Pluspoäng för färg?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
Nej, vissa menar väl snarast att det är tvärt om. Att färgglada individer missbedöms vid premieringar, ex isabeller och skäckar. Hur det förhåller sig i "verkligheten" känner jag inte till.

Verkligheten är nog tyvärr den att dessa "färgglada" individer ÄR av lägre klass. :(
För tyvärr så gör den ovanliga färgen att folk i många fall väljer att avla på sämre avelsmaterial bara för att få färgen.
Det är sällsynt att man avlar på BÅDE kvalité och färg. Ffa på halvblod, där finns t.ex inga riktigt BRA skäckston och inga godkända skäckhingstar. Alltså, avlar man skäckigt halvblod så går färgen före kvalitén och avkommorna blir inte heller av toppkvalité.

där finns t.ex inga riktigt BRA skäckston

Hur kan du uttala dej så? Du har väl knappast sett alla skäckston som finns i Sverige!?!Mitt ena sto här e:As de thurin är syster med Ace of Hearts som i och för sej inte blev godkänd(men överhuvudtaget hur många halvblodshingstar går igenom-inte många!)...han blev ju ändå tredje bästa hopphäst.

Den andre jag har här efter Marwin och har lämnat 2 avkommor efter sej sålda till ryttare i MSV och SVÅR klass.Detta sto har lovordats av en duktig ryttare som spenderat 6 år i Tyskland på att jobba med dressyrhästar.
Jag tror knappast att duktiga tävlingsmänniskor skulle köpa något som de inte skulle anse vara något att ha....alltså anser de att hennes föl är tillräckligt bra för dem...det duger som kritik för mej.

...men det är som vanligt.Förutfattade meningar gör mej så trött ibland, vore det riktigt skulle man sälja dem till USA för f*n ska veta att det är många därifrån som sucktar efter dem. :crazy:

Alltså, avlar man skäckigt halvblod så går färgen före kvalitén och avkommorna blir inte heller av toppkvalité

Förvånar mej att du skriver så...tycker du verkligen den fölungen jag skickade bilder på e:Dammen... är så fel !?! :confused:

Denna fölunge är av absolut toppkvalité! Nu väntar hennes mamma föl efter Briar...och det ska bli spännande att se. :d

Först - mejlet med fotot på Dammenungen kastade jag i papperskorgen, för jag kan inte ladda hem filer på över 2000 kb med mitt modem... (kan kolla min mejl på webben också och såg filstorleken)

Sen - HUR MÅNGA skäckiga halvblod med stamboksberättigad härstamning finns det över huvud taget i vårt land (såvitt jag förstått så finns det TVÅ stambokförda halvblodsskäckston, såvida inte någon mer tillkommit det senaste året)? Och HUR MÅNGA av dem har exteriör av hög kvalité? Och HUR MÅNGA av dem har presterat något alls på tävlingsbanan?
Ber om ursäkt om jag kliver på någons tår, men jag har hittills inte träffat på en enda högklassig halvblodsskäck, varken personligen eller på hörsägen.
Jag såg poängen på hingsten du nämnde och DET är inte vad jag kallar för högklassigt. (lyckades till och med gissa exteriörpoängen när jag såg vad han fått för kritik...)

Jag gissade för lågt på benbedömningen, annars rätt på samma hingst, man lär sig!

De ston som har stamboksförts har ingen vidare exteriör...det måste jag hålla med om.Men det finns en hel del ston ute i landet som folk valt att INTE visa...pga av rädslan för fördomar.

Det finns en hel del skäckston utspridda över landet dock som faktiskt har 3-4 generationer och några tom mer(Sambesis avkommor tex).

Exteriörsbedömningen på Ace blev ungefär som jag trodde...det jag hoppas på med mitt sto är att hon åtminstone är snäppet bättre...hon har i allafall bättre gångarter.Sedan är det ju upp till var och en att försöka förbättra inför varje generation...ALLA har börjat någonstans.Exteriört tror jag hon hamnar som Ace...som jag sa till shady är jag snäll mot min egna häst så kanske 877 i bedömningen...men hennes gång är förvånadsvärt bra med tanke på hennes "hoppinfluerade" härstamning.Hoppa...ja det kan hon...det har hon bevisat ett otal gånger genom att ta sej ut från våran hage med 3 rader elrep på en höjd av 1,45 vilket hon mer än gärna seglar över utan problem tom stillastående.

Mitt sto efter Marwin är ett riktigt suveränt avelssto hon är också snygg exteriört(se hästen på användarbilden)...vilka föl hon lämnar!De är exteriört oerhört korrekta.Vad det är för folk som köper hennes föl talar sitt tydliga språk.

För egen del så är kapaciteten i hästen det viktigaste...

Några som har presterat på tävlingsbanan...tja ur samma stam som Ace kommer ett flertal hästar som är uppe i MSV klass.Flera utav dem exporterade...det är därför de inte syns till...

Eftersom du slängde crazys brev så skall du få se här.

Detta sto är crazys första: E: Landlord-Marwin såld till hoppryttare i svår klass

minasommar03.jpg

Detta stoet är det hon fick förra året E: Dammen_Marwin. Såld till hoppryttare i MSV klass.

dsc01243.jpg

Visst ingen av bilderna är några perfekt tagna saker men lite ser ni nog, och som jag fattade det av ditt inlägg så ANTOG du att dom var skäckar. Men så var inte fallet.

Lite konstigt att det omedelbart antas att det handlar om skäckavkommor och att det automatiskt måste innebära hästar av sämre typ...

Men om den är brun/fux osv så är genast typen mycket bättre, om inte t.o.m. utmärkt!!! Och om ett helsyskon, eller bara halv-, blir skäck så har den omedelbart sämre typ etc och så heter det genast att syskon kan se vääääldigt olika ut och ha olika bra typ etc.

Själv tycker jag det var två mycket vackra hästar på fotona. TROTS att de var bruna och dessutom undan skäckston. Förmodligen har det väl varit hingstarna som gett sin utmärkta typ i arv och så har de inte fått nåt i utseendeväg av skäckmamman helt enkelt. Så MÅSTE det ju vara!

;) :D

Det kommer säkert! I år har jag för mig att crazy väntar föl efter Briar (bl.a.?) och det finns ju som alltid 50% chans med skäck! :D

Visst har de trevlig typ! ;)

Synd att Shady inte kommer åt att uppdatera sin hemsida just nu...så ni alla kunde fått se fölet e:Dammen ifrån sidan istället för bara hals och huvud.Hon är så fin! :smirk:

Jag är mycket nöjd med dessa avkommor! ;)

Visst vore det kul att få se en snygg skäck med DEN exteriören!?! :love:

Det kommer nog en skäck med bra extriör i år tror du inte det?

Skall försöka komma till skott så jag kan uppdatera snart

Jo visst vore det kul nu när hon haft två enfärgade... ;)

...bara det är en fölunge som är lika super exteriört som de två andra oavsett färg så är jag nöjd... ;) :d :smirk:

...fast får jag en sådan skäck studsar jag nog högt! :D

Sv: Re: Pluspoäng för färg?

Inloggningsnamn skrev:
Vet du om det finns någon bra svart eller svartbrun arabhingst i Sverige?

Loggan

Hej hej!! Jag äger världens vackraste svarta arabhingst. Han är sååå go hihi :) Snart tre blir han och så himla social.

Sv: Re: Pluspoäng för färg?

Kan du inte lägga in en bild på honom?*nyfiken*

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 822
Senast: Kakis
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 564
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 605
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Oseriös avel 2023