Pleasure och puts!

Sv: Pleasure och puts!

Åh, tack för tipset :bow: Är "inneboende" i ett annat stall, o dom gillar nog inte hovmärken på golvet. :angel:

ne även fast e går bort är de inte så snyggt.... :angel:

Lite mystiskt, min höst har kolsvarta blänkande hovar, det är fyra märken på golvet utanför henns box, men jaaaaag har iiinte gjort nåt :angel:

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så går det bra om hästen har tre svarta hovar att måla samtliga svarta... :D
Klok människa, jag gjorde mitt första hovmålarförsök på en tävling.... :angel: Fast det såg inte allt för illa ut. ;)
Ett bra tips är att raka bort håren som sticker ner över hoven så ser det renare ut när du målar plus att det inte fastnar färg i håren.... :D

/Carina :eek:

Tackar för tipsen.. Hon har inte så värst mkt hovskägg, så jag kan nog ansa lite utan att det blir fult. Ska ut o utföra häst manikyr idag :devil:

Det bästa är att ta en liten sax först och sen rakar man försiktigt längs kronranden så att det blir rent och snyggt från hår...... :D
Lycka till... ;)

/Carina :eek:

Nån som vill PMa mig nån bra hovfärg (märke alltså) till vita hovar. Har redan köpt en men det blev inte alls fint av den. :mad: Och ekonimin håller inte för att köpa upp av alla märken... :smirk:

Håller med, det är svårt att hitta någon bra färg. Har bara testat en gång och den färgen lossnade direkt tyckte jag.

Har hittat ett märke där den svarta är ok. Köpte vit av samma märke, men de blir inte bättre än om man hade tvättat av hovarna. :mad:

Ja kan väl offra mig med en liten guid;) :D

Du behöver:
svart Hovlack
vit whiteboard krita
potatismjöl
vatten
shampo
babyolja
sax
pälsglans
borstar

Gör såhär:
> Duscha och shamponera hästen
>Klipp ren hoven från hår, tvätta hoven å låt torka, lacka på, låt hoven torka och undvik dammigt underlag.
> Kläm ihop örat och klipp bort allt hår som har växt utanför, ta bort ev lera.
> Gnid in alla vita områden med potatismjöl kvällen före tävling, det drar åt sig all smutts och gör områdena vitare.
> Fyll i alla vita fält med vit krita
> Klipp till manen och svansen så att dom blir jämna, fläta svansen under kvällen och spraya på med glans, då blir svansen lockig och blank.
> Till slut, innan du lämnar stallplan, olja in hästens mule och ögon med mycket babyolja, det får ögon och nos att se större ut :smirk:

SIST MEN INTE MINST: LYCKA TILL!!!

MVH Sofia

En fråga, varför har folk "alltid" svansarna flätade till vardags? Tappar man verklighen så mycket hår från svansen att det gör skillnad om den är flätad eller ej?

Man tappar nog inte då mycket hår men dom går av. :idea:
När hästen slår med svansen mot flugor ody. så slår man även av tagel.
Det innebär att den fortfarande är tjock och fin uppe vid roten men tunn och eländig nere.

Det är lika dant med manen, vill man att den skall bli lång bör man fläta den och hålla den ren så att så många tagel som möjligt kan växa ner och bli långar och friska.

Märk väl detta är bara fåfänga och fyller ingen som helst funktion. :crazy:
Men vem är inte fåfäng :angel:

Monke :)

sen så är det ju en smuts grejj... när det är lerigt.. vilket det är typ hela vinterhalvåret plus vår ohc höst här i skåne. ;) Så är det rätt trevligt att slippa ha lera i HELA svansen. För man bör inte borsta svansen för offta, med tanke på att den då slitis.

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
817
Senast: Hermelin
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 697
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar