Plasttak på ligghall.

bigganl

Trådstartare
Ni som har en ligghall med plasttak: Går det bra på vintern även när det kommer stora snömängder?
Vår ligghall har nyligen börjat användas och jag börjar bli orolig för att plasttaket inte ska klara stor snömängd. Det är ju inte så enkelt att skrapa av snö eftersom taket i framkant är väldigt högt. Även om man står på en stege så kommer man inte åt att skrapa hela taket. Hur gör ni med plasttak för att klara all snö? Har ni några tips? En fundering jag hade var om det finns något man kan spraya taket med så att snön glider av mycket lättare. Finns det något sådant eller är jag bara ute och cyklar nu?:D

Sv: Plasttak på ligghall.

jag har inte plasttak men hade nog inte haft det, då risken kan väl vara rätt stor att det rasar under vinter? t.ex MKT snö.

Har du tillräckligt stor lutning på taket så är det inga problem. Men det är klart att man måste ha lite tätare mellan takstolarna när man har plasttak än om man har plåttak. Det borde stå på tillverkarens hemsida (eller liknande) hur stort mellanrum det ska vara på takstolarna. Ni kan ju alltid montera några extra takbjälar i efterhand för säkerhets skull.

Har du tillräckligt stor lutning på taket så är det inga problem. Men det är klart att man måste ha lite tätare mellan takstolarna när man har plasttak än om man har plåttak. Det borde stå på tillverkarens hemsida (eller liknande) hur stort mellanrum det ska vara på takstolarna. Ni kan ju alltid montera några extra takbjälar i efterhand för säkerhets skull.

Vi fick mått hos Beijer bygg på hur tätt takstolarna skulle sitta och sen satte vi dem lite tätare. Lutningen är ca 1 m har jag för mig, men det var den även förra vintern. Då hade vi börjat bygga men inte hunnit klart och taket rasade in. Då hade vi däremot mycket glesare mellan takstolarna.

jag har inte plasttak men hade nog inte haft det, då risken kan väl vara rätt stor att det rasar under vinter? t.ex MKT snö.

Inna bygget startade lade jag ut en fråga här på forumet om plåt eller plast tak. Det visade sig vara ungefär 50/50 mellan de två och alla verkade nöjda. Därför blev det plast för att det var mycket lättare att lägga. Nu är jag orolig att det var fel beslut. Tänk om det inte klarar snön? (oron kommer mest av att det halvfärdiga bygget rasade förra vintern och vi fick göra om allt)
Hela byggtiden med ligghallen har kantats av diverse problem också så jag är rädd att problemen inte ska vara slut än. Det verkar som om det inte är meningen att jag ska ha en ligghall. Allt som tänkas kan har krånglat. Nu när hästarna börjat använda den är jag rädd att det dyker upp något nytt strul. Det är väl bara att hålla tummarna.

Någon som har plasttak och som har tips för snöröjning?

Vårt plasttak med ca 1 m lutning (uppskattningsvis) skottade vi en gång förra året och det höll utan problem. Så jag är inte speciellt orolig. :)

Skotta när det blir för mycket snö !
Det gör vi även på vårt plåttak

Hej från Hambo

Ja men plåttak håller ju att gå på så det är väl lättare att skotta. Plasten håller ju inte. Jag vet inte hur jag ska komma åt allt. Taket är knappt 5 m x knappt 8 m.

När jag skottade altantaket åt min far (som håller ungefär måtten du beskriver), då la jag en planka mellan takstolarna som jag kunde använda till att stå på när jag skottade. Det var lite utav en balanskonst, men har man en bredare planka så går det ju lättare :)

Ja men plåttak håller ju att gå på så det är väl lättare att skotta. Plasten håller ju inte. Jag vet inte hur jag ska komma åt allt. Taket är knappt 5 m x knappt 8 m.
Inte en lösdrift, men mina päron har plasttak på sitt uterum på altanen och där är jag uppe varje år och skottar. Min pappa med som väger drygt 100 kg.

Jag har haft plasttak och det har fungerat utmärkt.
Man kan skotta med ett långt rep och två personer som hanterar det som ett hopprep.

När jag skottade altantaket åt min far (som håller ungefär måtten du beskriver), då la jag en planka mellan takstolarna som jag kunde använda till att stå på när jag skottade. Det var lite utav en balanskonst, men har man en bredare planka så går det ju lättare :)

Jäklar vad du är modig. Jag vågar klättra upp på stegen, men skulle inte våga klättra högre. Lite höjdrädd är jag. Men jag kanske kan skicka upp min ene son. Han är inte rädd och lite smidigare än mig dessutom.:D

Jag har haft plasttak och det har fungerat utmärkt.
Man kan skotta med ett långt rep och två personer som hanterar det som ett hopprep.

:bump:Attans vilken bra idé. Det har jag inte tänkt på. Det ska jag absolut prova till vintern. TACK!

Inte en lösdrift, men mina päron har plasttak på sitt uterum på altanen och där är jag uppe varje år och skottar. Min pappa med som väger drygt 100 kg.

Men inte håller väl plasttaket för det? Har ni också plankor att stå på som någon annan skrev? Hur klarar man av att hålla balansen? Det finns ju ingenting att hålla sig i. (ja jag är höjdrädd om jag inte står säkert sas. På en balkong eller liknande kan jag vara hur högt som helst, men inte när jag inte känner mig säker)

Jag är också fruktansvärt höjdrädd, men rädslan för att taket skall braka ihop under snötyngden överväger höjdrädslan :)
Dessutom, det är bara första minuterna som är riktigt läskiga, sen blir man så trött av skottandet att man inte orkar vara rädd :p

När jag skottade taket till loftstugan (5,5m upp till nock) var det dock faktiskt så pass läskigt att jag hade en livlina knyten runt magen. Den fäste jag i traktorskopan på motsvarande sidan stugan, sedan var det bara att flytta traktorn när andra delen av taket skulle skottas.

Ja det förstår jag att du ville ha en livlina där. Men det är väl dumt att inte ha det. Man måste tänka på säkerheten. Jag tänkte ta ett par bilder av ligghallen och lägga in här, men just nu verkar min kamera ha rymt. Så fort jag hittar den ska jag ta några bilder. (så kan man se både taklutning och takstolar)

Hålla balansen? Hahahahaha, hur håller du balansen på vägen när det inte finns någonting att hålla sig i? ;)

Vi går på plasten ovanför bjälkarna. Det är lagomt avstånd för att gå på dem. Det tar ju inte så lång tid att skotta ifall det är lite lutning på taket heller.

Vi kör in traktorn så står någon i skopan och skottar av taket. Vet inte riktigt måtten tyvärr.

Smart. Vi har ingen traktor, annars hade det varit en bra lösning. (känns lite säkrare)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 160
Senast: sardellen
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 147
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
19
· Visningar
2 018
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 655
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar