Poäng på utställning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elemmírë
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 286
Sv: Poäng på utställning

Jag kan nämna några namn och poäng från exemplet med Riksutställningen 1990.TC Kashmir 85.17 Eknathon 76,50 Zareef 72.67 Fadlak 65.83 Szansa 82.67 Doda 77.50 Ballerina 75.50 Nianka 66.17.
Vet du vilket år man gick över till 20-poängsskalan?

Carina på Silver Arabians

*kl*

Kanske en fråga lite utom tråden men handlar ändå om den:smirk:

Om man har en häst som får +/- 75poäng på utställning, ska/bör man stanna hemma med den hästen i fortsättningen för att inte "dra vanära över rasen" el. kan man forsätta åka på sina utställningar om man tycker det är roligt?

Szansa har legat runt 90 poäng, Doda iallafall 88-89 och,jag glömde skriva Medalj i första exemplet, han fick då 85,17. Han har väl inte varit i närheten av den poängen med 20-poängskalan utan oftast över 90 poäng.

Låter lite märkligt.På Riks utställningen i fjol användes 10-poängskalan och då kunde hästen få 7or men om din häst var med där och fick 84 poäng där hade han definitivt inte blivit valack! Endast två hingstar fick 84 elelr mer.

På riks-05, elmia, i Jönköping fick han 83,08...
PÅ bollerup samma år fick han 84 poäng..

Som sagt vet jag ju inte så mycket om detta... Tycker bara det är lite kul, och veta om han räknas som en helt okej häst... Eller hur det är:)

På riks-05, elmia, i Jönköping fick han 83,08...
PÅ bollerup samma år fick han 84 poäng..

Som sagt vet jag ju inte så mycket om detta... Tycker bara det är lite kul, och veta om han räknas som en helt okej häst... Eller hur det är:)
Jag skulle nog säga att med 83-84 poäng så är han förmodligen en hyffsad valack i alla fall... :D Har du delpoängen? Vad fick han nedslag på?

Får veta allt mer detaljerat imorgon när jag hämtar honom;):D

Jag tror att man ändrade bedömningssystemet i början på 1990-talet, kanske 1992? När 5-poängskalan användes fick alla som erhållit poäng för guld,silver eller brons en medalj av respektive valör.Det tror jag inte förekommer längre. Jag kan inte läsa ut det av programmen till riks iallafall.Det var mycket större spridning på totalpoängen, det var klar skillnad mellan de bästa och de mindre bra (vill inte kalla dem sämsta för det behöver inte vara dåliga individer bara för att de fått låga poäng).Numera kan det handla om 4-5 poängs skillnad mellan högsta och lägsta poäng. Att vår avel skulle ha blivit så mycket bättre tvivlar jag starkt på.Däremot har typen som domarna föredrar ändrats och avviker ganska markant mot vår antagna rasstandard( även om den tydligen har reviderats av någon anledning utan att förankra det hos uppfödarna!).Om ni har läst den ursprungliga och studerat exemplet så vet ni vad jag menar.:mad:

Min hingst fick som 5 åring 9 på typ av exteriördomarna på bruksprovet men han fick inga höga poäng för det nu i Kumla.
18 18 17. Fast å andra sidan är han 14 år nu o nersutten:smirk:
Vissa åldras med skönhet o andra inte.
Men jag är övertygad precis som du säger att själva idealaraben(typen) ändras i domarnas ögon med åren. Det gör det inom alla andra raser så det vore konstigt om det inte var så inom arabrasen.
Räcker ju att titta på gamla arabbilder så ser man att så är fallet.

Men man kan väl inte acceptera att domarna har en idealbild av arabhästen och att den vedertagna rasstandarden säger något annat? Bedömningen för vilken poängsumma som motsvara guld o.s.v bör också arbetas om.Det var mycket "roligare" förr när det fanns en sådan bedömning som motsvarade verkligheten. Då visste man att en häst som fått guld åtminstone just den dagen i den konkurrensen , var något extra.Om mer än hälften på en show får guldpoäng är det något som är fel. Vi kan inte inbilla oss att vår svenska avel har nått de höjderna!

Min hingst fick som 5 åring 9 på typ av exteriördomarna på bruksprovet men han fick inga höga poäng för det nu i Kumla.
18 18 17. Fast å andra sidan är han 14 år nu o nersutten:smirk:
Vissa åldras med skönhet o andra inte.
Men jag är övertygad precis som du säger att själva idealaraben(typen) ändras i domarnas ögon med åren. Det gör det inom alla andra raser så det vore konstigt om det inte var så inom arabrasen.
Räcker ju att titta på gamla arabbilder så ser man att så är fallet.
Men?! Dubblar du 9 får du väl 18, eller...? :rofl:

*kl*

Kanske en fråga lite utom tråden men handlar ändå om den:smirk:

Om man har en häst som får +/- 75poäng på utställning, ska/bör man stanna hemma med den hästen i fortsättningen för att inte "dra vanära över rasen" el. kan man fortsätta åka på sina utställningar om man tycker det är roligt?

Någon som har någon åsikt i frågan?

Någon som har någon åsikt i frågan?
Det beror väl på syftet med utställandet. Om jag hade en häst i min avel (eller tänkt framtida avel) som fick 75 poäng, så skulle jag:

1. Fundera på om det fanns något speciellt som skulle kunna förklara den låga poängen och om den egentligen är värd bättre.
2. Om nej på fråga 1, så skulle jag avsluta utställningskarriären illa kvickt för att inte "dra vanära" över min avel och förmodligen även sälja den som valack/ridhäst.

Men, det är jag i min roll som uppfödare.

Om jag däremot bara hade en enda häst som ridhäst och som är det bästa jag har här i världen och som jag, oavsett vad alla andra tycker, ändå aldrig tänker sälja och inte avla på heller. Ja, då skulle jag fortsätta att åka på utställning bara för att det är så roligt att göra saker med min häst och helt strunta i vad alla andra tycker. :)

EN utställning är INGEN utställning! Det gäller både bra och dåliga resultat.Det finns många exempel på variationer på poäng som en häst har fått under sin karriär, ja t.o.m samma år.Dessutom måste man ju titta på vad merparten av de utställda hästarna på samma utställning, fick. Det finns domare av alla de slag. En del ligger väldigt lågt och andra högt i sin bedömning.Man kan ju haft "oturen" att det är flera domare med låg profil som dömer och att det inte delades ut så höga poäng till vinnaren heller. Och uppfödare som varit med ett tag, vet också att det inte alltid är den med högst poäng som blir bäst i avelsboxen!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 472
Senast: Sezziyanen
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 551
Senast: Sirap
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Ridskoleryttare