Planer för 2016!

Nu har jag präntat ner målen för 2016 på bloggen så då får jag göra det här också!

Wissla
Lydnad
1:a pris Lkl2
LP 2
Start i Lkl3 (drömmål)

Bruks -spår
Start i lägre
Godkänt resultat
Uppflyttade till högre (drömmål)

Vi siktar mot stjärnorna så förhoppningsvis når vi trädtopparna även i år!

Ebun
Ska spåra vidare ett par gånger i veckan, vara fikahund på våra heldagsbruksträffar, gå många och långa skogspromenader och fortsätta vara glada tant röd hon har varit sista halvåret!

Generellt
Få in bra rutiner med bebis och komma igång fysiskt igen efter min graviditet.

Stoja
Förstapris lydnadsklass 1
MT
Gå kurser (prio)
Bli kvitt frustration och överslagsbeteenden
Träna för start i apellen (spår)

Sigge
RLD F
Träningsglädje utan press
Rallykurs
Återuppta viltspår

Spookie 4 år dvärgpinscher
*Jobba mer med SKL-principerna för att få ner hans stress
*Bli stabil i tävlingsmiljön
*Uppflyttad från klass 1 ag + hopp ( vilket inkluderar stabila kontaktfält på balansen)

Milla 10 år dvärgpinscher (halvpensionär)
* Hålla sig frisk
* Kvala till agility-SM med sitt lag
* Fortsätta köra med laget en säsong till och göra stabila lopp.

Våra mål!

ILA
(blir 7 år under 2016)
  • 1a pris i lydnadsklass 3
  • Starta lägre klass spår
ELVIS
(blir 2 år under 2016)
  • 1a pris i lydnadsklass 1
  • 1a pris i lydnadsklass 2
  • Starta appellklass i sök eller spår
Det brukar inte gå så bra för mig med mina mål men jag hoppas att 2016 är året då det händer grejer :D

Sheltie, 14 månader. Min första egna hund.
Agility: Hoppas på debut i klass 1! Oavsett - träna massor, både på egen hand och ta privatlektioner.
Lydnad: Träna på de nya momenten som kommer 2017. Förmodligen ingen tävlingsstart under året.
Spår: Godkänt anlagsprov.
Övrigt: BPH under året.

Wira, dvärgschnauzer

Starta elitlydnad nu i februari och försöka få några 1a-priser under året :-)

Årets sista elittävling är tänkt på Stockholmsmässan

Starta ett appellspår och bli uppflyttade

Wira, dvärgschnauzer

Starta elitlydnad nu i februari och försöka få några 1a-priser under året :-)

Årets sista elittävling är tänkt på Stockholmsmässan

Starta ett appellspår och bli uppflyttade
Vad roligt med en DS i elitlydnad! :)

Härligt att planera :)

I Rallylydnaden ska Isak debutera rally mästarklass och jag hoppas att det ska gå bra så att vi tar titeln RLD M under året. Jippie ska debutera avancerad, och jag hoppas att det kommer gå bra så att det blir RLD A, uppflytt till mästarklass och kanske även RLD M innan året är slut.

I tävlingslydnaden blir det nog inga tävlingar under våren i alla fall. Båda hundarna har förstapris i Ly1 men jag tappade lite självförtroendet när vi missade moment som inte satt tillräckligt bra. Jag tänker att vi ska backa och börja om lite med lydnadsträningen och lägga en bättre grund. Glädje, samarbete och trygghet på planen får vara målet för året!

Tiken ska göra MH i början av året och båda hundarna ska spåra och lära sig appellklassens lydnadsmoment. Jag vill gärna kunna göra en start i appellklass men det hänger på hur det går framåt med lydnaden (i brukset har jag ju råd att avstå något moment om annat sitter tillräckligt bra).

Och så blir det väl rasspecial i sommar och lite läger och kurser om hundarna får vara friska och orken räcker. Kanske en vandring i sommar.

Avstämningsdags.
Rallyn går enligt plan eller bättre. Hanen har tagit RLDM och tiken RLDA och hon fick sin första godkända mästarklassrunda idag. Vi har några rallytävlingar till framför oss och jag hoppas tiken får mästartiteln på de starterna, för sen tänkte jag fokusera på annat (kanske).

Lydnaden; har jobbat en del med momentrutiner och försökt få ordning på hanens problem med läggande under gång. Det börjar kännas som poletten trillat ned så jag har anmält honom till en klass 1 om några veckor så får vi se om vi får LP1 äntligen, det fattas bara ett förstapris. Tiken ska få tävlingsträning på vår inofficiella lydnadscup så får vi se om hon känns klar för tävling efter det. Jag har även börjat lite med klass2-momenten med båda.

Tikens MH kan vi också bocka av, det är klart.

Brukset har vi inte gjort så mycket åt men ska gå kurs vilket känns kul och fortfarande är planen att starta appellklass med båda i år.

• Starta rallylydnad, förhoppningsvis RLD N
  • ta sista certet för se uch. Förhoppningsvis även fi uch
  • starta öppen klass spår och förhoppningsvis ta viltspårschampionatet
Valpis :angel: (ännu ofödd)
Valpkurs
ev. valpagilitykurs
ställas på inoff för träning under sommaren
en eller två officiella i slutet av året beroende på hur han ser ut, vad han tycker om det och när han föds :D
Vi har startat rally en gång och har två planerade starter framöver.
Vi har ställt ut tre gånger i Sverige och en i Finland. Inga cert än.
Spårsäsongen har inte börjat än, vi har ff snö :p

Valpen är född och vi har intresseanmäla till agilitykurs.
Letar lämplig Valpkurs också! :)

Lagotton
  • Få vara pigg och glad så länge som möjligt
  • Ev starta fler nybörjarklasser i rallylydnad, bara för skojs skull
  • Kanske prova en träningstävling i nosework
Labradoren
  • Godkänt doftprov i nosework
  • Godkänd runda i rallylydnad N, gärna RLD N men det är överkurs just nu :p
  • Prova på drag, hoppas på ordentlig vinter med snö (barmarksdrag med cykel tycker matte verkar för läskigt)
  • Komma igång med spår
  • Lyda med inkallning så vi kan fortsätta med apportering
  • Hålla sig frisk, pigg och glad
Matte
  • Få upp orken för att träna hundarna igen
  • Orka gå dagliga promenader i skogen
Vi ska på tävling i rallylydnad nästa helg, bara för att ha skoj, har inte förväntningar på nån av hundarna mer än att vi ska ha kul och hålla fokus hela banan :)
Labben ska jag faktiskt om tre veckor gå en prova-på-drag-kurs med en dag. Övade lite med sparken i vintras och herrn har svårt att förstå att han faktiskt får just dra :p
För mig själv går det framåt, har börjat träna lite grann med hundarna men långa promenader kommer sällan. Dock kortare nästan varje dag.

Vi ska börja på valpkurs i nästa vecka :)
Sedan har jag inte bestämt mer än att vi ska vara med på kantarellsök, förhoppningsvis nu till hösten.
Det finns så många roliga kurser!

Dahlia
  • Debut och första pris i Lkl2 med sikte på LPII
  • RLD A
  • Start i Rallylydnad Mästarklass
  • Top 3 Årets Allroundhund i schnauzer-pinscher klubben - vilket betyder att vi även måste få CK på två utställningar (suck!) samt gå två viltspår med första pris för att kunna tillgodoräkna oss poäng även i den grenen för viltspårschampion är hon redan.
  • Debut i Agility klass 1 hopp
  • Evtl start freestyle klass 1
  • Godkänd apellklass spår
  • Fortsätta med fysträningen på treadmill för att bygga ännu mer muskler
Winzi
  • RLD F
  • Svensk viltspårschampion
  • Vore ju trevligt med ett till cert så att hon blir utställningschampion men kommer inte vara huvudprioritet
  • Bli dräktig och få fina valpar!

Så här ligger vi till:

*Dahlia har hunnit med en godkänd runda i rally avancerad klass och är anmäld till två tävlingar i början på maj
*Anmäld till debut i Lydnadsklass två i maj
*Anmäld till debut i apellklass spår i maj
*Sen har vi dessutom fått FD1 dvs Freestylediplom i klass ett. Hade jag aldrig trott då målet var eventuellt att starta :p
*Pga att det gick så bra att starta freestyle har vi även startat i Heelwork to Music klass ett och blivit uppflyttade. Vi satsar på titeln HtM1 innan året är slut.

*Winzi har precis haft dejt med sin kavaljer och vi hoppas på smått kring midsommar
*Hon har även hunnit med en godkänd runda i rallylydnad fortsättningsklass

Viltspåret kommer vi nog skjuta på till sensommaren pga valparna.

Valpen
Komma hem :love:
Bli rumsren :D
Gå valpkurs och sen andra kurser efter det
Vara med på någon utställning om hon passar för det
MH/BPH till hösten/vintern

Jag
Lära mig så mycket som möjligt! :angel:
Hon är hemma! :D
Vågar inte säga att hon är rumsren för varje gång jag gör det så kissar hon inne. Men annars går det bra. :p
Precis avslutat valpkursen men vi ska börja på en till i maj för att.. det behövs. :angel:
Första utställningarna är nästa månad. Nervöst!
MH blir till hösten. Hoppas hela kullen kan vara med!

Någonting har jag väl lärt mig hittills men känner mig fortfarande som en usel nybörjare. :down:

För Bettys del blir det valpkursen i april och fortsättningskurs på hösten. Och fram till det, under tiden och efter ska jag försöka få henne till nått bra hehe. Och så ska det gå att ställa ut henne i slutet av februari utan att jag behöver skämmas.

För mattes del ska tålamodet ökas och lära mig mer om hundar och typ allt.

Hittills:
- Utställningen gick över förväntan och gav mersmak.
- Valpkursen påbörjad och vi båda har väldigt roligt.
- Matte har lärt känna hunden bättre och insett att ett kort tålamod inte alltid är så dumt för annars håller fröken knölapa på och stökar i evigheter. Men i träningen har tålamodet ökats markant i takt med att hennes tålamod och koncentration börjat öka. Samt att vi sakta men säkert jobbar bättre och bättre ihop.

Nu är mer konkreta mål satta och de är följande:
- Inofficiella utställningar inplanerade i maj, juni och juli. Ska visa henne själv.
- Officiella utställningar inplanerade i augusti, september och november. Ska visa henne själv.
- Rallyläger i juni.
- Debuten i RLDN i september/oktober och förhoppningsvis en start till innan årsskiftet.
- Gå fortsättningskurs.
- Gå rallylydnadskurs.
- Hitta offknappen.
- Lära oss fler trick.
- Få bättre fotgående.
- Matte ska bli noggrannare och mer konsekvent i träningen.
- Matte borde börja fysträna i höst inför 2017's kommande agilityträning och tävlingsdebut. Får se om hon får tummen ur röven.
- Vara med på en/flera skotträningar under hösten så hon är skottfast till BPH.

Ale:
  • Invisslad -Check
  • Höftledsröntgas och hälsotestas för framtida avel.
  • Utbildad nog för att fungera praktiskt på jobbet i Norge i vår. Både i stallet och på fjället. -Check
  • Starta lite tävlingar, för rutinens skull. Ik1 till att börja med, trots att jag tycker det är tråkigt. - Anmäld till 6 stycken, första start i slutet av Maj.
  • Godkänt vallhundsprov. -Anmäld till VP i Juli
  • Köras in ordentligt så hon fungerar i dragspannet. - Check
Frittes säsong börjar sådär, vi missar i princip hela kvalperioden pga lamning. Han är anmäld till ett par starter i Maj och ett par i Juli. Men väldigt mycket tur så kommer vi loss från förlossningsarbetet och gör vad vi ska på de fyra starterna i Maj, vi behöver ju inte sååå många poäng för att komma vidare.( Skumt med en tävlingsgren som riktar sig mot fårbönder och så lägger de den aktivaste kvalperioden samtidigt som 70% av besättningarna är i full lamning. Hallå?)

Skumt med en tävlingsgren som riktar sig mot fårbönder och så lägger de den aktivaste kvalperioden samtidigt som 70% av besättningarna är i full lamning. Hallå?)

Ja det var ju spännande, vad beror detta på? Kan man inte kvala under hösten som i t ex rally?

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: Lyan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 408
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka