PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Vad tråkigt Falun!!! Vi lovar att rapportera från träffen!!!
Sitter inne o tittar ut på detta förbaskade väder...:( och är allmänt depprimerad! :( Har inte varit till hästen sen i tisdags, men imorgon åker jag dit även omdet är dåligt väder och jag måste droga ungen...:devil: Nejdå, jag älskar ungarna! :love: Men det är frustrerande ibland när de blir en block om foten...

Jättekul att du skriver här om din upplevelse!!! :rofl:
Du gjorde alltså de första 5 lekarna. Friendly, porcupine, driving, yo-yo, cirkling och provade sideways.
Du har tagit första steget på en spännande resa med din häst!!!
Det blir bara roligare hela tiden! Ibland tvivlar man kanske men sedan kommer man tillbaka igen...Jag har själv inte kommit så långt på grund av omständigheter som jag inte har kunnat råda över!!!

Till och med min sambo har mot sin vilja blivit intresserad!!!
Han har faktiskt kommit så långt att han till och med kan tänka sig att rida, han har varit livrädd för hästar förut!

Senast ändrad av en moderator:

Hejsan, vad kul med lite nya folk på forumet... :)
Vi har oxo tråkigt väder, men men jag ska iväg iallafall snart och träna lite från backen. Det är ju dags för filmning snart....:crazy:
Väntar på svar från Eddie och Silke på de som skickat in... då blir det tårta om det går bra. :)
Man ska fira allt så mycket man kan för det är kul! Tycker fortfarande att det är jätte tråkigt att vi inte kan komma, men kan man inte ha en till träff senare? Vi vill verkligen träffa lite pnh:are!
Nästa onsdag är det dags för tandläkaren med mitt quartersto till Uppsala, jag hoppas verkligen att det ser bättre ut. Man är ju orolig som vanligt fast det får man när det är så allvarligt. Hon har då inte haft feber el nåt. Så är det ju bra när man sysslar med det vi gör, för jag har lärt henne att jag får borsta tänderna på henne.:banana: Så det gör vi varje dag så att man får bort gammalt gräs från mellanrummen. Förhoppningsvis så har jag undrlättat för henne, vi får se vad Torbjörn säger.
Hej svej :bump:

Ja!

Det här ska bli jättespännande, och jag ser skillnad redan nu på honom och hur han lyssnar på mig, otroligt! :D

Lycka till hos tandläkaren!! Berätta gärna om de klarade sig, dina kompisar alltså...Kan säga att det är inte kul när man så gärna vill men inte kan...Men på träffen får jag åka själv iallafall, även om sambon gärna vill med.:rofl: Är sambon med så är ju barnen med och då kan jag inte slappna av o ägna mig åt hästen ändå...:crazy:
Så han får stå över stackarn...:love:

Jag tror han klara sig. Annars kan vi skicka min "Gubbe" ditt för att hjälpa honom!:rofl: :rofl: :rofl:

Like that would happen!:D

Jag tittade på häst bus idag. Nu har "Red tagit sig in på rund coral och försöker bitar alla från där...de andra kan inte kommer åt han då. Jag sa till "Red" att om inte börjar bittar Trigger tillbaks så ska jag gör det. Inte en märke på honom och min ser ut som en fläkt har attakera honom.:rofl: Men Min är glad och för det mesta söker ut de för att leka.

Jag ska göra en väg beskrivning och och en lista av vad ni kan ta med er till träffen. Det ska jag försöker fixa under helgen nu. Jag ser fram imot att träffa allihopa och om det finns fler folk där ute som vill komma till träffen så är det att bara hör av sig.

Justja Vad tycker ni om för mat och vad tycker ni inte om? Ingen bantare hoppas jag?:D

Jag börjar nyttigt liv hela tiden :p börjar varje dag och håller på till frukost :rofl:

Hur är livet med er annars? Har varit ofline i över en vecka, åskan tog modemet..

