Plastpåse till bananer?

De håller sig längre i påse än utan och mognar inte lika fort. Jag ogillar dessutom bananer som börjar bli för (över)mogna, äter helst när de fortfarande lite gröna på skalet, så en påse runt bananerna är ett måste för mig.
Fast nä, bananerna blir ju varma i påse och mognar då snabbare!

Jag gör så för att jag har fått för mig att alla frukter och grönsaker SKA ligga i påsar. Är det inte så? Typ för kassörens skull, eller nåt? Har alltid såna problem med purjolökarna, så numera köper jag inte purjo om jag kan undvika. :cautious:
Absolut inte. Påsarna finns nog mest till för kundens skull, många vill kanske inte att grönsaker ska ligga direkt mot kassabandet eller liknande. För kassörens skull spelar det ingen roll.

Årets nödvändigaste tråd ;)
Men ja, i mataffärer har jag lagt märke till att många som köper bananer väljer att stoppa ner dem i plastpåsar. Jag hade förstått det om personerna plockat på sig flertalet bananer som legat lösa en och en, men när det är bananer som sitter ihop...
Är det någon här på buke som gör så och vill förklara varför? Jag själv ser det bara som ett enormt slöseri med plastpåsar.

Alla bananer ligger i klasar i plastpåsar. Det verkar lite jobbigt att riva upp dem bara för att slänga dem i butiken.

Fast nä, bananerna blir ju varma i påse och mognar då snabbare!

Jo, det mognar snabbare utan påse. Sen jag började förvara bananerna med påsar hemma håller de sig märkbart längre. Jag tror inte det är direkt varmare inne i påsen heller, så länge de inte ligger i solen.

Hört flera olika anledningar (Jobbar med fruktogrönt):
-Bananerna är blöta
-Etiketten fäster inte på bananerna
-Jag vill inte att de blir smutsiga
-Jag behöver påsen till annat hemma sen
-Trodde man måste ha alla frukter/grönsaker i påsar?

Vi har även kunder som pular ner hela rullar med påsar i väskan... " de är ju gratis" (Lite off topic)

När jag köper mina ekologiska bananer på Willys ligger de redan paketerade i plastpåsar så jag har inget val.... De icke-ekologiska ligger dock "nakna". Varför vet jag inte.
Ekologiska varor måste vara märkta med ekologist, och många väljer att köra dom i påsar, för märkningen skull men även för att skydda dom mot ickeekologiska.
Men finns även påslösa ekologiska, men då sitter det ett gäng småetiketter på klasen, så att man tydligt ska se att det är ekologiskt. Så det skiljer en del mellan olika företag hur dom gör.

Och när vi ändå talar bananer... i över 7 års tid har jag undrat vaaarför man tar bort EN banan från klasen innan man tar den?? Kan förstå om 6 bananer är för mkt.... men är det så stor skillnad på 5 och 6? Kan mer förstå om man tar av två eller tre...
Jag lovar att minst varannan kund gör så.... och det ligger lösa bananer överallt och ser stökigt ut :( Och ingen tar dom ensamma stackarna...
I sju års tid har jag tyckt synd om dessa singlar! Dock ger vi dessa till barnen som blir glada, men ibland är det så många så de tillslut blir dåliga och måste slängas... Ingen bryr sig om singlar...:(

;)

Halvt relaterad fråga (kanske :angel:), som jag insåg häromdagen: pillar ni av klisterlappen från fruktskal innan det åker i komposten? För det har jag nog aldrig gjort, men det slog mig för ett par dagar sedan när jag skalade päron att det kanske man ska göra? :o

(Och nej, jag tar inte påsar till bananer. Och alla frukter och grönsaker som är svåra eller olämpliga att få scannerlappen att fästa på får sin lapp på bärkassen.)

Jo, det mognar snabbare utan påse. Sen jag började förvara bananerna med påsar hemma håller de sig märkbart längre. Jag tror inte det är direkt varmare inne i påsen heller, så länge de inte ligger i solen.
Jag har hört tvätt om. Men jag hittar varken bu eller bättre när jag googlar. Däremot en massa om att bananer mognar snabbare i sällskap av tomater och äpplen. Kanske är det som blir skillnaden hos dig? I påsen kommer bananerna inte i kontakt med de ämnen som äpplen och tomater utsöndrar?

Jag har hört tvätt om. Men jag hittar varken bu eller bättre när jag googlar. Däremot en massa om att bananer mognar snabbare i sällskap av tomater och äpplen. Kanske är det som blir skillnaden hos dig? I påsen kommer bananerna inte i kontakt med de ämnen som äpplen och tomater utsöndrar?
Nej, de ligger för sig själv både när jag haft dem med och utan påse. Bara just den skillnaden att det ligger inpackade i påsen gör att de håller längre.

Hmm, jag tycker definitivt att de mognar snabbare med påse. Tar alltid bort påsen om de är färdigpackade!

Årets nödvändigaste tråd ;)
Men ja, i mataffärer har jag lagt märke till att många som köper bananer väljer att stoppa ner dem i plastpåsar. Jag hade förstått det om personerna plockat på sig flertalet bananer som legat lösa en och en, men när det är bananer som sitter ihop...
Är det någon här på buke som gör så och vill förklara varför? Jag själv ser det bara som ett enormt slöseri med plastpåsar.
Självklart lägger jag bananklasen i en påse, annars blir jag kladdig på fingrarna och jag avskyr kladd.
Så jag tar den noggrant utvalda bananklasen på samma sätt man gör när man behöver använda en hundbajspåse.

Väl hemma läggs bananerna i en fruktskål och påsen kan användas till nåt annat.

Jag tar aldrig påsar till frukt och grönt som sitter ihop i klase eller på kvist eller så, eller är enstaka exemplar. Till champinjoner, körsbär eller och så tar jag förstås en påse, lite jobbigt i kassan och kassen annars, men annars aldrig.

Etiketter sätter jag på vad som helst om den inte fastnar på frukten eller gröntet - min koftärm brukar t.ex vara full med etiketter när jag handlar på Konsum på sommarorten.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
2 790
Senast: Sonic76
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 483
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar