Planerar valp!

tinissen

Trådstartare
Vi börjar så smått planera valp, har idag varit ett år utan hund och det är så tomt utan! Hade tidigare en tollare, som vi trivdes jättebra med, och hade väl egentligen tänkt att det skulle bli detsamma igen, men vill ändå kolla "marknaden".

Önskemål: pigg, alert, inte för stor, lagom pälsvård. smärtare modell.

Motion: medel, men det blir i perioder mer.

Träning: lite lydnad, agility, men ingen tävlingsmänniska, varken jag eller mannen.

Förslag på vad vi kan kika på mer?

Sv: Planerar valp!

finns hur mycket som helst att välja på med dessa önskemål :)

du har spaniel av olika de slag i lite olika storlekar och varianter. Engelsk springer spaniel kanske kan vara nått? Har även träffat ett par mycket trevliga field spaniel.

Lite olika typer av retriever kan nog också passa. där kanske det faller lite direkt på storleken iof om du vill ha en hund i storlek med tollaren.

Schnauzer kan vara värt att kika lite mer på också kanske?

Sheltie är också en väldigt trevlig liten ras.

Australian shepherd är nog också värd att kika lite extra på

Du har även ett gäng spetsar som kan passa in (de är smärtare än de verkar under pälsen) som lapphundarna, kees, jappe och isländsk fårhund. Pälsen är mer lättskött än den ser ut att vara, faktum är att den är väldigt praktisk :).

Dvärgschnauzer?
Kräver inte mer än normalmotion men orkar och tål mer. Robust och lättlärd, går fint i agility, rallylydnad, spår. Pälsvård beror på....ullskrapning 15 min i veckan bör göras. Det är en trimmras så den fäller inte. Trimma kan man göra själv eller så gör man det lätt för sig och lämnar den till en trimmare 3-4 ggr per år.

Rasen är vaken och lyhörd utan att bli intensiv. De är lätta att hålla nöjda :)
Dessutom är det en ganska frisk ras. Man brukar säga att det är en stor hund i liten förpackning vilket jag tycker stämmer bra. Min DS på 9 kg och 36 cm känns nästan lika rejäl som mina tidigare blandisar av större burksraser. Om Dvärgschnauzern känns för liten så finns ju modellen större (mellan) schnauzer. Då bör man nog plussa på motion och träning något för att hålla hunden tillfredställd.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 229
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag och min pojkvän går i tankar att skaffa hund. Men vi känner oss helt vilse i djungeln av hundraser. Vad gäller storlek på hunden så...
Svar
10
· Visningar
1 523
Senast: Red_Chili
·
Hundavel & Ras Hej! Är helt säker på att ni har sett inlägg som dessa hundra gånger tidigare, men här kommer en till. Har i upp till fem år gått i...
Svar
5
· Visningar
1 208
Senast: Miao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka