R
Raderad medlem 6459
Ja det där är asirriterande.När jag köper mina ekologiska bananer på Willys ligger de redan paketerade i plastpåsar så jag har inget val.... De icke-ekologiska ligger dock "nakna". Varför vet jag inte.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det där är asirriterande.När jag köper mina ekologiska bananer på Willys ligger de redan paketerade i plastpåsar så jag har inget val.... De icke-ekologiska ligger dock "nakna". Varför vet jag inte.
Fast nä, bananerna blir ju varma i påse och mognar då snabbare!De håller sig längre i påse än utan och mognar inte lika fort. Jag ogillar dessutom bananer som börjar bli för (över)mogna, äter helst när de fortfarande lite gröna på skalet, så en påse runt bananerna är ett måste för mig.
Absolut inte. Påsarna finns nog mest till för kundens skull, många vill kanske inte att grönsaker ska ligga direkt mot kassabandet eller liknande. För kassörens skull spelar det ingen roll.Jag gör så för att jag har fått för mig att alla frukter och grönsaker SKA ligga i påsar. Är det inte så? Typ för kassörens skull, eller nåt? Har alltid såna problem med purjolökarna, så numera köper jag inte purjo om jag kan undvika.
Absolut inte. Påsarna finns nog mest till för kundens skull, många vill kanske inte att grönsaker ska ligga direkt mot kassabandet eller liknande. För kassörens skull spelar det ingen roll.
Årets nödvändigaste tråd
Men ja, i mataffärer har jag lagt märke till att många som köper bananer väljer att stoppa ner dem i plastpåsar. Jag hade förstått det om personerna plockat på sig flertalet bananer som legat lösa en och en, men när det är bananer som sitter ihop...
Är det någon här på buke som gör så och vill förklara varför? Jag själv ser det bara som ett enormt slöseri med plastpåsar.
Fast nä, bananerna blir ju varma i påse och mognar då snabbare!
Ekologiska varor måste vara märkta med ekologist, och många väljer att köra dom i påsar, för märkningen skull men även för att skydda dom mot ickeekologiska.När jag köper mina ekologiska bananer på Willys ligger de redan paketerade i plastpåsar så jag har inget val.... De icke-ekologiska ligger dock "nakna". Varför vet jag inte.
Vi har även kunder som pular ner hela rullar med påsar i väskan... " de är ju gratis" (Lite off topic)
Mmm.. eller så gör de det lite finare och tar meter efter meter av rullen... sisådär 30 påsar och SEN pular ner i väskan :PDet är någonting med det där som är så otroligt provocerande.
Jag har hört tvätt om. Men jag hittar varken bu eller bättre när jag googlar. Däremot en massa om att bananer mognar snabbare i sällskap av tomater och äpplen. Kanske är det som blir skillnaden hos dig? I påsen kommer bananerna inte i kontakt med de ämnen som äpplen och tomater utsöndrar?Jo, det mognar snabbare utan påse. Sen jag började förvara bananerna med påsar hemma håller de sig märkbart längre. Jag tror inte det är direkt varmare inne i påsen heller, så länge de inte ligger i solen.
Yup.pillar ni av klisterlappen från fruktskal innan det åker i komposten?
Nej, de ligger för sig själv både när jag haft dem med och utan påse. Bara just den skillnaden att det ligger inpackade i påsen gör att de håller längre.Jag har hört tvätt om. Men jag hittar varken bu eller bättre när jag googlar. Däremot en massa om att bananer mognar snabbare i sällskap av tomater och äpplen. Kanske är det som blir skillnaden hos dig? I påsen kommer bananerna inte i kontakt med de ämnen som äpplen och tomater utsöndrar?
Hmm, jag tycker definitivt att de mognar snabbare med påse. Tar alltid bort påsen om de är färdigpackade!Jo, det mognar snabbare utan påse. Sen jag började förvara bananerna med påsar hemma håller de sig märkbart längre. Jag tror inte det är direkt varmare inne i påsen heller, så länge de inte ligger i solen.
Självklart lägger jag bananklasen i en påse, annars blir jag kladdig på fingrarna och jag avskyr kladd.Årets nödvändigaste tråd
Men ja, i mataffärer har jag lagt märke till att många som köper bananer väljer att stoppa ner dem i plastpåsar. Jag hade förstått det om personerna plockat på sig flertalet bananer som legat lösa en och en, men när det är bananer som sitter ihop...
Är det någon här på buke som gör så och vill förklara varför? Jag själv ser det bara som ett enormt slöseri med plastpåsar.