Alexandra_W
Trådstartare
Följt tråden i hopp om att det ska ordna sej och att ni hittar felet!
Jag har inga egna idéer men tycker du är en bra ägare som gör allt för din häst!
Det som är väldigt tydligt för oss som inte känner hästen är ju att den ser bra mycket mer tillfreds ut i sin blåa grimma än i den lila grimman. Ser gladare och trevligare ut med ett helt annat uttryck!
Som han är med blå grimma är ungefär som jag känner honom sen förr. Som han var från den dag jag köpte honom (och enl uppfödaren från den dag han föddes) som åring, tills sen vår/tidig sommar som treåring. Sen dess har det gått utför. Men det var därför jag nästan började grina i stallet i söndags - för det var ponnyn jag kände igen, DET är min ponny. Och lyckan över att känna igen honom samtidigt med smärtan över att han har ont så länge. Det fick nästan tårarna att rinna.
Sen är jag knappast bättre ägare än någon annan, jag tror de flesta hade gjort vad de kunnat för att utreda en sådan humör- och attitydförändring. Och min magkänsla har ju (som jag tror jag skrivit i den här tråden med) varit att han har haft en legitim anledning att bete sig som han gjort. Att det inte är mopsighet, testande eller "bara dum".
Sen har ju tex flera veterinärer sett reaktionerna när man rör nacke/huvud, aggressionsutbrott för "ingenting" och så vidare - men inte heller de har reagerat på att det skulle vara annat än "attityd" tyvärr. Men det är ju svårt - och "alla" ägare säger säkert att deras häst minsann alltid varit ett lamm förut och iiiinte betett sig si... Så kan förstå de dels inte trott på det, och dels hänfört allt till att ponnyn blivit mer vuxen åldersmässigt och säkert därför.
Sista vet är den enda som tyckt att "ingen häst blir plötslig aggressiv utan anledning, särskilt inte utan att något förändrats i miljön/tillvaron för den". Tack gode Gud för henne!!