Hej!
Det är verkligen inte roligt att du använder denna chat för att skriva om dina grannar och medlemmar i föreningen som gör saker som inte passar dig. Du säger själv att du bara säger vad du tycker och att du står för det. Om det vore så skulle du ju säga det du tycker till oss andra och kanske få förklaringar till varför vi gör som vi gör. Då skulle du vara rakryggad och stå för det du tycker. Nu är det många som blir sårade och lessna när de förstår att du skriver negativa saker om hur de sköter sina hästar. Vissa av de du skriver om har till och med fått höra från andra att de läst vad du har skrivit om dem. I stället för att håna de som har täcke på sina hästar eller tävlar skulle det vara mycket mer rakryggat om du frågade dem varför de gör det. Till er andra som tror att vår förening står bakom det som skrivs här vill jag säga att detta är en vanlig chat där alla kan skriva. Ni kan naturligtvis inte ta det som något som föreningen står för utan det är ju vad en medlem skriver och det står ju alla fritt att skriva. Samtidigt skulle jag vilja be er läsa ledaren i de senaste två numren av Hästfocus. Där skriver han om det trista med att många hästmänniskor är så ensidiga och tror att bara den egna inriktningen är bra. I stället vore det mycket bättre om vi lyssnade på varandra och lärde oss av varandra. Vi vill ju alla hantera hästarna bra och ha det trevligt tillsammans med dem. Därför borde vi uppmuntra varandra i stället för att så snabbt racka ner på andra.

handofblood skrev:
Hej!
Det är verkligen inte roligt att du använder denna chat för att skriva om dina grannar och medlemmar i föreningen som gör saker som inte passar dig. Du säger själv att du bara säger vad du tycker och att du står för det. Om det vore så skulle du ju säga det du tycker till oss andra och kanske få förklaringar till varför vi gör som vi gör. Då skulle du vara rakryggad och stå för det du tycker. Nu är det många som blir sårade och lessna när de förstår att du skriver negativa saker om hur de sköter sina hästar. Vissa av de du skriver om har till och med fått höra från andra att de läst vad du har skrivit om dem. I stället för att håna de som har täcke på sina hästar eller tävlar skulle det vara mycket mer rakryggat om du frågade dem varför de gör det. Till er andra som tror att vår förening står bakom det som skrivs här vill jag säga att detta är en vanlig chat där alla kan skriva. Ni kan naturligtvis inte ta det som något som föreningen står för utan det är ju vad en medlem skriver och det står ju alla fritt att skriva. Samtidigt skulle jag vilja be er läsa ledaren i de senaste två numren av Hästfocus. Där skriver han om det trista med att många hästmänniskor är så ensidiga och tror att bara den egna inriktningen är bra. I stället vore det mycket bättre om vi lyssnade på varandra och lärde oss av varandra. Vi vill ju alla hantera hästarna bra och ha det trevligt tillsammans med dem. Därför borde vi uppmuntra varandra i stället för att så snabbt racka ner på andra.

Hej jag förstår att det är mig det handlar om... igen... Jag tror de flesta förstår att det inte är våran förening som står för vad jag tycker eftersom jag hela tiden skrivit att - det är jag som tycker...osv
Sen får jag be om ursäkt om någon tagit illa vid sig, det är inte min mening att göra folk upprörda, men jag lyckas tydligen alltid med det ändå.
Tråkit att det alltid ska bli missförstånd och skitsnack, då får jag tacka för mig! Hoppas ni andra får så kul på träffen... Ha det så bra...

Har läst vad ni kan ha retat er på och om ni känner er träffade för att ni rider med bett eller vad vet jag... Har inte skrivit ens att det handlar om någon i föreningen!

Falun skrev:
Har läst vad ni kan ha retat er på och om ni känner er träffade för att ni rider med bett eller vad vet jag... Har inte skrivit ens att det handlar om någon i föreningen!

om man läser förstår man vilka du nämner, till exempel dina grannar som har travare med en massa täcken på, eller hon som trodde att hästen ville hoppa men den inte ville det. eller de två tjejerna som köpt hästar för att tävla men sen "fattade poängen" eller vad du skrev. inte så svårt att läsa mellan raderna och förstå vem du menar...

