Sv: PNH- Någon?
qodrofenia skrev:
Detta är otroligt viktigt tycker jag.. när man håller på med djur öht.Om hästen är rädd eller kanske tom agressiv så bör man backa några steg i "utbildningen" för ofta ser jag det som så..Att nått felar när hästen inte förstår vad som krävs av den och det är ofta då den spelar ut det i rädsla eller försvarar sig.Det är så otroligt lätt att missförstå hästens signaler.I detta tror jag igentligen inte PNH skiljer sig från annan hästhållning..Hästar är hästar oavsett vad.
Det håller jag med om, men...tyvär finns det många som inte tänker som oss. De är fortfarande i "om de inte gör vad vi säger, vi slår de eller tviga de att gör det" nivå.
Denna med Levels är ett annat tror jag än vad du tror. Det finns en hem studie paket man kan tar hem och tränna hemma. Det har allt man behöver med dvd och böcker, dvs nästan att man har sen eget trännare i fickan med dig hela tiden. Därför skicka vi in videos. När de god känna det så får man går till nästa Level osv. Man kan fortsätter utan att skicka in sina video men det är mer för mig att jag vill jag bekräfftelse att jag är på rätt spår. Och PNH inte handlar bara om western ridning, det handlar det lika mycket som drysser oh hopp, trav osv.
Level 1 är för säkerthet att man gör grunden till din förhållande sen i level 2 ska det handlar mer om Harmoni med hästen, level 3 är denna putsning på allt. Det finns en Level 4 ( mer för proffsionella inriktad, tävlings inriktad) men då måste man åka till USA för detta. Men de här första 3 levels kunna ändra vilken som helst värld och gör det så att det skulle ser ut som man dansar med sin eget häst.
Kort fattad den kan utbilda dig så att du får ingen avdrag.
Det är många som tror at NH är på marken sen tar det slut. Det är falsk. Det fortsätter hela vägen up till en helt färdig utbildad häst som kunna vinna vad som helst (om detta är ditt mål) och känns att man skulle aldrig sluta lära. Denna på marken genom PNH är en liten snip gemfört vad de lära på ryggen.
Så funkar det ju hos oss med men tyvärr så ser inte alla det så..Våra dressyrprogram ska återspegla vårat förhållande till hästen.En häst som är missnöjd får avdrag tex.Om den tex inte är tillfreds med bettet eller går med piskande svans eller är spänd.Jag ser det som så..Att åka i väg och tävla dressyr är ingentligen inte tävling..utan snarare ett prov där man får betyg för hur väl man rider sin häst..Jag tävlar inte för att vinna.Det anser jag inte är poängen med det ..Jag åker ut för att få min ridning bedömd så jag vet vad jag ska träna på.
Det är precis vad Pat försöker lära oss. Jag vill inte vinna för att vinna över andra. Som sagt jag vill har bekräftelse att jag är "ett" med hästen, att..."I get it!".
Haha.. lite roligt.. hästen vet alltid mer.. det är bara vi som är kassa på att förstå oss på dem.väldigt interligenta djur.I mina ögon gör igentligen en häst aldrig fel..MEN VI GÖR!
Det är vad vi säger också. Och när jag har folk här, så när jag säger det till de att det var deras fel, de titta på mig som jag är dum i huvud. Jag säger hästen har inte frågat att du ska kräva nåt av honom. Du gör det själv och det är inte hästens fel om han inte förstår. Det är vår fel att vi har inte hitta ett sätt att komunicera vår frågan.
Är det lätt tror du att man missuppfattar det här med att sända in era videos?
Det tycker jag inte, om man har kommet igång med PNH då förstår man vad det innebär. Men jag kan ser nån utanför kan vara fundersamt. Jag länkar dig så får du ser vad man ska gör på en video för Level 1 t ex.
http://www.parelli.ch/sweden/html/fast/L1Tasksnew.pdf
Jag har sett att ni (eller ja detta kanske ni inte förespråkar igentligen) snurrar era hästar på stället med mycket böjd hals..I bland före ridtur.. vad är vistsen med det?Jag kan bara tänka på vilket slitage det måste bli för hästen som då inte är uppvärmd tex.Det känns på nått sätt elakt och onaturligt.finns säkert någon bra förklaring till detta som jag skulle vilja veta..
Jag tror du menar en sk "spinn". Ja äntligen om det är det du menar så ska hästen vara rakt i sin kropp nacken med, avslapnat och följer runt med bara ryttarens hjälp signaler. Men det är en utbildad ryttare och häst sen finns de som har inte nåt detta nivå och då böjar halsen och i sin tur det är en banan som spinnar runt.
Sen en sak till som jag visserligen bara hört om..Jag sitter upp från pall tex.. för att skona både hästens rygg och sadeln..Vad jag har förstått sitter ni upp från marken.. varför inte från pall?vad är skillnaden..?
En western sadel är bredare over ryggen och äntligen delas ut vikten av ryttaren bättre än en engelskt sadel. En rätt passande western/engelskt sadel kan man stätta upp utan att spänna sadel nästen. Även när jag rider i en Western/drysser så först ställa jag upp hästen så att jag inte dra hästen av balans när jag sätter up. Sen balanser min kropp så att det inte dra för mycket på en sidan. Men om man gör det med rätt balans så kunna du gör det med Utan att skada hästen eller sadel. Till och med kliver vi ner samma sätt som vi kliver upp, utan att hoppa
En häst som ligger kvar när människan kommer nära.. visar den undergivelse eller förtroende..?
Helt klart förtroende! En häst ligger inte ner om han är inte bekvämt i sina omgivning. Jag till och med sitter på de eller ligger på de och klia samtidet. Till mig det visa att de kan trivas med mig och lita att jag inte ska göra de illa. Jag kan ta en i huvud och lätt trycker han ner så han ligger helt plat.
vid lastnings träning.. är det så att man med erat sätt ska upprepa samma övning många gånger under samma pass trots att det funkar..?Tex som hästen snällt går in och stannar kvar ..ska man då göra det massa gånger till..vad är vitsen i så fall med det?
T ex om jag lasta och hästen går in på en gång väntar en stund så tar jag ut hästen och ja, jag kan repetera några gpnger att visa hästen att den kan lita på mig att den är oskad och att jag ser att det finns ingen spänn i hästen att han/hon är bevämt innan jag tar nästa steget. Det finns många hästar som går in men inte stanna kvar eller flippa ur när man ska stänga bomen. Jag går inte vidare tills jag ser att alla steg är klart och att hästen är med. Men till mig många säger, " men hästen går in utan problem" och jag säger "men titta på hästen. Nacken är spänd (han står kvar i transporten) huved är upp, ögon är stor, öronen flippa runt. Hästen i sig är inte bekvämt i transportet. Det är som oss på en carrosel som är hjöd rädd. Vi sätter kvar och ler men vi grippar på handtaget ordinligt och är helt spännd. Så därför repetera jag tills jag ser att hästen förstår att den ska inte dör där inne, inget farlig ska hända att det är en bra plats att vila.
I mitt fall så skulle jag avsluta och ge hästen tid för eftertanke..helt enkelt gå hem med den.(som belöning)Och kanske stänga luckan nästa gång..tex
Jag ger efter tänkning när jag tar ut hästen varje gång. Och jag slutar den första gång den försöker att tänka avlapnat. Och det är var många gör ett mistag med lastning De kan sluta förtidigt innan hästen har haft tid att slapna av, om man sluta då innan hästen har "experienced relaxation" då är spänning fortfarande kvar. Men om man slutar vid första märkelse av avslappning det är det som hästen ta med sig som en minne. "AH huh? Så om jag slapna av så tar de bort trycket, och jag lever!" och om man slutar för sent då kan det går åt skogen eller att hästen gör illa sig i sin panik. Vi jobba mycket med "approach and retreat" (lägg på trycket och tar bort trycket) att får hästen att bearbeta en tänka. Sen ser du att de slicka läpparna, det är då nåt har gått i skallen.
Om hästen tex blir stressad kring lastträning..Hur ser ni på det?Hur skulle du/ni gå vidare?ska man backa i utbildningen då..?
har man gått för fort fram?
Lastning är en av mina favorite utbildningar. För man verkligen får ser hästen tänkar och man ska har bra kommunikation med hästen. Och sen när du ser att hästen "gets it!" det är den bästa belöning för mig.
Om jag ser en häst är stressad över transportet så backa jag så långt det behövs tills jag ser att hästen kan går i en vålt mellan mig och transportet avslapnat vid skritt utan att rusha när det kommer precis imellan mig och transportet. Jag har även gått så långt som backa ca 40-50 meter en gång innan hästen var lungt. Sen går jag samtidet hästen rör sig närmare och närmare. Jag kanske behöver står i samma plats ett tag coh även backa några steg. Men om man kan läsa en häst, den har ingen problem att berätta att du går för fort eller att det är bra att fortsätter.
Är det så att man igentligen inte ska börja lastträna fören hästen känner fullt förtroende för en och följer en vart som helst?
Jag har kommit till en häst som jag inte känner och jobba på marken från 15-30 min. (ibland längre) tills jag ser att hästen förstår vad mina signaler betyder sen kan jag direkt börjar lastträna. Under träning så visa jag hästen att den kan lita på mig med att går över lämen eller in och ut från transporten. Så jag ser inte att hästen måste har fullt förtroende för en innan man börjar men det hjälper. Självklart är det up till individen som träna hästen. Det finns vissa folk som bara skriker i kropp språk "DU KAN INTE LITA PÅ MIG! SPRING FÖR LIVET!". Även om de är inte medveten att de gör så. Man kan får en hästs förtroende in några minuter men igen är det upp till individen.