Platsliggnings hjälp behövs!!

Ramona

Trådstartare
Vi har kört helt fast hunden och jag....jag blir bara irriterad för att hon hoppar upp så fort jag går ett steg ifrån henne och hon verkar inte alls fatta att hon ska ligga kvar (eller sitta kvar).
Ikväll är det lydnadskurs och vi ska kunna platsliggning, höger och vänster om utan vägvisande händer eller godis.

Jag fick tipset av tränaren att lägga en godis 50 cm framför henne och sedan lägga henne ner och "stanna". Men det funkade en gång.

Hur gör jag??
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

Jag vet inte riktigt om det där med godis framför är en så bra ide, då kanske hon börjar krypa!

Jag körde in platsligging med lina. Dvs jag fäste en lina i hennes halsband, igenom en sån där spiral som är fästad vid marken, och drog linan bort där jag stod. Så när hon reste sig så kom hon ingenstans, så då var det lika bra att stanna kvar!

Kanske inte är den bästa lösningen, men så gjorde jag! LYCKA TILL:)
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

Jag vet inte riktigt om det där med godis framför är en så bra ide, då kanske hon börjar krypa!
Krypa gör hon inte...dock hoppar hon upp och springer fram och tar godisen så fort det bara går. Hinner jag säga nej mellan att hon hoppar och innan hon får tag på godisen så tar hon den inte och det är ju bra.
Men ligga still...eller sitta still.....det går inte.
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

Då är inte godis framför ngt alternativ tycker jag! :)

Testa med lång lina, så att hon inte tar sig ngn stans, och gå tillbaka och belöna henne efter ett tag, så att hon får ngn belöning för att hon ligger still. Sen utökar du tiden innan hon får belöningen osv!

Det funkade bra på Isa, men som sagt, finns kanske bättre sätt?
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

Förmodligen så vet inte din hund vad stanna kvar betyder. Börja med att träna in det när du har hunden brevid dig. säg stanna, berömm när hon gör det och ge sen frikommando. Utöka succesivt, kanske räcker det med att du rör överkroppen lite, sedan ett litet steg, ett lite längre steg osv. Detta ska du självklart inte göra på samma dag utn det lär ta ett tag. Tänk på att utöka tiden du lämnar innan avståndet. När hunden sedan ligger/sitter kvar börjar du träna med störning. Om jag vore du skulle jag hoppa över att lämna hunden på träningen ikväll och träna in det i lugn och ro hemma inomhus först.

Dock är inte jag någon expert men din tränare borde ju kunn hjälpa dig ikväll?
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

Bra svar! Jag utgick ifrån att hon kunde kommandot stanna kvar!

Gör som falukorv skrev, det lät bättre! :)
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

De tycker bara att jag tränar för lite....vilket jag kanske gör om ärligheten ska fram. Men motivationen är ju inte på topp precis när vi inte har tagit ett steg frammåt.

Hon ligger still i all evighet bara jag står brevid. Jag kan även ta ett eller två steg och hon ligger kvar. Men där går gränsen.
Tränaren säger att det är så med små hundar, men det tror jag inte bra. Varför skulle min hund ha svårare att ligga kvar än en leonberger? Det handlar väl om lydnad och att fatta galoppen?
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

Har ingenting med storlek på hunden att göra. Träna två steg som du säger att hon kan. Ta ett halvt steg till sedan ett helt steg. Öva varje steg i några dagar. När du kan gå ca 5 steg ifrån och hon ligger kvar så prova att gå snett från hunden. Rör på dig medan hunden ligger. Tänk på det jag skrev att öka tiden innan avståndet.

Tycker ändå inte att du ska öva med så mycket störning som det är på kursen utan hoppa över att vara med på det ikväll. Se till att det verkligen sitter innan du lägger in störning.
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

Ett kommando för att stanna kvar kan lätt förvirra hunden.
Om du kommenderat t.ex "sitt", så är det sitt som gäller tills du säger något annat, oavsett om du går din väg eller lägger dig ner och slår kullerbyttor. Allt annat gör det bara svårare för hunden.
Ge hunden kommandot "plats". Ta ett steg bort ifrån den och berätta hur duktig den är.
- Vad duuuktig du är som ligger PLATS så braaa.
Gå tillbaka till din hund, som fortfarande får höra att den är så bra på att ligga plats, och ge den en godbit. Först då säger du varsågod, hopp och lek, eller vad du nu brukar använda
om hunden reser sig ska den läggas tillbaka på exakt samma ställe, och så börjar du om igen.
Nöj dig med ett eller två steg i början och öka lite i taget. Det är bättre att lyckas med ett pyttelitet framsteg än att misslyckas med något. Hunden ska känna att den är duktig.
Detta kan du inte fixa till i kväll. Gör det minst 5-6 gånger om dagen, hemma i köket går utmärkt.
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

Lägg belöningen bakom så fort det handlar om att du ska lämna hunden. Det kör jag på allt som innebär att jag går, även inkallning, då får de springa tillbaka och hämta godisen.

Det kräver dock en hyffsat lydig hund som kan något i stil med "varsågod". Men extern belöning använder man alldeles för sällan tycker jag, det funkar väldigt bra på lite ostadiga hundar som behöver lära sig att släppa ägaren lite.

//E
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

jag tycker att du har fått många bra tips här men måste bara säga att bli för guds skull inte irriterad vid det här momentet. det är som att tigga och be om att hunden ska gå upp.

kanske borde ni träna på något annat ett tag, så att du får lite framgångar, och sedan gå tillbaka till platsen med bättre humör?

ta det inte för hårt nu, jag vet hur frustrerad man kan bli när det bara inte vill funka, men då brukar jag släppa det ett tag och göra annat så länge. annars blir det lätt en ond cirkel och ett mycket olustigt moment för både hund och förare.
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

Men extern belöning använder man alldeles för sällan tycker jag, det funkar väldigt bra på lite ostadiga hundar som behöver lära sig att släppa ägaren lite.
Först vill jag säga att det gick hur bra som helst på träningen idag. Jag tog inte era råd utan jag körde på som vanligt (angel) och det betalade sej idag!! Tränaren hävdar att jag ska ha godis framför då hon är lite för mammig utav sej. Så att hon har någonting annat att koncentrera sej på än att jag går iväg.
Men idag kom jag på det också....jag kan backa ifrån henne helt utan problem i ca 10 steg, men jag kan inte vända ryggen till.

Men ligger inte godisen 50 cm framför henne så springer hon till mej på en gång.
Vi körde lite platsliggning med inkallning och det gick bra när jag backade. Hon är så söt när jag säger "hit", så springer hon fram till godisen och sedan ger järnet till mej och gör u-svängen perfekt.

Det har varit så djävla mycket i livet de senaste månaderna att jag bara inte orkat bry mej om hundens träning alltför mycket. Men idag fick vi en motivations-kick!:)
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

ta det inte för hårt nu, jag vet hur frustrerad man kan bli när det bara inte vill funka, men då brukar jag släppa det ett tag och göra annat så länge. annars blir det lätt en ond cirkel och ett mycket olustigt moment för både hund och förare.
Du har så rätt. Jag tar inte illa upp eller tar det för hårt. Jag anser själv att har man kört fast så ska man ta ett steg tillbaka och göra någotning annat istället. Då brukar man se problemen man hade med förra övningen med nya mer öppna ögon.
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

Vettigast vore väl att lära hunden ligga ordentligt istället för att göra massor med saker runt om med att lägga ut godis etc.

Ligg och så får hon belöning i liggande ställning. Går du ifrån och hon rser sig så NEJ, ligg och så belöning.

Jag kan också lösa upp hundarna från ligg och belöna bakåt. Dvs jag går bakom hunden så att den vänder helt om direkt jag löser upp från ligg. Detta för att få drganing bakåt. Men i ditt fall så är det ligg som måste befästas. Din hund tror att ligg gör man bara vid dina fötter och sen måste man ju följa med för så däää rlångt bort räcker inte dina godisarmar.
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

Din hund tror att ligg gör man bara vid dina fötter och sen måste man ju följa med för så däää rlångt bort räcker inte dina godisarmar.
Nej, så är inte alls fallet. Att lägga henne är absolut inget problem och det kan jag göra lite hur som helst. Men att ligga kvar när jag vänder ryggen om är en annan femma. Det beror antagligen på att hon äte lite känslig och mammig.

Går du ifrån och hon rser sig så NEJ, ligg och så belöning.
Jag har lärt mej att aldrig säga ordet nej i inlärandet av varken hundar eller hästar. Repetition javisst, men aldrig nej då det förvirrar hunden. Nej är förbud, inte att visa att nu gjorde hunden fel. Nej säger man enligt mej när hunden har någonting att relatera till, tex hunden ser en fågel och springer efter. Nej betyder då att fågeln inte ska röras.
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

det där med nej beror på hur det är inlärt. nej betyder för mig "sluta med vad du gör och lyssna noga" typ. efter nej kommer ett annat kommando eller hint om vad jag vill att hundarna ska göra istället. min tik är det inte jag som lärt in nej på och hon tar det som en bestraffning. så henne säger jag "a-a" till istället.

jag är också väldigt skeptisk till det där med godis överallt. att ge löften om godis är att muta och då ska man ha tur om hunden lyckas lära sig något under tiden. en förhoppning om godis är effektivare.
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

Jag skulle säga att uppenbarligen så är det problem med ligg. Annars så skulle hon ligga kvar :idea:
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

Knapplån

"Vi körde lite platsliggning med inkallning och det gick bra när jag backade. Hon är så söt när jag säger "hit", så springer hon fram till godisen och sedan ger järnet till mej och gör u-svängen perfekt."

Är det en så bra ide att köra inkallning från ligg, om hon redan är svag på att ligga kvar! Blir det inte mer att hon ligger på hel spänn då, och väntar på ditt hit?
 
Sv: Platsliggnings hjälp behövs!!

Nej det är inte alls bra om du vill ha en riktigt säker platsliggning. (Nu kommer någon att protestera och säga att de kalla in sina valpar från ligg när de är 3 månader och aldrig haft problem med platsliggning för det, men jag kontrat med att är man osäker själv så varför krånga till det?) Jag är stenhård med yngre hundar att aldrig kalla in från ligg. Det kommer i lydnadsklass 3, du kan vänta med det tills dess.

Har man en väl genomarbetad hund som kan momentets små delar, och inte bara situationsbundet så är mycket vunnet.

Jag tävlade i norge en gång för kul skull när jag ändå var där och ställde ut. Där så skulle man först passera hunden med ett par meter, sen vända upp tillbaka till hunden och hämta upp den. Det fungerade klockrent för oss både under läggande och ställande. Men det var/är ju just för att min hund vet att ligg är ligg och stå är stå. Det är inte beroende av om jag står på huvudet, har lagt en godis ½ meter bort eller att jag står still som en sill. Hon är trygg i själva liggandet och vet att det är det som förväntas av henne, och är jag nöjd så är hon nöjd.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 639
Senast: Svartkatt
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 650
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 173
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 079

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp