Plastpåse till bananer?

Jo, det mognar snabbare utan påse. Sen jag började förvara bananerna med påsar hemma håller de sig märkbart längre. Jag tror inte det är direkt varmare inne i påsen heller, så länge de inte ligger i solen.

Konstigt, här är det tvärtom. Har jag glömt dom i påse eller köpt såna som redan har plast runt sig så har de blivit fula på någon dag.

Lite OT kanske, men:
Jag har läst att man ska kunna få bananer att hålla längre genom att vira plastfolie runt "knoppen".

Använder nog bara plastpåse till potatis och tomater bland grönsakerna, lök vägs och läggs direkt i kassen liksom den mesta andra frukten.
Gurka är bra att fästa etiketterna på

Jag stoppar mina bananer i en påse. De håller sig bättre då (jag gillar gröna bananer) och bananer brukar dessutom ofta vara klibbiga. I min affär har de påsar av återvunnen plast!

Som andra redan svarat använder även jag dem till olika saker efter att bananerna är uppätna. Har inte dåligt samvete för att använda påse till mina bananer. Jag har varit vegetarian i 26 år och köper alltid eko så känner att jag drar mitt strå till stacken...

För att om (när) man glömmer att äta bananerna och de blir liggandes kvar i väskan så är det så jävla äckligt om man inte har dem i en påse. Flytande banan i ens grejer är räligt! :yuck:

Skulle jag mot förmodan komma ihåg att äta bananerna så använder jag påsen till nåt annat, de funkar som sagt perfekt när man rensar kattlådan.

Tack för många intressanta svar :D (Fortsätt gärna skriva)
Jag vet inte om jag kanske är bortskämd, eller extremt okräsen, men jag kan inte minnas när senast jag såg kladdiga eller äckliga bananer i affären. De brukar vara torra, rena, fräscha och de ensamma ligger inte allt för sällan samlade i en hög så att jag kan plocka därifrån. Själv tar jag i möjligaste mån ensamma bananer, men inte ens de tar jag i påse och jag går till vanlig kassa. Har hittills inte varit med om att någon i kassan sett ens lite besvärad ut av det, men å andra sidan är jag noga med att lägga alla i en hög så att de blir lätthanterade ändå.

Det är enormt sällan jag använder (plast)påsar. 80% av den frukt och grönt jag köper, köpes i enstaka exemplar, har eget skal och är kladdfria. Det enda som behöver påse är svamp och där har butiken papperspåsar.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
2 790
Senast: Sonic76
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 483
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar