PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

*tillägg*

När jag ändå är i farten ;)

Kan man på erat sätt på nått sätt gå för fort fram så det tex slår fel så hästen får för mycket att tänka på?Så att den tex börjar försvara sig eller liknade för att den helt enkelt inte hänger med i huvudet?

Jag har funderat över detta många gånger just hur psyket kan påverkas om man inte inväntar hästens mentala mognad. Om man tex går för fort fram eller tex på nått sätt förrvirrar hästen och inte själv är tydlig nog..Är det lätt innom PNH att man kanske går för fort fram i ren iver för att ta sig vidare till nästa level tex ? Att man kanske har för bråttom med sin häst när man igentligen skulle ha behövt ge den tid för eftertanke?

Sen undrar jag lite över det här med att ni filmar och sänder iväg för att bli bedömda.. är det inte lätt hänt att folk plockar det bästa när dom sänder i väg sina filmer? då blir det väl inte en rättvis bedömning?Det kanske då är lätt att det ser bättre ut än det är.Och dessutom kan man ju försöka hur många gånger som helst tills man fixar just den övningen som inte sitter 110%

Jag kan ju själv bara referera till dressyren där man får gå in på banan en gång .där har man inga chanser att göra om tex för misstag.Där är det bara "bättre lycka nästa gång som gäller" även vid hoppning är det likadant.Och även innom dessa två sporter handlar det ju om att bli bedömd..Och även vi har ju olika levels kan man säga.

Hur resonerar ni kring detta?

Jag hoppas att jag inte tas för någon som ifrågasätter erat sätt..Jag är bara en väldigt nyfiken skit som alltid vill lära mer så länge det inkluderar hästar.

Angående carrotsticken så tycker jag att du verkar ha fattat riktigt bra!!
"Carrot Sticken ska fungera som en förlängning av Din arm, inte som en piska. Stickens flexlösa design ger Dig mer känsla, precision och mångsidighet/större användbarhet när Du lär din häst. Sticken är försedd med ett handtag för att den ska vara skön/bekväm att hålla i och ej glida ur handen samt en läderögla för att fästa Savvy Stringen i.

Folk tittar ofta lustig på oss och frågar; Varför kallas det ”Carrot Stick”? Må det vara ett löjligt namn, det är meningen bakom namnet som är det viktiga under vår resa – att bli effektivare med hästar!

I alla tider har människan brukat olika typer av stavar eller spön kring djur. Det finns olika sorters spön… herdestavar för får, pinar för kor/boskap, piskor för elefanter, piskor för grisar, piskor för lejon…..och piskor för hästar.

De spön som vanligtvis används på hästar är oftast en plåga som används för att stimulera hästen mer än nödvändigt. Du har troligtvis sett att många hästar vaknar till så fort de skymtar någon form av spö och så fort piskan inte längre är inom synhåll återgår hästen till sitt ointresserade läge. Samma sak gäller med rädsla, många hästar blir väldigt rädda/nervösa om någon bär en piska och i det närmaste skräckslagna när någon använder den. Varför är detta så vanligt?

Efter många års observation, tror jag att detta händer när folk i allmänhet tänker på käppar och spön som bestraffningsmedel, hästar är extremt mottagliga djur. Ett spö förstärker din attityd. Om Du är aggressiv och kraftfull, kommer sticken att stärka det, därför är ATTITYD nummer ett av ”the Six Keys of Success”.

Det finns två typer av attityder hos ”hästmänniskor”. Ta lastning som exempel. Ett sätt är att muta in hästen med morötter och den andra är ”Jag tvingar in hästen med käppen attityden”. Pat uppmuntrar människor att finna medelvägen mellan dessa två ytterligheter och bli bestämt försäkrande i stället, därför – Carrot Stick.

Carrot Sticken är inte en piska, utan det är förlängningen av min arm. Jag kan klia och smeka min häst med den, jag kan också lära hästen att inte vara rädd när jag rör hans ben, öron eller andra känsliga områden. Jag kan använda den när jag lär hästen att gå undan för fysiskt tryck (Porcupine Game) eller indirekt tryck (Driving Game)och samtidig lära hästen mycket snabbare än om jag bara hade mina händer. Jag kan sätta fast en 6-foot Savvy String och utöka min räckvidd till 10 foot.

Hästar vet att de både är större och snabbare än vad vi är. Jag har sett att vi kan få ett psykiskt försprång om vi fysiskt kan överlista dem. Med sticken kan jag stå bredvid hästen och nå honom från mulen eller örontoppen till svanstippen. På ett ögonblick har jag gett intrycket av att vara snabbare och större än vad hästen är!

Carrot Sticken hjälper mig att behålla mitt personliga utrymme längre bort än vad mina armar når, det lär hästen stödjande tygeltag när jag rider, att stoppa och vända utan kontakt med tyglarna, det stärker min oberoende sits och hjälper mig att utveckla korrekt ridningsteknik: ja användningsområdena är gränslösa! "

Att det heter just carrot är verkligen ingen tillfällighet!!

Har du fått känt på en carrotstick någon gång?
Den ger inte efter som en vanlig "piska" utan är styv. Jättebra när man ska lära dem att gå undan för tryck t ex!!

Måste tyvärr sluta men återkommer ikväll!!! :rofl: :bump: :banana:

Alyssa har svaret bra på din carrot stick fråga tycker jag.
:D

För den andra, så genom PNH lära man att läsa hästen bättre. Att kunne ser hästen kroppspråk om man går för fort eller är för aggresiv. Om hästen behöver mer tid eller att den testa. Att kunne ser när en häst verkligen försöker att göra vad du vill och är inte "ouppfostrat" eller "bara dum" som så många säger. Genom PNH "Levels" så får man inte går vidare i tränningen utan att först har klarat av stegen vid hand. Det är så långt bort från nåt våldsamt du kan tänker, MEN tyvär lika med alla häst sport och många (inte alla) genom NH där finns folk som....Just don't get it!

Den med mental mognad ska man kunne ser och hur mycket den tålas. Jag börjar med fölar och uppåt. Men om man är inte försiktig så som du säger kan förstöras hästen i längden än att hjälpa.

Att skicka in våran video är inte för att som ska bedömas som en tävling. Det finns ingen poäng med detta. Det är oss de titta på mest och hur vi hantera hästen och olika situationer. och tror det är bäst att inte klippa sönder filmen. Att det spela ut hela försöket. Det är så att vi ska inte fortsätter vidare om vi inte har fattat vad den särsiklt level krävs. Det finns många folk som går vidare i deras utbildning och gör fel hela tiden. På detta sätt är det vi vet vara vi verkligen är och är öppet för ändringar. Det är också för att vi ska lära mer inte bara hästen. PNH är mer skapat för att vi har mer kunskaper än hästen. Jag har sett i alla häst brancher att många gånger det är hästen som vet mer:D

Föresten tycker att dina frågor var otrolig intressant att svara på. Väl uttänkt (kan man säger så? :crazy: ). Jag önskar fler folk som undra över PNH skulle villja fråga. Man aldrig lära nåt nytt om man inte fråga...varför, eller hur? Som jag som vill tar drysser lektioner så att jag kunne vet vad '"ni" tänkar. Hur ni göra saker och ting fungerar i eras värld, jag säger så för ibland känns det att många vill dela världen. westen mot drysser. I'm not one to be racial. Därför väljer jag PNH det är för ALLA. Jag vill också vet allt som handlar med hästar.

Jätte intressant som skapar mer gämförelse med vad jag håller på med.

De spön som vanligtvis används på hästar är oftast en plåga som används för att stimulera hästen mer än nödvändigt. Du har troligtvis sett att många hästar vaknar till så fort de skymtar någon form av spö och så fort piskan inte längre är inom synhåll återgår hästen till sitt ointresserade läge. Samma sak gäller med rädsla, många hästar blir väldigt rädda/nervösa om någon bär en piska och i det närmaste skräckslagna när någon använder den. Varför är detta så vanligt?
Jag kan ju bara tala för mig själv .Men jag vill inte påstå att ett spö eller i mitt fall dressyr spö ska användas ofta och mycket.Ja föredrar att hästen går av sig själv vilket den oxå gör om man har utbildat den rätt.Att vara passiv är för hästen en belöning aser jag.Hästen ska tycka det är roligt att lyssna på mig.Den ska veta att belöningen kommer.Jag använder heller inte skänkeln mycket utan förflyttar mina hjälper till sittbenen. Mitt bäcken är det som är motorn.Att många hästar är rädda för spöt beror ofta på att det missbrukas och ofta då pga okunskap.Hästen ska i min värld känna förtoende för mig och mitt spö (min förlängda arm)
Det finns två typer av attityder hos ”hästmänniskor”. Ta lastning som exempel. Ett sätt är att muta in hästen med morötter och den andra är ”Jag tvingar in hästen med käppen attityden”. Pat uppmuntrar människor att finna medelvägen mellan dessa två ytterligheter och bli bestämt försäkrande i stället, därför – Carrot Stick.
Jag förstår faktiskt hästen ..Det är inte naturligt för den att gå in i en mörk låda (transport)Och just vid lastnings träning är det i mina ögons sett otroligt viktigt att kunna läsa av sin häst.och alltid tänka steget före.Just för att vara större och smartare som du själv utryckte det.Det är för mig otroligt viktigt att hästen förknippar transporten med nått positivt.Om jag skulle bestraffa den i samband med lastning skulle den ju förknippa det med obehag i samband med lastning vilket då gör att jag skaffat mig mer problem.Därimot kan jag faktiskt tycka det är oki att använda linor. inte för att dra in hästen i transporten utan för att lägga tryck på den .går hästen framåt så lättar ju linorna.=belöning.
Carrot Sticken är inte en piska, utan det är förlängningen av min arm. Jag kan klia och smeka min häst med den, jag kan också lära hästen att inte vara rädd när jag rör hans ben, öron eller andra känsliga områden. Jag kan använda den när jag lär hästen att gå undan för fysiskt tryck (Porcupine Game) eller indirekt tryck (Driving Game)och samtidig lära hästen mycket snabbare än om jag bara hade mina händer.
Jag har precis samma syn som du har ang detta med spö..Jag gör precis som ni.
Carrot Sticken hjälper mig att behålla mitt personliga utrymme längre bort än vad mina armar når, det lär hästen stödjande tygeltag när jag rider, att stoppa och vända utan kontakt med tyglarna, det stärker min oberoende sits och hjälper mig att utveckla korrekt ridningsteknik: ja användningsområdena är gränslösa! "
Nu anväder inte jag spöet för att styra så mycket med. utan vill ju då helst att hästen ska flytta sig undan eller byta gångart mm för så små hjälper som möjligt.Bara en förändrig av min kropp ska göra att hästen följer mig både på marken och uppsuttet..Min kropp är mitt verktyg.Utrustningen bettet/tyglen/spöt ska med tiden bli överflödigt och jag ska endast behöva anväda min kropp.
ta tex att göra en skänkelvikning .jag ska inte behöva använda handen eller skänkeln utan ska med min blick och min vikt och mitt bäcken kunna få hästen att utföra en sådan.Hästen är otroligt känslig för tryck och och det är naturligt för den att gå undan för just detta.använder man sina hjälper för mycket i tid och otid tappar hästen intresset för dem..och blir då "dövad"
Kanske bör tillägga att jag tar mycket av min ridstill från centrerad ridning "rida med skelettet" inte med muskel styrka.
Har du fått känt på en carrotstick någon gång?
Den ger inte efter som en vanlig "piska" utan är styv. Jättebra när man ska lära dem att gå undan för tryck t ex!!
Ja jag har haft den möjligheten..Kan även tillägga att jag anväder inte den mjuka delen av mitt spö när jag "lär" hästen att gå undan för tryck.. jag vänder spöet bakochfram och använder knoppen vid "handtaget"
För mig så är det så att varge hjälp igentligen är en bestraffning.Och ska därför inte missbrukas.At lägga tryck på hästen är ingentligen det .så fort jag antyder att hästen gör rätt eller gör det jag ber om.slutar jag och blir passiv.Att bara vara passiv är för mig den bästa belöningen en häst kan få.;)

Så nu har jag berättat lite om hur jag gör.Dressyr ridningen ska fungera som ovan..En dressyr häst som blir tvingad utför inte rörelserna med glädje.Och en sån häst är inte vare sig rolig att rida eller titta på.Jag anser oxå att det inte ska vara jobbigt att rida.Det ska vara roligt.rider man så man blir trött och helt slut efter ett pass kanske man ska tänka igenom hur man igentligen påverkar sin häst.

Nu till den intressanta frågan.. vad tycker ni om detta?

qodrofenia skrev:
Är det främande för er inom PNH att jag som dressyrryttare tänker på det här viset?

Inte alls :) Det bevisar bara att du är en BRA hästmänniska och de finns i alla kategorier precis som det finns knas i alla kategorier.

Vad som gör PNH så bra i mina ögon är det lättfattliga och metodiska tillvägagångsätte för att leda in människor på spåret till KÄNSLA, denna svårfångade egenskapen som gör hela skillnaden.

Välkommen :)

ett litet tillägg..

Jag gillar igentligen inte att man delar in hästsport i katigorier så som NH folk.. dressyr folk Hopp folk trav folk... mm

Jag anser "att det finns ett sätt för hästfolk och ett för övriga."
Sen vilken gren man har valt ska inte vara det som styr.Utan sitt förhållande till hästen är det som är viktig.

Jag vill då slå hål på myten om att dressyr folk är elaka mot sina hästar och tvingar dem och det gäller oxå många av de andra grenarna.. Fördommar är ett av det värsta jag vet.Att fördömma en hel gren osv.för att man sett tråkigheter är för mig väldigt okunning och oproffsigt.
tyvärr ser man ofta detta. vilket jag tycker är tråkigt.Det finns naturligtvis som ni oxå säger rötägg inom allt..Men bara därför ska man inte kasta en hel filosofi i soptunnan.

Senast ändrad:

För den andra, så genom PNH lära man att läsa hästen bättre. Att kunne ser hästen kroppspråk om man går för fort eller är för aggresiv. Om hästen behöver mer tid eller att den testa. Att kunne ser när en häst verkligen försöker att göra vad du vill och är inte "ouppfostrat" eller "bara dum" som så många säger.
Detta är otroligt viktigt tycker jag.. när man håller på med djur öht.Om hästen är rädd eller kanske tom agressiv så bör man backa några steg i "utbildningen" för ofta ser jag det som så..Att nått felar när hästen inte förstår vad som krävs av den och det är ofta då den spelar ut det i rädsla eller försvarar sig.Det är så otroligt lätt att missförstå hästens signaler.I detta tror jag igentligen inte PNH skiljer sig från annan hästhållning..Hästar är hästar oavsett vad.
Genom PNH "Levels" så får man inte går vidare i tränningen utan att först har klarat av stegen vid hand. Det är så långt bort från nåt våldsamt du kan tänker, MEN tyvär lika med alla häst sport och många (inte alla) genom NH där finns folk som....Just don't get it!
Just detta ser man ju ofta.."Just don´t get it!" är ett väl beskrivande utryck tycker jag.Ang levels.
Så funkar det ju hos oss med men tyvärr så ser inte alla det så..Våra dressyrprogram ska återspegla vårat förhållande till hästen.En häst som är missnöjd får avdrag tex.Om den tex inte är tillfreds med bettet eller går med piskande svans eller är spänd.Jag ser det som så..Att åka i väg och tävla dressyr är ingentligen inte tävling..utan snarare ett prov där man får betyg för hur väl man rider sin häst..Jag tävlar inte för att vinna.Det anser jag inte är poängen med det ..Jag åker ut för att få min ridning bedömd så jag vet vad jag ska träna på.
en med mental mognad ska man kunne ser och hur mycket den tålas. Jag börjar med fölar och uppåt. Men om man är inte försiktig så som du säger kan förstöras hästen i längden än att hjälpa.
Mycket klokt tycker jag.Det är ju i det här man måste se till individen.Det är så lätt att man pressar för mycket.Och sedan när hästen protisterar Anse att den inte respekterar en som ledare.när den ingentligen har så fullt upp i huvudet att den inte förmår att göra annat..Det är här jag brukar backa i utbildningen om jag mot förmodan gått för fort fram.gå tillbaka och göra enkla uppgifter som jag vet att hästen förstår.och där jag kan återigen förstärka mitt band mellan mig och hästen.För att sedan..några dagar/veckor senare prova den övning vi körde fast på..För då har förhoppningsvis hästen hunnit i kapp.. och vi kan gå vidare.
Att skicka in våran video är inte för att som ska bedömas som en tävling. Det finns ingen poäng med detta. Det är oss de titta på mest och hur vi hantera hästen och olika situationer. och tror det är bäst att inte klippa sönder filmen. Att det spela ut hela försöket. Det är så att vi ska inte fortsätter vidare om vi inte har fattat vad den särsiklt level krävs. Det finns många folk som går vidare i deras utbildning och gör fel hela tiden. På detta sätt är det vi vet vara vi verkligen är och är öppet för ändringar. Det är också för att vi ska lära mer inte bara hästen. PNH är mer skapat för att vi har mer kunskaper än hästen. Jag har sett i alla häst brancher att många gånger det är hästen som vet mer
Haha.. lite roligt.. hästen vet alltid mer.. det är bara vi som är kassa på att förstå oss på dem.väldigt interligenta djur.I mina ögon gör igentligen en häst aldrig fel..MEN VI GÖR!
Är det lätt tror du att man missuppfattar det här med att sända in era videos?Tycker du verkar ha en väldigt sund inställning .och det ovan bevisar verkligen det..Man ska inte fuska..för vad ger det?Äran över att komma långt?Men hästen då?Då har man ju i allafall glömt bort det viktigaste..
Föresten tycker att dina frågor var otrolig intressant att svara på. Väl uttänkt (kan man säger så? ). Jag önskar fler folk som undra över PNH skulle villja fråga. Man aldrig lära nåt nytt om man inte fråga...varför, eller hur?
Jag får tacka så mycket :) Inga frågor är dumma tycker jag..Och alltid kan man lära sig något.

Har lite frågor..

Jag har sett att ni (eller ja detta kanske ni inte förespråkar igentligen) snurrar era hästar på stället med mycket böjd hals..I bland före ridtur.. vad är vistsen med det?Jag kan bara tänka på vilket slitage det måste bli för hästen som då inte är uppvärmd tex.Det känns på nått sätt elakt och onaturligt.finns säkert någon bra förklaring till detta som jag skulle vilja veta..

Sen en sak till som jag visserligen bara hört om..Jag sitter upp från pall tex.. för att skona både hästens rygg och sadeln..Vad jag har förstått sitter ni upp från marken.. varför inte från pall?vad är skillnaden..?

Sen en liten fråga som kanske inte hör till just PNH..

En häst som ligger kvar när människan kommer nära.. visar den undergivelse eller förtroende..?

vid lastnings träning.. är det så att man med erat sätt ska upprepa samma övning många gånger under samma pass trots att det funkar..?Tex som hästen snällt går in och stannar kvar ..ska man då göra det massa gånger till..vad är vitsen i så fall med det?
I mitt fall så skulle jag avsluta och ge hästen tid för eftertanke..helt enkelt gå hem med den.(som belöning)Och kanske stänga luckan nästa gång..tex
Om hästen tex blir stressad kring lastträning..Hur ser ni på det?Hur skulle du/ni gå vidare?ska man backa i utbildningen då..?
har man gått för fort fram?
Är det så att man igentligen inte ska börja lastträna fören hästen känner fullt förtroende för en och följer en vart som helst?

sen skulle jag vilja få förklarat för mig de olika levels som finns.vad dom innehåller och osv.

Jätte tacksam för att ni tar er tid med alla mina utsvävningar och frågor :bow:

Måste säga att jag tycker det är konstigt att så många tror att PNH eller NH är samma sak som western!!! För mig betyder NH "folkvett med häst"...En före detta stallkompis funderade på detta med PNH och jag sa till henne att enligt mig så gör hon många av lekarna automatiskt, rent naturligt som den duktiga hästtjej och dressyrryttarinna hon nu är!!! Hon fick låna filmerna Level 1 och blev överraskad när hon kände igen mycket från sig själv...
Det handlar mycket om ömsesidig respekt!! :love: Om du såg filmerna så tror jag att även du skulle få en liten AHA-upplevelse! ;)
Roligast är att man utvecklar sig själv och får en förståelse för hästar och hur dem fungerar!!

Det med att vi spelar in filmer som vi skickar in för att bli godkända, har inte så mycket med ens egen häst att göra. Det måste inte vara perfekt, utan de ser också på hur man korrigerar hästen på rätt sätt. Det är ungefär som när du tävlar, man vill bli bättre själv, så man blir bättre för hästen!!

Jag förstår att du inte ser så mycket skillnader eftersom du redan verkar vara en vettig hästmänniska! :rofl:

Inom PNH utvecklar man dock sitt umgänge med hästen, man jobbar inte bara tillsammans utan leker och vilar också tillsammans...

Att vi snurrar hästen med böjd hals?? Undrar om du menar när vi ska sitta upp och hästen inte står still, då gör man ju så...

Jag står för det mesta på något när jag sitter upp, men måste dock bli bättre på att sitta upp och av från båda sidor...Slarvar tyvärr med det...:o

Jag anser att hästen visar förtroende när den ligger kvar, den litar på mig!

Lastträningen är tyvärr inte något jag vill skriva om eftersom jag får bearbeta mig själv först ang det! Har fruktansvärd ångest så fort det gäller lastande och speciellt åkandet i sig!! :eek:

Oooooooh....det blev långt............hoppas att jag har skrivit något så att du förstår!!

Är bara på Level 1 själv, som handlar mycket om säkerhet med hästen.

PNH= Parelli Natural Horsemanship

Denna frågan har vi svarat många gånger genom den här tråden. Gärna läsa mer sidor på tråden så får ditt svar och vet vad vi tycker om PNH sen kan du också får en länk så kan du läsa enumer...

http://www.parelli.ch/sweden/html/wiss/dpp.php

Jag förstår alldelens utmärkt vad du skriver.:)

Det där med att hoppa upp från båda sidor brukar jag oxå försöka med..Det är faktiskt svårare än man tror :o Känns jätte bakvänt.:rofl:

Att vi snurrar hästen med böjd hals?? Undrar om du menar när vi ska sitta upp och hästen inte står still, då gör man ju så...
Njae..Alltså hästen står still..Ser ut som tanken är att hästen ska släppa efter i nacken..Och att det är det man eftersträvar och att hästen då ska följa med runt utan spänningar..Eller hur man ska se det.."följa hjälperna"

Jag anser att hästen visar förtroende när den ligger kvar, den litar på mig!
Min häst ligger kvar..Det hände första gången förra veckan:love: Jag har haft honom sen i februari .Och det känns lite som ett kvitto på att vi är på rätt väg.

Lastträningen är tyvärr inte något jag vill skriva om eftersom jag får bearbeta mig själv först ang det! Har fruktansvärd ångest så fort det gäller lastande och speciellt åkandet i sig!!
Oki!Jag förstår..Hoppas då att någon annan kan svara på mina frågor ang lastning.:)

Jag förstår att du inte ser så mycket skillnader eftersom du redan verkar vara en vettig hästmänniska!
ooh:o tack.

qodrofenia skrev:
Detta är otroligt viktigt tycker jag.. när man håller på med djur öht.Om hästen är rädd eller kanske tom agressiv så bör man backa några steg i "utbildningen" för ofta ser jag det som så..Att nått felar när hästen inte förstår vad som krävs av den och det är ofta då den spelar ut det i rädsla eller försvarar sig.Det är så otroligt lätt att missförstå hästens signaler.I detta tror jag igentligen inte PNH skiljer sig från annan hästhållning..Hästar är hästar oavsett vad.

Det håller jag med om, men...tyvär finns det många som inte tänker som oss. De är fortfarande i "om de inte gör vad vi säger, vi slår de eller tviga de att gör det" nivå.

Denna med Levels är ett annat tror jag än vad du tror. Det finns en hem studie paket man kan tar hem och tränna hemma. Det har allt man behöver med dvd och böcker, dvs nästan att man har sen eget trännare i fickan med dig hela tiden. Därför skicka vi in videos. När de god känna det så får man går till nästa Level osv. Man kan fortsätter utan att skicka in sina video men det är mer för mig att jag vill jag bekräfftelse att jag är på rätt spår. Och PNH inte handlar bara om western ridning, det handlar det lika mycket som drysser oh hopp, trav osv.

Level 1 är för säkerthet att man gör grunden till din förhållande sen i level 2 ska det handlar mer om Harmoni med hästen, level 3 är denna putsning på allt. Det finns en Level 4 ( mer för proffsionella inriktad, tävlings inriktad) men då måste man åka till USA för detta. Men de här första 3 levels kunna ändra vilken som helst värld och gör det så att det skulle ser ut som man dansar med sin eget häst.:D Kort fattad den kan utbilda dig så att du får ingen avdrag.:D

Det är många som tror at NH är på marken sen tar det slut. Det är falsk. Det fortsätter hela vägen up till en helt färdig utbildad häst som kunna vinna vad som helst (om detta är ditt mål) och känns att man skulle aldrig sluta lära. Denna på marken genom PNH är en liten snip gemfört vad de lära på ryggen.

Så funkar det ju hos oss med men tyvärr så ser inte alla det så..Våra dressyrprogram ska återspegla vårat förhållande till hästen.En häst som är missnöjd får avdrag tex.Om den tex inte är tillfreds med bettet eller går med piskande svans eller är spänd.Jag ser det som så..Att åka i väg och tävla dressyr är ingentligen inte tävling..utan snarare ett prov där man får betyg för hur väl man rider sin häst..Jag tävlar inte för att vinna.Det anser jag inte är poängen med det ..Jag åker ut för att få min ridning bedömd så jag vet vad jag ska träna på.

Det är precis vad Pat försöker lära oss. Jag vill inte vinna för att vinna över andra. Som sagt jag vill har bekräftelse att jag är "ett" med hästen, att..."I get it!". :D

Haha.. lite roligt.. hästen vet alltid mer.. det är bara vi som är kassa på att förstå oss på dem.väldigt interligenta djur.I mina ögon gör igentligen en häst aldrig fel..MEN VI GÖR!

Det är vad vi säger också. Och när jag har folk här, så när jag säger det till de att det var deras fel, de titta på mig som jag är dum i huvud. Jag säger hästen har inte frågat att du ska kräva nåt av honom. Du gör det själv och det är inte hästens fel om han inte förstår. Det är vår fel att vi har inte hitta ett sätt att komunicera vår frågan.

Är det lätt tror du att man missuppfattar det här med att sända in era videos?

Det tycker jag inte, om man har kommet igång med PNH då förstår man vad det innebär. Men jag kan ser nån utanför kan vara fundersamt. Jag länkar dig så får du ser vad man ska gör på en video för Level 1 t ex.

http://www.parelli.ch/sweden/html/fast/L1Tasksnew.pdf

Jag har sett att ni (eller ja detta kanske ni inte förespråkar igentligen) snurrar era hästar på stället med mycket böjd hals..I bland före ridtur.. vad är vistsen med det?Jag kan bara tänka på vilket slitage det måste bli för hästen som då inte är uppvärmd tex.Det känns på nått sätt elakt och onaturligt.finns säkert någon bra förklaring till detta som jag skulle vilja veta..

Jag tror du menar en sk "spinn". Ja äntligen om det är det du menar så ska hästen vara rakt i sin kropp nacken med, avslapnat och följer runt med bara ryttarens hjälp signaler. Men det är en utbildad ryttare och häst sen finns de som har inte nåt detta nivå och då böjar halsen och i sin tur det är en banan som spinnar runt.

Sen en sak till som jag visserligen bara hört om..Jag sitter upp från pall tex.. för att skona både hästens rygg och sadeln..Vad jag har förstått sitter ni upp från marken.. varför inte från pall?vad är skillnaden..?

En western sadel är bredare over ryggen och äntligen delas ut vikten av ryttaren bättre än en engelskt sadel. En rätt passande western/engelskt sadel kan man stätta upp utan att spänna sadel nästen. Även när jag rider i en Western/drysser så först ställa jag upp hästen så att jag inte dra hästen av balans när jag sätter up. Sen balanser min kropp så att det inte dra för mycket på en sidan. Men om man gör det med rätt balans så kunna du gör det med Utan att skada hästen eller sadel. Till och med kliver vi ner samma sätt som vi kliver upp, utan att hoppa:D

En häst som ligger kvar när människan kommer nära.. visar den undergivelse eller förtroende..?

Helt klart förtroende! En häst ligger inte ner om han är inte bekvämt i sina omgivning. Jag till och med sitter på de eller ligger på de och klia samtidet. Till mig det visa att de kan trivas med mig och lita att jag inte ska göra de illa. Jag kan ta en i huvud och lätt trycker han ner så han ligger helt plat.

vid lastnings träning.. är det så att man med erat sätt ska upprepa samma övning många gånger under samma pass trots att det funkar..?Tex som hästen snällt går in och stannar kvar ..ska man då göra det massa gånger till..vad är vitsen i så fall med det?

T ex om jag lasta och hästen går in på en gång väntar en stund så tar jag ut hästen och ja, jag kan repetera några gpnger att visa hästen att den kan lita på mig att den är oskad och att jag ser att det finns ingen spänn i hästen att han/hon är bevämt innan jag tar nästa steget. Det finns många hästar som går in men inte stanna kvar eller flippa ur när man ska stänga bomen. Jag går inte vidare tills jag ser att alla steg är klart och att hästen är med. Men till mig många säger, " men hästen går in utan problem" och jag säger "men titta på hästen. Nacken är spänd (han står kvar i transporten) huved är upp, ögon är stor, öronen flippa runt. Hästen i sig är inte bekvämt i transportet. Det är som oss på en carrosel som är hjöd rädd. Vi sätter kvar och ler men vi grippar på handtaget ordinligt och är helt spännd. Så därför repetera jag tills jag ser att hästen förstår att den ska inte dör där inne, inget farlig ska hända att det är en bra plats att vila.

I mitt fall så skulle jag avsluta och ge hästen tid för eftertanke..helt enkelt gå hem med den.(som belöning)Och kanske stänga luckan nästa gång..tex

Jag ger efter tänkning när jag tar ut hästen varje gång. Och jag slutar den första gång den försöker att tänka avlapnat. Och det är var många gör ett mistag med lastning De kan sluta förtidigt innan hästen har haft tid att slapna av, om man sluta då innan hästen har "experienced relaxation" då är spänning fortfarande kvar. Men om man slutar vid första märkelse av avslappning det är det som hästen ta med sig som en minne. "AH huh? Så om jag slapna av så tar de bort trycket, och jag lever!" och om man slutar för sent då kan det går åt skogen eller att hästen gör illa sig i sin panik. Vi jobba mycket med "approach and retreat" (lägg på trycket och tar bort trycket) att får hästen att bearbeta en tänka. Sen ser du att de slicka läpparna, det är då nåt har gått i skallen.

Om hästen tex blir stressad kring lastträning..Hur ser ni på det?Hur skulle du/ni gå vidare?ska man backa i utbildningen då..?
har man gått för fort fram?

Lastning är en av mina favorite utbildningar. För man verkligen får ser hästen tänkar och man ska har bra kommunikation med hästen. Och sen när du ser att hästen "gets it!" det är den bästa belöning för mig.

Om jag ser en häst är stressad över transportet så backa jag så långt det behövs tills jag ser att hästen kan går i en vålt mellan mig och transportet avslapnat vid skritt utan att rusha när det kommer precis imellan mig och transportet. Jag har även gått så långt som backa ca 40-50 meter en gång innan hästen var lungt. Sen går jag samtidet hästen rör sig närmare och närmare. Jag kanske behöver står i samma plats ett tag coh även backa några steg. Men om man kan läsa en häst, den har ingen problem att berätta att du går för fort eller att det är bra att fortsätter.

Är det så att man igentligen inte ska börja lastträna fören hästen känner fullt förtroende för en och följer en vart som helst?

Jag har kommit till en häst som jag inte känner och jobba på marken från 15-30 min. (ibland längre) tills jag ser att hästen förstår vad mina signaler betyder sen kan jag direkt börjar lastträna. Under träning så visa jag hästen att den kan lita på mig med att går över lämen eller in och ut från transporten. Så jag ser inte att hästen måste har fullt förtroende för en innan man börjar men det hjälper. Självklart är det up till individen som träna hästen. Det finns vissa folk som bara skriker i kropp språk "DU KAN INTE LITA PÅ MIG! SPRING FÖR LIVET!". Även om de är inte medveten att de gör så. Man kan får en hästs förtroende in några minuter men igen är det upp till individen.

Oj täxten var för långt för en inlägg:o

fortsättning....

sen skulle jag vilja få förklarat för mig de olika levels som finns.vad dom innehåller och osv.

Det bästa jag kan gör är skicka en länk så kan du läser själv, till och med hon staver rätt!:D

http://www.parelli.ch/sweden/html/wiss/dpp.php

Jätte tacksam för att ni tar er tid med alla mina utsvävningar och frågor :bow:

Jag tycker det är jätte kul att nån vill fråga istället för döma. Du får gärna fråga hur mycket du vill. :banana:

Ok alla ni PNH'er!

Nu är träff helgen här! Det har vari några som kan inte komma just denna helg. Så vem är äntligen kvar? Vem kommer ihelgen? :bump: :bump:

Oj:o

Läst inlägget...Det kanske stavas "sitter upp" i stället för sätta. :crazy: :confused:

Var vänligt och ursäkta min stavning och gramatik:o :bow:

I'm just a silly foreiger:cry: :D

Sanna & jag kommer härifrån GBG :) Är det fler nerifrån så finns det plats för 2 till i bilen.

:rofl: Kul att ni kommer!! :banana:
En lite fräck fråga om du råkar vara in här innan ni åker...Har ett litet minne av att du verkar din häst själv?? Skulle du ta på dig att verka en annan häst?? Min behöver det verkligen och vi har lite problem med hovslagare här uppe!! :mad:
Frågar dig när ni kommer annars! Måste ha min butik öppen i morgon fredag, stänger 18.00. Så vi får se om ni eller vi kommer först!! Ser fram emot att träffa er!!! :rofl:

En liten fråga Alyssa... om du ska har din butik öppna imorgon vad i H******t gör du uppe vid 2 på morgonen????:crazy: :devil:

Vad kul jag hade på träffen!:banana: (och trött söndag kväll)

Det var enormt trevilg att träffa er Filosofin och Sosannnanana (:confused: one day i'll learn it ). Det är jätte rolig att pratar med folk med samma intresse. Tyvär det är selan man sitter ner vid mat bord så.
Det för mig kände som en mini semester. Även om det var två dag. Jag ville tacka er så mycket för en riktig trevlig helg.

Hoppas att vi kan göra det igen, men nästa gång med hästar!

Hoppas att det gick bra med körningen.

Mvh
Monica

Vill också säga att det var jättetrevligt i helgen! Tyvärr var det väääldigt varmt, så man orkade inte göra så mycket...Plus att jag inte mådde riktigt bra....
Vill tacka CS som bjöd in oss. :banana: Och stora glädejeskutt för all inspiration av Filosofen och sanna!!! :bump: Nu vågar jag ta steget till Level 2!
Tack också Filosofen för hjälpen med Triggers fötter, det gav verkligen mersmak!
Och nu sanna ska jag träna med carrotsticken så jag blir van den...
Det var himla kul att träffa er som är högre i Levlarna, det är så skönt att få prata med andra som är likasinnade!
Tack allihopa!
Nu har jag tagit hem Trigger så jag kan träffa honom varje dag!
Så skönt att bara titta ut genom fönstret så är han där! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 314
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
455
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar