Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet du vilket år man gick över till 20-poängsskalan?Jag kan nämna några namn och poäng från exemplet med Riksutställningen 1990.TC Kashmir 85.17 Eknathon 76,50 Zareef 72.67 Fadlak 65.83 Szansa 82.67 Doda 77.50 Ballerina 75.50 Nianka 66.17.
Låter lite märkligt.På Riks utställningen i fjol användes 10-poängskalan och då kunde hästen få 7or men om din häst var med där och fick 84 poäng där hade han definitivt inte blivit valack! Endast två hingstar fick 84 elelr mer.
Jag skulle nog säga att med 83-84 poäng så är han förmodligen en hyffsad valack i alla fall...På riks-05, elmia, i Jönköping fick han 83,08...
PÅ bollerup samma år fick han 84 poäng..
Som sagt vet jag ju inte så mycket om detta... Tycker bara det är lite kul, och veta om han räknas som en helt okej häst... Eller hur det är![]()
Men?! Dubblar du 9 får du väl 18, eller...?Min hingst fick som 5 åring 9 på typ av exteriördomarna på bruksprovet men han fick inga höga poäng för det nu i Kumla.
18 18 17. Fast å andra sidan är han 14 år nu o nersutten:smirk:
Vissa åldras med skönhet o andra inte.
Men jag är övertygad precis som du säger att själva idealaraben(typen) ändras i domarnas ögon med åren. Det gör det inom alla andra raser så det vore konstigt om det inte var så inom arabrasen.
Räcker ju att titta på gamla arabbilder så ser man att så är fallet.
*kl*
Kanske en fråga lite utom tråden men handlar ändå om den:smirk:
Om man har en häst som får +/- 75poäng på utställning, ska/bör man stanna hemma med den hästen i fortsättningen för att inte "dra vanära över rasen" el. kan man fortsätta åka på sina utställningar om man tycker det är roligt?
Det beror väl på syftet med utställandet. Om jag hade en häst i min avel (eller tänkt framtida avel) som fick 75 poäng, så skulle jag:Någon som har någon åsikt i frågan?