PNH- Någon?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: PNH- Någon?

Ja hon ska vara här hos mig i maj L1 och L2 i Juli. Jag har inte sett henne förut så jag hoppas att hon är bra. Hon säkert är det. Jag har inte varit på en PNH kurs än sen Pat själv i 80 talet. Så det ska vara spänande.

Har du lärt dig hur PM fungera än? Om inte...titta up var det stor "Välkommen tillbaka, Falun" (up i höger hörnet) och två rad under det står det "Privatmeddelanden", Klicka på detta så kommer du in till dina meddelander. Om min PM finns inte så tror jag att det ligger kvar hos mig och kan skicka om det.

Imorgon så tänkte jag att filma lite. Jag är väldigt intresserad att gör en film tråd med oss om det är möjligt. Så kan ni ser lite av det här stället.

Jag har faktiskt aldrig sommarvilat mina hästar. Tycker att sommaren är den årstid då de verkligen behöver röra på sig. Däremot har jag ofta låtit dem vila eller gå betydligt mindre under jan-feb då det är som mörkast och kallast. Har väldigt sällan haft tillgång till ridhus :smirk:

Att ha dem barfot är inga som helst problem på vintern utom när det är glashalt (då rider man ju inte ut även om hästarna har skor med broddar det är ingen garanti att ha broddar på) då får han skrota i hagen istället.

Så för att svara på din fråga sådana här vintrar som i år med snö är jättehärlig och funkar utmärkt :)

Filosofen skrev:
Jag har faktiskt aldrig sommarvilat mina hästar. Tycker att sommaren är den årstid då de verkligen behöver röra på sig. Däremot har jag ofta låtit dem vila eller gå betydligt mindre under jan-feb då det är som mörkast och kallast. Har väldigt sällan haft tillgång till ridhus :smirk:

Att ha dem barfot är inga som helst problem på vintern utom när det är glashalt (då rider man ju inte ut även om hästarna har skor med broddar det är ingen garanti att ha broddar på) då får han skrota i hagen istället.

Så för att svara på din fråga sådana här vintrar som i år med snö är jättehärlig och funkar utmärkt :)

Ya! What she said, is my toughts too!

Också jag tycker att dem har bättre grepp utan skor utanför när det är glashalt. Jag har "easyboots" till en av mina hästar. Och det hjälper enormt när det är väldigt halt, så när jag var klar att rida så det är bara ta av de igen. Värmblod och NS min vara båda dålig i hovar tills de gick barfot. Man ska går genom en fas med mycket putsning (raspa) tills de har växt ut en bit men nu är de sten hårda och fina.

plus att jag kommer från california=inte rida när det är kallt...brrr :angel:

Vi har till vår hovslagares stora förtret bestämt att ta av skorna i maj. Undrar hur det går...tyvärr var jag tvungen att sko dem en sista gång nu för att det är så hårt o det är bättre i maj då de kan gå ute dygnet runt. Är det nån som har barfota hästar som inte står på lösdrift? Funkar det? Använder ni boots med broddar på snö eller funkar det barfota där? Vi rider året runt fast det blir väl mer att anpassa efter hovarna nu. Sen blir det ju vila när man är på semester o så + när de är less.
Nu börjar den där hemska tiden när häststackarn får stötar:( när man borstar o klappar.
Han älskar att gosa o pussas o så :eek: får han en stöt , stackarn förstår ju inte vad han gjort för fel nu då!
Har nån nåt avelektifieringstips???

CaliforniaSwed skrev:
Tack Carre för senast! Det var jätte kul att vara hos dig och leka med din häst. Har du trännat nåt sen dess?
Tjena CS och alla andra! Det var väldigt inspirerande att ha dig här!:D Jag avskyr alla dessa mil som är mellan oss!! Jag har varit ute och tränat lite ridandes och känner att det är helt rätt typ av ridning för oss .!(som jag redan visste sedan tidigare) Om jag bara kan hålla i detta nu och fortsätta med navel ridandet, framför allt så känndes det att jag har lutat mig åt fel håll i side pass ex.:crazy: Men jag känner att vi behöver ha lite mark träning i flyttningar mm Tror att jag kan få barnvakt såjag kan träna i morgon en sväng! Har hittat ett staket som hjälp. :banana:
Ha det gott allihopa

Carre

Hobbes hovar är faktiskt så hårda nu så att det klopprar nästa lika mycket som när han var skodd om man går på asfalt. (Han blev barfot förra året i april.)

Det är ju en period när man får stå ut med att det blir lite meckigare.
Som CS sa, det krävs en del raspning och putsning om de har klena fötter. Hobbes hovar såg förskräckliga ut men han hade ganska snabb läkningsperiod det tog ungefär 4 månader så var han helt frisk och kunde gå på alla underlag utan boots.

Men om man ska sko av ska man absolut se till att hästen har rätt förutsättningar för att må bra under övergången! Den ska ha underlag som den kan röra sig på obehindrat och få boots på sig på besvärligare underlag.

niccan skrev:
Har nån nåt avelektifieringstips???

Om du dåpa( min son har stulet min lexikon, är det rätt?) borsten eller handen i lite vaten då tabort du "elen" samma med vårt hår när det står på ändan. Ta vatten på händerna och ta det i håret så försvinner det ett tag.

Med barfot i snö så är det sälan att man får snöbolar och på hovarna om du titta på undersidan det finns små små fiber som sticker ut som hjälper med gripet på nästan allt slagt terräng utan blankytan, då vet innan de kommer det att det går inte. Boots med broddar har jag satt på bara när jag vet det finns mycket blankytan. Jag hade mina barfota även när de var i stall. Men på sommar när vi försar våra kor så måsta jag har skor eller har boots på de,då är det förmycket på grusväg. Men även med skor så ta jag av de så fort vi klar med sesongen. Helst vill jag har boots till alla men det är dyrt. Men sam tidet tänk vad man spara på vanlig skor kostnad per år.

Glad att höra det var kul allifall:D och inte att du trode jag var jobbig:devil: Det skulle var kul om du kom up till JM Jag ser fram imot det men vi ska göra en pass innan det, eller hur. Jag hör av mig snart.
P&K

:bow: tack för tipset!!
Kul att du förstod mitt nya ord, blev lite fel...
Sköter ni underhållet själva på hovarna? Fila o raspa o så?
Det här med korrekt benställning som alla hovisar tjatar om hur vet man att den är rätt?
Jag är till 200% övertygad om att det är rätt att ha dem barfota men det är fortfarande krock i hjärnan:crazy:
Ungefär som i början med pnh...jag vet att jag gör rätt men det är jobbigt att lära om...

Hej!

Jag har en liten fundering....Vad använder ni för flugmedel på sommaren? Var väldigt jobbigt ifjol....knott, flugor och mygg...till tusen. Hade gett vitlök hela vintern men det gav dåligt resultat. Gjorde eget medel....satt inte särskilt länge...Har provat diverse men inget känns funka riktigt bra! Ngt förslag...??? Inte kul när hästen ser ut som en pestsmitta med stora knölar över hela kroppen:(
Om man tittar ut så kan man inte tro att det snart är sommar...men vänta bara! Vill vara väl förberedd...Så kom gärna med tips och förslag!

Kram på er alla!

Jag söker "the miracle spray" Själv. Har provat olika men när jag bode i närke så fungerade den blåa flasken, B75...nånting. Men inte här i dalarna. De verka vara störe och elakare:p . Min man sa till mig när jag frågade om det fanns mycket mygg här (innan jag flyttade hit) han sa "Ja, de är så stora du kan hongla med de!":crazy: . He wasn't lying!

Alyssa kanske vet lite mer om olika typer av medel....:angel:

Ja min man göra våra hästars hovar, med en el hyvel. Enkelt att har han hemma, men det betyder att jag måste vara snäll ibland:angel:

Kände en gamla cowboy som sa om barfor hovar, att när hästen går lös så skrapa han själv hur hoven ska formas. Att det växer ut är en annan sak men du kan fortfarande ser hur det ska vara. Förstår du hur jag menar? Man måste tänkar på under lag men jag har haft 3 stycken av mina barfot i 7år utan problem med nån av de.

*kl*

Jag läste inläggen ibörjan på denna tråd och gick även in på länken någon lade in till PP:s sida.

Jag är ganska ny på det här med NH men tror att PNH kan vara nåt för mig och mina hästar.

Hur beställer man dessa grejor? Dvd er och material?
Vad kostar det?
Läste om den här Savvy klubben är det där man går med för att få allt material osv.....?

Om man inte får skriva det här kan ni väl PM a mig....
Vill hemskt gärna joina er andra PNH åare........

Grymt snygg jacka han hade på sin sida...den för 800kr........nån som har den?

Hej Lakrits

Vet ej om du har gott i svenska hem sidan eller inte men där finns allt du fråga efter. Du kan kan även får hem en pris lista av alla grejer de har. Jag vet att Level 1 kostar ca. 2190:- (men väl värt tycker jag).

PNH är för alla, det beror på om man vill har det eller inte. Många av de här NH trännare har haft själv lektioner från PP, men gick egen väg efter åt. Mer pengar för de själv kanske?? Men PNH är det ända man kan gör hemma från A till Z , steg för steg, och till och med lyckas med det. Även om man åker fast så finns det stöd runt om:D

Savvy klubben är mer för extra matrial som inte finns på de andra dvd och filmer. Jag är i klubben och jag tycker det är jätte bra.

Jacka vill vi alla har tror jag. Efter L3 kommer i posten och det är betalt:cry: så vill jag ta en sånt med.

"Ja, de är så stora du kan hongla med de!":crazy: . He wasn't lying!

He he...kanske det man ska göra! Hångla med de små :devil: jä...larna...kanske dom drunknar! Hihi! Men det kan bli lite jobbigt att stå o göra det en hel dag...Hur som...det va kul iaf:rofl: :rofl:

Satt o tittade runt lite här på Buke...Hittade en tråd som handlade om häst i trafik...Ja hur är det för er och era hästar?
Min häst är otroligt cool när det gäller alla typer av motorfordon.
Brukar (av olika anledningar) ibland köras med traktor i hagen. Han tittar på sin höjd upp coh fortsätter sedan med att äta el vad det nu va han höll på med. Hagen är mellan bil och skoterled. Så de är vana. Hans lugna sätt har visat sig även vid andra tillfällen. Hände en gång att han fastnade med benet i ett fårstängsel (som av ngn anledning inhägnade hans hage). Grannen fick syn på honom och kontaktade ägarna...Tog väl en 20 min från det tills ngn kom och hjälpte honom lös...Han bara stog där helt stilla. Det var som om han förstod att det är ingen mening att börja trixa...Pobedi pomp...Lite Ior stuk över honom....Va även ut på en liten tur en gång när vi givk ner oss i en myr...Hans ben vek sig och jag ramlade av...Jag fick panik och började skrika och dra i honom för att han skulle resa sig...Han...bara låg och käkade gräs från en tuva...När jag samlat mig och inte va fullt så hysterisk..ja då reste han sig opp som ingenting..... Slarvade en gång med repet när vi övade lastträning (ngn av de första gångerna)...på ngt sätt snurrade det fast runt bommen när han skulle backa ut...
vad gör han...jo naturligtvis går han in igen så repet slaknar och jag kunde lossa honom....Han bara är såhär utan träning...född med en stor portion sunt förnuft! Kan man annat än älska honom??:love:

Vilken otroligt gooosig häst! Hur gammal är han?
Min är 5 år och när han är riden mycket o hanterad mycket så blir han inte rädd för något i stort sett!!! Helt cool! :love: Men nu när han har stått i box hela vintern o inte har hunnit med honom ordentligt pga bäbis :love: :love: då är han rädd för allt möjligt! :crazy: :cry: T ex snöklumpar, räcke, sparkar, olika saker varje gång...Saker han inte ens har brytt sig i tidigare...

Ja det var ju det....han är 26!:crazy: Pigg som en mört fin o musklig...men det är ändå med sorg i hjärtat man tänker på att man troligen inte har så lång tid kvar tillsammans:cry:

Alyssa skrev:
Vilken otroligt gooosig häst! Hur gammal är han?
Min är 5 år och när han är riden mycket o hanterad mycket så blir han inte rädd för något i stort sett!!! Helt cool! :love: Men nu när han har stått i box hela vintern o inte har hunnit med honom ordentligt pga bäbis :love: :love: då är han rädd för allt möjligt! :crazy: :cry: T ex snöklumpar, räcke, sparkar, olika saker varje gång...Saker han inte ens har brytt sig i tidigare...

JA Alyssa du glömde en sak...Traktor med kedjor och timmer vagn:rofl: :rofl: :rofl: Annars är han kool lung även med gosig djur fastnad under foten.;)

Nästan kan säger att alla (utanöför ponnyn Pors, vet inte än) är orädda för trafik och motorfordon. Saffe är det roligaste. Han även bitar däcket på traktorn när jag harva ridbanan och jaga oss på fyrhjuling. Minted sover och jag har harvat runt honom och var inte mer än 10cm bakom honom innan han rörde huvud lite. Jag byter hagar med att jag sitter bakom fyrhjuling 1-4 hästar på linje eller jag sitter på lemen på pick-upen. Jag har inte hitta nåt hittills som de var liv rädd för...utom får! Saffe som jag tyckte, "inte honom" var LIVRÄDD för fåren när de kom. Han sprang genom 3 par el-staket innan han stannade. Men vi botade det med. Slangde honom in i ridbanan med fåren och en hö hög. Det gick snabbt innan alla åt tillsamans. Jag tycker det är enormt viktigt att hitta på saker som hästen är osäkert för och använder det. Men sam tidet det kan vara lite tråkig när de är så lugn.:D

Föresten köpt en trä badtunnan idag. Så ta med eras baddräkt till träffen, om ni inte är med i Polar klubben och vill bada i sjön!:devil:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 313
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
448
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 845
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar