens ridpass. Min sits tycker jag själv ser katastrofal ut. Men jag har märkt att jag har väldigt svårt att sitta rätt på min egen häst (väldigt stort och skumpigt steg) medan det är lättare på andra. Typsikt...

Paddocken har stått färdig i ca 2 månader och innan dess har han knappt gått i någon form överhuvudtaget. Nu har vi jobbat rätt intensivt ett tag och jag försöker få formen att bli så bra som möjligt. Det har varit en jättesvår uppgift för mig men jag tycker att vi äntligen har börjat komma någonvart.

Hästen är en 13-årig varmblodstravare vid namn Luen. Jag har haft honom i ca 2 år men sjukdom (hos mig), tandproblem (hos Luen) och tidsbrist har hindrat oss från att träna så mycket som vi velat. Vi tränar regelbundet för instruktör en gång i veckan men har haft ett uppehåll nu.

Kommentera gärna min sits men jag vill höra mest om formen.
Nu har jag nog babblat färdigt. :)

29059622.jpg

29059616.jpg

29059645.jpg

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_30/29050000-29059999/640x480/29059618.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_30/29050000-29059999/640x480/29059619.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_30/29050000-29059999/640x480/29059624.jpg

Det syns att du försöker och med lite lektioner kommer ni gå snabbt framåt. Däremot tycker jag att sadel ligger riktigt illa, den ligger långt fram och lättar bak. Du borde se över sadeln för att se om den verkligen passar. Formmässigt ser det bäst ut på bild 2 men kika hur sadeln ligger där. Det är även den bilden du sitter bäst på :)

Superb sitsträning är att bli longerad till en början och sitsträna så för att få in känslan för att sen försöka rida och hitta känslan där. Det är kanon att ha hjälp av någon som kan säga till när sitsen börjar fallera så man kan rätta till det snabbt :)

Skulle gärna se någon skrittbild också så man kan jämföra gångarterna.. Just nu (för mig, ögonblickbilder osv.) ser det nästan bättre ut i galoppen, som att den flyter iväg mer i traven, får upp manken lite bättre i galoppen.
Om den är likadan i skritten skulle jag utnyttja det och öva fattningar (gärna från skritt) och överhuvudtaget stärkande jobb i skritt och galopp. Om skritten INTE är bra skulle jag öva desto mer stärkande jobb i den för att få mer gratis i traven sen.
Du har bra med skjutkraft i traven ser det ut som, jag skulle vilja omvandla det till att hästen blir lite mindre låst (kommer igenom kroppen bättre) och lägga till lite mer bärkraft och därmed också få bättre överlinje. Du har eg. samma brister i galoppen men hästen verkar ändå jobba bättre i den gångarten.

Lite svammel från min sida! ;) Fråga gärna om jag uttryckt mig oklart.

Det syns att du försöker och med lite lektioner kommer ni gå snabbt framåt. Däremot tycker jag att sadel ligger riktigt illa, den ligger långt fram och lättar bak. Du borde se över sadeln för att se om den verkligen passar. Formmässigt ser det bäst ut på bild 2 men kika hur sadeln ligger där. Det är även den bilden du sitter bäst på :)

Superb sitsträning är att bli longerad till en början och sitsträna så för att få in känslan för att sen försöka rida och hitta känslan där. Det är kanon att ha hjälp av någon som kan säga till när sitsen börjar fallera så man kan rätta till det snabbt :)

Tack så jättemycket för bra kritik! Åh, då var det som jag befarade. Jag har inte märkt av något med sadlen innan men när jag kollade på bilderna tyckte jag att det såg helt fel ut. Jag tror att det kan bero på att hans fina lilla gräsmage knuffar fram sadelgjorden en del med. Men detta ska genast kollas upp.

Ja, det var verkligen en överraskning att se hur min sits såg ut. Jag trodde att den var mycket bättre. Men jag vet att med Luen så spänner jag mig väldigt mycket i galoppen för att jag är rädd att han ska sakta av. Jag måste träna på att komma ner och slappna av. Och likadant i traven.
Men som sagt. Tack för kritiken! :)

Skulle gärna se någon skrittbild också så man kan jämföra gångarterna.. Just nu (för mig, ögonblickbilder osv.) ser det nästan bättre ut i galoppen, som att den flyter iväg mer i traven, får upp manken lite bättre i galoppen.
Om den är likadan i skritten skulle jag utnyttja det och öva fattningar (gärna från skritt) och överhuvudtaget stärkande jobb i skritt och galopp. Om skritten INTE är bra skulle jag öva desto mer stärkande jobb i den för att få mer gratis i traven sen.
Du har bra med skjutkraft i traven ser det ut som, jag skulle vilja omvandla det till att hästen blir lite mindre låst (kommer igenom kroppen bättre) och lägga till lite mer bärkraft och därmed också få bättre överlinje. Du har eg. samma brister i galoppen men hästen verkar ändå jobba bättre i den gångarten.

Lite svammel från min sida! ;) Fråga gärna om jag uttryckt mig oklart.

Jo, jag själv tycker att känslan är helt annan i galoppen. Han känns lättare fram och det känns stundvis som att han går i uppförsbacke.
Om skritten är bra vet jag inte. Jag tycker det känns bra fast det saknas mer energi i den.
Jo, han har ju "påskjutet" i sig sen den tiden han var travtränad antagligen. Jag tycker att han känns svårast att påverka i traven. Kan det ha och göra med att han känner sig säkrast i den gångarten kanske? Men jag håller verkligen med dig om att han behöver jobba igenom kroppen bättre. Jag tror att vi hamnar i undertempo ibland också och då blir det svårare att få igenom honom upplever jag.

Tog inte så många skrittbilder men här är en.
29062593.jpg

Tack så jättemycket för din kritik med! :) Nu är längtar jag supermycket tills nästanästa vecka då jag ska iväg och träna med honom.

I skritten ser man att han skjuter på rätt mycket, vilket såklart är bra särskilt i kombination med att han söker fram till handen. Å andra sidan tänker jag själv att skjuta på - det är rätt lätt för en travare ;) Det kluriga är att få lagom bärighet i förhållande till påskjutet. Tycker överlinjen ser mer ärlig ut i skritten än i traven, mycket övergångar där man blir mer och mer petig med att bibehålla kvaliteten i övergången kanske skulle göra susen?

Det kan vara så att om hästen gått på travet så har den liksom en annan inlärd teknik i traven som tar tid att förbättra. Kanske det i kombination med att det är svårare för ryttaren att märka av ryggaktivitet m.m. i traven då det är en diagonal gångart och lätt att kompensera med mer vikt på bogen istället för bak, huvudet är stilla även om den inte är samlad, lätt att korta upp ryggen iom att ryggen är mer stilla än i t ex galoppen... Tycker iaf det syns att ni redan lagt ner en del jobb! :)

I skritten ser man att han skjuter på rätt mycket, vilket såklart är bra särskilt i kombination med att han söker fram till handen. Å andra sidan tänker jag själv att skjuta på - det är rätt lätt för en travare ;) Det kluriga är att få lagom bärighet i förhållande till påskjutet. Tycker överlinjen ser mer ärlig ut i skritten än i traven, mycket övergångar där man blir mer och mer petig med att bibehålla kvaliteten i övergången kanske skulle göra susen?

Det kan vara så att om hästen gått på travet så har den liksom en annan inlärd teknik i traven som tar tid att förbättra. Kanske det i kombination med att det är svårare för ryttaren att märka av ryggaktivitet m.m. i traven då det är en diagonal gångart och lätt att kompensera med mer vikt på bogen istället för bak, huvudet är stilla även om den inte är samlad, lätt att korta upp ryggen iom att ryggen är mer stilla än i t ex galoppen... Tycker iaf det syns att ni redan lagt ner en del jobb! :)

Ah, där sa du något. Våra övergångar från skritt till trav brukar inte alls vara mjuka utan det blir som ett "skutt". Det kan nog ha med styrkan att göra också men om jag övar mer på det så kanske det är lättare att få med formen in i traven? Jag vet att jag är lite slarvig med att komma ihåg att göra övergångar så det ska jag jobba på att förbättra.

Tack så mycket! :) Jo, jag känner att saker faller mer och mer på plats nu. :)

Tips- ju mer hästen "spänner emot" (eller ju mer den upplever att man spänner emot den? brukar hänga ihop) desto sämre övergångar brukar det bli. Ju bättre utgångsläge i skritten och ju friare man kan ha hästen utan att den "bryter sig ur" formen desto bättre övergångar. Beroende på häst brukar jag antingen fokusera på överlinjen - att den ska fortsätta söka sig långt fram/ner (samlade övergångar orkar de ju inte i början) och om den bryter sig ur genom att börja spänna ihop sig eller köra upp huvudet så avbryter jag och jobbar tillbaka avslappningen och sökningen med fokus på att få överlinjen lång och avspänd, sen börjar jag om igen. Ju bättre man blir på att få tillbaka avslappningen desto snabbare går det innan den hajar att den inte ska ändra på det i övergången. Tanken är att man inte ska behöva korrigera I övergången utan isf sakta av istället och börja om för att hästen ska ta eget ansvar över att inte bryta sig ur = inte så stor risk att man låser hästen i övergången.
Nu blir den här traven i regel ganska bogtung men övergångarna i sig tränar upp styrkan i ryggen för att man sen ska kunna komma vidare med bärigheten.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 722
Senast: LenaH
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 227
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
Körning Det finns ju redan en bildtråd men nu tycker jag det var dags med en filmtråd på våra körhästar! Kritik är välkommen om man vill det...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama