Pluspoäng för färg?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
Sv: Pluspoäng för färg?

crazy skrev:
Ja visst är det ovanligt med svarta araber...men tittar man neråt Europa är de inte så dyra.

De jag mailade hade 2 svarta arabhingstar till salu...en åring och en fyraåring.Har för mej att det hette Kosmos / Royal Arabian eller nåt sånt??

Jag hade kunnat tänkt mej en svart arab...även om den vore dyrare...men bara OM den har en riktig arabtyp....annars är den ju för mej som vilken annan svart häst som helst.Kan man inte se skillnad på om det är en svart arab eller en svart travare - då kan det ju lika gärna vara.

ja det stämmer bra Kosmos Arabians heter hon som hade dom..den som var född 2003 köpte jag men fick tyvärr ta bort nu =( så nu har jag hans helbror född 2002 hos mig. Den som är 4 år bestämde hon sig för att behålla och står nu i malköping på ett stuteri som avelshingst.
Ja det är klart det finns svarta araber som inte är så dyra beroende på vilket land dom finns i tex danmark är dom ju inte så dyra har jag sett....Le Sopranos som var född 2003 skulle ju ha sålts till en i mellanöstern för en saftig summa..han var en riktigt fin arabtyp och det är likaså hans bror Le Marguise..Kosmos Arabians har väldigt stora förhoppningar på att han är riktigt bra arabtyp..men det får vi se nästa år :smirk:

Jag har väl lite svårt att tycka att en arab med ynkliga 32 poäng (76577) på avelsvärderingen (och kommentaren: "Oädel hingst, kort brett ansatt hals. Djup bål, långt kors") ska användas till avel alls. Kanske om den sprungit in en massa pengar på galoppbanan eller lämnat hästar som gjort det.
Man ska nog inte glömma att se på det som sitter under färgen i vissa fall...

Galadriel skrev:
Jag har väl lite svårt att tycka att en arab med ynkliga 32 poäng (76577) på avelsvärderingen (och kommentaren: "Oädel hingst, kort brett ansatt hals. Djup bål, långt kors") ska användas till avel alls. Kanske om den sprungit in en massa pengar på galoppbanan eller lämnat hästar som gjort det.

Fast det är nog inget som du kan påverka :)

Förhoppningar av arabtyp-se till nästa år??

Den arabhingsten jag köpte hade ett ganska vältypat huvud som föl...men som åring var där inte mkt kvar av det huvudet...inte alls lika typad som han var som liten.

crazy skrev:

Den arabhingsten jag köpte hade ett ganska vältypat huvud som föl...men som åring var där inte mkt kvar av det huvudet...inte alls lika typad som han var som liten.

Ja vi tänke visa honom nästa år, så vi får se då vilka bedömningar han får då..om han är en bra arabtyp inom aveln..

crazy skrev:

Jag hoppas att min hingst Quisen blir godkänd....vi har stora förhoppningar på honom :)

Det har jag väl inte påstått? Jag tycker bara att det inte finns nån färg som är så fin på en häst - oavsett ras - att enkom den gör hästen tilll en bra avelshingst. Och jag tycker det är konstigt att folk skiter i hur hästen ser ut, bara färgen är rätt.

Ja men har du inte själv någon uppfattning om han är ett lämpligt ämne eller ej?

Jag menar man har ju ögon att se med och är man inbiten nog så har man ju både erfarenhet och uppfattning om ens häst uppfyller de exteriöra kraven någorlunda...så att man vet att där är lönt att åka och visa.

Jag menar om jag själv tittar på ett hbl idag...så kan jag ganska snabbt konstatera om det är en självklar klass I eller om det är en självklar klass II häst...när de ligger precis på gränsen är det naturligtvis svårare att avgöra.

crazy skrev:
Ja men har du inte själv någon uppfattning om han är ett lämpligt ämne eller ej?

Jag menar man har ju ögon att se med och är man inbiten nog så har man ju både erfarenhet och uppfattning om ens häst uppfyller de exteriöra kraven någorlunda...så att man vet att där är lönt att åka och visa.

Jag menar om jag själv tittar på ett hbl idag...så kan jag ganska snabbt konstatera om det är en självklar klass I eller om det är en självklar klass II häst...när de ligger precis på gränsen är det naturligtvis svårare att avgöra.

Jag tror självklart att han kan få bra poäng men man vet aldrig vill säga..man kan ju alltid hoppas för man vill ju att ens häst ska bli godkänd och få bra bedömning.

Galadriel skrev:
Det har jag väl inte påstått? Jag tycker bara att det inte finns nån färg som är så fin på en häst - oavsett ras - att enkom den gör hästen tilll en bra avelshingst. Och jag tycker det är konstigt att folk skiter i hur hästen ser ut, bara färgen är rätt.

Jag kan hålla med dig om att färgen gör inte hästen det är ju självklart bevisat..bara för att en häst är svart så betyder det ju inte att den är bättre än dom övriga färger..

Sv: Re: Pluspoäng för färg?

crazy skrev:
Hm ja jag har aldrig sett en svart arab med typat huvud tex...personligen tycker jag att har man en arab så ska det se ut som en arab också.Jag HATAR ordet BRUKSARAB...för mej är det ett ord som använts ofta när de nästan inte verkar ha något annat positivt att säga om kraken.
Håller med! BRUKSARAB är ett extremt fult ord.....och definitivt....är det en renrasig arab SKA den se ut som en arab, oavsett färg....Dock får det inte bli extremt....

crazy skrev:
Har kikat lite på araber OM jag nu säljer av mina märrar...har ju alltid haft ett gott öga till araber och har ju ägt en arab för länge sedan.
:bump:

crazy skrev:
Priserna tycks variera något så oerhört om man vill ha något riktigt bra.
Ja det varierar.....de större ställena kan ta mer för sina hingstars tjänster än de mindre i regel....för de får ston i vilket fall, oavsett hur hingsten ser ut......

crazy skrev:
Jag är väl lite konstig...men jag fattar inte riktigt hysterin i de egyptiska araberna?De har ju inte alls samma vackra huvud som de polska...eller åtminstone inte vad jag har sett!?!
:bump: :bow: Jag håller definitivt med!

mvh Carina på Cesam Arabians som äääääääääääälskar de gamelpolska araberna.....

svart arabhingst skrev:
Synd att ni klankar ner på de svarta arabhästarna. JAg är jätte nöjd med min Le Marquise.... :D

Klankar inte ner, men de svarta araber jag sett genom åren inom arabhästeriet har hitintills INTE imponerat på mig med sin ARABtyp....Och avelsvärderingarna talar ju sitt språk också!

Förresten....VARFÖR har Du 2 nick här på Bukefalos :confused: :confused: Det blir lite förvirrande att läsa Dina inlägg som om Du var två personer men ändå inte :( :confused: :confused:

mvh
Carina

De helegyptiska har ju vackrare huvud än de polska...det är min åsikt.

Cesam skrev:
Klankar inte ner, men de svarta araber jag sett genom åren inom arabhästeriet har hitintills INTE imponerat på mig med sin ARABtyp....Och avelsvärderingarna talar ju sitt språk också!

Förresten....VARFÖR har Du 2 nick här på Bukefalos :confused: :confused: Det blir lite förvirrande att läsa Dina inlägg som om Du var två personer men ändå inte :( :confused: :confused:

mvh
Carina

Vi är två stycken som äger honom tillsammans...Den adrta tjejen heter Svartahingsten2003 ch jag heter Svart arabhingst hihi...

Du kanske bli impad av vår hingst då när vi visar honom nästa år
;)

Galadriel skrev:

Det finns fler av den varianten på avelsvärderingarna :( ...bara att kika in på www.svehast.se och läsa kommentarerna om de som visats! :angel:
Men så är det med dagens avelsvärdering....INTE för att det blir bättre med bara Hälsobedömning....får då är det verkligen fritt fram och ingeting för stoägarna att gå på.....huvva!

mvh
Carina

svart arabhingst skrev:
Fast det är nog inget som du kan påverka :)

Jo i allar högsta grad!!! För jag kan som stoägare välja att INTE betäcka med en sådan hingst

mvh
Carina

Cesam skrev:
Jo i allar högsta grad!!! För jag kan som stoägare välja att INTE betäcka med en sådan hingst

mvh
Carina

Jo visst men det är ju inte bara du som har ston som beäcks :) Vi har t ex massor med anbud från folk som vill betäcka med honom om han blir godkänd...Det är nåt många hingstägare skulle önska att de hade hehe

svart arabhingst skrev:
Jag hoppas att min hingst Quisen blir godkänd....vi har stora förhoppningar på honom :)

Arabhingstar blir avelsvärderade, ej godkända......Det är halvblod som använder terminologin godkänd.... inte vi inom arabavel...våra är avelsvärderade enligt rasspecifika krav. Se på www.svehast.se på Rasspecifika krav....
Se även mer här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=548876

Alla arabhingstar kan användas i avel, enligt WAHO's regler, eftersom ingen arabhäst kan exkluderas ur avel annat än p.g.a. ärftliga defekter eller grava exteriöra fel. På avelsvärderingen klassindelas de. Både exteriört och ridprovsmässigt.
Det är avelsvärdeklassen som avgör hur attraktiv hingsten är ur avelssynpunkt för stoägaren PLUS meriter inom bruk och utställning - förstås!

mvh
Carina

Cesam skrev:
Arabhingstar blir avelsvärderade, ej godkända......Det är halvblod som använder terminologin godkänd.... inte vi inom arabavel...våra är avelsvärderade enligt rasspecifika krav. Se på www.svehast.se på Rasspecifika krav....
Se även mer här:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=548876

Alla arabhingstar kan användas i avel, enligt WAHO's regler, eftersom ingen arabhäst kan exkluderas ur avel annat än p.g.a. ärftliga defekter eller grava exteriöra fel. På avelsvärderingen klassindelas de. Både exteriört och ridprovsmässigt.
Det är avelsvärdeklassen som avgör hur attraktiv hingsten är ur avelssynpunkt för stoägaren PLUS meriter inom bruk och utställning - förstås!

mvh
Carina

Märka ord eller? Spelar ingen roll herregud...jösses...

svart arabhingst skrev:
Jo visst men det är ju inte bara du som har ston som beäcks :) Vi har t ex massor med anbud från folk som vill betäcka med honom om han blir godkänd...Det är nåt många hingstägare skulle önska att de hade hehe

Nu menade jag inte mig personligen när jag skrev att jag som stoägare kan välja att inte betäcka med en sådan hingst och jag menade inte Din hingst heller eftersom jag bara sett honom på foton här på Bukefalos...Jag väljer inte hingstar till mina ston via foton.....

Du får väl meritera honom inom utställning och bruk och få honom avelsvärderad Klass I både exteriört och ridprovsmässigt, så.....

mvh
Carina

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 822
Senast: Kakis
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 564
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 605
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar