Planera syskon?

Sv: Planera syskon?

Ja jag hade oxå kunnat ha bebisar jämt(iaf om de är lika snälla som Vincent) men de 2 första vill jag ändå ska kunna ha glädje av varandra genom att vara någorlunda jämnåriga.
& en anledning till är ju att jag redan tycker han börjar bli så stor, vill ju ha en bebis nästa år oxå helst:angel:
 
Sv: Planera syskon?

Som sagt hade de i klassen som föddes första månaderna roligt när de fyllde år & tex fick gå på ungdomsdiscon med speciell åldersgräns, & de måste ju haft riktigt kul när de fyllde 18 & 20, fast & andra sidan kanske det inte är fullt så kul att komma in på krogen om amn inte har några kompisar som man kan ta med sig pga att de inte har åldern inne:D
 
Sv: Planera syskon?

Ja det finns ju en del fördelar med att vara född tidigt på året. :angel:

Själv är jag född i september och tycker nästan det är i senaste laget själv. Men allting är ju relativt och alla är vi olika! :)
 
Sv: Planera syskon?

Vi har fem barn, där bara ett har varit "planerat" (nr 3), och det tog sig på första försöket :angel:

Barn nr 1 född i början av september -88, barn nr 2 född i början av november -90, barn nr 3 född i början av juli 92, barn nr 4 född i slutet av april -96 och barn nr 5 född i mitten av januari -98.

Lycka till med "bebisverkstaden", själv får jag vänta på barnbarn...:angel::);)
 
Sv: Planera syskon?

Oj vad tätt mellan födelsedagarna. Vi har också några månader som det är flera födelsedagar i, tex februari. Men det känns inte som den viktigaste aspekten. :)

Vi planerade att Rasmus skulle bli ett sen sommar barn ;)

Självklart är det inte det viktigaste, men jag kan säga att det är inte roligt alls, nu går det ju bra för den enda som riktigt firas är ju den yngsta ;) Men man blir så less på att äta tårta och kalasa, så julmat på det.

Och värst av allt, komma på vad man ska köpa i present och sen i julklapp :crazy:

Jag tycker det verkar så mysigt att ha kalas ute på sommaren, bada, äta färska jordgubbar direkt från landet, grilla korv.
 
Sv: Planera syskon?

¨
Jag tycker det verkar så mysigt att ha kalas ute på sommaren, bada, äta färska jordgubbar direkt från landet, grilla korv.


Det där tycker jag också känns viktigt. Trots att jag är uppvuxen på landet har vi aldrig kunnat sitta ute när någon fyller. Födelsedagarna har varit utspridda på jan/jan/sept/dec. Så jag blev så glad när Alvin kom i Juli. Med vår stora tomt är det perfekt att ha kalas ute i det gröna :love:
 
Sv: Planera syskon?

Jag är så glad över att jag fick två pojkar tätt. Inte för att jag tror att de skulle ha svårare att uppskatta varandra om det var en flicka och en pojke, men det känns ändå kul att mina två första är killar.
 
Sv: Planera syskon?

Jag kan förstå att det känns jobbigt (för både föräldrar och barn) att fylla nära julen. :crazy:

I våras var det superväder i mitten av april, så vi satt faktiskt ute och det var så mysigt för plommonträden hade börjat blomma. :)
 
Sv: Planera syskon?

Här pågår också planering av syskon. Egentligen finns det väl inget som spelar någon roll, men OM man får välja kan man ju försöka.
Vårt första barn var ganska väl planerat men det är ju kanske inte alltid det blir som man hade tänkt sig. Jag hade friår och efter en tid utan jobb och stress började man fundera på livets stora frågor och då kom jag fram till att vi faktiskt skulle kunna skaffa barn nu, till sambons stora glädje. Det tog sig på en gång och vår son beräknades komma samma dag som jag skulle ha börjat jobba igen!

Vi planerar att starta tillverkningen av nästa till sommaren. Hoppas kunna få nästa kladd typ i mars/april 09. Det verkar lagom.
Jag typ vägrar vara höggravid under sommaren. Mår pyton av värmen och vill inte ens tänka på hur man skulle må med jättestor mage. Jag hade ju så lyxigt att jag var ledig hela min första graviditet och jag mådde jättebra hela tiden. Med nästa kommer man ju inte att vara lika fri som man var första gången när man bara hade sig själv att bry sig om.
Våren 08 kommer min mamma att flytta in på vår gård så med nästa barn kommer man ju att ha hjälp nära till hands.
Ett vårbarn vore bra med för sambon jobbar så mycket på sommaren och det vore roligt om vi kunde vara hemma tillsammans alla fyra en tid innan han börjar jobba.
Med första hade vi hästarna på box, men nu har vi byggt lösdrifter och de har fri tillgång på foder och det underlättar väldigt att kunna gå till stallet när man har tid och inte tvunget när det så att säga är dags. Hästarna mår dessutom väldigt bra!
Jag kommer vara 29 om vi får barn under 2009 och det känns ganska lagom faktiskt.Man har ju möjligheten att försöka skaffa en liten till lite senare om man skulle bli sugen när de andra börjar bli lite större. Min syster fick sitt första när hon var över 30, då har man inte samma "tid".
Jag var inte så van vid barn innan jag fick Emil och jag hade visst lite dålig koll på hur ungar utvecklas. Nu är han snart tio månder och han är ju nästan som en stor. Innan var jag helt säker på att det skulle vara typ 4 år mellan mina barn men nu tycker jag det är helt otroligt länge. Verkar mer lagom med två. Vi bor lite avsides och det finns inga andra barn här så det känns som mangör sig själv en tjänst om man skaffar en till ganska snart. Får man ju tro att de blir kompisar också...
 
Sv: Planera syskon?

Fler som planerar, kul! :)

Men en sak håller jag inte riktigt med om. Du skriver att man inte har lika mycket tid till barn när man fyllt 30...var har du fått det ifrån? Livet blir ju vad man gör det till. Jag kommer att vara 10 år äldre än du när (om) nr 2 gör entré och jag har inte mindre tid för det. Det handlar om prioriteringar. ;)
 
Sv: Planera syskon?

Fler som planerar, kul! :)

Men en sak håller jag inte riktigt med om. Du skriver att man inte har lika mycket tid till barn när man fyllt 30...var har du fått det ifrån? Livet blir ju vad man gör det till. Jag kommer att vara 10 år äldre än du när (om) nr 2 gör entré och jag har inte mindre tid för det. Det handlar om prioriteringar. ;)

Håller absolut med! :bow:
Jag fick nr 4 och 5 när jag var 31 resp. 33! :)
 
Sv: Planera syskon?

Min syster fick sitt första när hon var över 30, då har man inte samma "tid"..

Jasså? :confused: Jag var 31 år nu i höst då jag fick mitt första barn och jag kan då inte påstå att jag har mindre tid nu än för 10 år sedan? Snarare har jag väl mera tid nu. Då var det så mkt annat jag ville göra och jag törrs nog påstå att det är först nu jag är mogen & redo att skaffa barn.
Så det där är nog väldigt individuellt. ;)

Fick som sagt barn nu i år i oktober. Helt klart ska Emil få syskon, det är vi överrens om jag & sambon och vi är även överrens om att vi vill ha dom tätt. Hur tätt det blir återstår att se. Men jag kan ju säga att jag redan är sugen på en liten till. :D:love:

Men bara för att man vill ha dom tätt så är det ju inte alls säkert att det blir så, man kan ju aldrig ta någonting för givet. Det blir när kroppen är redo för det. :)
 
Sv: Planera syskon?

För skolbarn kan det ju skilja nästan ett helt år mellan kamraterna i klassen tex. Jag vet många som tycker det är jättetrist att fylla sent på året. Speciellt i slutet av december.

Jo,tacka fan för det! :o Alla kompisar i klassen gick på krogen,och jag fick sitta hemma bara för att jag inte kom in... Min bästa kompis tog körkort i februari (hon fyller i januari),och då hade jag nyss fyllt 17...:cool:

Fyller den 19: de december ( i morgon :banana: ) men var igentligen menad till början av januari.
 
Sv: Planera syskon?

Båda våra barn är planerade.
Med den första tog det en vecka från beslut om att skaffa barn, tills jag var gravid. Vi tyckte sedan att tre år var ganska lagom att ha emellan branen, men den här gången tog det 1,5 år innan det tog sig. Så nu är det 4,5 år mellan flickorna. Än så länge verkar det som att det är lagom länge emellan, för Alde är en fantastiskt duktig storasyster.

Första graviditeten var jag gravid på vintern, och var väldigt glad för att slippa gå tjock och otymplig i sommarvärmen. Då hade vi dock en anställd i stallet, så jag behövde ju inte bekymra mig om mockning och annat tungt. Jag födde den 26:e maj.
Andra graviditeten var jag just tjock och otymplig över sommaren, (födde 8:e okt.) men var jätteglad för det, för nu hade jag ingen hjälp i stallet. Men det gjorde ju liksom inget när hästarna fortfarande gick ute dygnet runt. Vattnar gör vi med slangar, så det enda jag behövde lyfta var kraftfoderhinkar.
 
Sv: Planera syskon?

Min första son är född i november och det har varit litet trist, han är liten till växten också och han har alltid varit minst i klassen och så. Så OM man fick välja skulle jag satsa på första delan av året! Dessutom är november en trist månad att ha kalas på, mörkt och grått och slaskigt.

Tvåan är född i juli och det är ju litet roligare med kalas i trädgården!

Planera nu inte för mycket, med första blev jag gravid på studs och med andra (36-37 år då) tog det nästan ett år....så det blir som det blir! Man har ju faktiskt inga garantier för att det faktiskt BLIR nåt.....:crazy:
 
Sv: Planera syskon?

En aspekt till: nog är det väl "bättre" att vara född i början av ett år, än i slutet? Slutsats = starta bebisverkstaden i april 08 ungefär för prel BF januari 09.

Tankar, åsikter, erfarenheter någon? :)

Planera på ni om ni vill. Jag önskar er lycka till och att barnet kommer som planerat.

Vi har fyra, varav ett är planerat och kom som det skulle. De andra är underbara överaskningar men var ämnade för vår familj.

En kom i mitten på december. Jag har ända sen hon var liten berättat att det var underbart att vänta barn i mörkaste december. Hon kom och lyste upp vår tillvaro, och det är så mysigt att få fira mitt i trista december. När folk säger vad trist att fylla i december protesterar hon. Allt blir vad man gör det till!

Hon är alltså yngst i klassen. På senaste utvecklingssamtalet ringde klassföreståndaren hem efteråt och undrade om vi föräldrar aldrig tyckt att hon ska byta till en klass över. Jo, det har vi, men har inte velat föreslå det med tanke på att hon är född i december. Hon är både socialt mogen, umgås med dem i klassen över, och studiebegåvad, så nu har hon flyttat upp en klass!

Det behöver inte vara en nackdel att vara född sent!

Vi har berättat att det förmodligen kommer kännas ledsamt när klasskamraterna får körkort och kommer in på uteställen tidigare, men att det senare i livet inte kommer märkas.
 
Senast ändrad:
Sv: Planera syskon?

Lugna och fina! Jag menar inte att man har mindre tid för barnen för att man är äldre. Jag menar bara att man har ju kortare tid på sig att skaffa barn ju äldre man är.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 273
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 172
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 439
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 179
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp