Pluspoäng för färg?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
Sv: Pluspoäng för färg?

svart arabhingst skrev:
Märka ord eller? Spelar ingen roll herregud...jösses...

Ursäkta????? :confused:
Jag märker inte ord.....men det är viktigt att använda rätt terminologi....eftersom det finns männsikor här som vill lära sig.....

mvh
Carina

Cesam skrev:
Nu menade jag inte mig personligen när jag skrev att jag som stoägare kan välja att inte betäcka med en sådan hingst och jag menade inte Din hingst heller eftersom jag bara sett honom på foton här på Bukefalos...Jag väljer inte hingstar till mina ston via foton.....

Du får väl meritera honom inom utställning och bruk och få honom avelsvärderad Klass I både exteriört och ridprovsmässigt, så.....

mvh
Carina

Jo det är det vi ska göra nästa år. Vi hoppas på positiva responser

Cesam skrev:
Ursäkta????? :confused:
Jag märker inte ord.....men det är viktigt att använda rätt terminologi....eftersom det finns männsikor här som vill lära sig.....

mvh
Carina

äsch då..huvudsaken är väl att man förstår vad man menar....men jag ska använda rätt term nästa gång då

svart arabhingst skrev:
Jo det är det vi ska göra nästa år. Vi hoppas på positiva responser

Du kan ju ställa ut honom redan i år....säsongen har ju inte börjat än...och meritera honom utställningsmässigt redan nu.....
Så har han ju detta i bakfickan vid avelsvärderingen....t.ex.

mvh
Carina

Cesam skrev:
Du kan ju ställa ut honom redan i år....säsongen har ju inte börjat än...och meritera honom utställningsmässigt redan nu.....
Så har han ju detta i bakfickan vid avelsvärderingen....t.ex.

mvh
Carina

Nej vi har bestämt osds för nästa år eftersom vi nyss fått hem honom så vill vi lära känna honom ordentligt och så :)..vi har ju ingen brådska

Det håller jag definitivt inte med om! Och jag är inte alls partiskt :angel: :D

/ Åsa, som äger en liten snygg "polack"

Sv: Re: Pluspoäng för färg?

ameo skrev:
De raser som ger pluspoäng för ovanliga färger är raser med STÄNGDA stamböcker, där man inte kan bevara färgen inom rasen på annat sätt än att använda de förmodligen få individer som HAR färgen i avel. Därför kan det vara värt att t.ex godkänna hingstar på lägre poäng för att behålla färgen.
Det stämmer inte riktigt för nordsvensken. Nordsvensken har en öppen stambok men där finns också ett antal färger som inte godkänns. Jag har pratat med vår registrator, Annika Ytterberg, och hon påstår att det finns skäckar med godkänt antal generationer men där färgen sätter stopp. Likadant är det för skimmelanlaget som måste kunna härledas till de norska dölehästarna med skimmelanlag för att kunna godkännas. Pärlvita, sotvita och gulvita är inte heller välkomna i Riksstambokens avd I.

Tycker du verkligen att de egyptiska har vackrare huvud?

Jag tycker de polska med den breda pannan,stora näsborrar,stora ögon och tydliga uttryck är mycket vackrare men det är ju förstås en smaksak.

Har väl sett en och annan rysk som jag gillat också....

Eran hingst kommer ju att automatiskt få användas till avel efter att han avelsvärderats....såvida där inge är grava fel på honom.

Men detta betyder inte att det är RÄTT att använda honom ändå om han skulle visas med katastrofpoäng på det exteriöra.

Eftersom avelsvärdering funkar som det gör så får man rannsaka sitt egna samvete och sätta sej ner och fundera på VAD och OM hingsten har något att tillföra aveln.NÅGON ska köpe de fölen som hade "otur" och inte blev svarta...ungefär samma konsekvens som när det handlar om övrigt så kallad färgavel - någon ska ta hand om dem som inte fick den rätta färgen också.

Vore jag ni skulle jag försöka meritera min hingst och visa vad han går för först...innan man avelsvärderar.

crazy skrev:
Eran hingst kommer ju att automatiskt få användas till avel efter att han avelsvärderats....såvida där inge är grava fel på honom.

Men detta betyder inte att det är RÄTT att använda honom ändå om han skulle visas med katastrofpoäng på det exteriöra.

Eftersom avelsvärdering funkar som det gör så får man rannsaka sitt egna samvete och sätta sej ner och fundera på VAD och OM hingsten har något att tillföra aveln.NÅGON ska köpe de fölen som hade "otur" och inte blev svarta...ungefär samma konsekvens som när det handlar om övrigt så kallad färgavel - någon ska ta hand om dem som inte fick den rätta färgen också.

Vore jag ni skulle jag försöka meritera min hingst och visa vad han går för först...innan man avelsvärderar.

Ja men det är klart att vi inte kommer använda honom i avel om han får urusla poäng..det skulle aldrig falla oss in. Men jag tror inte det är någon risk heller att han får så dåliga poäng....Vi hoppas på det bästa :d

crazy skrev:
Vadå!?! kan de lägga till pluspoäng hur som helst när de bara känner för det? :confused:

Det görs väl av alla domare :devil: dock inte "öppet" vill de ha en hingst så ger de den poäng så det räcker även om poängen helt saknar förankring i individen, tyvärr. :eek: :eek:

Atle skrev:
Det stämmer inte riktigt för nordsvensken. Nordsvensken har en öppen stambok men där finns också ett antal färger som inte godkänns. Jag har pratat med vår registrator, Annika Ytterberg, och hon påstår att det finns skäckar med godkänt antal generationer men där färgen sätter stopp. Likadant är det för skimmelanlaget som måste kunna härledas till de norska dölehästarna med skimmelanlag för att kunna godkännas. Pärlvita, sotvita och gulvita är inte heller välkomna i Riksstambokens avd I.
De färger som inte godkänns hos nordisen är väl såna färger som inte finns i rasen från början och jag har svårt att tänka mig att man skulle acceptera att avla in nya färger i en såpass ursprunglig ras.
Vad gäller skäckarna inom rasen, så JA, de finns!! Jag har till och med haft foto på en sådan fölunge, fotot taget av min mamma. Tyvärr har detta foto försvunnit i hanteringen i någon av mina flyttar, detta var på 80-talet nån gång, tror jag... Men jag vet att båda föräldrarna var rena nordisar och ickeskäckar, så fölet ifråga borde inte finnas. (gissningsvis en bukskäck, som är ett recessivt anlag) MEn den fick ett helsyskon året efter (?) som också var skäck, så bevisligen FINNS anlaget där...

Föddes en kallblodstravare skäck e. Dally Junior i Kalix omkring -87.

ameo skrev:
De färger som inte godkänns hos nordisen är väl såna färger som inte finns i rasen från början och jag har svårt att tänka mig att man skulle acceptera att avla in nya färger i en såpass ursprunglig ras.
Dubbelgula är väl ändå ursprungliga? Faktum är att det stamboksfördes ett sto 2000 som var dubbelgul. Det är väl ett resultat av människors okunnighet om de försöker renavla gulanlaget. Lite onödigt tycker jag då chansen för en enkelgul inte ökar även om båda föräldrarna är enkelgula.
ameo skrev:
Vad gäller skäckarna inom rasen, så JA, de finns!! Jag har till och med haft foto på en sådan fölunge, fotot taget av min mamma. Tyvärr har detta foto försvunnit i hanteringen i någon av mina flyttar, detta var på 80-talet nån gång, tror jag... Men jag vet att båda föräldrarna var rena nordisar och ickeskäckar, så fölet ifråga borde inte finnas. (gissningsvis en bukskäck, som är ett recessivt anlag) MEn den fick ett helsyskon året efter (?) som också var skäck, så bevisligen FINNS anlaget där...
Jag har också sett en skäckig nordsvensk. Det var ett treårigt sto som visades på Jälla 1991. Om jag minns rätt var hon svart, fyra vita fötter och en vit bukfläck. Hon har inte sedan setts till i stamboken och jag vet inte var skäckigheten kommer från. Någon inkorsning av clydesdale för längesedan?

En hingst som Äppling gav ganska frikostigt med vita tecken och skulle väl kunna misstänkas för att ge skäck.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 822
Senast: Kakis
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 564
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 605
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden