Plugga och barn.

Monifa

Trådstartare
Detta är en filosofisk tråd. Jag är varken gravid eller studerar. Men vi planerar barn och jag börjar känna att jag vill byta yrke och det kräver studier.

Jag funderar på grundskollärare 4-6 på distans.

Nu till alla frågor.
- Börja plugga innan barnet är fött (och i detta fall kanske till och med skapat. Men nån gång under 4,5 år hoppas jag att det tar sig :angel:) eller när det är fött? Vad hade du valt och varför?
Terminsstart är på hösten, det är såklart inte aktuellt och börja om det skulle vilja sig så väl att det tog sig typ idag men om jag blir gravid i sommar och det är tidigt vid kursstart är det värt att börja då? Utbildningen är 4,5 år så man vill gärna beta av det känner jag.

- Om jag börjar plugga innan barnet är fött/skapat riskerar jag att få sänkt mammapeng då? Har jobbat i fyra sammanhängande år.

- Orkar man plugga på helfart med en liten knodd?

- Får man plugga helfart under mammaledigheten och vilka regler finns kring det? Typ mammapenning och studiebidrag? Planerar att vi ska kunna få det att rulla utan studielån.

Input för framtiden tack!
/hon som just ju känner att ett 5-9 16-20 jobb och barn inte känns lockande :angel: idag är jag brutalt trött på att mjölka kor och den obefintliga utmaningen och stimulering jag får utav det.
 
Jag svarar enbart på frågan om det funkar att plugga och ha småbarn samtidigt, och mitt svar är Ja. Det är enligt min mening betydligt lättare än att ha småbarn och jobba (heltid). Studietiden är väldigt mycket friare än de flesta jobb.

Ekonomiskt är ju inte studier det bästa i livet, men småbarn är ganska billiga i drift jämfört med stora barn. Jag var ensamstående på studielån när jag hade förskolebarn, och det funkade (skulle dock vara svårare nu pga försämrade lån och försämrat bostadsbidrag sedan dess).

Då jag är universitetslärare, kan jag också tillägga att det är betydligt svårare att klara studierna på distansutbildningar än vanliga, om man inte redan har ganska god studievana (från universitet, inte enbart gymnasiet).
 
Jag svarar enbart på frågan om det funkar att plugga och ha småbarn samtidigt, och mitt svar är Ja. Det är enligt min mening betydligt lättare än att ha småbarn och jobba (heltid). Studietiden är väldigt mycket friare än de flesta jobb.

Ekonomiskt är ju inte studier det bästa i livet, men småbarn är ganska billiga i drift jämfört med stora barn. Jag var ensamstående på studielån när jag hade förskolebarn, och det funkade (skulle dock vara svårare nu pga försämrade lån och försämrat bostadsbidrag sedan dess).

Då jag är universitetslärare, kan jag också tillägga att det är betydligt svårare att klara studierna på distansutbildningar än vanliga, om man inte redan har ganska god studievana (från universitet, inte enbart gymnasiet).

Tack för svar!

Ekonomiskt är nog egentligen inget problem då vi borde (nu spekulerar jag efter som att detta än bara är på ritbordsnivå och knappt ens det) klara oss med en bil, sparade pengar och gubbens lön + mitt då studielån/mammapeng.

Jag har inte möjlighet att flytta på mig så mitt enda alternativ om jag vill göra annat än o mjölka kor är att studera på distans. Studievanan är i grunden bra däremot är jag lat :o
 
Detta är en filosofisk tråd. Jag är varken gravid eller studerar. Men vi planerar barn och jag börjar känna att jag vill byta yrke och det kräver studier.

Jag funderar på grundskollärare 4-6 på distans.

Nu till alla frågor.
- Börja plugga innan barnet är fött (och i detta fall kanske till och med skapat. Men nån gång under 4,5 år hoppas jag att det tar sig :angel:) eller när det är fött? Vad hade du valt och varför?
Terminsstart är på hösten, det är såklart inte aktuellt och börja om det skulle vilja sig så väl att det tog sig typ idag men om jag blir gravid i sommar och det är tidigt vid kursstart är det värt att börja då? Utbildningen är 4,5 år så man vill gärna beta av det känner jag.

- Om jag börjar plugga innan barnet är fött/skapat riskerar jag att få sänkt mammapeng då? Har jobbat i fyra sammanhängande år.

- Orkar man plugga på helfart med en liten knodd?

- Får man plugga helfart under mammaledigheten och vilka regler finns kring det? Typ mammapenning och studiebidrag? Planerar att vi ska kunna få det att rulla utan studielån.

Input för framtiden tack!
/hon som just ju känner att ett 5-9 16-20 jobb och barn inte känns lockande :angel: idag är jag brutalt trött på att mjölka kor och den obefintliga utmaningen och stimulering jag får utav det.

Kul att du är sugen på att plugga!
Jag ska se om jag kan försöka svara på frågorna, pluggar heltid på distans, halvvägs in i utbildningen och har en dotter som blir 8 månader imorgon :)
Huruvida en vill skaffa barn innan eller under utbildningen är nog högst individuellt och beror också på hur måendet är under graviditeten. Vi bestämde oss under sommaren innan utbildningen startade för att försöka skaffa barn och jag blev gravid precis i programstarten. Mådde väldigt bra under hela graviditeten utom på slutet då jag blev utless på att magen var stor och tung och jag inte kunde sitta vettigt när jag pluggade (sista veckorna låg jag på uppbullade kuddar i sängen och läste). Jag var vansinnigt trött i början av graviditeten, men inspelade föreläsningar gjorde att jag kunde se dem när jag orkade.
Dottern föddes i maj i år och jag skrev vårens sista tentor när hon var två veckor gammal.

Under hösten har jag varit föräldraledig och samtidigt pluggat heltid. Du har rätt att plugga på distans och få föräldrapenning samtidigt under villkoret att du är tillsammans med bebisen de dagar du begär föräldrapenning för. Du får ha csn samtidigt, men föräldrapenning räknas som inkomst och du får betala tillbaka om du tjänar mer än fribeloppet. Det går att läsa mer om det på respektive hemsida :)

Nej, du bör inte få sänkt föräldrapenning om du börjar plugga innan du blir gravid. Du får ha max. 3 månader mellan jobb/studier innan det sänks till lägstanivån. Riskerar du få ett glapp däremellan rekommenderar jag att du skriver in dig på arbetsförmedlingen, jag hade ett glapp på 1,5 månad mellan jobb/studier och var rädd att FK skulle nolla min inkomst.

Att plugga med en liten bebis den här hösten/vintern har varit både jättekul och jättejobbigt när min sambo jobbat heltid samtidigt. Det hade inte fungerat om inte mina svärföräldrar ställt upp och passat henne när jag haft obligatoriska redovisningar. Pluggat har jag framför allt gjort på kvällar/helger när pappan varit hemma eftersom dottern från start har varit en vaken och pigg krabat som sällan sovit dagtid. Min sambo har fått ta ledigt från jobb och följa med mig på några obligatoriska träffar jag haft med utbildningen eftersom dottern vägrat ersättning och flaska (oavsett om jag pumpade ut mjölk). Jag har verkligen längtat efter att min sambo ska gå på sin föräldraledighet (som börjar nu på måndag :)) så att jag kan läsa mer dagtid och vi få mer tid tillsammans på fritiden. Jag skulle inte vilja ha det såhär jämt, men den här tiden har fungerat fint.
På min utbildning har väldigt många studenter familj och småbarn och det är ett väldigt fritt upplägg, men jag har förstått att det varierar brett beroende på utbildning och högskola/universitet. Alla mina föreläsningar spelas in och kan ses närsomhelst, men det verkar inte vara fallet överallt.
 
Tr
Tack för svar!

Ekonomiskt är nog egentligen inget problem då vi borde (nu spekulerar jag efter som att detta än bara är på ritbordsnivå och knappt ens det) klara oss med en bil, sparade pengar och gubbens lön + mitt då studielån/mammapeng.

Jag har inte möjlighet att flytta på mig så mitt enda alternativ om jag vill göra annat än o mjölka kor är att studera på distans. Studievanan är i grunden bra däremot är jag lat :o
Att vara föräldraledig och ha fullt ansvar för barnet när partnern jobbar motsv. heltid är inget jag skulle rekommendera att försöka kombinera med heltids distansstudier. Risken är att du kommer att stressa sönder dig och inte hinna varken det ena eller det andra. Distans och typ kvartsfart kanske kan funka.
Däremot kan du ju plugga under graviditeten och likaså när din partner är föräldraledig och när barnet börjar förskola (de kan ju börja redan vid 1 år även om många väntar till 1.5), så något långt studieuppehåll behöver det inte bli, och barnafödande och fl är ju legitima skäl att göra uppehåll för.

Mitt tips: sök utbildning och försök bli gravid och så tar du det i den ordning det blir :-)!
 
Jag började plugga när jag väntade mitt första barn, och tänkte att jag skulle ta ett studieuppehåll på ett år. Sedan fortsatte jag aldrig. Om det var för att jag var så uppslukad av mitt barn eller att jag inte var mogen för högskolestudier ska jag låta vara osagt.

När andra var 10 månader började jag plugga igen och det är det bästa jag har gjort! Precis som Petruska skriver så har man mycket mer frihet som studerande än som arbetande. Jag har kunnat spendera mer tid med mina barn än många andra jag känner, och de har korta dagar på förskolan. Jag har bara positiva erfarenheter.
 
Jag började plugga på högskolan när min yngsta son var 1,5 år och började på förskola. Fungerar otroligt bra, flexibla dagar som jag själv kan styra. Behöver aldrig ha dem längre än 6 timmar per dag på förskolan (och vi tar ofta extraledigt). :) Jag pluggar dock på campus med mycket grupparbeten.
 
Jag hade sökt snarast. Blir det kaos med bebisen måste man ju få göra uppehåll. I dagsläget med nuvarande situation här, 4 mån bebis som kräver en del aktivering för att vara nöjd och vaknar mycket på nätterna, hade jag inte orkat. Det hade blivit för hattigt läsande mellan aktivitetsbyten och positionsbyten att jag riskerat att bli ett vrak (mer än jag är). Sambon jobbar skumma tider och är borta länge och när han kommer hem och vi nattat stora tjejen parkerar jag mig i sängen och gäspar :D Äldsta tjejen var inte alls sån så där hade det varit möjligt. Man vet inte innan vad man får för bebis och det är inte min grej att planera för kaos utan snarare tvärt om.

Sök säger jag. Det löser sig. Tänk om det tar dig ett år att bli gravid? Eller ännu mer? Kanske i kombination med en stökig bebis. Risken är ju att du ångrar dig om du inte sökt tidigare då :)
 
Jag fick barn efter att ha gått ett år på min utbildning. Var föräldraledig i ett år, läste ett kurspaket på distans ytterligare ett år (läser utbildning som bara startar vartannat år) och gick sedan på kandidaten igen. Det är oerhört skönt att vara student med barn! Sonen går hos dagmamma max sex timmar per dag (28h i veckan) och behöver det vabbas löser det sig lätt (både jag och min man pluggar så det är lätt att turas om).

Men plugga samtidigt som man är heltidsföräldraledig med en liten knodd, det får jag säga låter skitjobbigt.
 
Jag har inte jättemånga vettiga svar på dina funderingar men jag börjar plugga lärare f-3 på måndag, har valt att plugga på distans. Min utb är 4 år. Vi hade inte tänkt vänta så länge innan vår första knodd, så vi räknar med att jag ska kunna plugga och ha barn. Hoppas bara att det funkar!
 
Du har fått många bra svar redan, men jag skulle råda att ta CSN-lån istället för att bränna föräldradagar. Att ha dagar sparade senare är guld värt och räntan på lånet är så löjligt låg.
 
Jag har inte jättemånga vettiga svar på dina funderingar men jag börjar plugga lärare f-3 på måndag, har valt att plugga på distans. Min utb är 4 år. Vi hade inte tänkt vänta så länge innan vår första knodd, så vi räknar med att jag ska kunna plugga och ha barn. Hoppas bara att det funkar!

För vilken skola ska du läsa? Skicka gärna pm om du inte vill skriva här :)
 
Svarar lite allmänt till alla om det går bra ( @Tassetass @Amha @ako @Lime)

Jag och sambon kom fram till att det är lika bra att jag söker nu till hösten. Sen får vi lösa det allt efter som. Hur lång tid innan måste man säga till om studieuppehåll?
Planen från min sida är att försöka utan nått längre uppehåll i studierna, är det däremot så att barnet kommer när det vankas praktik blir det uppehåll med all säkerhet, tänker själv att man får ta det lite som det kommer. Sambon ska vara pappaledig ett tag med, ingen av oss vill skola in på dagis så fort man får utan väntar hellre men när det blir får vi se.

Jo lån kanske är en god idé. Kommer få räkna lite närmre på det där lite längre fram på vårkanten.

Tack så mycket för allas input! Det är tur att mannen har barn sen innan och vet vad som väntar haha.
 
Hur lång tid innan måste man säga till om studieuppehåll?

När jag funderade på studieuppehåll sades det att jag inte behövde någon lång framförhållning, någon eller några veckor räckte gott. Olika lärosäten har dock olika regler, men generellt sett är studieuppehåll inte så besvärligt att ordna med.

Hur det än blir så lycka till med såväl framtida studier som framtida barn. :D
 
För vilken skola ska du läsa? Skicka gärna pm om du inte vill skriva här :)
Inte så hemlig av mig ;) jag ska läsa på dalarnas uni! Ville egentligen läsa på karlstad, som också har distans. Men deras utb börjar bara på hösten och jag har varit så taggad att jag inte kunnat hålla mig haha! Dock är nackdelen att jag måste göra all praktik på partnerskolor i dalarna... Men det får lösa sig!
 
Inte så hemlig av mig ;) jag ska läsa på dalarnas uni! Ville egentligen läsa på karlstad, som också har distans. Men deras utb börjar bara på hösten och jag har varit så taggad att jag inte kunnat hålla mig haha! Dock är nackdelen att jag måste göra all praktik på partnerskolor i dalarna... Men det får lösa sig!

Åh bra att du sa det! Inte ett tanke på att man inte kan vara på vilken skola som typ. Kommer ha basen i Falköping och det är en bit dit (men det är närmsta orten jag kan välja mellan). Får maila dom och fråga :)
 
Svarar lite allmänt till alla om det går bra ( @Tassetass @Amha @ako @Lime)

Jag och sambon kom fram till att det är lika bra att jag söker nu till hösten. Sen får vi lösa det allt efter som. Hur lång tid innan måste man säga till om studieuppehåll?
Planen från min sida är att försöka utan nått längre uppehåll i studierna, är det däremot så att barnet kommer när det vankas praktik blir det uppehåll med all säkerhet, tänker själv att man får ta det lite som det kommer. Sambon ska vara pappaledig ett tag med, ingen av oss vill skola in på dagis så fort man får utan väntar hellre men när det blir får vi se.

Jo lån kanske är en god idé. Kommer få räkna lite närmre på det där lite längre fram på vårkanten.

Tack så mycket för allas input! Det är tur att mannen har barn sen innan och vet vad som väntar haha.

Jag tycker inte heller att det låter som en vettig idé att så att säga förlänga föräldraledigheten genom att plugga. Du gör ju som du tycker, men jag hade blivit förvånad om en student med det upplägget klarade kurserna i tid. Mitt svar tidigare utgick från att den andra föräldern är föräldraledig eller barnet går i förskola. Under de förutsättningarna tror jag att studier är lättare att förena med småbarn än vad jobb är, i normalfallet.
 
Jag började plugga på högskolan när min yngsta son var 1,5 år och började på förskola. Fungerar otroligt bra, flexibla dagar som jag själv kan styra. Behöver aldrig ha dem längre än 6 timmar per dag på förskolan (och vi tar ofta extraledigt). :) Jag pluggar dock på campus med mycket grupparbeten.

Pluggar du kvällar och helger då, eller är studierna inte mer tidskrävande än att du hinner med dem på 20-25 timmar i veckan?
 
Detta är en filosofisk tråd. Jag är varken gravid eller studerar. Men vi planerar barn och jag börjar känna att jag vill byta yrke och det kräver studier.

Jag funderar på grundskollärare 4-6 på distans.

Nu till alla frågor.
- Börja plugga innan barnet är fött (och i detta fall kanske till och med skapat. Men nån gång under 4,5 år hoppas jag att det tar sig :angel:) eller när det är fött? Vad hade du valt och varför?
Terminsstart är på hösten, det är såklart inte aktuellt och börja om det skulle vilja sig så väl att det tog sig typ idag men om jag blir gravid i sommar och det är tidigt vid kursstart är det värt att börja då? Utbildningen är 4,5 år så man vill gärna beta av det känner jag.

- Om jag börjar plugga innan barnet är fött/skapat riskerar jag att få sänkt mammapeng då? Har jobbat i fyra sammanhängande år.

- Orkar man plugga på helfart med en liten knodd?

- Får man plugga helfart under mammaledigheten och vilka regler finns kring det? Typ mammapenning och studiebidrag? Planerar att vi ska kunna få det att rulla utan studielån.

Input för framtiden tack!
/hon som just ju känner att ett 5-9 16-20 jobb och barn inte känns lockande :angel: idag är jag brutalt trött på att mjölka kor och den obefintliga utmaningen och stimulering jag får utav det.

Jag planerar att studera from hösten 2017, då kommer vi ha en 18 månaders, en 4 åring samt en 13 åring. Fram till dess kommer jag studera på deltid så fort jag kommer in på högskolan. För våren -16 sökte jag försent så jag ligger så långt ner på reserv att jag inte lär komma in. Ser inte bekymret att studera samtidigt som en bebis. Men man får avsätta tid och planera noga för att det ska gå ihop.

Under 2014 studerade jag 75% distans på komvux visserligen för att få mitt slutbetyg och det gick lysande. Den äldsta sonen gick i skola till 13, var hemma runt 14. Jag studerade på förmiddagarna när bebis sov, och när han blev äldre så gick vi till öppna förskolan mellan 9- 11 ungefär så då kunde jag studera när han sov lunch. Det jag inte hann på dagtid gjorde jag på kvällar eller helger. Vårt hem sköttes gemensamt mellan mig och sambon så jag kunde lägga tid på mina studier.
 
Under 2014 studerade jag 75% distans på komvux visserligen för att få mitt slutbetyg och det gick lysande. Den äldsta sonen gick i skola till 13, var hemma runt 14. Jag studerade på förmiddagarna när bebis sov, och när han blev äldre så gick vi till öppna förskolan mellan 9- 11 ungefär så då kunde jag studera när han sov lunch. Det jag inte hann på dagtid gjorde jag på kvällar eller helger. Vårt hem sköttes gemensamt mellan mig och sambon så jag kunde lägga tid på mina studier.

Som ett allmänt inlägg så tycker jag att man ska vara beredd på att det kan vara stor skillnad mellan studier på gymnasienivå och studier på högskolenivå. Jag läste gymnasieämnen vid sidan av heltidsjobb utan problem, men mina universitetsstudier hade jag aldrig kunnat klara på samma sätt. Jag behöver runt 40 timmar i veckan till mina studier och det hade aldrig gått om jag varit hemma med min bäbis (inte ens vår bäbis som verkligen är av den enklare sorten). Alla studier på högskolenivå kräver förstås inte den mängden arbete och många jag studerar med lägger inte 40 timmar per vecka, men skillnaden i svårighetsnivå är ändå en faktor jag tycker man ska ha med i beräkningen.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Modest
·
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
16 403
Senast: Badger
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 650
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 828
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda -21
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp