Pluspoäng för färg?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare crazy
  • Startdatum Startdatum
C

crazy

Satt och funderade...inom andra raser får man ju en extrapoäng om hästen har en färg som är ovanlig inom rasen.
Varför gäller inte detta även halvblod egentligen? :confused:

Det här var något som bara slog mej helt plötsligt. ;)

Skillnaden kan ju vara att de raserna ha stängd stambok så de färger som finns behöver bevaras. Hbl behövs dert ju bara 3 led, så de kan ju få vilken färg som helst.

Jo det förstås...bara tyckte att det var udda att det helt plötsligt var så angeläget i vissa raser att bibehålla tigeranlagen tex....som tex hos russen.

Detta är ju färger så vitt jag förstått inte ursprungligen funnits i rasen utan tillkommit när man satt in nytt blod....annars hade russen knappast haft tigeranlagen idag.

Tänker man som er så är det ju rimligt...men då kan man ju undra varför det är så himla viktigt helt plötsligt i andra raser...när det inte ens är ursprungsfärgen.Russ tex avlas ju för ponnytrav...inte för "färgavel".

Tja det var bara en tanke... ;)

Och till er andra...jag VET att halvblodsaveln är inriktad på prestation.

Kan ju tillägga en annan grej då...jag vet om en shetlandshingst som visades...som fick ett extra pluspoäng pga av att hans far var ur en intressant utdöende linje.

Vadå!?! kan de lägga till pluspoäng hur som helst när de bara känner för det? :confused:

Halvbloden får ju också extrapoäng för härstamning i vissa fall!

Oavsett ras och stam, en BRa häst har ingen färg!
Så att avla och få "extrapoäng" för en udda, unik färg är för mig befängt och livsfalrigt.
Det finns ju inom arabavel de som vill avla på svarta hästar.
För det första är den rena, rappa färgen väldigt, väldigt sällsynt och tyvärr kallas många svarta fastän de "bara" är svartbruna.
Och ser man sedan på en hel del av dessa hästars exteriör så blir man förkorssad, för då har avelsmålet med just arabhästen gått helt om intet.
Så att avla på färg är alltså för mig helt befängt....

Så är det ju inom vissa raser i hundvärlden, oftast finns det ju någon färg som är mer åtråvärd än andra. (I utställningsvärlden, förstås...)

Du måste ha 3 led som tillhör godkända stamböcker för rasen. På ett hbl kan du alltså tidigast ha IC i fjärde led.

Nä hi,hi... :rofl:

...det är det ju inte förstås. ;)

Ta nu inte det här goda vänner som en påpekan om att jag tycker att det borde vara så inom alla raser! ;)

Däremot förstår jag inte VARFÖR man lägger till extrapoäng för detta inom vissa raser...individen måste ju ändå vara det viktigaste...så varför ha detta pluspoäng över huvdtaget? :confused:

Just det här med arabaveln och svarta hästar är ju ett bevis för hur knasigt det kan bli om man enbart tänker på färg.Jag tror faktiskt jag bara sett en enda arabhingst av hyfsad kvalité som varit svart(och då snackar vi enbart exteriör...jag har ju absolut ingen aning om hur den rör sej).För att främja god avel bör man inte göra avkall på något annat bara för att få en färg. ;)

Även om det här med hästar och färger är en kul grej...så finns det ingen ursäkt att enbart avla på färg och använda hingstar utan några som helst kvalitéer...för vem ska då köpa de enfärgade/normalfärgade fölen om de inte har den där eftertraktade färgen och dessutom är av sämre kvalite´?

Nu babblar jag igen... :o :D

Olika raser har olika avelsmål. Halvbloden är betydligt mer inriktade på prestation än vad russen är. Hos russen ingår en bevarandetanke också. Även om inte tigreringen är från Gotland så är den intimt förknippad med russens historia. Khediven som förde in tigreringen i russen står ju som nummer 1 i stamboken.

Då tycker jag det är mer onödigt att släppa fram skäckhingstar inom russaveln. Tigreringen är dominant medan skäckarna är recessiva. Med skäckhingstar kommer skäckanlaget spridas mer fast det redan finns hingstar med skäckanlag recessivt.

Pluspoäng för intressant utdöende hingstlinje tycker jag är ett måste om inte hingsten räcker till extreriört. Jag skulle däremot vara noga med vilket sto han fick betäcka.

Tack för ditt inlägg! :)

Kul med lite olika åsikter och diskusioner gällande färger och avel. ;)

Vet du om det finns någon bra svart eller svartbrun arabhingst i Sverige?

Loggan

De raser som ger pluspoäng för ovanliga färger är raser med STÄNGDA stamböcker, där man inte kan bevara färgen inom rasen på annat sätt än att använda de förmodligen få individer som HAR färgen i avel. Därför kan det vara värt att t.ex godkänna hingstar på lägre poäng för att behålla färgen.

Halvblodens stambok är ju öppen, så där kan man få in alla tänkbara färger genom att korsa med annan ras och sen köra tre generationer med godkända hbl-hingstar, så HAR man en stamboksberättigad avkomma med önskad färg. Alltså finns ingen anledning alls att ge extrapoäng för färg.

Bara så inte färgerna missförstås; en svartbrun häst är en SVART med LJUST runt ögon, mule, ljumskar o insida av lår. Vanlig färg på t.ex nordsvenskar. Är hästen så mörkt brun att den SER svart ut så heter färgen mörkbrun.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 887
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Jag började precis tänka på en sak när det gäller färger, specifikt black & tan den här gången... Det är en väldigt vanlig färg på...
2
Svar
33
· Visningar
2 822
Senast: Kakis
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 564
Mat Så jag har varit bortresta till och från under de senaste 3 veckorna. Har nu under kvällen hittat 3-4 kryp i skafferiet. Ser ut som små...
2
Svar
37
· Visningar
1 605
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar