Plastpåse till bananer?

Red_Chili

Trådstartare
Årets nödvändigaste tråd ;)
Men ja, i mataffärer har jag lagt märke till att många som köper bananer väljer att stoppa ner dem i plastpåsar. Jag hade förstått det om personerna plockat på sig flertalet bananer som legat lösa en och en, men när det är bananer som sitter ihop...
Är det någon här på buke som gör så och vill förklara varför? Jag själv ser det bara som ett enormt slöseri med plastpåsar.

Jag gör det ibland för att de blir så fula om de ligger mot kylvaror. Brukar ha en tygpåse med till andra varor men ibland har jag inget till bananerna så då tar jag en sån för att slippa köpa en stor. Ibland är de lite kladdiga och då tar jag en därför.

Jag gör så för att jag har fått för mig att alla frukter och grönsaker SKA ligga i påsar. Är det inte så? Typ för kassörens skull, eller nåt? Har alltid såna problem med purjolökarna, så numera köper jag inte purjo om jag kan undvika. :cautious:

Jag gör bara så om bananerna är lösa, aldrig annars. De har ju naturliga skydd så frukten inuti blir knappast sämre för att man inte lägger de i påse (och skulle de mogna snabbare så är mognare bananer godare och jag är inte lika överkänslig emot de :p).

Samma sak med typ apelsiner, avocados mm.

Om bananerna sitter i en klase skulle jag aldrig komma på tanken att stoppa dem i plastpåse - har aldrig varit med om det under uppväxten heller. :p En gammal buketråd fick mig att reflektera över användandet av frukt/plastpåsar vilket har lett till att jag försöker minska på användningen av dem. :D

Däremot ska jag erkänna att jag packade mina fem stackars äpplen i plast idag; däremot inte bananerna. :cool:

Årets nödvändigaste tråd ;)
Men ja, i mataffärer har jag lagt märke till att många som köper bananer väljer att stoppa ner dem i plastpåsar. Jag hade förstått det om personerna plockat på sig flertalet bananer som legat lösa en och en, men när det är bananer som sitter ihop...
Är det någon här på buke som gör så och vill förklara varför? Jag själv ser det bara som ett enormt slöseri med plastpåsar.

De håller sig längre i påse än utan och mognar inte lika fort. Jag ogillar dessutom bananer som börjar bli för (över)mogna, äter helst när de fortfarande lite gröna på skalet, så en påse runt bananerna är ett måste för mig.

Lägger alltid bananerna i påse. Kan inte heller äta gula utan de måste vara gröna när jag köper dem.
Använder påsarna till annat sen. Bl.a. Som soppåse i badrummets pedalhink.

Skulle aldrig falla mig in att ta påse bara för en klase bananer eller någon enstaka grönsak.
Ärligt - det finns så mycket plast i naturen och världshaven att jag känner mig lite bättre till mods varje gång jag undviker att bidra. Den plast som kommer hem stoppas - ned till minsta lilla kork - i återvinningen.

Det finns ett uttryck - att plastbanta. Jag försöker.

Detta inte skrivet som något försök att förhäva mig. Men jag vill verkligen att alla ska börja tänka på sin konsumtion av plast.

Gör så ibland. Ibland är bananer lite fuktiga och luktar fullständigt apa, och då vill jag inte hantera de illaluktande grejerna med än nödvändigt. Bara snabbt in i påsen!

Jamen vilken bra fråga egentligen.

Det blev att tänka till här på kontoret.....varför och när använder jag platspåse till bananerna?

Av någon konstig anledning blir det ungefär hälften hälften. Ibland tar jag av rutin en påse när jag ska köpa frukt och så ligger bananerna närmast så de åker ner i påsen jag redan tagit.
Jag självscannar ju för det mesta och ibland använder jag påse för att etiketten ska sitta bättre. Vid kontroll har de ibland ramlat av när man klistrat dem på själva bananen. Som tur var har den ju legat i påsen men man har fått tillsägselse att se till att ha påse på för att etiketten inte ska ramla av.

Det är inte alltid jag bryr mig om det, dock.

I affärer där det är kassa verkar jag mest köra utan men det verkar också som att det sker tämligen undermedvetet att ha påse vid självscanning och köra utan annars.

Jag självscannar ju för det mesta och ibland använder jag påse för att etiketten ska sitta bättre. Vid kontroll har de ibland ramlat av när man klistrat dem på själva bananen. Som tur var har den ju legat i påsen men man har fått tillsägselse att se till att ha påse på för att etiketten inte ska ramla av.
Tips! Sätt etiketten på en annan plastpåse/på inköpslistan/på insidan av påsen (om du inte har tygkasse)/på valfri annan vara med bra fästyta Så slipper du påse för den sakens skull åtminstone :)

Tips! Sätt etiketten på en annan plastpåse/på inköpslistan/på insidan av påsen (om du inte har tygkasse)/på valfri annan vara med bra fästyta Så slipper du påse för den sakens skull åtminstone :)

Ja, det är ju mycket smartare.

Ibland blir det av bara farten dock troligen för att de sagt så någon gång. Men, nu när frågan kom upp fick jag ju tänka på det och inse varför jag använde påse. Ibland är frågor jättebra.....det får vilken rutinmänniska som helst att tänka till. :o:)

När jag köper mina ekologiska bananer på Willys ligger de redan paketerade i plastpåsar så jag har inget val.... De icke-ekologiska ligger dock "nakna". Varför vet jag inte.

Egentligen är nästa fråga - vad gör man med påsen när man tagit hem den?

Det viktiga är ju att den återgår i någon form av återvinning. Som plastråvara eller som energi. Inte hamnar i naturen.

Jag gör väldigt mycket med mina småpåsar! Används som soppåsar, ha matlådan i i väskan, kattbajspåse, förvara småpryttlar i, lägga äckeltrasor i när jag ska hem från stallet, använda istället för gladpack i kylen, skräppåse i bilen etc.

Jag avskyr när jag har någon kompis hemma som inte knyter upp den lilla påsen när vi kommer hem från affären, utan river isär den för mig! O_o

Givetvis slängs de inte naturen när jag är klara med dom.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
2 790
Senast: Sonic76
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 483
Senast: Barbabelle
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar