piska eller vänlighet?

Sv: piska eller vänlighet?

Jag tror att hästen mer uppfattar det som att det är okej att ta till våld.

Det tror jag tyvärr inte hästen förstår. De är inte kapabla att förknippa det på det viset, "hon slår, då får jag också slå".

Delvis KL.

Om en häst regelrätt attackerar dig kommer du nog inte särskilt långt med att flytta åt sidan och använda dig av positioner. Sparkar hästen för att den är rädd är det såklart en sak, sparkar den för att människan ska flytta på sig så är det en annan. Vet inte vad TS häst gjorde som den gjorde, kunde varit vilket som därför är det nästan omöjligt att ge råd.

Det jag vill komma fram till är att en bra hästmänniska ser förhoppningsvis skildnad på spark och spark.

Senast ändrad av en moderator:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=829354

Här är en tråd, i vilken jag gillar bla. Nafayettes åsikter.

Citerar älgen:

Hästar är individer.

En del med hård skalle hjälper inte diverse övningar på medans andra skiter på sig om en fluga nyser.

Om folk kunde inse att det är INDIVIDEN som gäller istället för att gå på allt dravel de läser skulle man slippa många av de hanteringsproblem som verkar svämma över i dagens stallar.-

Nja, men om du tittar på en hästflock så är det oftast de hästarna i mitten av rangskalan som slåss. En ranghög häst behöver bara markera för att de andra ska gå undan. Den kan dominera de andra hästarna på ett mycket fint, mjukt sätt och blir därmed en individ hästarna tycker om och som betyder trygghet.

Om du slår tillbaka på hästen kommer den antingen dra sig undan och förknippa dig med obehag. Den kommer att bli känslig för dina signaler, men jag tror knappast att den kommer att lita på dig eller tycka om att vara i ditt sällskap...

Till andra inlägget: Varför skulle man inte kunna det? Och är "NH" (alltså att kommunicera med hästen genom dess eget språk) att stå och veva med rep och flytta hästen?

Alltså det är ju ett tankesätt och att flytta hästen är ett sätt att bygga upp en kommunikation, få hästens koncentration, börja bygga upp ett samspel med signaler samt att bygga upp en respekt.

Är så trött på att höra att det enbart är en massa vevande med rep, en massa övningar att flytta hästen och en grej man bara gör med problemhästar. Det är ju egentligen ett sätt att bli vän med sin häst och att skapa förståelse och samspel.

Det jag vill komma fram till är att en bra hästmänniska ser förhoppningsvis skildnad på spark och spark.

delvis KL
Jag tycker att en bra hästmänniska är den som inte behöver ta till våld för att kunna hantera sin häst. Om man i begreppet bra lägger ngn som är bra på att hantera hästar.

Sedan tror jag att om en häst får en smäll som den inte förstår anledningen till så kan den kanske uppfatta personen som har utdelat detta slaget för en ganska dålig ledare. En bra ledare ska inte behöva komma med "tomma" omotiverade hot. Detta skrivet med tanke på uttrycket "kok stryk" i tidigare inlägg. det uppfattar jag inte som en snabb tillrättavisning i sparkögonblicket utan som en bestraffning. Men detta är mina tankar kring ledarskap.

KL

För att förtydliga menade jag att en bra hästmänniska BLAND ANNAT ser skildnad på spark och spark, samt en jäkla massa annat.
Inte att en bra hästmänniska är den som ser skildnad på spark och spark.

Sedan är det väl ingen som har sagt något om att man ska slå hästen bara sådär, utan att den fattar vad det handlar om. Det måste ju självklart komma DIREKT när hästen gör fel (är "dum", inte rädd), rätt plats, rätt sekund och vid rätt tillfälle.

Såklart hästen blir osäker om man bara drämmer till hur som helst, fel tillfälle och situation!

Senast ändrad av en moderator:

Nja, men om du tittar på en hästflock så är det oftast de hästarna i mitten av rangskalan som slåss. En ranghög häst behöver bara markera för att de andra ska gå undan. Den kan dominera de andra hästarna på ett mycket fint, mjukt sätt och blir därmed en individ hästarna tycker om och som betyder trygghet.

Om du slår tillbaka på hästen kommer den antingen dra sig undan och förknippa dig med obehag. Den kommer att bli känslig för dina signaler, men jag tror knappast att den kommer att lita på dig eller tycka om att vara i ditt sällskap...

Det är precis så jag menade men du har skrivit det mycket tydligare och bättre!

Förstår inte riktigt vad du syftar på?

Visst är det skillnad på om en häst sparkar för att försvara sig eller för att visa sin plats, alltså att den har högre rang än den andra hästen/människan.

MEN jag är helt säker på att man inte behöver ta till våld oavsett vad. En häst som sparkar för att försvara sig kan man bygga upp en kommunikation med och på så sätt få dess förtroende, och lära sig själv varför hästen blev rädd/kände sig trängd och hur man själv reagerade i den situationen. En häst som sparkar för att visa andra deras plats kan man ta över rangen genom att bygga upp en kommunikation och respekt mellan sig och hästen.

Fast jag glömde skriva det andra alternativet såg jag.

Eller så tycker hästen att du är en väldigt dålig ledare och försvarar sin plats genom ytterliggare våld. Och iom att den kanske väger ca 500 kg och du 60 kg, så har hästen ett mycket större övertag. Och då kan man ta till de verse medel för att få kontroll på den häst, som piskor, skarpa bett osv. MEN det huvudsakliga problemet ligger ju ändå i att kommunikationen mellan häst och människa inte fungerar och att hästen inte kan lita på människan...

Vad är skillnaden på tillrättavisning och bestraffning?

Bestraffning är för mig när hästen gör något total förbjudet som att försöka skada en människa. I dylika situationer anser jag det helt fullt och riktigt att säga ifrån och det ordentligt. Hästar är stora och jag är ingen leksak.

Tillrättavisning är för mig att tex dutta med ett spö för att flytta baken/få mer tvärning i en sidvärtsrörelse. Mao hästen har försökt men jag vill ha lite mer..

Skrivit det säkert tusen gånger här på forumet.
Hade tidigare hand om en avelshingst som faktiskt anfallit och dödat en skötare innan han kom till sverige.
Han anföll mig första dagen, svingade grimskaftet rakt i plytet på honom och sedan den dagen följde han mig som ett lamm.
Erbjöd många NH förståsig påare att komma med bättre lösning på problemet, hästen nu varit död i 15 år, men fortfarande har ingen stigit fram och sagt
-så här skulle du gjort istället, elelr jag kan komma och visa:angel:

Det jag vill ha sagt.
Givetvis ska man inte klå upp hästar till höger och vänster, men vissa saker FÅR de helt enkelt inte göra för det är FARLIGT!

Förstår inte riktigt vad du syftar på?

Visst är det skillnad på om en häst sparkar för att försvara sig eller för att visa sin plats, alltså att den har högre rang än den andra hästen/människan.

MEN jag är helt säker på att man inte behöver ta till våld oavsett vad. En häst som sparkar för att försvara sig kan man bygga upp en kommunikation med och på så sätt få dess förtroende, och lära sig själv varför hästen blev rädd/kände sig trängd och hur man själv reagerade i den situationen. En häst som sparkar för att visa andra deras plats kan man ta över rangen genom att bygga upp en kommunikation och respekt mellan sig och hästen.

Vill du hälsa på någon av ovanstående hingst avkommor och "leka" lite??

Jag håller med dig totalt. Det finns tillfällen när det säkert är korrekt att veva med rep mot hästen och tillfällen när man faktiskt måste FÖRSVARA sig.

Hade en häst sparkat mot mig hade jag försvarat mig med alla medel jag hade tillgängliga just då. Det är ju livsfarligt!

I den sekunden hästen verkligen går till anfall, alltså om den utbringar en spark osv, då är jag inte emot att man markerar kraftigt och kanske till och med slår mot hästen. Men att förebygga så att man inte hamnar i dessa situationer kan jag omöjligt förstå hur man skulle kunna göra genom att "ge hästen ett rejält kok stryk" t ex.

