Planera syskon?

Lupin

Trådstartare
Inte kan man planera allt här i livet, men vi skulle gärna vilja planera ett syskon! Vår förstföding var ju totalt, chockartat och himmelskt underbart oplanerad. :love:

Vi bollar fram och tillbaka när bästa startdatum kan vara egentligen. Vad ska man tänka på? Vad är rimligt att ta hänsyn till? Hur långt ska man gå i planerandet? Självklart inser vi båda två att det inte finns några som helst garantier för att det blir ett syskon, bara för att vi vill och tänker planera den här gången. Och om det inte blir nåt syskon så kommer vi inte att gå under eller gå omkring och gräma oss heller. Men vi tänker försöka i alla fall.

Först tänkte vi att tre år emellan är ju lagom och då ska man ju börja bebisverkstaden till sommaren, säg juli (under förutsättning att det tar sig direkt då då). Sonen är ju född i april 2006. Sen tänkte vi att 2,5 år kanske var bättre, dvs BF oktober 08 = bebisverkstad i januari.

Men sen kom jag att tänka på att då fyller sambons särkulling 3 och vi ska förhoppningsvis få börja ha honom hela helgen, varannan helg, istället för som det är nu: en dag (ibland lördag, ibland söndag) 09-17 varannan helg (fast bara när det passar mamman och hon inte har nåt annat inplanerat eller plutten är sjuk). Och det är kanske mindre lämpligt att både börja ha hela helger med övernattningar samtidigt som det kommer ny bebis, med allt vad det innebär. Så då tyckte jag att vi kunde vänta lite, så att sambons särkulling får vänja sig vid att vara här hela helgen och att det blir rutin först, innan det dyker upp en ny liten en.

En aspekt till: nog är det väl "bättre" att vara född i början av ett år, än i slutet? Slutsats = starta bebisverkstaden i april 08 ungefär för prel BF januari 09.

Tankar, åsikter, erfarenheter någon? :)
 
Sv: Planera syskon?

De enda jag har planerat att syskonet ska va fött innan 2010-04-22 för då har de gått 30 månader och jag får behålla min ersättning jag har nu :angel:
 
Sv: Planera syskon?

Ok. Fast det behöver inte jag tänka på, jag får behålla min ersättning i vilket fall som helst.
 
Sv: Planera syskon?

Jag skulle kunna tänka mig att bli gravid igen snart :angel:

Men jag har ju en 06:a och en 07:a, så jag måste väl behärska mig lite. Ska hinna med att jobba lite, spara lite pengar, och hinna med mig själv lite, innan vi skaffar en till. Har varit gravid och/eller ammat sedan sommaren -05, så nu vill behöver kroppen vila lite. Förmodligen blir det syskon runt -09. :D
 
Sv: Planera syskon?

Det svåra är ju att man inte vet hur fort det tar sig, som det ser ut hemma hos oss nu:

sonen 22/10
mormor 3/11
sambon 7/11
farmor 13/11
jag och farfar 6/12
plastfarfar 12/12

sen julafton på det!

Så jag vill gärna få mellan januari-april, men då har vi bara 4 månader på oss och risken finns ju att det blir ett decemberbarn!

Eller så får det bli lite kortare mellan kidsen som vi planerat och få ett sommarbarn 09 (vad säger du bananen? du och jag, varsin sommarbebis 2009 ;) )
 
Sv: Planera syskon?

Jag skulle helt klart kunna tänka mig vårbarn igen. Nu gick det lätt för oss förra gången och skulle vi försökt igen så skulle jag nog börjat i juni-juli! Men mina vildningar ska vara minst 3 år innan (och OM) det blir aktuellt! :D

/Timsetim
 
Sv: Planera syskon?

Det bästa är väl att lista alla de aspekter som man kan tänka sig (inte födas för sent på året, inte för långt till äldre syskon, hur gamla ni kommer att vara när bebisen kommer, etc) och sen fundera på vad som är viktigast för er och utgå från det. Att ta hänsyn till en sån detalj som familjens övriga födelsedagar tycker jag verkar helt absurt, men är det viktigt för er så får ni väl utgå från det.

Jag är gravid med 2:an nu och vår 1:a kommer att vara 2 år och 2 månader när hon får ett syskon. Lite för liten egentligen tycker jag men samtidigt ville vi inte börja för sent i fall det skulle ta tid att bli gravid (vilket det inte gjorde, men det vet man ju aldrig). Vi resonerade som så att vi ville inte att det skulle vara mer än 3 år mellan syskonen så att de någorlunda kan uppskatta samma aktiviteter och så fyller vi 34 nästa år och ville inte vänta alltför länge av det skälet.
 
Sv: Planera syskon?

Det viktigaste är att få barn när man har ork och tid. sedan är det ju lite så med barn att de vill inte komma när det passar som bäst. Har ni orken och viljan så löser det sig. Jag tycker ni kan satsa nu om ni känner att vill. Det löser sig med 3 åringen. Väntar ni så kanske det blir olägligt av någon annan anledning.
 
Sv: Planera syskon?

Rent praktiskt är det ju bättre. Du tillhör de älsta i klassen och får på så sätt ett försprång. Du kan ta ditt körkort snabbare. Och du får inträde på krogen/systemet tidigare (har dock jag aldrig utnyttjat)

Är född andra veckan i januari :)
 
Sv: Planera syskon?

Jag tyckte det vare underbart att få ett vårbarn (slutet av april). Inga tjocka kläder att bylsa på, sommaren inbjöd till måååånga sköna vagnspromenader, tupplurer i gräset etc. Nästa barn föddes i slutet av juli, dock kom hösten så himla fort så vi hann inte njuta så mycket av värmen :cry:
 
Sv: Planera syskon?

Kalla mej galen men jag vill inte ha en stenbock(januari), helst inte vattuman(januari-februari), inte en oxe(maj), inte en tvilling(juni), har redan 2 kräftor, sonen & sambon(juli), så det måste få bli en skytt tror jag, precis som jag!nov-dec:angel:;)

Jag tror jag vill passa på att få barn sent på året då man är mest inne...
Tänker ungefär som dig, ungefär 2 år emellan, vill att de ska vara någorlunda jämgamla så de kan ha gemensamma intressen & leka med varandra eftersom det inte finns så mkt barn i våran by & det är långa avstånd.

Det som kan vara bra är att första barnet är lite större så det är lite mer "självgående".
Vill nog oxå ha småbarnsåren nu när man ändå har en liten redan & kanske inte behöva börja om med allt sånt om några år igen.
Fast det är klart, sladdisar är ju inte helt ovanliga...

Som du skriver aknske det är bra att ha särkullsbarnet någorlunda "invant" i eran familj så ni har lite rutiner på dem innan ni får en till...
 
Sv: Planera syskon?

Oj vad tätt mellan födelsedagarna. Vi har också några månader som det är flera födelsedagar i, tex februari. Men det känns inte som den viktigaste aspekten. :)
 
Sv: Planera syskon?

Jag skulle helt klart kunna tänka mig vårbarn igen. Nu gick det lätt för oss förra gången och skulle vi försökt igen så skulle jag nog börjat i juni-juli! Men mina vildningar ska vara minst 3 år innan (och OM) det blir aktuellt! :D

/Timsetim

Ja jisses alltså. Med tvillingar som första-barn kanske man inte ens orkar tänka tanken på fler. :angel:
 
Sv: Planera syskon?

Vill nog oxå ha småbarnsåren nu när man ändå har en liten redan & kanske inte behöva börja om med allt sånt om några år igen.

Å jag som redan förfasas över hur jag ska överleva utan små bebisar :o

Fick jag bestämma skulle jag ha småttingar ständigt, finns inget underbarare, och jag ser inte det som något jobbigt.
 
Sv: Planera syskon?

Ja du är nog lite galen! :D Vilket "tecken" barnet föds i struntar jag högaktningsfullt i. ;) Jag tror det är mer än så som spelar in i ens personlighet. :angel:

Det finns ju för- och nackdelar med både årstid och ålder hit och dit. Men det är kul att diskutera och höra hur andra tänker! :)
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 273
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 172
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 439
Senast: sjoberga
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 179
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp