Jo jag vet inte vad jag ska säga... det här med tävling överhuvudtaget tycker jag borde förbjudas, iallafall när det är djur inblandade som inte kan säga sitt. Jag tror att människor som tävlar gör det för att få en slags bekräftelse för att de duger eller att de så gärna vill vara bra på något. Man tävlar för sin egen skull och inte för hästens. Det är ju inte så att hästarna anordnar hopptävlingar i hagen direkt. ( travsporten är rent djurplågeri enligt mig oxo så det kan man ju starta debatter om om man vill... jag säger iallafall vad jag tycker och jag står för det. Grannen har en travare som förra ägaren kört sönder, han blev fyra år, jag vet många många fler som gått samma öde till mötes... de används som maskiner och inte som djur, det enda folk tänker på är i dessa samanhang pengar och åter pengar. Sen om segern kostade dem hästens liv så är ju det hästens problem för att den inte höll. ja ja men då skaffar vi en ny, ungefär som när vi går och handlar mjölk i affären- fruktansvärt.)
vi hade en tjej som sa- min häst tycker det är så roligt att hoppa, han är så pigg och framåt... När vi sedan hade hjälpt henne ett tag och hon arbetade honom lös på banan med uppbyggda hinder på så valde han såklart att springa brevid och undvika för honom dessa stressmoment att hon blev ganska besviken. Han tyckte inte att det var kul, var endast stressad... Min häst väljer att hoppa om det är hinder på banan för att hon vill, jag ber henne inte hon gör det ändå. Hoppar även bra, men jag tävlar inte för det..
När jag åker till en tävlingsplats nu för tiden för att titta, brukar jag inte klara av att vara där så länge, jag blir så olycklig av att se den hästhantering och stress som tyvär oftast uppstår i tävlingssamanhang. Sen vet jag att när man sysslar med parelli så avtar tävlingsinstinkten och man ser och upplever andra saker tillsammans med sin häst som man värderar högre än att tävla. Vi har två tjtjer som köpt hästarna för att tävla hoppning med, de har sagt att de inte ens tänkt på att tävla längre för de börjar förstå poängen.