Och det är ju det man kan jobba med. Sen att ha ett spö med som förlängd arm och som hjälp för att markera om man själv hamnar i fara ser jag inget fel med.

Jo, det håller jag med om. Men som sagt, hade du fortsatt piska hästen när den vikt undan? Eller hade du istället försökt skapa en kontakt och respekt mellan er?

Nu läser du nog mer än lovligt baklänges.

Jag inbillade mig att det var hästfolk på det här forumet och att det då var underförstått att man givetvis inte kan slå en häst tre gånger om dagen i förebyggande syfte.Ifall den tänker sparka mig nästa år eller så.

Bestraffning ska komma omedelbart och om hästen gör FARLIGA saker ska det vara en ordentlig bestraffning.

Hur menar du med förebygga??

De fåtal hästar jag träffat på som verkligen går till anfall är för det första LIVSFARLIGA för många att hantera.
För det andra har de oftast blivit fel- och eller är ohanterade.

De har helt enkelt listat ut att de KAN skrämma/skada folk.

Jo, jag har ju då inte hanterat någon sådan här LIVSFARLIG häst som du gjort, så jag har ju därmed mindre erfarenhet än dig ;)

Skulle vara intressant att höra hur du bestraffar dina hästar i så fall, och hur de reagerar på detta?

Den erfarenheten jag fått då jag bestraffat min häst tidigare (vilket jag alla de gångerna jag gjort det ångrar grymt mycket idag!). Det är iaf att hon har dels blivit väldigt rädd, osäker och aggressiv mot mig. Hon slickade öronen bakåt så fort jag närmade mig och backade undan med rädd blick. Hon blev även otroligt osäker i de situationerna där jag bestraffat henne, som t ex vid en viss plats där blev hon alltid väldigt orolig och nervös. Inte alls kul, och jag ångrar mig väldigt mycket för alla gånger jag bringat min häst obehag genom slag och skrik.

Så visst att markera och beskydda sig själv i en farlig situation ser jag inget fel i, om hästen går till attack t ex. Men att sedan ställa sig och slå hästen tills den är alldeles svettig och rädd tycker jag är helt absurt! (därför vill jag gärna veta hur du "bestraffar" dina hästar, alltså vad ordet betyder för dig). Att istället driva/flytta iväg hästen, att börja kommunicera med den genom signaler osv tycker jag är ett mycket sundare sett och jag tror hästen får en positiv inställning till människan på så sätt också :)

men detta ständiga prat om att kommunikationen inte fungerar osv. rent konkret VAD skulle du då göra för att det ska fungera?
har du en häst som går till attack eller sparkar mot dig/reser sig mot dig så vad gör du?
att lära hästen attt flytta för tryck osv o följa dig kan man ju lära hästen. men de går inte att lära hästen det under den sekunden den hoppar på dig!

alla hästar är inte jätte snälla, o en häst kan lätt bli farlig.
kommer en häst imot mig på detta vis så använder jag spöt ja. o det är en ren säkerhets åtgärd.

att använda spö är inte det samma som att misshandla en häst. men jag vill då inte ha en 600 kg häst över mig...o kommer det en häst som hoppar på mig el sparkar mot mig så försöker jag inte att flytta dn med hjälp av lite tryck i grimman.

Nej, men jag skulle också använda spöet som en markering och för att mota bort hästen med, för att skydda mig själv.

Men sedan när hästen slutat skulle jag driva iväg den, flytta den och arbeta med den istället för att ge den ett stort kok stryk.

Förstår du vad jag menar?

Vilka bra tips, spöa skiten ur hästen så blir han en lugn och trygg individ. Detta gäller väl barn och hundar också antar jag??? Ju mer stryk man kan ge, ju trevligare häst!! eller??

att spöa skiten ur hästen har väl inge påstått?
men du har massa bra tips för att få en lungn o fin häst?

Till Tarantino:

häst som sparkar mot folk ska ha ett hederligt "kok stryk"

Hästen är livsfsrlig att hantera.

detta ser jag som samma sak som att "spöa skiten ur hästen". Om det inte var så älgen menade ber jag om ursäkt.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 344
Senast: Anonym
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 281
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10