Ponny som blivit grinig/aggressiv - men varför?

Vad gäller den aktuella filmen kan jag säga så mycket som att den som synes är ett hopklipp av två olika filmer tagna vid två olika tillfällen. Det ena tillfället visar "bästa läget" såsom det varit senaste knappa året. Alltså på "gott" humör sett till hur han varit sen förändringen kom. Den andra filmen är tagen idag.

De skillnader som finns är ingen slump, och knixandet med halsen är inte uttråkning eller rastlöshet utan ett "ständigt" beteende i samma läge (och några fler) innan.

Jag har dock väldigt stor förståelse för de som tolkar det som rastlöshet. Det är exakt vad jag själv tidigare tolkat det som, att han har haft tråkigt och hittat på lite egna hyss för att roa sig. Jag är inte riktigt lika övertygad längre.
 
I filmen verkar det vara skillnad om benen lyfts framåt/högt än lågt/bakåt. Det sistnämnda ger mindre reaktion.

Han väljer själv hur benet ska hållas. Tillfället där han knixar med halsen så drar han ganska konstant i benet och smårycker en del. Släpper inte ner benet sas. Andra tillfället släpper han ner benet och låter mig ha det i knäet utan att dra emot eller rycka.

Du frågade om bak också. Han joxar inte med halsen när man lyfter bak, men har även där hållit emot och småryckt. Inte med någon styrka utan mer på nivån att det är irriterande. Även bak har han slappnat av och "släpper ner" mer nu.
 
Vad gäller den aktuella filmen kan jag säga så mycket som att den som synes är ett hopklipp av två olika filmer tagna vid två olika tillfällen. Det ena tillfället visar "bästa läget" såsom det varit senaste knappa året. Alltså på "gott" humör sett till hur han varit sen förändringen kom. Den andra filmen är tagen idag.

De skillnader som finns är ingen slump, och knixandet med halsen är inte uttråkning eller rastlöshet utan ett "ständigt" beteende i samma läge (och några fler) innan.

Jag har dock väldigt stor förståelse för de som tolkar det som rastlöshet. Det är exakt vad jag själv tidigare tolkat det som, att han har haft tråkigt och hittat på lite egna hyss för att roa sig. Jag är inte riktigt lika övertygad längre.
Så det är filmer från två olika tillfällen? Jag trodde att det var filmat från ett enda tillfälle.

Det där som han gör med halsen/huvudet vid lyft av framhovarna är alltså något han gör nu?

De gångerna du lyfter framhovarna och han inte gör något är sen en längre tid tillbaka?
 
Så det är filmer från två olika tillfällen? Jag trodde att det var filmat från ett enda tillfälle.

Det där som han gör med halsen/huvudet vid lyft av framhovarna är alltså något han gör nu?

De gångerna du lyfter framhovarna och han inte gör något är sen en längre tid tillbaka?

Det trodde jag var tydligt iom att det är olika grimmor? Alltså att det är två tillfällen.

Tvärtom. När han har en lila grimma är från tidigare, "bästa läget" då. Det med en blå luddig grimma är från nu.
 
Det trodde jag var tydligt iom att det är olika grimmor? Alltså att det är två tillfällen.

Tvärtom. När han har en lila grimma är från tidigare, "bästa läget" då. Det med en blå luddig grimma är från nu.
Ha ha ha! Jag kollade mest på vad du höll på med och inte färgen på grimman.

Dock reflekterade jag över den snygga lila färgen på grimman :D
 
Det trodde jag var tydligt iom att det är olika grimmor? Alltså att det är två tillfällen.

Tvärtom. När han har en lila grimma är från tidigare, "bästa läget" då. Det med en blå luddig grimma är från nu.
Nu då jag har koll på grimmorna så var det mycket lättare.

Han är ju klart mycket mer surare med lila grimma än med den blå. En markant skillnad. Han håller heller inte på och tjorvar med huvudet på samma sätt när han har den blå grimman som när han har den lila.

Slutsats: mycket gladare häst med blå än med lila grimma.
 
Nu då jag har koll på grimmorna så var det mycket lättare.

Han är ju klart mycket mer surare med lila grimma än med den blå. En markant skillnad. Han håller heller inte på och tjorvar med huvudet på samma sätt när han har den blå grimman som när han har den lila.

Slutsats: mycket gladare häst med blå än med lila grimma.
Han är ju en kille och vill givetvis inte ha en lila grimma :eek:

Blå skall det vara, en riktigt manlig färg :cool:
 
Så, nu är jag vid en dator.

Filmen är - vilket jag trodde var tydligt då det är tydliga övergångar och två helt olika grimmor - från två olika tillfällen.

Det när han har en lila grimma är från innan metacam. Jag har börjat filma 10 - 15 minuter varje dag, i början var det för att se om det hände något som jag inte såg. Att det fanns någon röd tråd i när han är aggressiv, som jag missade men som kanske syntes om man såg "utifrån". Någon sådan hittade jag inte men jag har fortsatt filma för att vid behov ha något att visa veterinären. Sist försökte han ju mörda vet, så det var inga problem förklara det aggressiva där - men det är ju bra och dåliga dagar.

Jag skrev ju för några dagar sedan att jag dittills på metacam inte såg någon skillnad som var markant mot "en bra dag" tidigare. Han har ju sådana med, när han är ovanligt "rar". Och så har han dagar när rar är det sista han är. Filmsekvenserna med lila grimma är från en bra dag. Hade han varit så alla dagar hade jag inte tyckt det var minsta problem. Visst, jag hade hellre haft gullehästen han var tidigare, den som var idel öron framåt och stod och mös vid hantering. Men hästar får lov att ändra sig, och att han är en aning irriterad kan jag leva med. Så, det med lila grimma är en bra dag och inget att bekymra sig över. Att jag valde den som jämförelse är delvis just därför. Att utgå från läget där jag faktiskt tycker det är okej, och se om det blir förändring från de dagarna.

Det han gör med halsen, det är något som funnits länge (hela perioden humöret varit sämre, långt innan det kom regelrätta attacker etc) och jag har sett det men tolkat det som att det är hans sätt att liva upp tillvaron. Att det är tråkigt att stå på gången och han hittar på små hyss för att liva upp det. Det har kommit just när man kratsar hovar eller skor, när man kliar honom i pannan och ibland spontant när han kommit och velat umgås och så kört upp sitt huvud sådär i mitt ansikte (ngt jag funnit ganska obehagligt på senheten då jag inte vet om han plötsligt tänkt hugga mig i ansiktet). Joxandet med halsen är alltså ingenting jag hänfört som problem eller att det haft med något att göra.

Fast på metacam är joxandet helt försvunnet. Det existerar inte, kommer inte fram i något av tidigare nämnda lägen. Inte ens dagen då jag broddade ur och han fick stå en evighet på gången med lyfta hovar medan jag svor och försökte få loss brodd. Det försvann efter några dagar på metacam, men jag noterade det knappt förrän jag började gå igenom filmer, just för jag inte hänfört joxet till humörproblemen eller till smärta. Låt oss säga att jag kanske inte är lika övertygad om den saken längre.
I samband med att joxandet försvann så försvann även att han vid hovkratsning och skoning stått och hållit emot, dragit emot och småryckt. Inte med någon kraft så han ryckt åt sig benen, men ffa fram har han hållit upp benet, inte "släppt ner" det och även stått och småryckt. Han gör det på filmen med lila grimman med och det är det jag säger åt honom för ffa på höger fram. På metacam så han "ger mig" benet och låter det ligga i knäet. Inget dragande, inget halsjox. Även bak har han spänt, hållt emot och stått och smådragit i benet (så stackars hovslagaren fått synnerligen irriterande arbetsställning). Det är inte med på filmklippet här men finns på film det med - och även det är borta. Han ger mig benet och så är det bra. Står med öronen framåt och bara tja står.

Så det verkar sitta något i det där joxandet med halsen. Om han stretchar muskler, försöker hitta en ställning som är bekväm/smärtfri eller om det är en ren överslagshandling vet jag inte.

I övrigt angående filmen så han är som sagt inte speciellt grinig på före-filmen, med lila grimma. Men han är ju inte direkt någon solstråle heller. Som mackan skrev tycker alla hästar inte om rykt. Den här har innan allt började älskat det och stått och myst. Men som sagt, de får ju ändra sig. På "efter"-filmen med blå luddig grimma så uppskattar han den. Han är dessutom inte ens irriterad en enda gång. Ni vet det inte men jag gör flera saker som han brukat bli irriterad på innan, men utan minsta irritation ( t ex när jag pillar på hans mule när jag står framför). Men hela filmen (ni ser ju sekvenser) med blå grimman så är han idel öron framåt och solsken. Han blir "varse" några gånger och vinklar öron bakåt, höjer huvudet etc. Men inte ett enda stråk av irritation. Den skillnaden kom i helgen. Jag erkänner att jag i söndags natt nästan stod och grinade när jag insåg att han var på riktigt idel solsken. Jag trodde det var en slump dock. Ser man hela filmer ser man att hela hästens kroppshållning är betydligt mer avslappnad nu vs innan.

Även en annan sak som jag inte hänfört till problemet är att han ofta blivit lite "upprörd" när man rör högt upp på nacken samt öronen. Inte så han blivit aggressiv men lite stökig. Det har dock varit så även utan att man nuddat, att klippa manen däruppe har alltid varit spännande. Man kan dock stå och trycka och dona osv, så jag har hänfört det till att han var hingst länge och att det är triggande med just nacken. DET beteendet fanns INNAN kastreringen (det enda av de hittills nämnda). Han har "alltid" varit så. Det är samma sak att klippa med maskin högt upp på halsen, klappa där osv. Han är inga som helst problem att tränsa etc, så som sagt hänfört det till att det triggar igång lite hingstsvar att pilla där. Det är i princip borta på metacam, han kan reagera (syns i en sekvens på videon) men med att bli varse, sen slappnar han av. Och de flesta gångerna står han bara och myser. Syns tydligt på manborstningssekvenserna.

Så kort sagt, det HAR hänt något på metacam, och det var inte bara en one hit wonder. Samtidigt så även om det är en signifikant skillnad, så är det på saker som inte säger jättemycket.

Det som däremot sa en hel del, men jag vill upprepa även det innan jag säger att det ÄR en skillnad. Jag skrev innan att jag för att försöka hitta ett läge som triggar reaktionen longerade inspänd. Och att han inte blev minsta arg/annat, men höll emot, vägrade konsekvent ge för bettet i meningen "ta in näsan". Ställa åt sidorna inget problem, men han tänkte inte vinkla in näsan. När jag spände in rejält för att se så fortfarande ingen flipp men han höll stenhårt emot. Igår longerade jag igen, och redan på lös inspänning så stundtals ger han efter i nacken och vinklar in näsan. Inte så att det är konstant eller stadigt, utan det kommer ett där han ger efter jättefint, och sen kör han lite huvudkast och glatt fnatt, och återgår till den öppna formen, men strax efter så ger han efter igen. Skulle jag lagt ut en film på det skulle det nog sett bedrövligt ut just för det blev hemskt flaxigt - men det är en skillnad även det mot innan metacam. Då var det inte alls flaxigt, stabilt som fan men väldigt statiskt. Får jag hobbytolka så igår att ge efter i nackan utlöste inte smärta/obehag och det var därför han flaxade, utan han blev närmast förvånad över sig själv.
Men som sagt, longeringsskillnaden är EN gång so far, och jag vill utan att ha upprepat det så det skett minst tre separata gånger inte dra jätteväxlar på det.

Men alldeles oavsett precis allting så den halskotpelaren och nacken ska röntgas sen...
 
Nu då jag har koll på grimmorna så var det mycket lättare.

Han är ju klart mycket mer surare med lila grimma än med den blå. En markant skillnad. Han håller heller inte på och tjorvar med huvudet på samma sätt när han har den blå grimman som när han har den lila.

Slutsats: mycket gladare häst med blå än med lila grimma.

Given lösning på problemet - köp blå luddgrimmor till hästen, han anser lila är en bögig färg och är hotad i sin manlighet ;P
 
Ha ha ha! Jag kollade mest på vad du höll på med och inte färgen på grimman.

Dock reflekterade jag över den snygga lila färgen på grimman :D

Haha, ni ska inte kolla på mig. Jag har ju hela tiden när jag kollat kollat på hästens huvud, alltså för att se öronspel, mimik osv så gott det går (det går bättre i originalkvalitet än YT-kvalitet) så jag var ju säker på att den stora skillnaden i grimma och att jag la in övergångar skulle visa att det jmf två olika situationer. Men där ser man.
 
Haha, ni ska inte kolla på mig. Jag har ju hela tiden när jag kollat kollat på hästens huvud, alltså för att se öronspel, mimik osv så gott det går (det går bättre i originalkvalitet än YT-kvalitet) så jag var ju säker på att den stora skillnaden i grimma och att jag la in övergångar skulle visa att det jmf två olika situationer. Men där ser man.
Det är bara det att jag var så fokuserad på dig och vad hästen höll på med så jag noterade inte att det var två olika grimmor. Hade du inte påpekat det så hade jag nog inte sett det.

Det mest lustiga är dock att jag tänkte att jag älskar den lila färgen på grimman. Sen att det bitvis var en helt annan grimma, ja det missade jag helt :laugh::laugh:
 
@Alexandra_W Det är ju en enorm skillnad på hästen.

Vad jag funderar på är om det kan ha hänt något under kastrationen. Han kastrerades väl liggandes på klinik? (om jag nu inte blandar ihop det med någon annan :o)
 
@Alexandra_W Det är ju en enorm skillnad på hästen.

Vad jag funderar på är om det kan ha hänt något under kastrationen. Han kastrerades väl liggandes på klinik? (om jag nu inte blandar ihop det med någon annan :o)

Ja skillnaden är ju i allra högsta grad signifikant.

Nej han kastrerades stående hemma. Min vet hade sist vi pratade (hon vet inte om skillnaden än, vi pratade innan) en vild teori/spekulation om att de minskade testosteronnivåerna gör att en smärta/obehag som fanns innan har blivit svårare för honom att hantera. Det är en smärttålig häst över lag. Men att det fanns någonting redan innan, men som han inte stördes av/kunde hantera innan kastrering. Men med minskade testosteronnivåer så känner han av samma smärta mer. Jag tyckte helt ärligt det lät helt vansinnigt, som nåt inte ens Dr House kunnat hitta på. Men det kanske inte är det...

Jag tror med den här senaste vändningen inte direkt på ett samband mellan kastrering och grundproblem,utan att endera då vets vilda teori, en ren jävla slump eller att något hänt efter kastrering som förvärrat. Men det är bara tro det med, som allt annat.

Men att han har ont/obehag och att beteendet grundas i det får ju anses ganska fastställt nu. Han ska äta metacam tills på fredag (fast jag ska prata med vet om man törs förlänga det, jag skulle vilja att han står på metacam när hans ska skos nästa vecka, för hans skull). Sedan får man antar jag (ska prata med vet) vänta och se om/när det vänder till sämre igen. Och då blir det klinik, och då ska förutom allt annat den där nacken och halskotpelaren röntgas om jag så ska bryta mig in på röntgen och ta över maskinerna...

Jag är fantastiskt glad det blev sån skillnad, har ett extremt dåligt samvete och hjärtat blöder för stackars hästen. Han har haft ont/besvär länge.. Men mest har jag ont i magen för om det sitter i halskotpelare/nacke. Det är ingen bra prognos alls på sånt i sådana fall =/
 
Ja skillnaden är ju i allra högsta grad signifikant.

Nej han kastrerades stående hemma. Min vet hade sist vi pratade (hon vet inte om skillnaden än, vi pratade innan) en vild teori/spekulation om att de minskade testosteronnivåerna gör att en smärta/obehag som fanns innan har blivit svårare för honom att hantera. Det är en smärttålig häst över lag. Men att det fanns någonting redan innan, men som han inte stördes av/kunde hantera innan kastrering. Men med minskade testosteronnivåer så känner han av samma smärta mer. Jag tyckte helt ärligt det lät helt vansinnigt, som nåt inte ens Dr House kunnat hitta på. Men det kanske inte är det...

Jag tror med den här senaste vändningen inte direkt på ett samband mellan kastrering och grundproblem,utan att endera då vets vilda teori, en ren jävla slump eller att något hänt efter kastrering som förvärrat. Men det är bara tro det med, som allt annat.

Men att han har ont/obehag och att beteendet grundas i det får ju anses ganska fastställt nu. Han ska äta metacam tills på fredag (fast jag ska prata med vet om man törs förlänga det, jag skulle vilja att han står på metacam när hans ska skos nästa vecka, för hans skull). Sedan får man antar jag (ska prata med vet) vänta och se om/när det vänder till sämre igen. Och då blir det klinik, och då ska förutom allt annat den där nacken och halskotpelaren röntgas om jag så ska bryta mig in på röntgen och ta över maskinerna...

Jag är fantastiskt glad det blev sån skillnad, har ett extremt dåligt samvete och hjärtat blöder för stackars hästen. Han har haft ont/besvär länge.. Men mest har jag ont i magen för om det sitter i halskotpelare/nacke. Det är ingen bra prognos alls på sånt i sådana fall =/

Jag tänkte spontant när jag såg huvudjoxandet att det ser ut som att han "får hjälp" att stretcha något när frambenen lyfts och han joxar med halsen samtidigt.. Min gissning är bogarna eller kring manken.. Fördelen om det skulle vara så, så borde det ju "bara" vara mjukdelar som felar..
Men gör han sådär med huvudet och halsen även när du lyfter bakben?
 
Jag tänkte spontant när jag såg huvudjoxandet att det ser ut som att han "får hjälp" att stretcha något när frambenen lyfts och han joxar med halsen samtidigt.. Min gissning är bogarna eller kring manken.. Fördelen om det skulle vara så, så borde det ju "bara" vara mjukdelar som felar..
Men gör han sådär med huvudet och halsen även när du lyfter bakben?

Nej. Han gör (utan metacam) det när man lyfter fram, kliar pannan samt även en del spontant. Han rör sig (tyvärr) ledigt och med god bogfrihet även utan metacam. Så risken är nog att lyfta framben skapar obehag i halsen mer än att han vill stretcha muskler i framdelen, särskilt i övrig skillnad/reaktion. Men vem vet. Det går ju idag inte säga så mycket mer än att "bara" muskelspänning kan uteslutas. Men i övrigt kan det väl sitta i vad som helst egentligen.
 
Utefter filmen, som i annat sammanhang kanske inte skulle bevisa något, som Mackan säger, tycker jag det verkar vara koncentrerat till frampartiet.

Vad "bra" att det gjort skillnad och att du kanske snart får svar på vad det är, även om det vore av ondo. Det skulle ju bevisa att de flesta hästar som blir aggressiva har ont.

Jag tror mycket på att testosteron kan göra smärtan mindre framträdande. Jag vet inte om det är själva testosteronet eller om testosteronet gör hästen mer allert och hingstig och således går på mer adrenalin och det vet man ju ger smärtstillande. Fast det är bara en tanke som jag inte har någon som helst grund till.
 
Ja skillnaden är ju i allra högsta grad signifikant.

Nej han kastrerades stående hemma. Min vet hade sist vi pratade (hon vet inte om skillnaden än, vi pratade innan) en vild teori/spekulation om att de minskade testosteronnivåerna gör att en smärta/obehag som fanns innan har blivit svårare för honom att hantera. Det är en smärttålig häst över lag. Men att det fanns någonting redan innan, men som han inte stördes av/kunde hantera innan kastrering. Men med minskade testosteronnivåer så känner han av samma smärta mer. Jag tyckte helt ärligt det lät helt vansinnigt, som nåt inte ens Dr House kunnat hitta på. Men det kanske inte är det...

Jag tror med den här senaste vändningen inte direkt på ett samband mellan kastrering och grundproblem,utan att endera då vets vilda teori, en ren jävla slump eller att något hänt efter kastrering som förvärrat. Men det är bara tro det med, som allt annat.

Men att han har ont/obehag och att beteendet grundas i det får ju anses ganska fastställt nu. Han ska äta metacam tills på fredag (fast jag ska prata med vet om man törs förlänga det, jag skulle vilja att han står på metacam när hans ska skos nästa vecka, för hans skull). Sedan får man antar jag (ska prata med vet) vänta och se om/när det vänder till sämre igen. Och då blir det klinik, och då ska förutom allt annat den där nacken och halskotpelaren röntgas om jag så ska bryta mig in på röntgen och ta över maskinerna...

Jag är fantastiskt glad det blev sån skillnad, har ett extremt dåligt samvete och hjärtat blöder för stackars hästen. Han har haft ont/besvär länge.. Men mest har jag ont i magen för om det sitter i halskotpelare/nacke. Det är ingen bra prognos alls på sånt i sådana fall =/
Jag tänkte mest om något kunde ha hänt under uppvaket. Kunde ju ha varit något litet som personalen inte ens tänkte på men med maximal otur (och det har du ju gott om) så har det blivit en skada någonstans.

Skulle ju kunna vara som din veterinär säger. Testosteron är ju en ganska så effektiv hormon.

Sen kan det ju vara en total slump att det kom i samband med kastrationen. Dvs skadan hade kommit oavsett om du kastrerat eller inte.

Måste säga att jag är enormt imponerad av ditt sätt att filma det hela. Blev ju jättetydligt nu att något stör hästen ganska så mycket. Mycket bra ide med grimmorna (nu när jag ser det :D).
Lätt att visa för veterinärer. Dessutom är det klara och tydliga bevis. Inget som bara kan viftas bort som inbillning eller en överkänslig hästägare. :up:
 
Följt tråden i hopp om att det ska ordna sej och att ni hittar felet!

Jag har inga egna idéer men tycker du är en bra ägare som gör allt för din häst!

Det som är väldigt tydligt för oss som inte känner hästen är ju att den ser bra mycket mer tillfreds ut i sin blåa grimma än i den lila grimman. Ser gladare och trevligare ut med ett helt annat uttryck!
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 866
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 824
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2
Svar
30
· Visningar
2 987
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp