Polska (?) hingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pazuzu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 515

Pazuzu

Trådstartare
Jag sitter och kikar i en halvblodsstamtavla (se bild nedan), i vilken jag tror att det finns polskt påbrå.

9515403.jpg

Någon som är bra på polska (om det nu är polska) stammar och som har någon info om hingstarna Ruter, Pdrzedsiwt och Gameks? Vad är det för ras till att börja med (trakehner kanske)?

Jag glömde tillägga Drambuie (ex Rezerwa) är född 1967, så det rör sig om lite äldre hingstar...

Senast ändrad:
Sv: Polska (?) hingstar

Det skulle kunna vara delvis lettiska hästar. Gameks ser ut som ett lettiskt hingstnamn, och det finns ett fullblodssto vid namn Ruda, född 1954, som har åtminstone en avkomma med en lettisk hingst enligt allbreedpedigree.

Intressant! Jag hade inte en tanke på att det skulle kunna vara lettiska hästar.:idea:

Det skulle kunna vara delvis lettiska hästar. Gameks ser ut som ett lettiskt hingstnamn, och det finns ett fullblodssto vid namn Ruda, född 1954, som har åtminstone en avkomma med en lettisk hingst enligt allbreedpedigree.

Fadern till Ruda´s avkomma hette Faktotum xx (f 1952), var född i Tyskland och exporterades till Ryssland. Lettland importerade två av hans söner, Referats och Fants. (Detta finns att läsa på hemsidan http://par.zirgiem.lv )
Mitt lettiska sto har Referats som farfar. Referats är efter Faktotum och under Regata xx f 53. Regata och Ruda är båda efter Raufbold xx f 1940, en hingst verksam i Ryssland/Sovjet.

Trevligt med utförligare information och rättelser :)

Ruda (om det nu är rätt Ruda) finns med på en sida om ryska trakhenare.

Vad bra att du tipsade om ytterligare en hemsida om ryska mm hästar. Den hade jag inte sett förut.

Förresten, tror ni att Ruter och Ruwa är angloaraber (med tanke på x:et), eller är det bara något annat tillägg? Om nu det är "rätt" Ruda, så finns det ju iaf eng. fullblod med i bilden.

En parentes och detalj om letter så har många hästar samma namn, namn försvinner i översättningar från lettiska osv. utan stamboksnumren är det så gott som omöjligt att kolla vilken häst som är vilken.

På allbreed-sidan är det nästan stört omöjligt att få fram korrekt stam på letter folk hittar tyvärr imånga fall ett namn som passar in på deras hästs papper och kluddar in den i stammen oavsett om det är korrekt eller inte:crazy: Jag har själv suttit och lagt in en hel del letter med fullständiga stammar och stamboksnummer och blev mer än en gång helt galen på konstigheterna som knapprats in.:devil:

Håller med om att allt man hittar på allbreed bör dubbelkollas med andra källor, eftersom vem som helst kan lägga till och ändra där.

Pazuzu: Jag har också tänkt tanken om angloarab pga x:et, men det får vi väl se om de dyker upp i nåt register.

Fick detta av min kompis Solveig;
Observera att jag skickade frågan vidare innan Estland dök upp.

Jag hittar inga av dessa i Polen. Drambuie kan vara född i Bulgarien, Rumänien, Ryssland eller annat öststatsland. Personligen tror jag att det är felskrivet någonstans. Se nedan om Przedswit-hingstarna.

Przedswit-stammen utvecklades i Österrike. Senare spred den sig till Polen och Tjeckien.
I Österrike fanns nr tom XIII (f 63).
Till Polen kom en hingst fr Tjeckien som var e. nr XIII (f 63).
I Tjeckien finns nu 4528 Przedswit XXIV (Pado) som är född 97. Detta är den enda nr XXIV jag känner till. Przedswit XXI f 84 finns också i Tjeckien.
I Kladrub finns 472 Przedswit XVI-64 f. 90

Nu visade det sig att mamma av alla personer visste vem den här hästen var en gång i tiden, men av vad hon kom ihåg så kom den från Polen. Men iofs kan den ju ha "mellanlandat" i Polen innan export...

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
27 419
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 899
Senast: Asko
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 106
Senast: sorbifolia
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt... 9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 553
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V