Pitbull i Aftonbladet!

Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Ja.. vet inte vad man ska säga :(

Men vad ville egentligen poliserna få ut av pepparsprejandet? Tur att de avlivade den till slut i alla fall.

Finns lite mer info och bilder på sydsvenskan.se
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Hade varit bättre att skjuta hunden på en gång.
Enda rimliga skälet till att spruta pepparsprej på den skulle väl vara att få den bort i rån folk, men det verkade ändå som de hade kunnat skjuta den först.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Dom använde pepparspray på hunden för att få den bort från alla människor. Tycker faktiskt polisen gör rätt i att avliva hunden då en hund som biter sin ägare så illa inte har någon vidare framtid som någons familjemedlem. Nu vet jag visserligen inte vad som utlöst attacken och det kan vi bara spekulera i. Tror det var den enda rätta lösningen att avliva hunden.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Ja, kan väl knappast ha funnits någon tvekan om att den skulle avlivas senare..
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

är väl onödigt att "stressa" hunden mer än vad den redan va?
Hade väl vare bättre att avlivat den på en gång? eller?...
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Läser nu exakt samma dikussion på ett polisforum, ska kolla och se om jag hittar svar om varför de använde OCspray mot hunden.

Läste nyss:
De använde den då hunden inte gick att fångas in, de skulle försöka använda det för att kunna, lättare antar jag, fånga in hunden och föra den till ett annat ställe och avliva hunden. Men när det inte funkade så fick dom avliva den på plats.

(men sen finns det andra personer på forumet med andra åsikter..)
 
Senast ändrad:
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Men gud, var är det för fel för Aftonbladet nu då, typ första gången dom inte använder ordet "kamphund" i en sån här artikel. :eek: :smirk:
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Hade varit bättre att skjuta hunden på en gång.
Enda rimliga skälet till att spruta pepparsprej på den skulle väl vara att få den bort i rån folk, men det verkade ändå som de hade kunnat skjuta den först.

vad jag ser, från en annan sida än just dessa tidningar (pm:a mig om du vill ha adressen), så fanns det rätt så mycket folk där hunden avr till en början. Det är för riskabelt att använda vapnet bland folket och själv ser jag; kan man försöka locka bort hunden/fånga hunden där det inte är folk så tycker jag det är ett bra sätt.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Kanske fick för många arga mail.. eller så säljer det inte lika bra längre :p
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Ja man kunde ju ha hoppats på det men sen klickade jag på nån länk och där var det igen "de farliga kamphundarna i din kommun" typ. :crazy:
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Den artikeln är ändå den sjukaste de nånsin haft... Listan bygger på hundar registrerade hos jordbruksverket, hur många som har hundar som den tråden handlar om har brytt sig om att registrera där...?
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

vad jag ser, från en annan sida än just dessa tidningar (pm:a mig om du vill ha adressen), så fanns det rätt så mycket folk där hunden avr till en början. Det är för riskabelt att använda vapnet bland folket och själv ser jag; kan man försöka locka bort hunden/fånga hunden där det inte är folk så tycker jag det är ett bra sätt.

Jo, jag har efter att ha sett filmen flera gånger kommit framn till samma slutsats. Fastande i en diskussion på ett annat forum och hann inte updatera här.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Hemkst. Fast e det bara jag som skulle vilja ha mer information? Står inget om åldern på hunden. Är det ingen valp så vet man ju inte vad den gått igenom tidigare. Å så det här med att mannen var känns hos polisen sedan tidigare, för vaddå?
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

det såg inte ut som en valp, och har den en gång gjort en sån skada på sin egen husse så tror jag inte det är nån som vill ha den heller. Vad är det som är hemskt? att hunden bet sin ägare eller att hunden som bet sin ägare blev avlivad?
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Hemkst. Fast e det bara jag som skulle vilja ha mer information? Står inget om åldern på hunden. Är det ingen valp så vet man ju inte vad den gått igenom tidigare. Å så det här med att mannen var känns hos polisen sedan tidigare, för vaddå?

Är det öht. väsentligt hur gammal hunden är? Vart den har bott? Vem som har ägt den? Vad mamman till hunden heter? Hur många syskon den hade etc?

Det väsentliga är väl att hunden attackerat och skadat en människa allvarligt och sådana hundar kan man inte ha i samhället. Visst, ägaren kan ha provocerat fram attacken, men till syvende och sist spelar det ingen roll för det är det faktum att hunden attackerade på det sätt den gjorde som är det viktiga.

Skulle man kunna rehabilitera hunden om man kände dess historia menar du, eller? Hur är hundens historia annars relevant?

Helt rätt att avliva hunden och jag tror att poliserna på plats gjorde det bästa de kunde för att få slut på eländet så fort och skonsamt (för alla parter) som möjligt.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Håller helt med dig Minerva. Detta var djurplågeri av första klass.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Inte läst hela tråden..

Men det är väl inte så konstigt om de först ville fånga in den och avliva den på ett "lugnt" sätt..
Det är väl inte emst optimalt att skjuta en hund offentiellt sådär, ser rätt illa och brutalt ut..

Jag har inget att anmärka på i polisens handlande i alla fall. Tyckte nog att de gjorde rätt.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Synd att don inte sköt hunden på en gång istället för att den fick lida.

i artikeln "här finns de farliga hundarna" tycker jag att dom lyckats riktigt bra! :bow: till aftonbladet! I "normala" fall så skriver dom som att det är hunden som är boven.

kopierat från aftonbladet:

Farligheten beror på ägaren
Hans Rosenberg som är presstalesman på Svenska Kennelklubben känner sig kluven inför fenomenet.
– En golden retriever kan vara lika farlig som en kamphund, det beror helt på hur hundens ägare har uppfostrat den, säger han.
Men Hans Rosenberg tycker sig se att det främst är människor med liten hundvana och med mycket attityd som väljer just kamphundsraserna.
– Den som skaffar sig en kamphund gör det ofta för att vara lite udda och för att hundarna har rykte om sig att vara farliga och tuffa. Dessutom är det ofta nysvenskar med liten erfarenhet av att äga hund som har de här raserna, säger Hans Rosenberg.

De flesta är seriösa
Han är dock noga med att påpeka att de allra flesta som håller på med kamphundsraser är seriösa.
Helena Johansen är förundersökningsledare på närpolisen i den kamphundstäta kommunen Botkyrka. Hon ser inget större problem med kamphundar.
– Kamphundar är inte oftare inblandade i incidenter än andra hundar. Däremot blir ju skadorna värre med sådana hundar, säger Helena Johansen.
 
Sv: Pitbull i Aftonbladet!

Såg detta på nyhetsmorgon på tv4 och de var inte lika finkänsliga som aftonbladet. De visade en skjuten och blodig hund som blev bortburen. :( Kan inte låta bli att tycka synd om hunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 542
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 767
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Hundhälsa Jag hamnade för ett tag sedan i en diskussion med några uppfödare om det här med mentalitetsbeskrivningar av hundar. Uppfödarna var...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
10 968
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 168
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp