Positiva Panelen

Sv: Positiva Panelen

Tack:laugh:
Nej, helt lätt är hon inte, då men tanke på hennes mun, men man lär sig att parera det även om det blir fel i avstånden i bland;)

showimage.php

lite gammal bild tagen förra vintern

den här är ny

showimage.php

hon är på inlärning ;)

Jag är ingen hoppryttare, så man kanske får ta synpunkterna med en nypa salt :
Det jag ser är en fin häst i bra balans och bjudning mot hindret, sen känns det som att den släpps iväg lite för mycket alt. att den blir missnöjd med något i landningen/efter hindret så den blir studsig? Eller kanske att den inte lärt sig ta "lagom" språng över hindren så den måste bromsa upp sig onödigt mycket efteråt?
Nu vet jag inte hur man brukar göra i det fallet men jag hade nog övat på att avdramatisera hindren genom att försöka rulla på över lite hinder på lagom höjd (dvs i en sån höjd hästen är bekväm med men inte nödvändigtvis plutthinder - 50-70cm beroende på hästen?) och vara noga med sin egen och kusens balans hela vägen, ett jämnt tempo, vägen men försöka glömma att hindret står där. Antingen ställa upp en på vardera långsida och ta ett par varv runt, eller ligga och rulla på en volt. Med ganska fri hand men försöka ändra så lite som möjligt både i sits och hand för att inte överraska hästen och tänka samma balans redan i landningen.
Det där är ju för ens egen skull, är det hästen som tar onödigt stora språng kanske det räcker att löshoppa mer.
(Spekulerar.)
Ser ut som ett lovande ekipage! :)

Håller med dig helt. Men detta var en lugn träning:) Så vi har kommit en bit på vägen, innan flydde alla fältet när vi var i närheten...
Och överhoppat sig har hon alltid gjort, hon är 11 på denna filmen.
Har alltid varit en massa åhh, och oj och wow på tävlingarna. Men jag håller med dig helt, det är helt onödigt för henne att hoppa så högt och det blir ju bara jobbigare. Därför kom vi inte längre än till 120 hopp för det blev som en 150+ för henne när hon tvungen ska hoppa så högt...

Behöver jag nämna att vi sällan (förutom på filmen) rev ;)

Nu är hon ju som sagt avelssto pga skada, så det blir ingen träning mer för henne.

Ska dock snart rida in "bebisen" som hon hade fått innan denna träningen.

Kollade bara på första filmen, men det ser lugnt och stabilt ut.
Det ända jag kan tänka på är att ni ofta landar i fel galopp, oavsett varv, men att du tänker på att korrigera det så blir det lättare för er på tävling.

Annars var det en fin häst som ser ut att tycka att det är roligt :)

Du rider trevligt, stilla men engagerad, och på den lilla stund jag tittade på videon hann du med flera twmpoväxlingar etc. Men som du själv säger, så behöver du räta upp dig en aning, ff ar det axlarna som blir hopkrupna.
Försök föreställa dig att någon tar tag bak på hjälmen och drar snett uppåt/bakåt. Och kanske be någon som står på marken att hojta till såfort axlarna faller framåt.

Tyckte det såg bra ut, opm det inte var din egen häst såg det otroligt samspelt ut.
Tänk bara på att hålla om med ytterskänkeln när du svänger, den sköt ut ytterbogen och flöt ut lite i svängarna.

KL.

Skämms lite över att lägga ut denna men gör det iaf :) Jag är medveten om att jag rider i ett extreeet undertempo. Men vad finns det mer att kommentera på denna video?

Klippet hittar du: HÄR, KLICKA!!

Z Chagalle
f. 04, Gelderländer

Nu:

Ett år sedan:

Bilden som är tagen för ett år sedan syns det kanske inte så bra, men bara någon månad innan såg man alla revben, han var smal som tusan och jag tyckte så synd om honom, han har redan där börjat få upp sin hull.

Men ser man någon skillnad i kroppsbyggnaden?

Tycker man ser skillnad på halsen, rumpan och magen. Formen är annorlunda. Ser bättre ut på nya bilden.

Tycker det ser bra ut! :laugh: Vilken fin häst, väldigt jämnt och fint.
Är inget hoppproffs så kan inte kommentera det så mycket dock. Däremot så blev skänkeln lite ostadig vid ett par tillfällen, såg ut att bero på att hälen åkte upp lite, men resten av tiden såg hälen fin ut, så vet inte om du trampade upp lite för att du tappade balansen kanske. Det var precis efter nedslaget så kanske kanade stigbygeln lite? Det verkade inte störa så mycket iaf, mer än att du såg lite ostadig ut i skänkeln en kort stund.

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 722
Senast: LenaH
·
Relationer Hej! Jag är i en relation med min pojkvän sedan 2 år tillbaka, han är 25 och jag är 23 år gammal. Jag har alltid upplevt han som en...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 227
Gnägg Lilla Kadde som jag visade upp här på buke för 6 år sedan. Ville så stolt visa upp min fina travare. Och trodde att jag skulle få en...
Svar
13
· Visningar
4 847
Senast: Varmblod90
·
Körning Det finns ju redan en bildtråd men nu tycker jag det var dags med en filmtråd på våra körhästar! Kritik är välkommen om man vill det...
Svar
1
· Visningar
934
Senast: _moa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama