PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Med tanke på att de flesta av er verkar bo i norra delen av vårt land ,eller i alla fall längre norrut än nyttigt;) så är det lite kul att du frågar om myggmedel! Här ligger snö o is ihärdigt kvar ( Göteborg)
Hångel har jag inte prövat...våra är inte så stora men superbra hästsalva(sommarsalva) är bra tycker jag

De e inga problem i trafiken, bara lunka på. Men om lastbilar eller ensilagebalar på hemmaplan flyttar på sig kan det va väääldigt farligt! :crazy:

niccan skrev:
:
Sköter ni underhållet själva på hovarna? Fila o raspa o så?
Det här med korrekt benställning som alla hovisar tjatar om hur vet man att den är rätt?
Jag är till 200% övertygad om att det är rätt att ha dem barfota men det är fortfarande krock i hjärnan:crazy:
Ungefär som i början med pnh...jag vet att jag gör rätt men det är jobbigt att lära om...

Ja det ÄR jobbigt med omställningen speciellt om man dessutom måste försvara sig gentemot hovslagare eller andra hästägare. Men håll ut!! Det är det värt och använd boots så går det mycket lättare för hästen.

Jag har precis börjat raspa själv, men har ju turen att stå i ett stall med en jätteduktig barfotaverkare som har gjort Hobbes hovar. Nu får jag coachning för hon är gravid så nu blev jag tvungen att göra själv :) Har varit lite rädd för det men det går faktiskt riktigt bra :)

Vad gäller benställning så visar hästen med tiden hur den vill ha hovformen och därmed benställning. Personligen har jag inte haft samma uppfattning om hur man uppnår korrekt benställning som någon hovslagare hittills( och jag har gjort mig impopulär med halva väststveriges kår med alla mina fifrågasättande..:smirk: )

Till slut var det bara att erkänna att det fanns inget annat som jag verkligen trodde på förutom barfota. ;)

Lycka till!!

Behöver du inte göra mer än raspa som underhåll? Nu efter den sk rehabiliteringen kallas det väl?
Vad har du/ har haft för boots?

Hejsan alla glada barfotaridare... :banana:
Vilklen debatt det blev, hi hi... Det är bra, för det är kul att ta upp lite känsliga ämnen. Har ett till, om täcken... Det kan oxo diskuteras i oändlighet. :D
Min personliga åsikt är att nog inte alla hästar kan gå utan skor, min gjorde det de tre första åren av sitt liv men så fort vi började rida så funkade det inte längre. De slets för mycket... Tror de flesta quarterhästar har dålig kvalite på hovarna, när de är framavlade att ha så små hovar som möjligt. Men hon har nu två storlekar större iallafall och har fått bättre kvalite, och det är ju alltid en början. :banana:
Varför kan man inte rida på is med broddar? Vi brukar ha isgallop på sjön och det är inga problem, jag tror att många tror att hästarna inte har så bra koll på kroppen som de igentligen har. :)
Hej svejs israce...:banana:

Föresten flugmedlet heter RB 86. Det är jätte bra men starkt så man ska ta det lugnt med det...

Som sagt, det är stora o otäcka varelser som kommer i form av mygg. Så det behövs verkligen ngt starkt....men det är klart att man ska vara försiktig;)
Tack tack!:bow:

Jo det är starkt, för det är konsentrerat i flaskan. Och jag tro du misförstog om isen. Vi skriv att vi kan inte gå på isen när de är barfot. Därför vi kan skaffa boots med brod. Och jag håller med om inte alla hästar kan går barfot men de flesta kan. Även mina quarter går barfot. :D

Absolut, alla hästar är olika. Vi har en tinker i stallet som aldrig ens haft ett sår på kroppen fast han har slagits med våran häst tills båda låg på marken av utmattning, så visst är det olika skrot och korn i hästarna. :banana:
Nej det var någon som sa att man helst inte skulle rida på is även om man hade skor med brodd... Ja ja det var inte viktigt! :banana:
Nu får våren komma till oss... Skulle vara jätte kul att komma på träffen. Vad ska ni göra? kan man sova över? hur många dagar har ni planerat? kan vi ta med hästarna?
Vi funderade oxo på att prova ridleden runt Siljan någon gång, det hade varit kul att ta en tre dagars eller så med övernattning. :bump: men man blir ju snart tokig när det aldrig blir vår någon gång. :devil:
Såg att det var någon ny här på tråden, alltid kul med nya skrivare...:)
En till tjej skall prova pnh nu ute hos oss, kul kul... Vi är snart jätte många! :banana: När vi får vårat ridhus med gästboxar kan vi ha en träff hos oss med! Funderar på att bygga en sån där rolig terräng bana med olika stationer på, stockhinder och sandvallar ex. hälst skulle man ha en liten sjö oxo så de kunde simma men det blir nog en aning svårt att fixa...:D jätte kul att jobba från backen med såna saker, vi ska bara göra den först.:confused: Har en gammal terrängbana som vi tänkte skrota och bygga om, fast det är inte vi som äger marken så vi får övertala hon som vi hyr av först. Men utan drömmar blir det inget alls, och många tillsammans kan göra mycket!:banana:
Hej hopp i galopp...:bump:

Min häst gick också barfota de första tre åren, innan jag tog hem honom. Kämpade på ett tag till innan jag skodde honom fram. Kanske skulle ha kämpat på lite till om jag vetat om att det fanns boots...Nu har han efter en bortavistelse fått stora sprickor så jag vill inte ha honom oskodd bak.
Jättekul om ni också kommer!!!
Jag vill också rida runt Siljan!!!!!!!

Man blir pepad med din inlägg. Det är vad jag tycker om, om denna tråd många positiv inlägg.:bump:

Ja ni ska tar med hästarna om ni kan. Vi kommer bygga paddocks för många och vi har natur hinder, sjön, skog på skog (fråga Alyssa:p ). Vi har sovplats (egensäng för 12 pers). Mest tror jag att vi snakar mass s**t och titta på video, Leka med hästarna som har kommit, äter god mat och koppla av lite, sitter i ved badkar och titta på utsikt...hoppas att snön är borta då:devil: . :banana:

Skulle vara kul om vi kunne har en vandra träff runt till oss olika. Det kan vi ta up vid träffen.

Hallojsan!!!! :love: idag är solen här så jag borde inte sitta här...:) men man måste ju ibland! hi hi
Jag skall bearbeta mina kompisar om träffen. Vi ska köpa en större transport nu bara vi hittar nån så det blir perfa!!!
Vilket datum var det? jag orkar inte gå tillbaka och titta, har inte bredband än så det tar sån tid... :rofl:
Snart får vi ridhus :bump: det är ju skönt till nästa vinter när det är mörkt, eller om det regnar...
Jag tror att vi skall kunna snacka ganska mycket s..t på träffen, och det är ju alltid kul! Nu skall jag gå till stallet och träffa kompisarna, vi håller på att anordna lite saker i föreningen. En äggjakt, det är ju påsk nu och då måste man leta påskägg i skogen efter karta till häst såklart...:banana: jag vi är lite barnsliga men det är ju kul! Sen skall vi ha en medlemsdag som det är mycket förberedelser till, med föreläsare, fotbollsmatch till häst osv. Vi har en sån där stor hästfotboll som vi köpt från Danmark, ni kanske har sett det på någon parelli film att de har såna? Vi hade en match när vi hade invigning av våran nya ridbana, skit kul... Jag har ju en cutting häst och det märks att hon har det i blodet. Sen har vi en arab som vi kallar för Zlatan :rofl: han är helt galen, galopperar runt och dribblar.
Vi kan ju spela fotboll på träffen om jag får plats med den i bilen...
Nu går jag och vovven ut i det fina vädret... Hej då allihopa så hörs vi! :banana:

Ja det var nog jag det :) Jag har undvikit att rida ut även när hästen var skodd om det var glashalt på vägarna här. Det har varit för dåligt fäste även med brodd. Jag skrev att brodd inte är någon garanti dvs att man kan ju ha otur även med brodd.

Men att rida på helfrusen sjö borde ju ge bättre fäste än vad det kan bli på asfaltvägar med 1 cm isgata, inte sant?

Niccan: Raspa är det som man gör mest av, men man måste även använda hovknivarna och trimma lite undertill. Hade varit himla skönt om man bara behövt rapsa, mycket lättare :D

Falun: Vart i Danmark har du köpt hästfotbollen? Kan man köpa den på internet? Låter skitkul!!! :D

Jaha, har varit in o kollat överallt, men tycker att det är dåli aktivitet överhuvudtaget...Eller är jag bara på fel ställen!??
Hallå, var har alla roliga människor tagit vägen??? Är så få kvar eller kanske bara tillfälligt?? :crazy:
Kan inte fler än Falun berätta vad ni håller på med just nu??
Min pojke har flyttat hemifrån tillfälligt, för hans egen skull!!!
Nu kan han busa med kompisar hela dagarna, ute hela tiden, o jättemycket liv o rörelse av bl a hundar, kor, traktorer. :)
Jag slipper ha dåligt samvete varenda dag iallafall, när jag vet att han vantrivs i boxen, o inte har någon lekkompis...
Fick jättebra ex på lekarna när vi släppte ihop (inte frivilligt dock) Trigger med resten av flocken. Jättekul, vi kunde ha stått o tittat hela dagen...Men det var en envis liten mygga som surrade omkring i bakgrunden...så till slut gick vi in o fikade! Blev dock ett fasligt spring till fönstret eftersom det var så kul att se vad de gjorde!!!
Efter några timmar åkte jag därifrån, med lätt hjärta, vet att han är hos bästa människorna som finns!!! :love: :bow:
Dock är det problem med gårdens tjur just nu, hoppas han kryar på sig!!! :o

Konstigt...jag har just fått en ny häst här hemma på gård;) . En riktig trevlig prick. Busig men skötsamt. Alltid glad med öronen framåt och nyficken till vad vi gör här hemma att fylla vatten vill han vara med och kolla att jag gör rätt. :D Han är enormt snäll med de andra hästar och kor samtidet är han chef i hage.

Red är skadad av vad jag tror (vet. hade andra ider) är en stick hål som var infekterad så han är svålnad på sidan av käke och det kommer ut var :crazy: . Så det går tillbaks till vad jag sa...varje gång jag ska sätter igång honom är han skadad av nåt slag. Han vill inte blir riden:devil: helt enkelt.

Jag tänkt också att beställa en boll. Judt nu leka Saffe med allt möjligt. Har enligten fått leket på video så ny idag ska jag försöker att får det på tråden. wish me luck!

Just ja, vad tycker ni om för "nartur hinder". Vi ska bygger mer och vill har mer ider.

Hej !! Har gått de två första kurserna för instruktör.... Det är verkligen jätte roligt :D Tyvärr har jag inte kommit igång så mycket hemma....jag funderar starkt på att köpa Hemundervisnings materialet Level 1 !!! Svider lite i plånboken bara :crazy:

Hmmm...Vad har du gått för kurs menar du? :confused: Level 1 o 2, för instruktör? Nyfiken!;)

Hallå ! De kurser som jag har gått är Grundkurs 1 (innefattade lek 1 och Lek 2, dvs Friendly Game och The Porcupine Game) och sen har jag gått Grundkurs 2 (innefattade lek 3,4, och 5 dvs The Driving Game, The Yo-Yo Game och The Circling Game) :bump:

Men som sagt har jag inte riktigt kommit igång hemma måste ta tag i det.....blir nog lättare om mn köper hemstudiematerialet.....
// Pampas

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
448
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar