Planer för 2016!

Lillpumin:
  • Ta RLD N
  • Bli startklar till agility
  • Ställa honom nånstans vid iaf ett tillfälle :angel:
  • Fortsätta med skotträningen
Gubben
  • Fortsätta rehabträna så han håller ihop
  • Spåra, promenera, leka och ha ett allmänt bra liv

Hm. Ja, sådär går det väl. Lillpumin ska starta i sin första rallytävling på söndag, var det tänkt, men nu är det massa krångel med billån så vi får se hur det blir. Han känns inte heller så startklar som han gjorde i höstas, men min tanke var att iaf åka dit och bara känna hur det känns iaf. Vem vet, vi kanske är i topform båda två den dagen?! Agilityträningen blir mer i sommar. Skotträning, eller främst ljudträningen, fortgår.

Gubben har inte fått spåra så mycket, men köra desto mer uppletande och godisletande. Han känns tyvärr inte alls lika fräsch som när jag skrev inlägget med målen.

13061982_10207830071047571_7705134421829943421_n.jpg

Milla

* Börja tävla rallylydnad nybörjarklass, tar vi RLD N är det bara en bonus men kommer nog stanna i nybörjarklassen hela året i alla fall. Vill inte stressa fram något och hon är fortfarande ung.
* Ställa på officiella utställningar och ha kul!
* Gå kurs i agility i sommar och börja träna det.
* Gå någon annan rolig kurs i något nytt som vi inte provat tidigare
* Göra BPH

:)

Hej, hur har det gått? Blev det som ni trodde eller något helt annat?

Vi nådde våra mål i rallyn tidigt på säsongen och båda fick mästartiteln. Eftersom vi är alldeles för långt ifrån de poäng som krävs för SM kände jag mig inte motiverad att fara runt på rallytävling när titeln väl var klar, så vi flyttade fokus till tävlingslydnaden och brukset.

Hanen fick sitt LP1 i maj och tiken i juni. Sedan drabbades hon av en skada så sommaren gick bort.

Hanen tävlade flitigt i klass 2 men fick ingen riktig fullträff förrän vi varit på ett fantastiskt träningsläger där vi hittade flytet. Sedan blev det fyra raka förstapris i klass 2 och han klarade också av appellklass.

Det var också rasspecial där han blev bästa hane och BIM och vann ly2 i rasmästerskap.

Tiken är nu igång igen och hennes första mål är appellen, hon har gjort en start och har till inplanerad.

Hon är också anmäld till en lydnad klass 2. Jag har varit väldigt i valet och kvalet hur jag ska fortsätta i höst med tanke på de nya reglerna, om jag ska satsa helt på 2017 eller försöka göra något mer i år men har landat i att det ändå vore kul att testa.

Hanen jobbar på med inlärning av nya moment och för honom blir det nog ingen start i klass 3.. tror jag. Däremot KANSKE en start i Lägre spår om jag känner att det här med skotten känns tryggt, för spåret går bra och det fattas bara lite på krypet. Ont om tävlingar bara.

Men när man tänker på det, vilket år vi har haft!
Hanen RLDM, LP1, LP2 och uppflyttad i bruks.
Tiken RLDA, RLDM, LP1 och godkänd i bruks trots paus hela sommaren pga skada.
Tycker mina hundar är fantastiska.

Mål för 2016

- Inofficiella utställningar inplanerade i maj, juni och juli. Ska visa henne själv. Genomfört
- Officiella utställningar inplanerade i augusti, september och november. Ska visa henne själv. Snart genomfört. Uppfödaren ska visa henne i november.
- Rallyläger i juni. Genomfört
- Debuten i RLDN i september/oktober och förhoppningsvis en start till innan årsskiftet. Genomfört och vi har titeln.
- Gå fortsättningskurs. Vi började men hoppade av då nivån var lägre än där vi var så det utmanade inte.
- Gå rallylydnadskurs. Genomfört
- Hitta offknappen. Den duglig iallafall haha
- Lära oss fler trick. Har inte lagt ner tid på trick.
- Få bättre fotgående. Genomfört.
- Matte ska bli noggrannare och mer konsekvent i träningen. Ett livstids projekt.
- Matte borde börja fysträna i höst inför 2017's kommande agilityträning och tävlingsdebut. Får se om hon får tummen ur röven. Fick inte tummen ur röven.
- Vara med på en/flera skotträningar under hösten så hon är skottfast till BPH. Har inte vart några skotträningar tyvärr.

Nu har jag präntat ner målen för 2016 på bloggen så då får jag göra det här också!

Wissla
Lydnad
1:a pris Lkl2 -check
LP 2 -saknar ett 1:a pris, kanske blir en start till innan årsskiftet
Start i Lkl3 (drömmål) -ej kommit til start

Bruks -spår
Start i lägre -check
Godkänt resultat -check
Uppflyttade till högre (drömmål) -check!! :bump:

Utställd med excellent också!

Vi siktar mot stjärnorna så förhoppningsvis når vi trädtopparna även i år!

Ebun
Ska spåra vidare ett par gånger i veckan, vara fikahund på våra heldagsbruksträffar, gå många och långa skogspromenader och fortsätta vara glada tant röd hon har varit sista halvåret! -check! :D

Lagotton
  • Få vara pigg och glad så länge som möjligt I augusti tog det stopp :(
  • Ev starta fler nybörjarklasser i rallylydnad, bara för skojs skull - tog RLD N och F i början av sommaren. Snittpoäng runt 90
  • Kanske prova en träningstävling i nosework Nej, vi körde rallyn istället

Labradoren
  • Godkänt doftprov i nosework Nej, har inte tränat mer än nån enstaka gång
  • Godkänd runda i rallylydnad N, gärna RLD N men det är överkurs just nu :p Check - RLD N i augusti :)
  • Prova på drag, hoppas på ordentlig vinter med snö (barmarksdrag med cykel tycker matte verkar för läskigt) Var på kurs, men när vi övat själva saktar han in så fort det blir att dra. Så halvcheck på den :p
  • Komma igång med spår Nej
  • Lyda med inkallning så vi kan fortsätta med apportering Inte tränat ett dugg
  • Hålla sig frisk, pigg och glad Check *ta i trä*
Matte
  • Få upp orken för att träna hundarna igen Jodå, det har blivit bättre
  • Orka gå dagliga promenader i skogen Tyvärr inte, kämpar fortfarande med egna måendet

Ale
  • Är godkänd vallhund!
  • Jobbade fint i Norge både vår- och höstsäsongen!
  • Startad ett par Ik1or, men med rätt dåligt resultat. Behöver växa till sig mentalt.
  • Har A-höfter
  • Är startad på nöt, vilket hon verkar gilla massor!
Fridolf
  • Tävlingssatsningen blev inte alls av, vi startade två gånger i Maj, en inofficiell cup i juni och ska starta två gånger igen nu i mitten av oktober. Jag har helt enkelt inte kunnat ta mig tid och pengar nog för att köra en lika intensiv säsong i år som förra året. Trots avsaknad av banträning och tävlingstänk så gick vi ut som efteranmälda på cupen och gjorde vårt livs snyggaste runda. Jag körde skitbra :D som omväxling, och Fritte var som vanligt. Kommer leva länge på att den brittiska domaren (en av världens bästa) gav mig ett stadigt handslag och kommentaren "Well done!".
  • Vi väntar ivrigt på löp hos höstens första tik, och jag har ytterligare två inbokade i vinter. Minst en, troligen två, parningsvalpar kommer flytta hit.
Frodo
  • Har vuxit massor sen jag utökade flocken så det blir mer behov av faktiskt rutinjobb. Han är jättebra till att samla de nu 50 djuren från de 30 ha naturbete, och gå ca en kilometer genom skogen hem till gården för daglig tillsyn osv. Jobb där han vet vad som förväntas och där han har nått att lägga sin kraft på passar honom ypperligt.

Lillpumin
  • Ta RLD N Nej, det kommer inte hända. I våras dalade ju hans motivation (och min med därmed) så träningen gick inget vidare. Vi startade en gång i somras, men han bara körde ner nosen i marken så jag gick av plan.
  • Bli startklar till agility Det här kommer vi att fixa! Efter misslyckandet med rallyn fokuserade jag mer på att leka och träna tricks. Nu går vi en fortsättningskurs och han är på god väg att kunna fixa en klass 1 bana.
  • Ställa honom nånstans vid iaf ett tillfälle :angel: Nej, jag känner mig inte ett dugg sugen.
  • Fortsätta med skotträningen Ja! Det här går framåt :bump:
Gubben
  • Fortsätta rehabträna så han håller ihop Vi tränar på. Överväger att ta upp simning eller vattenlöpbandet igen. Han känns lite upp och ner i kroppen. Skulle vilja byta fysio så ska fundera vidare på det.
  • Spåra, promenera, leka och ha ett allmänt bra liv Ja, upp och ner. Han är ju alltid glad, men vissa dagar känns han som sagt sliten i kroppen.

Om vi får fortsätta att vara friska och oskadade satsar vi på brukset i år. Planen är att starta lägre klass sök, tills vi blir uppflyttade, men också att starta lägre klass spår. Där räcker godkänt spår-resultat för att jag ska bli glad. Förutom att hunden är för stark och yvig går hon i gång på spårpinnar som hon anser är den felande länken mellan godis och leksaker. Behöver klister för att laga pinnarna hon hittar.

I lydnaden ska vi ta två förstapris i lydnadsklass 2 för att få Lp2. Tänker börja träna klass 3-momenten på allvar nu när jag har en aning om hur de ser ut, men vi kommer inte att hinna starta förrän det blir nya regler och klasser.
Check på allt utom spåret.
Vi har startat två gånger i Lkl 2 och fått Lp2, och en gång i Lägre sök och blivit uppflyttade. Vi tränar på Lkl 3/Class 2-momenten, och det går framåt. Däremot har vi inte spårat så mycket som jag hade tänkt, men vi har ju tre månader på oss. Kanske blir det en Lkl spår-tävling i vår?

Tja.. året är ju inte slut än... men sett till vad vi hade för mål för i år så har det varit ett uruselt år, minst sagt. Jag orkar inte ens tänka på alla planer och vad som skulle göras, men Ebrah har i alla fall jagat trasa och gjort det riktigt bra! Nu är det full fart mot tävlingslicens som gäller.

Valpen
Komma hem :love: Check! :D
Bli rumsren :D Gick snabbt! :up:
Gå valpkurs och sen andra kurser efter det Gått valpkurs och första kursen i nose work och vi börjar en lydnadskurs i nov!
Vara med på någon utställning om hon passar för det Utställd med excellent!
MH/BPH till hösten/vintern Det blir till våren istället.

Jag
Lära mig så mycket som möjligt! :angel: Haha! Ja, lite grann har jag väl lärt mig.

Tur att jag inte hade så höga krav eftersom hennes skada satte stopp på det mesta i början av sommaren så vi har mest kört rehab. Men nästa år så är det fullt ös! :D

016954DA-7DF8-4480-86B7-47ED569153F0_zpsnqmbg2cm.jpg

Hm - jag skulle göra en vettig hund av valpen (född 1015), men misslyckades lite där då hon var en osäker individ redan i valplådan och utvecklades senare till en osäker individ med mycket vakt och skärpa, samt är även otroligt rörelsekänslig. Ingen bra kombo när jag bor i europas barntätaste område, vilket fick varje promenad att bli ett stort stresspåslag för henne, samt att jag fick gå med ögon i nacken hela tiden för att ingen unge (eller vuxen) skulle kuta fram. Hon bor sedan 3 månader tillbaka hos en god vän ute i skogen, men ska ut på prov nästa helg till en ev blivande ägare. Ingen lätt hund att placera om, men hon är väl värd en chans även om det blir tufft i början för henne. Världens mest kelsjuka hund med den människa hon tar som sin, men har många svårigheter att jobba med. Hon fick många av dom dåliga gener som finns från alla generationer tillbaka, i en och samma kropp :heart Men vi ger inte upp hoppet än och jag äger henne fortfarande :)

Valpkullen fick jag och ur den sparade jag en halvbror till ovanstående tös. Skalman är Cookies raka motsats och är en öppen, galet social och glad grabb utan större bekymmer i livet. Lite trätig på hundar ibland, men här finns både kreti och pleti i hundväg (tror nästan det är europas hundtätaste område med :cautious: ) och vissa tycker han är lite läskiga och andra är superkul och vill hälsa på, så det känns inte som något större bekymmer i dagsläget. Att han är verbal emellanåt får jag leva med, för det är ändå en heeler :)

Så mycket nosework har det inte blivit och inte så mycket spårande heller. De var ju Cookie som skulle ut i spårskogen, men då hon hade jobbigt med att möta främmande människor och främmande hundar så kändes den biten fel - vi körde mer uppletande och lek ute i skogen och på öde vallar :)

Dahlia
  • Debut och första pris i Lkl2 med sikte på LPII check till båda
  • RLD A check
  • Start i Rallylydnad Mästarklass anmälda till debut i slutet av oktober
  • Top 3 Årets Allroundhund i schnauzer-pinscher klubben - vilket betyder att vi även måste få CK på två utställningar (suck!) samt gå två viltspår med första pris för att kunna tillgodoräkna oss poäng även i den grenen för viltspårschampion är hon redan. Check borde ligga etta just nu
  • Debut i Agility klass 1 hopp anmälda till debut i slutet av oktober
  • Evtl start freestyle klass 1 fått freestylediplom i klass ett och har ett uppflytt kvar till diplom i heelwork
  • Godkänd apellklass spår startat två gånger men brutit båda gånger, nu flyttar vi detta mål till nästa år istället
  • Fortsätta med fysträningen på treadmill för att bygga ännu mer muskler inte blivit av, tidsbrist
Winzi
  • RLD F check
  • Svensk viltspårschampion check
  • Vore ju trevligt med ett till cert så att hon blir utställningschampion men kommer inte vara huvudprioritet check
  • Bli dräktig och få fina valpar! Dräktig blev hon, men kastrerades i vecka 7 pga sjukdom

Jag är så fantastiskt imponerad över mina två hundar och vad vi har presterat och uppnått i år! För Winzis del har det blivit hela 3 nya titlar (RLD F, SEUCH och SEVCH) och för Dahlias del också 3 (LP2, RLD A och FD I) men vi siktar även på HtM I och kanske, kanske hinner vi med RLD M innan hon ska paras.

Ammo
  • MH - Klart, och det blev riktigt bra.
  • HD/AD röntgen - Fixat.
  • Lära in alla lydnadsklass 1 momenten. - Vi har fortfarande endel kvar, men det går framåt!
  • Ta tag i spåret - Nej det måste vi ta tag i.
  • Testa på skyddet. - Det har vi gjort och vi vill köra meer.
Jag:
  • Ta körkort - Snart klar
  • Få bättre träningsnerver - Nej, det har jag inte.
  • Lära mig lägga upp träningen bättre. - Börjar lära mig.

Mål 1
Vårt största mål för 2016 är att bli frisk! Doris va friskförklarad 8veckor under hösten ( vi hann då starta spårappellen och blev uppflyttad) sedan i slutet av november brakade helvetet lös, Doris vaknade på natten och skrek av smärta i hela kroppen, hon kunde överhuvdtaget inte stå på höger bak men visar kraftig smärta i samtliga ben och rygg. Nu söker veterinärer i både Jämtland och Västernorrland efter en förklaring de enda de har funnit hitills är panositit som enligt röntgen inte blivit ett dugg bättre efter 4 veckors total vila, i mitten av januari får vi besked om vi ska söka oss till Strömsholm.
Idagsläget syns det inte på henne att hon är sjuk så vi är glad för det lilla.

Mål 2 OM hon blir frisk så är målet att få ordning på nerverna, hålla pipljud under kontroll och va "lagomt" motiverad i alla lägen istället för att vara övertaggad för jämnan :angel:

Mål 3 om vi lyckas med de två ovanstående så är målet
Sökappellen
LP1
K9 biathlon
Och den stora drömmen - komma till start i svenskskyddet.

Känns redan nu som att 2016 kommer bli ett lååååååångt år, tvivlar just nu starkt att vi lyckas med något ur tredje målet , hade hon varit frisk har det säkert inte varit någon större svårighet med något av det vilket gör att det känns än mer tröstlöst :cry:
Men sålänge Doris kämpar så gör även jag det!

Mål 1- att bli frisk
:banana: avklarat (ta i trä att de håller i sig)
Mål 2- att hålla pip och nerver under kontroll....
Nja.... hon är tyst hemma när vi arbetar i lugnt och ro men så fort de blir störning kommer pipet.
Mål 3- starter.
Vi har inte startat något alls i år då jag vart gravid och är nu nybliven mamma och inte tränat så mycket alls- där av har vi ju inte klarat mål två som va kriteriet för mål 3.
Men vi ska starta en lydnad iaf nu om någon vecka trots pipet.
Vi har även gjort en godkänd exteriördel inför korning.

Sheltie, 14 månader. Min första egna hund.
Agility: Hoppas på debut i klass 1! Oavsett - träna massor, både på egen hand och ta privatlektioner.
Check! Vi har tävlat både hopp- och agilityklass, och även deltagit i några inofficiella tävlingar. Dock har vi inte lyckats komma i mål utan diskat oss varje gång. Tränat har vi gjort massor och gjort stora framsteg. Jag tror nästa säsong kommer bli kalasbra om vi håller oss skadefria och motiverade!
Lydnad: Träna på de nya momenten som kommer 2017. Förmodligen ingen tävlingsstart under året. Jag har tränat en del på de nya momenten men inte riktigt fastnat för lydnaden. Får se om jag tar tag i träningen på allvar till vintern.
Spår: Godkänt anlagsprov. Nej, det har vi inte gjort. Vi har inte spårat på länge och jag har nog släppt tanken lite på att göra något prov där.
Övrigt: BPH under året. Inte det heller. Kanske nästa år? Vore kul, men...

Vi planerar att debutera i nybörjarklassen i rallylydnad den 19 november! Officiell klass! Är oerhört nervös, antingen går det bra eller så går det åt skogen! Alternativt gå på två föreläsningar samma dag, men jag är nästan helt säker på att det blir rallylydnad. Såååå nervös :nailbiting: .
Vi ska starta en kurs i goda grunder för den blivande agilityhunden 13 oktober. Är jättenervös på om min hund kommer sköta sig. Hon brukar inte missköta sig. Hon är en duktig hund, men ändå :nailbiting:
Vi ska ställa ut på Stockholm Hundmässa 4 december. Det blir vår första officiella utställning :nailbiting: .

• Starta rallylydnad, förhoppningsvis RLD N
  • ta sista certet för se uch. Förhoppningsvis även fi uch
  • starta öppen klass spår och förhoppningsvis ta viltspårschampionatet
Valpis :angel: (ännu ofödd)
Valpkurs
ev. valpagilitykurs
ställas på inoff för träning under sommaren
en eller två officiella i slutet av året beroende på hur han ser ut, vad han tycker om det och när han föds :D
Utvärdering då :D
Rallyn, vi har startat 2 ggr, sen har han startat 2 ggr med en kompis och där tog han ett kvalificerande. Vi har två starter kvar i år, då tävlar jag honom själv. Jag har inga bra tävlingsnerver så vi får se hur det går.
Han blev champion i Borås i slutet på juni! Och även fi uch samtidigt så check på den!
Han har 2 1a pris i ökl, vi har ett spår inplanerat när domaren (som även jagar) har tid.

Valpen som föddes 28/1
Har gått valpkurs
Har gått valpagilitykurs
Blev BIS-valp på första inoffen, sen har han varit på en inoff till och blivit slagen av halvbrorsan. Även ställt honom i valpklass på off. utställning 2 ggr.
Planerat att ställa honom på lilla och stora stockholm.

Ladda
- Starta skogsprov (förhoppningsvis redan i januari) Startad, men tyvärr inte godkänd. Förhoppningsvis ny start nu i höst!
- Starta öppenklass jaktprov (oktober-november) Anmäld till ÖKL 4/11
- Ck på SWK:s utställning (maj) Check! Fjärde bästa tik i jaktklass och därmed fullcertad för SEUCh. Saknar dock provmeriter ännu (1:a pris i ökl)
- Eventuellt någon start i agility Har inte blivit av, vi har knappt tränat :o
- Försöka plocka två CACIB till ett C.I.E (som förhoppningsvis kan bli ett C.I.B så småningom) Har bara ställt henne på rasspecialen i år, dvs ingen internationell.

Otis
- Unghundsprov (september) Check!
- Eventuellt start på skogsprov i slutet av säsongen Säsongen har precis börjat.
- Få bra koll på apporteringen Delvis check!
- Göra BPH Inte gjort.
- Röntgas Check! B-höfter + fria armbågar
- Köras in på draget framför kickbiken Check!
- Lära in de olika hinderna i agilityn Delvis check.

Utöver det ska vi så klart försöka ha så roligt vi bara kan och jaga så mycket som möjligt :) Säsongen har ju precis börjat, men än så länge har vi varit flitiga :D

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 110
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: Lyan
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 408
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka