piska eller vänlighet?

Sv: piska eller vänlighet?

Vilka bra tips, spöa skiten ur hästen så blir han en lugn och trygg individ. Detta gäller väl barn och hundar också antar jag??? Ju mer stryk man kan ge, ju trevligare häst!! eller??

För ett par år sedan hade jag nog svarat att man ska jobba med ledarskapet men nu är jag mer kluven...

Vad är det som gör att hästen sparkar måste väl vara det första man får klura ut innan man tar tag i problemet.
Har den blivit dåligt behandlad innan eller är den "bara" människo-ranghög osv?
Precis som andra skrev så är det ju individer där det inte finns någon universallösning.
Spec. inte om man inte vet vad som ligger bakom ett oaccepterat beteende..

Din jämförelse med barn är långsökt då människan av naturen -helst inte..;)- sällan försvarar sig genom att spraka sin artfrände.
(om vi bortser från Stureplan..Men om man tex. blir arg på grannen i tvättstugan, någon tar för lång tid på sig i McDonaldskön osv)

Vad jag menar är att om en häst sparkar mot en annan häst så blir ju inte den sparkade hästen vänlig och försöker resonera.

Jag har svårt för hästar som tar till sparkar så fort den ogillar någonting oavsett vad som ligger bakom!
Förr eller senare blir någon träffad på riktigt.

Därför hade jag lämnat tillbaka hästen faktiskt!

Jag håller med dig. Lämna tillbaka hästen och skaffa en mindre sparkbenägen kompis istället.

men detta ständiga prat om att kommunikationen inte fungerar osv. rent konkret VAD skulle du då göra för att det ska fungera?
har du en häst som går till attack eller sparkar mot dig/reser sig mot dig så vad gör du?
att lära hästen attt flytta för tryck osv o följa dig kan man ju lära hästen. men de går inte att lära hästen det under den sekunden den hoppar på dig!

alla hästar är inte jätte snälla, o en häst kan lätt bli farlig.
kommer en häst imot mig på detta vis så använder jag spöt ja. o det är en ren säkerhets åtgärd.

att använda spö är inte det samma som att misshandla en häst. men jag vill då inte ha en 600 kg häst över mig...o kommer det en häst som hoppar på mig el sparkar mot mig så försöker jag inte att flytta dn med hjälp av lite tryck i grimman.

Men ett är väl vad man gör just i den situationen, då det händer ett annat är vad man gör till vardags för att få bättre ledarskap.

För mig låter det som att Älgen pratar om hur man gör just i det ögonblicket det händer, för att visa att detta är helt oacceptabelt.

Ella_99 talar däremot om hur man i framtiden ska förebygga att sånt händer. Och det är väl egentlligen det som är intressant nu - eftersom det redan är för sent för bestraffning/tillrättavisning.

Med allt detta prat om att lämna tillbaka hästen så fort den gör något så är det inte konstigt att hästar så lätt blir handelsvaror.
Är man inte nöjd är det bara att reklamera.
Jo men visst, gör man så med barn med?

Ingen häst föds elak, precis som vi.

Just vid det tillfälle som sånt här händer gäller ju att visa att det inte är okej att göra så.
På den tiden när min häst testade mig och sparkade mig så sparkade jag faktiskt tillbaka. Bits en häst så bit tillbaka då!
Så gör ju hästarna mot varandra.

Det är ju livsfarligt om en häst sparkar mot en människas huvud, så det första man får se till är att den inte gör om det.
Alla hästar är ju olika i sitt beteende och reagerar olika, men de hästar jag mött på brukar ge sig om man är snabb att visa att sånt nte är okej.

Efter det kan man jobba på förtroende och ledarskap.
Men man måste ALLTID sätta gränser. Det mår både du och hästen bra av.
Och ta konsekvenserna om du väljer att använda spö eller något annat. Då kanske hästen blir rädd för spön. Men allt går att rätta till.

Det man brukar säga stämmer; Det är aldrig hästens fel.

jag är fodervärd till en ouppfostrad häst, häromdagen sparkade hon mot mitt huvud och missade pannbenet med en centimeter pga att jag hindrade hästen från att anfalla en hund. jag ringde ägaren och sa vad som hänt och hon svarade att man skulle använda kedja å piska för att fostra hästen, jag ringde även en vän som vurmar för NH och hon sa att jag skulle använda mitt ledarskap och befästa det med rep och piska. har någon där ute i hästsverige ngt bättre förslag hur jag lär hästen att det är jag som bestämmer i stallet å hagen?

skummat lite på svaren och inte alla men många skriver Pisk och kedja,,,jag säger aldrig. Ha hjälm och beroende på hur "okontrolerad" hästen är fundera på att ha skyddsväst när du leder i början. Att dra en kedja runt hästens nos är bara att utmana den till kamp, och om du frågar mig är det rätt ojuste. Få tag på någon bra NH tränare. Försök få tag på en rundkorall, där du kan ha hästen fri och fösa iväg den med ett ledrep (ej slå hästen) bara kasta repet bakom så den springer iväg. När hästen tuggar och slickar, håller örat mot dig och även i vissa fall sänker huvudet han du låte den stanna, sedan beror det på om du använder join up eller indiantekniken när du tränar. själv gillar jag indiantekniken bättre. Men som sagt ta hjälp av någon bra NH tränare, för din egen säkerhet. Hur mkt som krävs beror helt på individen. Men snälla snälla snälla försök inte slå henne lydig :cry:

Jag är helt övertygad om att våld inte är vägen att gå. Piska kan vara en "korrigering", men kan oxå vara våld beroende på hur den används. Som som sagt i flera inlägg så handlar det om att bygga upp ömsesidigt förtoende och respekt.

Det värsta är att våld fungerar ju faktiskt. Kanske därför det används så mkt. Problemet blir ju då att allt hästen gör är av rädsla, för den vet att annars kommer smällen. Det är mkt roligare (för både häst o människa) att jobba utan bestraffning, då kommer hästen kanske faktiskt tycka om det den bli bedd att göra, den kommer lita på människan och tycka om henne/honom.
Mkt trevligare för alla.

Detta är ju precis samma sak som med krig i världen, vi kommer aldrig nå fred förrän vapnen läggs ned.

Som svar på din fråga; det är svårt att föreställa sig situationen med så lite info.. men hästen kan ju ha blitt skrämd, av hunden till exempel. Oavsett vad som hände så hade inte situationen (eller ert förhållande) blivit bättre av pisk o kedja.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 344
Senast: Anonym
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 281
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar