Pluspoäng för färg?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
Sv: Re: Pluspoäng för färg?

Hittade bilderna på gnägg.

Undrar om det är samma svarta hingst som var till salu i vintras??...såg det stod någon.Jag bad om bilder på den hingsten nämligen men det bara krabbade så jag fick aldrig några.

Men, men än så länge har jag aldrig sett en svart arab med riktig typ...

crazy skrev:
Hittade bilderna på gnägg.

Undrar om det är samma svarta hingst som var till salu i vintras??...såg det stod någon.Jag bad om bilder på den hingsten nämligen men det bara krabbade så jag fick aldrig några.
[/QUOTE)
säkerligen.....

crazy skrev:
Men, men än så länge har jag aldrig sett en svart arab med riktig typ...
Ärligt talat?! Inte jag heller.....och jag har ju varit med ett bra tag inom arabhästeriet.....till dags dato har ingen av de svarta araberna i Sverige imponerat på mig...än.....Och de är löjligt dyra de svarta....Vilket är en gåta för mig?! Bara för färgens skull...Ofta även mixade blodslinjer, eftersom de avlas i huvudsak för färgens skull och kanske inte för stammen eller typens eller prestationernas skull.....
Inte ens de europeiska svarat araberna som visats på utställning i Sverige har imponerat speciellt...Och de har ju större urval nere i Europa....
mvh
Carina

Tyvärr minns jag inte namnet...vet att det var bild på honom i Ridsport för några år sedan.Hingsten fick visst egentligen 1 poäng för lite exteriört men de ansåg att kombinationen av stammen och att han var skäck gjorde att de gav honom 1 extra poäng....för att få in honom i aveln.

Har du någon aning om vem det kan vara?Hur många skäckhingstar finns godkända inom shetlandsponnyaveln?

Hm ja jag har aldrig sett en svart arab med typat huvud tex...personligen tycker jag att har man en arab så ska det se ut som en arab också.Jag HATAR ordet BRUKSARAB...för mej är det ett ord som använts ofta när de nästan inte verkar ha något annat positivt att säga om kraken.

Har kikat lite på araber OM jag nu säljer av mina märrar...har ju alltid haft ett gott öga till araber och har ju ägt en arab för länge sedan.

Priserna tycks variera något så oerhört om man vill ha något riktigt bra.

Jag är väl lite konstig...men jag fattar inte riktigt hysterin i de egyptiska araberna?De har ju inte alls samma vackra huvud som de polska...eller åtminstone inte vad jag har sett!?!

Ja du...det stod något om "ovanlig färg"...om jag bara kunde se bilden i huvudet just nu.Kan han ha varit black skäck av något slag?

Hm. Blackskäckar är ännu mer ovanliga. Just nu finns Sjöängens Rival som godkändes -03 och tidigare fanns Amigo men han dog -99. Båda rödblackskäckar. De är de enda jag kommer på just nu.

Kan ha varit den Amigo kanske...namnet låter bekant.

Sv: Pluspoäng för färg?

Synd att ni klankar ner på de svarta arabhästarna. JAg är jätte nöjd med min Le Marquise.... :D

Jag vet vilken häst du menar, det fanns en svart arabhingst född -00 som heter arasaa farid som jag var och provred väldigt trevlig och vacker hingst som är godkänd inom aveln, och även en annan svart arabhingst född 2003 som jag köpte men fick tyvärr ta bort för ca 3 veckor sedan =(
Jag har idag hans helbror även han en helsvart arabhingst Le Marquise som jag är väldigt nöjd med..ja färgen gör inte hästen, men den svarta färgen på en arab är ju sällsynt och i många fall eftertraktade..om inte i Sverige så i många andra länder det är dte som gör dom väldigt dyra.

Amigo har jag svårt att tro att det skulle finnas nån bevarandetanke av hingstlinjen bakom. Hans far har inte varit någon större avelsmatador.

Är du säker på att man ville bevara hingstlinjen? Att det inte bara sades att hingsten gavs extrapoäng för färgen och att man kommenterade stammen med att den i övrigt är känd för att vara väldigt förärvningssäker. För jag VET att man fällt denna kommentar något år, minns bara inte när det var och vilken hingst som avsågs just då. Möjligen Alfons? (brunskäck)

Jag tror aldrig jag hört att en hingst fått extra poäng för stammen.

Vad hade Alfons som var värt att bevara?

Ja du min koll på shetlandsponnyer är ju inte något att lita på alls.

Det var nämnt om något som fanns härstamningen...om det var på fädernet eller mödernet vill jag nog ha osagt för jag är inte säker...men något ovanligt där bakom var det.

Det enda jag noterade var att han var skäck och fick en extrapoäng för färgen...

Men extrapoäng för färgen är inte ovanligt när det gäller skäckar men jag har som sagt aldrig hört att de skulle fått en poäng för stammen.

Alfons hade väl inget särskilt värt att bevara, men hans stam har varit förärvningssäker tidigare - om jag inte är ute o cyklar. Det kan varit nån annan hingst, men det är ju inte sådär jättemånga skäckar som godkänts på 39 p de senaste åren..

crazy:
De *kan* ge extrapoäng för stammen också om de vill, men jag tror inte att jag hört talas om det nån gång faktiskt. Däremot ger de färgpoäng om de i övrigt anser att hingsten skulle kunna tillföra aveln något. Alfons, som jag nämnde, är en av dem som godkänts så.

SvartaHingsten2003 skrev:
Jag vet vilken häst du menar, det fanns en svart arabhingst född -00 som heter arasaa farid som jag var och provred väldigt trevlig och vacker hingst som är godkänd inom aveln, och även en annan svart arabhingst född 2003 som jag köpte men fick tyvärr ta bort för ca 3 veckor sedan =(
Jag har idag hans helbror även han en helsvart arabhingst Le Marquise som jag är väldigt nöjd med..ja färgen gör inte hästen, men den svarta färgen på en arab är ju sällsynt och i många fall eftertraktade..om inte i Sverige så i många andra länder det är dte som gör dom väldigt dyra.

Alldeles riktigt bruden ;) heja heja
:banana:

Ja visst är det ovanligt med svarta araber...men tittar man neråt Europa är de inte så dyra.

De jag mailade hade 2 svarta arabhingstar till salu...en åring och en fyraåring.Har för mej att det hette Kosmos / Royal Arabian eller nåt sånt??

Jag hade kunnat tänkt mej en svart arab...även om den vore dyrare...men bara OM den har en riktig arabtyp....annars är den ju för mej som vilken annan svart häst som helst.Kan man inte se skillnad på om det är en svart arab eller en svart travare - då kan det ju lika gärna vara.

crazy skrev:
Ja visst är det ovanligt med svarta araber...men tittar man neråt Europa är de inte så dyra.

De jag mailade hade 2 svarta arabhingstar till salu...en åring och en fyraåring.Har för mej att det hette Kosmos / Royal Arabian eller nåt sånt??

Jag hade kunnat tänkt mej en svart arab...även om den vore dyrare...men bara OM den har en riktig arabtyp....annars är den ju för mej som vilken annan svart häst som helst.Kan man inte se skillnad på om det är en svart arab eller en svart travare - då kan det ju lika gärna vara.

Ja då var det Kosmos arabians. De hade Araasa Farid och Les Sopranos till salu. Jag och min kompis köpte Isak ( Les Sopranos) men tyvärr fick vi ta bort honom för tre veckor se..han var bara 1 1/2 år men nu har vi fått hem hans helbror som också är svart. Araasa Farid är ej till salu , uppfödaren valde att behålla honom som avelshingst.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 822
Senast: Kakis
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 564
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 605
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar