Hej, vilken rolig tråd!
Jag köpte ponny då jag fick ta bort min gamla häst (27 år) och den andra behövde ha sällskap. Vi bor också på gård, men har bara våra egna hästar. Mina pojkar var då 2 och 4 år gamla, och tyckte om att vara med mig i stallet. De red lite då och då på gamlingen, och satt på ryggen på unghästen när den togs in från hagen. Våra krav på ponnyn var att den skulle vara barnvänlig och liten nog för de små barnen att pyssla med. Vi köpte en korsning (75% welsh mountain, 25% Shetland), 114 cm i manken som var åt det latare hållet. Han har varit med på barnkalas, vi har kört honom och han är alltid underbar och säker. Pojkarna tappade intresset några år senare, men då föddes en lillasyster som nu är 10. Hon är alltså uppvuxen med ponny, och har varit med mig i stallet hela tiden. Innan 6 års ålder har alla mina barn framför allt varit med och pysslat. De borstar och lär sig kratsa hovar, och de mockar på sitt sätt... Den här ponnyn, som nu blir 22, är alltid snäll och underbar.
För två år sedan började min dotter vilja rida lite mer. Vi har åkt på några pay and jump med ponnyn, och hon rider på ridskola en gång per vecka. Dock så börjar nu ponnyn bli äldre, och dottern utvecklas, så de går nu åt varsitt håll. Den gamla ponnyn får numera ridas ut, för det gillar han. Vi köpte därför en ny ponny för två månader sedan. Det blev också en B, men som är 128cm. Den nya är ingen nybörjarponny, och ställer krav på dottern, men hon är ju inte heller nybörjare längre.
Så var ponny har sin tid. Med de små är det viktigt att ponnyn är trygg. Jag och dottern kunde rida ut tillsammans från att hon var 6, eftersom ponnyn var så snäll. Pojkarna var med när jag red i ridhuset när de var små. Då sprang ponnyn efter min häst (men lite innanför spåret) i samma gångart som min häst, och de åkte bara med.
Nu håller vi på att skolar in oss på den nya ponnyn, så den skrittas bara ute än så länge. Den är betydligt piggare, och kan bli stark om inte dottern rider. Vi har bara haft honom i två månader, så vi får väl se hur de kan utvecklas ihop. Ponnyn är tävlad förut, men hetsar upp sig vid hoppning. Kanske lite för mycket ibland, men samtidigt är han jättesnäll i all hantering. Och när man har hästen hemma är hanteringen jätteviktig. Tanken är att han ska följa med till ridskolan på de ordinarie lektionerna om några veckor. Vi har varit där och ridit privatlektioner några gånger, och senast var det några andra inne på banan samtidigt som dessutom hoppade.
Intresset då, finns det? Tja, dottern är ju intresserad men ibland undrar jag om hon rider bara för att få vara med mig, men det är ju också en anledning. Jag gillar ju att få tid tillsammans med henne. Min dotter är väldigt försynt och försiktig, men på sistone har hon uttryckt önskemål om att ha sällskap av någon jämnårig i stallet. Det finns ett inackorderingsstall några kilometer från oss, och jag har stundtals funderat på att stalla upp hennes ponny där. Där finns barn i hennes ålder, och jag ser hur roligt de har. Vi är ju där och rider ibland, men just det där stallhänget med jämnåriga missar hon ju hemma. Jag tror att hon kommer att tappa intresset om vi inte kan få till det där med sällskap. Än så länge duger jag, men så småningom kommer kompisarna bli mer viktiga.