piska eller vänlighet?

Sv: piska eller vänlighet?

Du har den i grimma/träns så den inte kommer åt att vända rumpan emot dig. I hagen ser du till att ha huvudet emot dig och du löstränar förslagsvis inte en sådan pålle.

Ja men om man håller i den så hela tiden är det väl ganska onödigt att överhuvudtaget ge den en åthutning eftersom den inte kan sparka? :idea: (haha jag är lite trög idag..)

Ja men om man håller i den så hela tiden är det väl ganska onödigt att överhuvudtaget ge den en åthutning eftersom den inte kan sparka? :idea: (haha jag är lite trög idag..)

Jag håller med dig. man kan ju inte alltid förutse vad som kommer att hända om man hanterar hästen dagligen.

Haha klart den kan sparka! Den kan utan problem slänga ut ett framben ex...det kallar jag spark. Men det blir svårare. Tanken var mer Varför gå med en sparkande häst lös? Känns onödigt.

Är lite fegare än ni, skulle aldrig hantera en häst som brukar sparka folk mot huvudet :o Jobbar mycket med ledarskapet med mina hästar och har väldigt svårt att tänka mig att de nånsin skulle göra något sådant. När de testar ledarskapet kanske de som högst typ tar ett steg framåt när jag bett dem stå stilla eller testar om det går att helt plötsligt byta varv när man longerar :p
Jag gillar utmaningar o lite kluriga, känsliga, nervösa hästar som man får jobba mycket med, men livsfarliga hästar undviker jag som pesten :p

Om jag skulle bli halshuggen ifall jag inte tränar upp en häst som fått för sig att det är ok att sparka folk i huvudet skulle jag nog börja med olika ledövningar. Att börja med att jobba med longering tror jag skulle vara att pressa den lite väl mycket i början och då kanske den försöker komma undan genom att sparka. Först lära den att följa med snällt när man leder den fast man går i konstiga kringelikrokar och stanna när jag stannar. Sen lära den att backa väääldigt försiktigt, och komma ihåg att släppa pressen så fort den gör minsta ansatsen att backa. Sen när jag kan flytta den i alla riktningar från marken, leda den vart jag vill och det känns som den börjar lita på mig skulle jag börja jobba med longering.

Nä, jag skulle nog inte heller åta mig en sådan häst. Har inte den kunskapen och den tekniken än, och skulle inte vilja försätta mig i en livsfarlig situation precis.

Men iaf, det jag beskrev var alltså så som jag skulle göra OM en häst gick till attack mot mig när jag var i närheten.

Om jag däremot skulle gå ut och arbeta med en häst som jag visste kunde sparka och resa sig skulle jag givetvis inte göra på samma sätt, utan börja med olika ledövningar som du beskrev och ta det mycket lugnt men bestämt.

*kl*
Kom precis på en sak till. Ett problem med farliga hästar och "NH" är att ha hästen bakom sig. När jag jobbar mina hästar fån marken vill jag ju att de skall följa mig lösa. En farlig häst skulle jag aldrig ha bakom mig. Den vill jag ha koll på.

Det är precis där åsikterna går isär har jag märkt! Jag tycker att det känns tryggare att ha en bråkig häst bakom mig eftersom jag då har längre tid på mig att reagera om den t.ex skulle få för sig att knuffa/trampa ner mig. Då hör man rimligtvis först hovslagen, sen ser man hästkäften i ögonvrån, sen känner man fnysandet i nacken, därefter en puffande nos mot axeln och sekunden efter det är man antagligen platt som en pannkaka. Någon sekunds reaktionstid alltså :) Går jag vid hästens bog (som för övrigt är den kroppsdel som hästar helst verkar gå på folk med) har jag kanske en millisekund på mig innan hästen är på mig.
PLUS att det är mycket lättare att styra vilket håll man vill att en bråkig häst ska gå åt när man går framför den än om man går brevid den. Den kanske inte ens flyttar undan för tryck och då är det ju rätt lönlöst att banka den på bogen när man vill åt höger :p

Vill bara tillägga att när jag leder en häst bakom mig så menar jag att jag vill ha den ca 1,5 m från mig (en bråkig häst ännu längre bort), absolut INTE så den flåsar mig i nacken och trampar mig på hälarna.

Okej här kommer min åsikt.

Om en häst går på mig, reser sig emot mig och jag upplever att den kan skada mig ja då försvarar jag mig. Har jag ett spö till hands så använder jag det som en snabb markering att beteendet är oacceptabelt. Naturigtvis finns det ingen som helst anledning att spöa på hästen flera gånger i en ilska. Det skulle jag se som ett misslyckande från min sida.

Det som gäller är en snabb men tydlig markering och sedan går vi vidare med det vi höll på med.

Jag har jobbat mycket med olika hästar lösa från marken. Lärt dem följa mig, löslongerat osv. En sak jag tydligt märkt är att alla hästar är olika. Alla svarar inte på samma sätt på mina hjälper. En del är väldigt mjuka och reagrar snabbt och gör det jag vill medan en del är långsammare. Sen finns det även dm som inte fungerar fullt ut med de metoderna.

Visst vill jag helst kunna ha en mjuk och fin relation till alla hästar där det fungerar att leda i bara grimskaft kring halsen och hästarna följer mig vad som än händer. Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut.

Alla hästar förtjänar att man är tydlig emot dem. Lika viktigt som det är att sätta gränser och säga ifrån och avvärja ren fara ja lika viktigt är det att släppa fram hästen och belöna i rätt stund. En korrigering skal alltid efterföljas av att hästen går undan/accepterar och den som gett korrigeringen belönar med att genast uppmärksamma och sluta.

För mig är dt att föredra en snabb och ordentlig korrigering - speciellt på en häst som faktisk är farlig, framför att tjata. Det är stor skillnad på en häst som smtramsar och ignorerar sin ägare och en som faktiskt går till attack.

Håller med dig i det du skriver! :)

Haha klart den kan sparka! Den kan utan problem slänga ut ett framben ex...det kallar jag spark. Men det blir svårare. Tanken var mer Varför gå med en sparkande häst lös? Känns onödigt.

Aha :) jo håller med! Skulle jag få nån slags sinnesförvirring o skaffa ett sparkande "odjur" ;) skulle jag nog också hantera den i grimskaft tills jag känner mig jääkligt säker på min sak.

Nä, jag skulle nog inte heller åta mig en sådan häst. Har inte den kunskapen och den tekniken än, och skulle inte vilja försätta mig i en livsfarlig situation precis.

Men iaf, det jag beskrev var alltså så som jag skulle göra OM en häst gick till attack mot mig när jag var i närheten.

Om jag däremot skulle gå ut och arbeta med en häst som jag visste kunde sparka och resa sig skulle jag givetvis inte göra på samma sätt, utan börja med olika ledövningar som du beskrev och ta det mycket lugnt men bestämt.

Aha :idea: jo jag skulle nog också göra på nåt liknande sätt!

Nu förstår jag inte.

Vilken utrustning skulle få hästen att sluta sparka?

alltså det jag menar är att dra på hästen kedja tex bara för att kunna klara av den. det finns så mycket andra metoder så att du kan klara av din egen häst utan kedja. när hästen vet vem som är ledaren ska det inte behövas kedja mm. det är bara vägen dit som kan vara krånglig :) för en kedja löser inte problemet!

då skulle jag själv hellre använda mig av ett träns ifall jag har svårt att hålla hästen när den blir för stark tex. jag har tyvärr sett vad en kedja kan orsaka på hästen nosrygg om det används fel..

Senast ändrad av en moderator:

häst som sparkar mot folk ska ha ett hederligt "kok stryk"

Hästen är livsfsrlig att hantera.

Ja, både för människor och djur, tydligen.
TS blev ju nästan sparkad när hon skulle hindra hästen från att anfalla en hund....:crazy:

Immer

Det är precis där åsikterna går isär har jag märkt! Jag tycker att det känns tryggare att ha en bråkig häst bakom mig eftersom jag då har längre tid på mig att reagera om den t.ex skulle få för sig att knuffa/trampa ner mig. Då hör man rimligtvis först hovslagen, sen ser man hästkäften i ögonvrån, sen känner man fnysandet i nacken, därefter en puffande nos mot axeln och sekunden efter det är man antagligen platt som en pannkaka. Någon sekunds reaktionstid alltså :) Går jag vid hästens bog (som för övrigt är den kroppsdel som hästar helst verkar gå på folk med) har jag kanske en millisekund på mig innan hästen är på mig.
PLUS att det är mycket lättare att styra vilket håll man vill att en bråkig häst ska gå åt när man går framför den än om man går brevid den. Den kanske inte ens flyttar undan för tryck och då är det ju rätt lönlöst att banka den på bogen när man vill åt höger :p

Vill bara tillägga att när jag leder en häst bakom mig så menar jag att jag vill ha den ca 1,5 m från mig (en bråkig häst ännu längre bort), absolut INTE så den flåsar mig i nacken och trampar mig på hälarna.

Men då gäller det att man har sådan lydnad på den farliga hästen att man kan ha den 1.5 meter bakaom sig och har man det är det troligtvis inte någon farlig häst?

Jag menar att har jag den vid min sida så sneglar jag med ett halvt öga ditåt. Ha även spö och ev kedja på sådan häst. Minsta antydan till att vilja gå på skall stoppas. Det skall stoppas vid en knuff eller hot med min inte först då hästen är i uften

Men då gäller det att man har sådan lydnad på den farliga hästen att man kan ha den 1.5 meter bakaom sig och har man det är det troligtvis inte någon farlig häst?

Jag menar att har jag den vid min sida så sneglar jag med ett halvt öga ditåt. Ha även spö och ev kedja på sådan häst. Minsta antydan till att vilja gå på skall stoppas. Det skall stoppas vid en knuff eller hot med min inte först då hästen är i uften

Ja man får gå runt i cirklar tills hästen märker att det blir jobbigt om den försöker komma närmare :idea: eller vifta med sina små armbågar, alla hästar jag har träffat (även odågorna) sätter sig på lilla rumpan när man gör det :) Men att ge sig ut på landsvägen på promenad och tro att hästen håller det avståndet från första stund är inte särskilt smart nej.
Kanske funkar bättre med spö o kedja, vad vet jag. Har aldrig testat faktiskt! :bump:

Hm hm...om du går runt i cirklar med en kaxig jäkel bakom dig ja då tror jag risken finns att den tar det som om det är den som driver dig och inte följer. Risken finns då att ett snabbt skutt och sedan ligger man på backen. Jag har tränat många hästar där det fungerar utmärkt att rycka på axlarna, höja en arm, stampa med en fot eller liknande för att få till en snabb halt och respekt...men det är inte aggressiva hästar.

En agressiv häst som anser sig ha övertaget och kan gå till attack ger blanka f-n i en viftande liten arm...

Fortfarande så skal man jobba för att få de hästarna mer lyhörda och mjukare, kedja eller spö är inget att eftersträva det är en nödlösning men jag hade då inte vågat träna den lös på det sättet jag tränar en normal häst.

tack för alla goda råd. hästen sparkade av rädsla för stryk, jag har henne som sällskap till min häst Diana, foderhästen har kotledsinfl i tre kotor samt spatt i båda bak och står på vila hos mej, jag har kontaktat ägaren och sagt upp foderavtalet, men tills det att hästen blir hämtad vill jag göra ngt för att få hästen att förstå att det är jag som bestämmer och att jag inte kommer att slå henne. jag kommer att ta råd av er som skrev att man ska börja med att få hästen att flytta undan när jag begär det och gå försiktigt fram.

Använd hjälm hela tiden. Tänk mer säkerhetstänk än vad du är van vid. Träna NH. Jag hade haft ett spö i handen, att en häst sparkar efter mig är inte acceptabelt. MEN tycker inte att man löser det genom att "spöa" upp hästen. Man måste träna förebyggande. Ha inte hästen lös förens ni har kommit underfund med problemet, har man ett grimskaft och man har missat varningssignalerna för en spark (för vissa hästar är de signalerna mycket små) tar man huvudet mot sig så svänger kroppen efter.

Jag hade nog haft med piska och när bakbenen är i luften, snärta till dom. så att det känns men inte för hårt.. sen hade jag gått utom räckhåll för hovarna och vänt ryggen till och lyft mina ben.. så som att jag varnar häsen att gör du om det där så jävlar.. hade hästen tagit det som en invit till slagsmål hade jag antagit den.. med en longerjord och grimma på hästen sätt en cykelslang i grimman (var noga med att den INTE sitter för lågt så nosbenet bryts) och sätt fast den under magen i longerjorden.. haft longerpiska med mig (för säkerhets avståndets skull) gått ut i paddocken(eller en mindre inhängnad) sen antytt till slagsmål.. detta "slagsmål" äöär jätte viktigt att vinna.. känner du att du inte har en chans ge dig inte in på det.. låt hästen trötta ut sig med stegringar och bockningar i och med att du har cykelslangen så blir det motstånd när hästen reser sig och den blir tröttare fortare.. när hästen är helt slut går du fram mot den ögonen mot bogen(skulderbladen) visar hästen minsta vink till att börja bråka igen backa och bara stirra på den.. gör inget annat än abara stirra.. testa sedan gå fram igen om samma sak händer upprepa.. tillslut tröttnar hästen och du går fram, med en halv vinst.. när du läggen din hand mot hästen panna så skall hästen sänk huvudet, då har du vunnit.. då är du överman.. efter detta har du en häst som följer dig troget.. jag kan även rekomendera att testa join up.. där måste hästen oxå acceptera dig som öveman..

tack för alla goda råd. hästen sparkade av rädsla för stryk, jag har henne som sällskap till min häst Diana, foderhästen har kotledsinfl i tre kotor samt spatt i båda bak och står på vila hos mej, jag har kontaktat ägaren och sagt upp foderavtalet, men tills det att hästen blir hämtad vill jag göra ngt för att få hästen att förstå att det är jag som bestämmer och att jag inte kommer att slå henne. jag kommer att ta råd av er som skrev att man ska börja med att få hästen att flytta undan när jag begär det och gå försiktigt fram.

Ahh så seg jag är. Men det är iaf positivt, att hon sparkade pga rädsla, inte för att jag egentligen tycker det är bra, men det är "bättre" än en aggressiv häst, vilket jag utgick efter, särskilt efter att ha läst alla andras inlägg här.

Alltså va!? :confused:
Man vill ju inte provocera fram ett slagsmål, för att sedan visa att man är starkare, man vill ju förebygga, och just göra övningar som visar på att man är en VÄRDIG ledare.
Det är ju lite dumt att komma och tro att man ska bli accepterad ledare bara för att man äger/lånar hästen osv.
Jag kan ha helt fel för mig, men hur ofta SLÅSS hästar egentligen, möjligtvis hingstar eller starka valacker (som har sina flocker, ja ni vet), men annars så gruffar de mest o sedan så ger de sig. Då känns det jäkligt dumt att provocera fram ett slagsmål.

Senast ändrad:

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 344
Senast: Anonym
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 281
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar