PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Ser nu blir det förvirande för de flesta.

Jo man kan tävla i PNH..:D

Trail at lead line & showmanship= ett sätt att visa dina ground skills.

Western riding= kan du visa din fluidity, och hur fint du byter gallop, naturligt.....m.m

:D

CaliforniaSwed skrev:

Western riding= kan du visa din fluidity, och hur fint du byter gallop, naturligt.....m.m

Okey men det var juh kul , men hur fungerar dem där stegen?

De går på Levels. Level 1 är 13 timmer DVD och boklets som hjälper dig att hantera en häst på säkert och lungt sätt. Att lära hästen att ger till tryck och dina singnaler, att du lära om hur hästen tänkar och de lättast sätt att du får framföra dina önkningar på hästen på en artig sätt.
Att kontrollera din humor. Att fröstår och fråga hästen istället. Du lära att läsa hästens kroppspråk och hantera visa problemer som kan dycker up.

Du också lära dig om rida med balans

Level 2 är mer Groundwork tränning och mer intill ridning. Du lära otrolig mycket genom de levels om hästen och även mer hur du ska sätta (inte alls som vi var lärt förut) att hjälpa hästen röra lättare med hur sitter och med din balans.

Det är otrolig att säger till nån att ändra din sits se och så sen ser du hästen ändra sina rörelse, till en förbättring.

Går in och skicka själv. Hör av dig med vad du tänker.

http://www.parelli.ch/sweden/html/wiss/dpp.php

CaliforniaSwed skrev:

Ja det här blev förvirrande för mig också, jag anser inte dessa klasser som du räknar upp som PNH utan som westernridning. Men det kan ju vara bra att ha tränat sin häst i PNH/NH, det underlättar ju kommunikationen med hästen. En tävling vilken som hellst går ju bättre då.

Ja vi ta t ex Trail at leadline om du vet vad det är. Att kunna får din häst att backa, röra sidled, fram del, bak del, vart du vill när du vill med att bara peta med din finger som ingen ser utan du och hästen, ett steg eller många. Och kunne sluta när du vill. Att hästen lyssna och fråga dig "vart det allt? eller vill du att göra nåt annat för dig? det var kul"

istället för att behöver att ta på hästen över huvud taget, trycker med allt vikt du har eller vifta runt med armana. Hästen över stegar dit mål, inte lyssna och kan nästan garante att din inte fråga nåt än "when am i going back to the stall?"

Det finns många ex. men det ta för lånngt tid att skriva. Gå in du och läser lite själv på länken ovan.

kicki13 skrev:
Men det kan ju vara bra att ha tränat sin häst i PNH/NH, det underlättar ju kommunikationen med hästen. En tävling vilken som hellst går ju bättre då.

PRECIS!!!!:bump: :banana: vad jag vill fram föra

Now you got it baby!

Okey nu tror jag att jag vet lite bättre om dem där level. Men fins det inge högre än level 2? Jag håller inte på med PNH med min häst för att jag stött på för många som hållit på med det som jag inte passat med. Och sen så kom det en tjej som höll på med PNH och skulle bli vänn med min häst vilket hon inte alls tyckte om, det slutade med att hon inte fick koma inärheten av henne alls. medans det inte var ngt problem för varken mig eller min mamma eller ngn annan, förutom henne. Sen så har denna tjej klagat på hur jag leder min häst, hur jag lastar min häst så jag är väldigt irriterad på det. Men nu kanske jag har fått mer förståelse, har du ngt mer du an förklara? :)

Jo det finns up till Level 10 men jag tror inte nån annan än Pat Parelli själv har nåt detta.

Hem studie är upp till Level 3 sen måste man går vidare genom en trännare.

Har du läst länken, finns många svar där?

jo jag läste den nu (länken alltså) du hade rätt där stod MASSOR! :)

Hallå CS:
Sanna hänger med på träffen så boka 1 säng till :D

Hejsan svejsan.
Vi har uppbokat hela den helgen som träffen är på... Jag jobbar bland annat! :( så är det tinkerträff utanför Avesta och det blir nog kul. :)
Men det är inte alls kul att missa eran träff, vi hade ju sett fram emot att träffa er! Men det kanske blir fler träffar?! Annars får ni komma till oss, hi hi :banana:
Ni kan väl ta roliga kort och lägga ut på forumet så vi får bli ännu mer avundsjuka att vi inte kan komma... jag som skulle ta me fotbollen och allt........ nu blir jag ledsen i ögat :cry:
Ha det så bra iallafall allihopa...

Ville bara tala om för de som förknippar pnh med western att man rider vad man vill. Jag rider western några vill hoppa, två rider dressyr. Det spelar ingen roll vad du rider för gren när du tränar pnh. Du kan inte få en bra dressyrhäst utan att den flyttar sig i alla riktningar för dina hjälper, grunden till all ridning är densamma. Du måste ha ett bra samspel. Och sen vet jag att många rynkar näsan när de ser en från marken flytta fram och bakdel och tror att det inte angår dem. Men när de kommer till skänkelvikning el galoppombyten så då är de där, på samma ställe som jag var på men jag gjorde det från marken först och såg till att min häst förstod. Det finns två vägar- den mekaniska och den naturliga. Pnh är den naturliga och det är därför det fungerar så bra! Tjing

Filosofen skrev:
Hallå CS:
Vad bra du boka åt mig! Jag gick precis in här för att göra det, men då kan jag ju gå och lägga mig nu. Värst vad tiden går när man sitter med näsan i dvderna :) .
Försökte ringa dig Californaswed, men du var bortrest tror jag. Men nu ses vi ju om inte alls länge. Dunderkul!

Filosofen skrev:
Hallå CS:
Vad bra du boka åt mig! Jag gick precis in här för att göra det, men då kan jag ju gå och lägga mig nu. Värst vad tiden går när man sitter med näsan i dvderna :) .
Försökte ringa dig Californaswed, men du var bortrest tror jag. Men nu ses vi ju om inte alls länge. Dunderkul!:bump: :banana: :bump:

*kl*

Tänkte kasta in en fråga om slobbers här hos er PNH:are, eftersom det är från PNH jag fått inspirationen att köpa mig ett par, men hur sjutton knyter man repet? Någon som vet? Har försökt kika på bilder med jag tycker att det är jättesvårt att se hur det egentligen är knytit/lindat!

Tpfh

Hej

Har du sätt bilderna från hemsidan?

http://www.parelli.com/files/instructions/reins_snaffle.pdf

Om du följe från Tyglarna (dvs. nr. 2 till 1 istället) till ändan så brukar det vara lättare att förstår. Har tränset hängande som i bilden så att du har samma vinklar. Sen kan du bestämma hur långt du vill har i "grimskaft" delen själv.

Lycka till

Nu är oskulden borta :D

Nu har jag haft besök av en NH tränare som har visa mig och min häst: (jag fick också göra)

Vänskapslek
Backa för tryck på nosen
Backa på avstånd (vifta med fingret - handled - arm osv)
Flytta bakdel med tryck
Flytta -"- på avstånd
Flytta framdel med hjälp av tryck
Flytta framdel på avstånd
Flytta till höger och vänster sida om mig på avstånd samt att vi nosade lite på sidvärtes. (jag fick stå vid ett staket och visa höger och vänster :p )
Longering
Jo, så "halade jag in" honom :)

Vet inte vad allt detta kallas för men det var vad vi gjorde. Hur "långt" visade hon oss? Jag vet att det finns ngt som heter lekar och det är olika nivåer!? Jag antar att detta är väldigt basic..

Vi gick tydligen ganska fort fram, men min häst är extremt känslig och vill göra rätt, hon blev impad över att han var så snäll och samarbetsvillig :) fast hon kanske har mer problemhästar. Vi har inga problem på backen, det är på ryggen så förhoppnigsiv kan vi plocka med oss detta och få en bra kommunikaiton även där. Vi hann med en del och jag har lite att öva på. Vilken webbsida förklarar lekarna bäst tycker ni?

Lite häftigt att han flyttade bakdelen bara genom att jag tittade, redan andra gången!!!! hur sjukt är inte det! Jag är helsåld och nu ska det NH tränas, för vilken skillnad i kommunikation vi fick min häst och jag.

Så nu ska jag köpa repgrimma och ett bra rep! Det här var skitkul!

CaliforniaSwed skrev:
Hej

Har du sätt bilderna från hemsidan?

http://www.parelli.com/files/instructions/reins_snaffle.pdf

Om du följe från Tyglarna (dvs. nr. 2 till 1 istället) till ändan så brukar det vara lättare att förstår. Har tränset hängande som i bilden så att du har samma vinklar. Sen kan du bestämma hur långt du vill har i "grimskaft" delen själv.

Lycka till

Tack tack tack :bow:

Den där sidan hade jag helt missat att kolla på!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
454
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar