piska eller vänlighet?

Sv: piska eller vänlighet?

vad jag vet har ägaren försökt fostra hästen med lite hårda tag tills hon fick veta att hästen har ont. efter sparken mot mitt huvud har hästen varit väldigt lågrangad mot mej och om jag har höjt rösten har hon ryckt till och återigen varit beredd på strid, men jag jobbar med henne flera ggr om dagen i ngr minuter och bara flyttar undan henne ngr steg och det går bättre för varje gång och paniken i ögonen bleknar efter hand. hennes ägare har handlat i okunskap och visste inte om hennes smärtor i kotor och has. men som sagt, jag vill inte ha kvar en häst som måste markera så kraftigt, hade jag inte koncentrerat mej på att få ut hunden samt ett barn från hagen hade jag sett hästens tidigare varningar, men jag hade koncentrationen åt fel håll. mvh ylva

Om hästen är beredd på att ta till strid mot dig är den inte lågrangad jämte dig. Då borde den utan krus stiga undan.

ok låter ju logiskt, då undrar jag ju varför hon beter sej som hon gör, hon sänker huvudet när jag närmar mej henne och gör det jag ber henne om. jag skulle vilja lära mej av ngn som e duktig på NH utan våld, var hittar jag en sådan? dom tre jag känner tjatar bara om sina linor och piskor och det stämmer inte överens med mitt sätt att fostra hästar. jag har ett annat sto som jag fostrat utan våld och resultatet har blivit över förväntan men sparkhästen är av helt annan sort.

Du har PM :)

Försök få tag i en vettig NH tränare som använder en bra teknik utan våld.

Hjälm ska du ha på dig, jag är också nästan benägen att tvinga på dig en väst :crazy: Saken är ju den att hästar är stora djur, hur trevliga de än kan vara.
Den här hästen verkar ha bristande respekt för dig och sin omgivning. Kontrollera ditt kroppsspråk och visa tydligt att du är ledaren, ha en pisk med men använd den sparsamt = när det "behövs". Att inte ge hästen ett rapp när den "anfaller" eller beter sig fullständigt vårdslöst är bara dumhet även om det aldrig är roligt att använda.
Jag hoppas du kommer tillrätta med ditt problem och att du får kloka svar som ger dig hjälp på vägen.

tack så JÄTTE MYCKET för alla tips å råd jag fått av er här och genom privata mail. det var mitt första inlägg och jag är väldigt tacksam över responsen ifrån hela hästsverige. kram på er:love:

Älgen har koll på allt. Ingen idè att ifråga sätta det.;):D

KL
Den som undrade hur jag menade.

Jag menar just det som älgen, Tarantino och TwiggyM mfl. berättar så bra i sina inlägg. Jag anser det är onödigt att upprepa eller citera allt så därför får detta räcka från mig :p

Senast ändrad av en moderator:

Inte orkat läsa allt:o

Men i alla fall. Det är inte din häst, ska du utsätta dej för risker för en annans häst?

Om du svarar ja på det så:

Hjälm, ja, defintivt. Sen håller jag med andra om att klippa till den som en markering är på sin plats, MEN jag vill varna för att det finns hästar som inte "tar" sånt och där man helt enkelt måste komma runt på andra sätt, annars bli hästen ännu mer farlig. Vet du vilken typ den här är?

Det finns alltså hästar som "ger igen" på ett nästan "dödsföraktande" sätt och som du bara får mer på sin vakt och mer snar att klippa till om du går på den fysiskt. De ska inte hanteras av vem som helst till att börja med.

Ju mer man känner såna, ju mer kan man markera utan risk oftast, men för en icke accepterad människa kan det vara livsfara.
Men redan från start måste man ändå markera fast kanske på andra men säkra sätt. Lite av detta med dominanshandlingar, som få den att backa om man vill, gå före hästen genom dörrar o grindar, inte låta den gå fram till maten innan man ger tillåtelse osv. Säga ifrån aboslut, men då ha den så att den inte kan vända upp och slå, dvs bunden eller i lina/grimskaft. Ta de strider man kan under säkra former. Inte ge tillfälle till strid på hästens villkor.

Och aldrig vara bakom om det finns risk att den slår. Sen får man allteftersom säga ifrån mer, när hästen vet var den har mej, och jag litar lite mer på hästen.

Alltid säkerhetstänk i hantering, tex.

Nu kanske inte denna häst är sån. Jag har träffat på ett fåtal under alla mina år, men just dessa är väldigt svåra att "uppfostra". En var en stor maffig snygg klapphingst som inte var min, men som jag hade hand om en del. Han var blixtsnabb att ge sej på människor. Så fort någon "sa ifrån". Vana hästmänniskor, inte nybörjare alls.
Aldrig illa behandlad, det vet jag till 100 procent. Bara ett mycket, mycket skarpt huvud.....

En fanns i ett inackorderingsstall och sparkade nästan handen av den vana stalltjejen när hon skulle fodra. Hon HADE spö med sej........:cool:

En annan träffade jag på för ett par år sedan.

Ingen av dessa fungerade vanliga "kokstryk-metoder" på, och jag är annars den första att hålla med om att det rätt när hästar ger sig på människor.

Vill bara varna dej för att ge dej in i något som du kanske inte har koll på, om hästen inte bara är vanligt "ouppfostrad" utan har den där mycket svåra läggningen som faktiskt finns hos en del oavsett hantering. Ibland ärftligt, när man inte avlar på psyke utan prestation.

Senast ändrad av en moderator:

E du inte klok ???? :eek::eek::eek::eek::

Man kan ju höja ett varningens finger till hästen och säga:

"Nu låter du bli att sparka mot mitt huvud, för jag väger en tiondel mot vad du väger, och jag kan dö av dina sparkar"

Sen ser du väldigt bestämd ut i din blick och säger "aja baja"

Mina hästar brukar nicka och sen förmedlar dom det vidare till nästa hästkamrat, sen galopperar dom iväg och skrattar i mjugg.

Nja, men om du tittar på en hästflock så är det oftast de hästarna i mitten av rangskalan som slåss. En ranghög häst behöver bara markera för att de andra ska gå undan. Den kan dominera de andra hästarna på ett mycket fint, mjukt sätt och blir därmed en individ hästarna tycker om och som betyder trygghet.
Om du slår tillbaka på hästen kommer den antingen dra sig undan och förknippa dig med obehag. Den kommer att bli känslig för dina signaler, men jag tror knappast att den kommer att lita på dig eller tycka om att vara i ditt sällskap...

Till andra inlägget: Varför skulle man inte kunna det? Och är "NH" (alltså att kommunicera med hästen genom dess eget språk) att stå och veva med rep och flytta hästen?

Alltså det är ju ett tankesätt och att flytta hästen är ett sätt att bygga upp en kommunikation, få hästens koncentration, börja bygga upp ett samspel med signaler samt att bygga upp en respekt.

Är så trött på att höra att det enbart är en massa vevande med rep, en massa övningar att flytta hästen och en grej man bara gör med problemhästar. Det är ju egentligen ett sätt att bli vän med sin häst och att skapa förståelse och samspel.

hur gör en häst för att få sin höga rang?
vad gör en hingst för att ta en annans hingsts rang?
hur gör ston för att bli ledarsto?
varför använder mellanrang hästar våld?
Alla dessa hästar slås för att få sin position, när den väl är etablerad då behövs inget våld.
alla vi människor är olika och vi lägger in våra egna tolkningar i ordet våld.
själv använder jag mig av "knuffar", hårda ord och bestämdhet. jag har slagit min häst,både med spö och näve, det kan jag erkänna. men jag har aldrig förlorat hans förtroende.

häst som sparkar mot folk ska ha ett hederligt "kok stryk"

Hästen är livsfsrlig att hantera.

Ännu en gång håller jag bara med älgen :smirk:

Hästar som varken visar respekt eller tar hänsyn till människor ska läxas upp. Vissa hästar behandlar människor som smuts, de tror att de är ledaren över "flocken".

Livsfarligt att handskas med hästar som inte visar respekt.
Det är bättre att en häst backar undan när man ska hämta den än att den flyger på en!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 344
Senast: Anonym
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 281
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar