Pleasure och puts!

sasucatu

Trådstartare
Vad ska jag tänka på när jag tävlar pleasure? Får man stanna när man ska byta varv? Alltså göra en bakdelsvändning...

Har ni tips på hur man kan piffa upp hästen, har inte så värst snygga grejjer, så hästen måste skina :)

Sv: Pleasure och puts!

Du ska göra en liten volt när du byter varv. Du får inte ändra gångart
så skrittar du så får du inte göra halt o göra en bakdelsvändning.
Hästen kan du piffa upp med flätor i manen.

Det är fint i tjock långa manar, tyvärr så är min hästs man inte så värst tjock... :mad:

Pälsglans, pälsglans och åter pälsglans.....fast inte för mycket där sadeln ska ligga... :angel: Då kan det hända intressanta saker när man ska sitta upp :rofl:
Chappe ser ut som ett välputsat kopparmynt när vi borstat på henne glansen.... :love:

/Carina :eek:

Glömde...putsa öronhåren så att de sluter jäms med ytterkanten på örat, mycket snyggare än när det sticker ut stora tussar eller är helrakat...*ryser*..
Snygga till hovskägget och håret på kronranden så att det inte hänger ner över hoven, måla hovarna (såvida hästen din inte har ljusa hovar då är det bättre att bara olja dem, har den vita ben så går det bra med babypuder på så ser det vitare ut....OBS! på med pudret FÖRE hovolja eller hovfärg annars kan det bli problem...... :angel: :rofl:

Pälsglans i man och svans så ser de både tjockare och blankare ut plus att spån och liknande inte fastnar lika lätt, se till att manen är jämn och prydlig och att svanser inte ser råttäten ut längst ned....det är vad jag kan komma på just nu... :angel: Försöker komma ihåg allt vi gör med lilla damen när vi är på rasshower...
Här kommer ett foto på oss i finaste stassen...observera att halter inte är damens favoritgren.....
carinasalbum.msnw

du kan även göra bara toffsar eller fisknät i manen... vi hade fisnät två rader nu sist! blev jätte bra!

det finns puts vantar i fårskinn! Helt underbart glasigt blir det!!!! =))

Hovfärg... finns även i vissa välsorterade hästaffärer.. :banana:

Ang känselhåren på mulen.. bort eller vara kvar???

Vi brukar putsa dem lite, vill inte ta bort dem helt eftersom vi har en häst som går ute mycket (på sommaren dygnet runt givetvis).... :D

hmm där är jag kluven..
Men bort är ju snyggast. Hmm.. Alltså dom vänjer sig ju jätte fort utan, så att det skulle va djurplågeri som många tycker håller ja inte med om. Om jag hade egen häst och rakmaskin skulle ja nog raka av dom... läs nog. Nu är det inte min häst jag tävlar och därför har jag låtit dom vara kvar.

Vad gör jag innan tävling:
*putsar
*flätar, sätter toffsar. gör fisknät eller någon annan frisyr
*målar hovar
*Ser till att dom vita fälten är vita
*babyolja på mule och runt ögon. Där är jag inte snål......
*klipper öronen.. bara så dom ser prydliga ut utan toffsar och utan skit
*jämnar till svansen
*snyggar till hovskägg alternativt klipper bort
*klipper noga bakom öronen
*flätar svansen inför så den är lite vågig
*har hästen en tunn svanns så borstar ja upp den lite så den ser lite större ut och är sparsam med päls glanset.. pälsglans gör den lätt tung
*tvättar mulen
*polerar hästen med fårskin

hmm :cool:

måla hovarna?
det ser väl ändå lite väl fejkat ut.. eller? o om det ser naturligt ut, varför göra det?

ta bort känselhåren på mulen???
:eek: hur får man för sig att göra det? hästen ska väl fortfarande få lov att vara häst eller? nej, det förstår jag itne, och kommer nog aldrig göra det heller...
ansa hår så det ser prydligt ut skulle jag kunna göra, öron, svans, hovskägg, men känselhår :confused: :eek:

Det är för att de ska se svartare ut, man bör bara använda det om man har en häst med minst tre svarta hovar av naturen annars är det bättre att bara ha på hovolja.... :D

varför ska hovarna se svartare ut om de redan är svarta? helt svarta hovar ser ju bara fejkat ut. förstår mig inte på sånt här... :crazy:

För att det ska se flashigare ut antar jag....det är ju trots allt ett amerikanskt påhitt... ;) Hellre hovfärg än att raka bort känselhåren...färgen skavs ju också bort rätt fort.. :p

jo det håller jag med om. hellre hovfärg än att raka bort känselhåren..

men vad är det för färg egentligen? hur lätt går den bort? antar att det inte är nån oljefärg som ska lösas med lacknafta ;)

några hade busat lite med en av minafd lärare på hennes födelsedag och målat hovarna på hennes häst rosa, med vattenfärg. färgen hade dragit in i hovarna och när de skulle tävla dagen efter trippade hästen omkring med rosa fötter :rofl:

:rofl: :rofl: :rofl: hoho...stackare... :p
Nädå, den är vattenbaserad så man ska inte gå i blött gräs innan den torkat ordentligt för då får man göra om det igen, den skavs väl av på ca 3-5 dagar. Fast det går att tvätta av den om man vill... :D

ok. ja jag ska nog inte testa ändå.. men det låter verkligen som ett helamerikanskt påhitt :crasy:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
586
Senast: Mli
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
817
Senast: Hermelin
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 697
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar