Poäng på utställning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Elemmírë
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 286
E

Elemmírë

Om en arabhingst på ett år erhåller 84,0 poäng på utställning, räknas det som bra? Vad är maxpoäng?

Är totalt novis vad gäller detta så ni får ursäkta mitt klumpiga sätt att uttrycka mig:)

Sv: Poäng på utställning

Jag är också novis på området o visade min hingst för första ggn i Kumla. Han är visad förr men då ägde inte vi honom.
Jag tycker att allt över 85p är ok, då gränsen för guld ligger på 85p. Men vad de erfarna arabmänniskorna anser har jag ingen aning om.
Han fick fö 86.92p.
Max poäng är 100p.

Som Kicket säger så är gränsen på guld 85 p.
jag anser att guld är bra att ha och allt över 90 är kanon.

Sen så är det ju så med utställningar att allt kan hända och det är dagens form som avgör. Dålig dag kan alltså ge usla poäng.

Li

Ah, intressant!
Tack båda för era svar:)

84, är det jättedåligt då? Räknas det som silver?

Hästen i fråga är idag vallack, så det kvittar ju egentligen... men ändå. Kul att veta hur det funkar:)

Ah, intressant!
Tack båda för era svar:)

84, är det jättedåligt då? Räknas det som silver?

Hästen i fråga är idag vallack, så det kvittar ju egentligen... men ändå. Kul att veta hur det funkar:)

Ja det är silver.
Det är kul att ställa valacker,
kanske inte så givande i avelssyfte...

Li

Nä, dem saknar ju vissa elementära "förutsättningar";)
Silver alltså, men det är ju bättre än brons:D

det e ju bra poäng, jag visade våran valack på Kumla iår, första gången jag visade o så har han stått knovalecent sen i november, men det var nog mkt jag som drog ner han poäng till 80 med tanke på att han har varit godkänd i sina tidigare år.

men ställa ut valacker är skit kul ändå!
fortsatt lycka!

och detska han fortsätta göra;) han ska bli tävlings och alltiallohäst;)

har inte riktigt bestämt vilken gren ännu, men där är ju araben bra, då den kan utmärka sig inom det mesta:D

Om en arabhingst på ett år erhåller 84,0 poäng på utställning, räknas det som bra? Vad är maxpoäng?

Är totalt novis vad gäller detta så ni får ursäkta mitt klumpiga sätt att uttrycka mig:)

Du skall vara nöjd med dessa poäng, utställning är inte allt, se du till att din hingst får den bästa starten i livet, så att han blir trevlig och med hög ridbarhet. Det tjänar du på i längden.

Lotta

Det kan vara stor skillnad på poängen mellan en arabutställning och en premiering också. Din valack kanske är ihopsatt mycket bra men ej så showig. Då kan han få klass I på premiering och tyvärr bara silver på utställningen. Lycka till med din valack!

Nu är han iofs vallack;) men rätt har du, han ska få en finfin (eller snarare fortsatt fin) start på livet:)
han ska stanna hos mig tills han blir MINST 30:love:
Utställning är inte allt, men eftersom han varit utställd så tänkte jag det kunde vara kul att veta vad resultatet innebar:)

Ah, intressant:idea:
Jag tyckte han såg väldigt korrekt och fin ut när jag tittade. Sen är han mer "ponny"-typen. Mer rund och bullig;) Tyckte han liknade welsh en del... Inte cob eller mountain då, utan mellanvarianten;)

Söt som socker är han iaf!

Jag vill inte förta er glädje över de fina poängen men jag tror inte man kan anse det är "guld" vid 85 poäng numera.:cry: Den gränsen sattes för länge sedan på den tiden vi hade 5-poäng skalan:bow: på våra arabhästutställningar.Då var guld medalj verkligen något alldeles extra. Jag kan ge er ett exempel:1990 på Elmia visades 153 hästar.Av dessa fick 2 (två) guld medalj ,21 fick silver och 46 fick brons. Bronsmedalj betydde över 65 poäng, alltså 15 poäng över "medelbra" och alls inte dåligt.Jämför man med en av dagens utställningar, jag tar Blommeröd 2005 som exempel eftersom där åtminstone visades 84 araber så fick 78 stycken 85 poäng eller mera och de övriga silver. Jag tror man får tänka sig att gränsen för guld med 20-poäng skalan, ligger på minst 88 poäng.

Intressant:idea: Tänk vad sånt ändrar sig... Är ganska nöjd ändå, och eftersom han "bara" går som valack så är det inte hela världen om han fick lite lägre poäng. Han verkade korrekt och fin iaf. Tror det är hingstkaraktären han saknade... Fast jag vet inte å andra sidan;)

Fick höra av (snart) förra ägaren att han i genomsnitt fick 7: or... Hur menas det? I och med att han fick 84 poäng??

Fast den officiella guldgränsen är väl fortfarande 85 p? Att det är så många som får guld på Blommeröd beror väl snarare på att det brukar vara så hög standard på hästarna där iom att det är en internationell utställning med en massa utländska champions? :confused:

Låter lite märkligt.På Riks utställningen i fjol användes 10-poängskalan och då kunde hästen få 7or men om din häst var med där och fick 84 poäng där hade han definitivt inte blivit valack! Endast två hingstar fick 84 elelr mer.

Men nu får man väl hoppas att aveln har gått frammåt på 17 år.
Att det faktiskt finns fler i den klassen nu än då.
Men då förstår jag bättre när min handler från Kumla sa att när min hingst fick 85p för 13 år sedan så var det jättebra. O att han kunde få några poäng mer nu med 20p bedömningen.

*KL*

Som jämförelse kan också nämnas Nieszpora (numera ägd av Turbo Star Arabians) som blev rikschampion som 3-åring 1995 med 85,17. I helgen på Kumla-utställningen fick samma häst, nu 15 år gammal, 89,08.

Så; Ja, 85 poäng för 10-15 år sedan var "mer värt", men även idag räknas 85 poäng som en bra häst.

Sedan ska man även vara medveten om att domarna ofta är lite tuffare när det gäller unghästar, speciellt hingstar. Kanske vill de signalera att bara de bästa bör förbli hingstar?

Carina på Silver Arabians

Jag kan nämna några namn och poäng från exemplet med Riksutställningen 1990.TC Kashmir 85.17 Eknathon 76,50 Zareef 72.67 Fadlak 65.83 Szansa 82.67 Doda 77.50 Ballerina 75.50 Nianka 66.17.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Kajsalisa
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 472
Senast: Sezziyanen
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad... 2 3
Svar
45
· Visningar
3 551
Senast: Sirap
·
Samhälle Kan ni hjälpa mig att hitta en lagom informationstext att sätta i händerna på någon. Läskapacitet för abstrakt och akademisk text finns...
Svar
0
· Visningar
342
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Ridskoleryttare