Det är jättesvårt att hitta en lagom framåt ponny. Det blir lätt antingen eller. Antingen seg och tung, reagerar inte för något, snubblar över hinder mm, eller så för stark och pigg, drar iväg. Och den ponnyn kan ju ha varit helt perfekt för säljaren, bara att deras barn är för lång.Vi har tittat på flertal ponnys. Nu börjar barnen tröttna så from kommer jag nog åka själv. Men, jag har hittat en utomlands som jag gillar och den kan jag inte titta på innan. Så nu velar jag över den. Både inkörd och inriden, totalt orädd, lugn och pålitlig. Men den är ju inte ngn fantastisk welshponny med steg eller extriör, och som med dom flesta i min prisklass vet jag inte om den har en stark stabil galopp på banan.
Efter alla provridningar har jag känt att trygghet är viktugast just nu, för mina barn är verkligen oruttinerade. Men jag vet ockdå att jag absolut inte vill ha en "sparkponny" som inte går fram utan upprepade, kraftiga dunkar från skänkeln. För det skulle dottern tröttna på direkt.
Bra ide att köra själv och provrida. Jag hade med mig dottern och varje gång det inte blev något köp blev hon besviken (utom de tillfällen där hon själv direkt kände att hästen var för pigg/stark)
Jag förstår att du tvekar inför en som du inte kan provrida. Det är ju en chansning. Kanske kan du sälja den vidare om den är för stark för ditt barn? Men då krävs det att du själv kan träna/hålla igång den så länge kanske.