Missförstånd blir det och skitsnack är det när man pratar illa om andra, t ex på en chat så att alla kan läsa, i stället för att prata direkt med folk. Om du vill säga vad du tycker och stå för det bör du i stället prata direkt med folk och till exempel fråga varför de gör som de gör med sina hästar. När du skriver negativt om andra på chatten blir de så klart ledsna och arga. Om du inte vill det, och om du vill stå för det du säger, gör det öppet. Med öppna diskussioner kan vi alla få det bättre med våra hästar men med snack bakom ryggen blir det aldrig bra.

Jag kan bara prata för mig själv, men jag har iallafall inte tolkat det som att "Falun" skulle föra talan för någon förening...Och att folk skulle ha tagit illa upp för något "Falun" skrivit är ju då lite synd, eftersom det bara är ex på tillfällen som personen har upplevt intressanta!! Tycker att ni allihopa ska vara stolta över er förening istället för att tycka att det är skitsnack bakom ryggen, vilket jag inte kan tycka...:crazy:
Däremot en massa positivt om föreningen och allt kul ni hittar på!!:bow:

Jag har inte hitta nåt att du har skrivet som vi (på PNH tråden) som skulle tolka fel annat prata om daglig liv. Vad våra osikter mot andras är. Detta är en bra tråd och jag själv känna att du ska inte sluta skriva. Och jag vet inte vem F*N du prata om:crazy: Du kunna lika bra prata om George Bush, så mycket vet jag;)

Till Handofblood:
Om du känna Falun personlig som jag tror du gör. Ta up det med henne genom PM. För du gör exakt samma sak som du anklaga Falun för. Du prata på en chat/forum istället att tar det up direkt med henne/han. Ja det är verkligen inte rolig. Man ska stanna annonym (om dem vill) Så snälla tar dina åsikter/råd genom PM eller ett annat tråd som inte gäller PNH. För hon/han Stör inte oss med sina inlägg.

Vi vill gärna hålla tråden fri av bråk. :D

Jag skulle inte lägga mig i det här .

Jag har tagit mig friheten att citera vad som anses som stötande.Det finns både nedklankande komentarer om Dressyr/trav/ hoppning.Och det blir väldigt ledsamt när föreningen med namnet utskrivet i tråden förekommer.Och För att inte tala om grannarna..

Hallo... vi bor alla en mil utanför Falun, i Sundborn om man ska vara noga.

Hej nu är det Falun igen, det är så att vi inte kan läsa privata inlägg för vi är inte så bra på detta så ni får ursäkta.

Vihar nyss kommit hem från våran förenings årsmöte, har nu massor med kul saker att se fram emot... Har bland annat startat en Parelli studiecirkel och det är jätte många som vill vara med...]

Våranförening är Danholnsridsällskap och ligger utanför Falun.

Ja det där med grannar och andra hästägare... Vihade strålande sol igår och det var säkert tio grader varmt, när viridit duchade Vivåra hästar och jag lovar er att de njöt... Grannarnas hästar gick med tjocka vintertäcken och det såg ut som de höll på att koka sönder...

Vill ni komma och hälsa på hos ossoch våran förening är det bara att säga till. Ni kan ta med hästarna om ni vill, vihar jätte fina ridvägar, ridbana, rundcorall och travbana...

Tråkigt med hästen som har ont i ryggen, synd att du inte kommit så pass att du kan jobba honom samlat på parelli vis... Hoppas att allt går bra, vi håller tummarna för dig... Hej så länge

Min syster hjälpte en ny parelli intresserad idag, och hon var helt lyrisk efter passet. Har gjort jätte framsteg på kort tid. Men man är ju lite orolig att hon går tillbaka till den traditionella dressyren igen. Vi får hålla tummarna. Ju fler destå bättre

En till tjej skall prova pnh nu ute hos oss, kul kul... Vi är snart jätte många! När Vifår vårat ridhus med gästboxar kan vi ha en träff hos oss med!

Jag tror att vi skall kunna snacka ganska mycket s..t på träffen, och det är ju alltid kul! Nu skall jag gå till stallet och träffa kompisarna, vi håller på att anordna lite saker i föreningen.

jagvi är lite barnsliga men det är ju kul! Sen skall vi ha en medlemsdag som det är mycket förberedelser till, med föreläsare, fotbollsmatch till häst osv. vihar en sån där stor hästfotboll som viköpt från Danmark, ni kanske har sett det på någon parelli film att de har såna? vi hade en match när vi hade invigning av våran nya ridbana, skit kul... Jag har ju en cutting häst och det märks att hon har det i blodet. Sen har vi en arab som vi kallar för Zlatan han är helt galen, galopperar runt och dribblar.
vikan ju spela fotboll på träffen om jag får plats med den i bilen...

Hejsan, vi har styrelsemöte sista april, då ska jag kolla upp adressen i Danmark. Det är ett företag som säljer gymkhanamaterial... vi har även det, så man kan leka riddare och så...
Fast det har jag aldrig prövat...
Förlåt om jag skriver mycket om vad vi gör, ska inte göra det så mycket...

vi har bildat en förening i våran by. Var många som hade häst och ville ha en ridbana, rundcorall osv. Bildade våran förening och nu är vi många medlemmar. Alla har privathästar och vi har inga lektioner, men vitar hit tränare och rider privat för... vi har medlemmar utanför Falun oxo och det är jätte kul!
Ska nu bygga klubblokal, allt ligger vid vårat privatstall eftersom det finns mest mark där som föreningen kan arrendera så det är jätte bekvämt. vianordnar olika saker som julmarknad och dikesrensning för att tjäna pengar åt föreningen, har även fått ganska mycket bidrag...

Jo jag vet inte vad jag ska säga... det här med tävling överhuvudtaget tycker jag borde förbjudas, iallafall när det är djur inblandade som inte kan säga sitt. Jag tror att människor som tävlar gör det för att få en slags bekräftelse för att de duger eller att de så gärna vill vara bra på något. Man tävlar för sin egen skull och inte för hästens. Det är ju inte så att hästarna anordnar hopptävlingar i hagen direkt. ( travsporten är rent djurplågeri enligt mig oxo så det kan man ju starta debatter om om man vill... jag säger iallafall vad jag tycker och jag står för det. Grannen har en travare som förra ägaren kört sönder, han blev fyra år, jag vet många många fler som gått samma öde till mötes... de används som maskiner och inte som djur, det enda folk tänker på är i dessa samanhang pengar och åter pengar. Sen om segern kostade dem hästens liv så är ju det hästens problem för att den inte höll. ja ja men då skaffar vi en ny, ungefär som när vi går och handlar mjölk i affären- fruktansvärt.)
vi hade en tjej som sa- min häst tycker det är så roligt att hoppa, han är så pigg och framåt... När vi sedan hade hjälpt henne ett tag och hon arbetade honom lös på banan med uppbyggda hinder på så valde han såklart att springa brevid och undvika för honom dessa stressmoment att hon blev ganska besviken. Han tyckte inte att det var kul, var endast stressad... Min häst väljer att hoppa om det är hinder på banan för att hon vill, jag ber henne inte hon gör det ändå. Hoppar även bra, men jag tävlar inte för det..
När jag åker till en tävlingsplats nu för tiden för att titta, brukar jag inte klara av att vara där så länge, jag blir så olycklig av att se den hästhantering och stress som tyvär oftast uppstår i tävlingssamanhang. Sen vet jag att när man sysslar med parelli så avtar tävlingsinstinkten och man ser och upplever andra saker tillsammans med sin häst som man värderar högre än att tävla. Vi har två tjtjer som köpt hästarna för att tävla hoppning med, de har sagt att de inte ens tänkt på att tävla längre för de börjar förstå poängen.
Att Parellisera världen som någon skrev tycker jag låter utmärkt, förstå vad många orättvist behandlade själar skulle må mycket bättre då. Hästar som kanske inte ens vågar försöka längre och som går där helt avstängda på tex ridskolorna. Varför, varför, varför kan inte fler tänka om precis som alla vi gjort! Tänk vilket bra hästsverige vi skulle få då...

Jag tror inte att folk fattar vilken skada det gör att ha hästen på box så många timmar som det blir under en hel natt, vissa tar in hästarna vid fem och sen får de inte gå ut förens nio på morgonen.

vihar uppbokat hela den helgen som träffen är på... Jag jobbar bland annat! så är det tinkerträff utanför Avesta och det blir nog kul.
Men det är inte alls kul att missa eran träff, vi hade ju sett fram emot att träffa er! Men det kanske blir fler
träffar?! Annars får ni komma till oss, hi hi
Ni kan väl ta roliga kort och lägga ut på forumet så vi får bli ännu mer avundsjuka att vi inte kan komma... jag som skulle ta me fotbollen och allt........ nu blir jag ledsen i ögat
Ha det så bra iallafall allihopa...

ett axplock..Det är inte så konstigt att man tror att hela föreningen står bakom det som skrivs här .det är mycket vi,oss och våran

MVH/Hanna granne och klassisk ryttare och medlem i föreningen .vars häst tydligen stod och kokade sönder i våras .Nu hoppas jag att om det finns frågor kring mitt inlägg kan Du gå de fjuttiga ca 200 meter som det är i mellan stallen i stället för att skiva det här.

Jag är hemskt ledsen att jag kliver in i eran tråd på det här viset.Ni verkar vara ett trevligt gäng med människor som funnit det som passar just för er.
Lycka till i framtiden .

MVH/Hanna

Jag och Alyssa (som står bakom mig) hat alltid tyckt att hon har pratat om sin familj med "oss, vi och våran".

Att ni tar det up så här, ni har gjort så att ni har mer uppmarksamhet mot precis den ni försökt att kväva. Det är bara NI som bryr er, jag kan inte tänker att nån annan än den som tror att detta handlar om de skulle bryr sig.

Nu strunta vi detta och går tillbaks till våran trevliga tråd. Vi tycker att ni är välkomna att snacka om PNH med oss. Annars ta det som sagt genom PM eller ansiktet mot ansiktet.

Har det så bra allihopa:D :banana:

Ja själv klart kan du fråga.

Det är bara så får (lite. Vet inte om det är rätt gramatik) trådar som inte bråka känns det. Så vi är lite stolt över detta.:D Vi är alltid glad med mera folk som är intresserad av PNH.:bump:

Du har rätt....de är en trevlig gäng på tråden. Välkomen in!

Eftersom jag inte alls är kunnig alls innom det ni håller på med så kanske mina frågor och funderingar låter väldigt underliga..Men det bjuder jag på. ;)

Ni har ju nått som heter Carrot stick (stavas det så?)Och nu undrar jag lite vad som är syftet med den..Och då oxå tex kontra vanligt spö som oxå används som en förläng arm. Jag har klurat lite på detta med namnet Carrot stick.. för den är ju orange Och då tänkte jag lite så här Hästar gillar ju morötter och då tänke jag som så att Namnet carrot stick kanske kommer av att den används som en belöning..Att man använder den att tex smeka på hästen med när den gjort nått bra eller liknade.. är jag helt fel ute då?

Sen användes den väl oxå för hjälpgivning vad jag har förstått.. för att visa hästen rätt väg.Inte att slå med utan med lätt beröring för att få hästen att flytta sig undan tex?

Vad är det som gör denna "pinne" så speciell..? vad är skillnaden mellan den och ett klasiskt spö? för mig är hjälpgivningen detsamma..

även jag då som kommer från den klassiska dressyr läran brukar smeka på hästarna med spöt.för att dom ska veta att det inte är nått farligt utan ett hjälpmedel eftersom mina armar inte räcker till.Jag gör så över hela hästens kropp.Att slå är för mig förbjudet.Skulle det ske har jag hamnat helt fel i min hästhållning. Är det någon skillnad på hur jag använder mitt spö gämfört med hur ni använder eran stick?

För mig är det viktigt att läsa av hästen i fråga som man arbetar med..Alla är dom individer och fungerar olika..Stöpa alla hästar i en mall går inte..Och jag tror stenhårt på att man måste lyssna till sin häst. Och alltid ifrågasätta sitt eget sätt och handlande.och inte anklaga hästen tex..Man måste alltid se till hästens förutsättningar och tillika extriör och psyke.för att hitta ett sätt som funkar för just den individen.
Är det främande för er inom PNH att jag som dressyrryttare tänker på det här viset?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 314
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
455
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar