Ponny som slår...

tinafinis

Trådstartare
Hej!

Har just satt min ponny för vagn. Dom fösta gångerna har det gått bra. Igår och idag bocka han. Idag riktigt reält. Som tur var gjorde slagjorden sin funktion annars hade han fått benen över skalmen.
Han slog ju lite till för han blev rädd när det tog emot.

Begärde jag för mycket av honom? Jag smacka lite grann och var på lite med tömmen (annars van vid dom sakerna). Han verka tycka det var jobbigt just för tillfället.

Eller det kan vara som han testar lite nu i början?
Det är nämnligen en envis liten sak!

Antagligen och förhoppningsvis slutar han sen när han fått mer muskler och bir van.

Men finns det tips på hur jag ska göra/inte göra?

Kanske inte ska exprimentera så mycket nu i början. Slagjorden hade ju effekt och sedan skötte han sig exemplariskt resten av rundan.
Nån tipsa om att man kunde knyta svansen i vagnen??

Mvh Tinisen!

Sv: Ponny som slår...

Knyta svansen i vagnen funkar ju ungefär som slaggjord, de får inte upp rumpan och de kan inte piska med svansen. Men tycker inte det verkar så trevligt för hästen.Slaggjord är nog säkrare. Vet inte riktigt :D

Jo så långe slagjorden fungerar så är det nog de bästa.
Men han tycker säkert bara det var jobbigt att dra mig och vagnen och jag ville han skulle gå på lite fortare...
Idag var han jätteduktig. Det är ju inte alla hästar som är fromma som lamm när man väl fått på dom vagnen. När dom vant sig lite vill dom nog testa lite oxå.

Hej, vad har du för ponny? Inte för att det spelar någon roll, men jag blev nyfiken!
Jag skulle bara forsätta köra, och om den slår eller visar tendens till det skulle den få veta att det är fel och accepteras EJ.
Om det inte är en mkt liten ponny och en mkt stor vagn så borde den inte tycka att du och vagn är så jobbigt att dra att den skulle ha någon anledning att slå.
Så det är bara att fortsätta att köra på (med slaggjord).

Vissa ponnyraser verkar vara lite envisare än andra....

Om han bockar i början och annars är pigg och glad är det säkert bara lite bus och livsglädje! Min ena ponny gör så ibland då hon är pigg och glad för att komma ut och springa, brukar bara driva fram henne lite om jag känner att hon ska bocka. Ibland har jag även checken på, då får dom inte ner huvudet så långt och kan inte rycka tömmarna ur handen på en!

Så fortsätt köra med slaggjorden på så ordnar det sig nog:)

Hej, vad har du för ponny? Inte för att det spelar någon roll, men jag blev nyfiken!
Jag skulle bara forsätta köra, och om den slår eller visar tendens till det skulle den få veta att det är fel och accepteras EJ.
Om det inte är en mkt liten ponny och en mkt stor vagn så borde den inte tycka att du och vagn är så jobbigt att dra att den skulle ha någon anledning att slå.
Så det är bara att fortsätta att köra på (med slaggjord).

Vissa ponnyraser verkar vara lite envisare än andra....
Det är en shettis på fem år. Började köra in honom förra året. Sedan blev han halt pga hovbölder o inpackingar i fötterna. Fick byta hovslagare o först nu detta året är han ohalt. Så nu är vagnen ätligen på. Jo han är mycket pigg o busig. Är rätt envis oxå så det är ingen barnhäst!
Han har även testat att dra in i skogen, men de lyckas han inte med när hab har vagnen. Det var lättare när jag tömkörde honom :-)

Har kört tre gåner nu efter dom tvår gångerna han slog. Han har inte gjort det. Så de var nog bara lite testing i början. Men det är skönt att kunna prata av sig lite här.

Han har jättefin trav o har sett honom trava väldigt snabbt i hagen. Synd bara att han inte blivit tränad innan.

Mvh tina

Han har jättefin trav o har sett honom trava väldigt snabbt i hagen. Synd bara att han inte blivit tränad innan.

Med en shettis spelar det ingen större roll om den är körd/travtränad som unghäst.

Jag vet en godkänd russhingst som varit i vagn 10 ggr när han debuterade som treåring (utan slaggjord)... :eek:

Fortsätt kör!! Sen tycker jag du ska sätta på en käk! För då kan han inte ta spjärn o köra ner huvudet. Fortsätt med slaggjorden oxå! Du får vara bestämd o faktiskt "straffa" med tömmen när han slår - du måste ju visa att det är fel att slå! Han kommer o ge sig, jag lovar! Var envis bara! Lycka till!!

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
Jag alla fall haft käkbettet i munnen på honom än så länge, men käken hängt vid sidan.
Det brukar räcka att ryta till på honom när han dummar sig. Använder jag tömmen så blir han tjurigare. Det var ju då han bocka. Men han haralla fall begripit att man inte ger sig in i skogen med vagn! Den stoppar honom!
Men då kanske jag ska fortsätta o träna honom lite då o sedan be nån tävla honom?! Spännane!
Får se vad som händer ;-)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 565
Senast: Ceta
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 221
Senast: Hermelin
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 797
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Selenbrist