Plasttak på ligghall.

Sv: Plasttak på ligghall.

Hålla balansen? Hahahahaha, hur håller du balansen på vägen när det inte finns någonting att hålla sig i? ;)

Vi går på plasten ovanför bjälkarna. Det är lagomt avstånd för att gå på dem. Det tar ju inte så lång tid att skotta ifall det är lite lutning på taket heller.

:laugh: Ja men vägen är ju inte gjort i hal plast och inte lutar den så som taket heller. Vet att jag är en fegis, men att gå uppe på ett lutande plasttak fullt i snö, 4 m upp i luften låter livsfarligt. Önskar jag kunde spraya taket med något så det blev halt som attan så all snö omedelbart åkte av. Kan inte någon uppfinna en sån spray?;)

Du kan ju gå till någon båthandlare å höra om det inte finns något lämpligt?
Till tävlingsbåtarna har vi ngt medel som jag inte minns vad det heter som man har på skrovet för att få mindre friktion.
Om man har det på en golfboll och lägger den i vattnet kan du omöjligt ta den för den bara flyger iväg! :devil:
Kanske kan fungera även vintertid, typ som vax på ett plastttak..

Annars kanske det fungerar att bara vaxa taket? Jag brukar alltid se till att vaxa min hästtransport innan vintern för då är det lätt att få snön att lossna :)

Ligghalleniolikavinklar.jpg

Här syns både takets lutning och takstolarna.

Du kan väl stå där takstolarna är och inte mellan dom när du skottar? PÅ ett ungefär.

Jag har haft plasttak och det har fungerat utmärkt.
Man kan skotta med ett långt rep och två personer som hanterar det som ett hopprep.

Hej!

Jag måste vara dum.. Hur 17 gör ni då?? Det där lät super. Vi har plåttak som måste skottas vintertid (iaf de senaste 2 vintrarna- då har det varit på väg att rasa in).

/Lavinia

Men nu måste jag bara fråga - varför har ni inte hållfasthetsberäknat taken utifrån vad som gäller för det område ni befinner er i då det gäller vad taket ska bära för snömängd? Eller har ni gjort det - är det gjort så ska ju taket klara av snön. Det finns byggnadsingengörer som fixar det ....

Du kan väl stå där takstolarna är och inte mellan dom när du skottar? PÅ ett ungefär.

Ihhh. Hur 17 ska jag våga stå där? Det sluttar, är halt och jag har inget att hålla mig i. Jag vågar gå upp på stegen så att huvudet sticker upp ovanför taket. Där går min gräns:D Jag måste hitta någon annan som vågar alltså och sätta på denne en livlina. min förhoppning är att det funkar att stå med rep mellan kortsidorna, som någon föreslog, och fösa bort snön.
Vågar du stå på ett sånt här tak? Är jag en megafegis eller är det åldern? (så har jag nåt att skylla på)

Men nu måste jag bara fråga - varför har ni inte hållfasthetsberäknat taken utifrån vad som gäller för det område ni befinner er i då det gäller vad taket ska bära för snömängd? Eller har ni gjort det - är det gjort så ska ju taket klara av snön. Det finns byggnadsingengörer som fixar det ....

Någon sådan beräkning är inte gjord, men vi har bett dem på Beijer bygg om hjälp. De sade vilka dimensioner på virke vi skulle ha, hur tätt takstolarna skulle sitta osv. Vi gjorde som de sa, med skillnaden att vi satte takstolarna lite tätare för att vara på den säkra sidan. Anledningen till att jag är så orolig är främst för att bygget rasade förra vintern när det var halvklart. (vi byggde inte likadant när vi byggde upp det igen) Det har krånglat så in i norden med detta bygge att jag är rädd att det ska börja krångla igen. Jag vill vara så förberedd jag kan innan vintern och då är det bra med idéer från andra.

Ihhh. Hur 17 ska jag våga stå där? Det sluttar, är halt och jag har inget att hålla mig i. Jag vågar gå upp på stegen så att huvudet sticker upp ovanför taket. Där går min gräns:D Jag måste hitta någon annan som vågar alltså och sätta på denne en livlina. min förhoppning är att det funkar att stå med rep mellan kortsidorna, som någon föreslog, och fösa bort snön.
Vågar du stå på ett sånt här tak? Är jag en megafegis eller är det åldern? (så har jag nåt att skylla på)

Be nån som kan takskottning hjälpa er.

Det där kommer nog att funka utan skottning såvida det är skaplig kvalité på plasten.

Det som man bör göra är att mossbekämpa efter ngt år för att behålla glidet.

Det där kommer nog att funka utan skottning såvida det är skaplig kvalité på plasten.
Skönt att höra. Hoppas du har rätt. Det är ecoplast inköpt på Beijer bygg. Hur den är kvalitetsmässigt vågar jag inte uttala mig om. De borde väl sagt något hoppas jag om det inte skulle passat.
Det som man bör göra är att mossbekämpa efter ngt år för att behålla glidet.
Tack för tipset. :laugh:Det har jag inte tänkt på. Detta ska fixas!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en nu 18-årig dotter. Hon är min mans och mitt andra barn, men vår första flicka hann aldrig börja leva, så dottern har hela...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
11 160
Senast: sardellen
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 147
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
19
· Visningar
2 018
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 655
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar