piska eller vänlighet?

Sv: piska eller vänlighet?

häst som sparkar mot folk ska ha ett hederligt "kok stryk"

Hästen är livsfsrlig att hantera.

Håller med.

De hästar jag träffat som haft som mål att parka och träffa har inte varit några "diskuterbara" typer utan det har varit "vinna eller försvinna"...Inga man klappar på mulen och ber lugna sig en smula.

Efter vad du senare i tråden har berättat är det ju risken att hästen reagerar så aggressivt då den har väldigt ont. Jag var med en gång att en häst gjorde ett oprovocerat anfall mot min häst, de gick tillsammans i hagen och hade gjort det ett bra tag, nästa dag var hästen som hade gjort anfallet väldigt sjuk...

Den blir så pressad av att det kommer främmande in i hagen så den känner sog hotad och går därför till attack för att mota hotet i tid. Man kan ibland se det hos hundar som har ont- bättre att skrämmas iförtid än bli själv attackerad...

Då du inte har den lugna miljön som en sådan häst kräver är det jättebra att du lämnar tillbaka den! Hoppas du får tag i en någorlunda frisk sällskaphäst istället!

:eek:
hur gör en häst för att få sin höga rang?
vad gör en hingst för att ta en annans hingsts rang?
hur gör ston för att bli ledarsto?
varför använder mellanrang hästar våld?
Alla dessa hästar slås för att få sin position, när den väl är etablerad då behövs inget våld.
alla vi människor är olika och vi lägger in våra egna tolkningar i ordet våld.
själv använder jag mig av "knuffar", hårda ord och bestämdhet. jag har slagit min häst,både med spö och näve, det kan jag erkänna. men jag har aldrig förlorat hans förtroende.

:eek::eek::eek::eek:

Jag tror att hästen mer uppfattar det som att det är okej att ta till våld,
Hästar tänker inte så.

Om jag vore TS hade jag satsat på att få en fin kommunikation till hästen och att bygga upp en respekt genom ledövningar och att visa hästen att den måste hålla avstånd när man ber om det osv.
Beskriv hur du gör det med en aggressiv häst som attackerar.

Hade hästen sparkat mot mig hade jag flyttat den ifrån mig, och visat att jag inte respekterar den i min närhet om den inte respekterar ig som dess ledare. Jag hade flyttat den åt olika håll bort från mig ocg visat att det är jag som har högst rang, men allt detta väldigt mjukt, vänligt men bestämt.
Beskriv hur, du mjukt och vänligt, flyttar runt en attackerande häst.

Två filmer som jag tycker bevisar hur en kommunikation kan byggas upp med endast små signaler. Lägg märke till människans hållning, lugn och koncentration på filmerna.
http://www.youtube.com/watch?v=_LsoDoC9X_Y
http://www.youtube.com/watch?v=3N4aM-tssyI

Nu är TS häst säkert inte lika svårhanterad/farlig....
Jag tycker inte hästarna i de där två filmerna var speciellt aggressiva/svårhanterliga/farliga, ingen av dem anföll personen. Lite stegrande och små bakutsparkar. En aggressiv häst attackerar, den går mot dig och hotar dig, eller backar mot dig, beredd att sparka/sparkandes, inget sådant fanns med i filmerna utan hästar som mer eller mindre bara sprang runt föraren och gjorde lite småjams. Den första stegrade ju en del men den stod ju fortfarande kvar på stället, kändes mer som den protesterade mot arbetet än att den var aggressiv. Den andra tramsade ju bara.

Jag tycker det märks ganska tydligt i den här tråden vilka som faktiskt träffat en aggressiv/farlig häst och vem som inte har det.

Ha på dig hjälm försök förstå varför hästen gör som den gör ta med pisk men använd enbart om dit liv är i fara o markera

gå ut och sätt dig i hagen så ser du att det funkar så.

jag har också slått min häst, ofta. därför att hon är en sur subba som stannar när mna kör henne på rent jävla jäkelskap. Jag har provat att vara snäll., då blev hon värre och försökte sparka ur mig ur vagnen, är jag märker at hon stannar ryter jag till eller så ger jag henne ett rapp,och så går hon. Hon försöker hävda sig, klättra i rang, men precis som i det fria blir de nedryckta av den högre.

nu testar hon inte ens längre, märker jag att hon sackar ner minsta lilla räcker det med ett smack så är hon uppe i fart igen.

Jag skäms inte ett skvatt över att jag slått min häst - däremot är jag glad över att inte få ångest när vi ska ut och träna.

Använd hjälm! Min mamma har blivit sparkad av en ardenner i pannan (hennes egna fel dock) och hennes panna är tja, den är plattare än normalt.

gå ut och sätt dig i hagen så ser du att det funkar så.

jag har också slått min häst, ofta. därför att hon är en sur subba som stannar när mna kör henne på rent jävla jäkelskap. Jag har provat att vara snäll., då blev hon värre och försökte sparka ur mig ur vagnen, är jag märker at hon stannar ryter jag till eller så ger jag henne ett rapp,och så går hon. Hon försöker hävda sig, klättra i rang, men precis som i det fria blir de nedryckta av den högre.

nu testar hon inte ens längre, märker jag att hon sackar ner minsta lilla räcker det med ett smack så är hon uppe i fart igen.

Jag skäms inte ett skvatt över att jag slått min häst - däremot är jag glad över att inte få ångest när vi ska ut och träna.

:cool::eek::cool::eek::cool::eek::cool:

Då min häst har fått stryk ngn gång innan jag köpte henne går det inte att ha ett spö i handen inärheten av henne, jag har istället jobbat med sparkmärren att få en kommunikation och att flytta henne med hjälp av lätta tryck på henne, nu funkar allt mkt bättre, dock åker hon härifrån iallafall ty jag kommer att ha sommarbarn här och då kan jag ju inte ha en häst som reagerar som hon. Tack en än gång för alla kloka svar. Tant Ylva

Hjälm, ja, defintivt. Sen håller jag med andra om att klippa till den som en markering är på sin plats, MEN jag vill varna för att det finns hästar som inte "tar" sånt och där man helt enkelt måste komma runt på andra sätt, annars bli hästen ännu mer farlig. Vet du vilken typ den här är?

Det finns alltså hästar som "ger igen" på ett nästan "dödsföraktande" sätt och som du bara får mer på sin vakt och mer snar att klippa till om du går på den fysiskt. De ska inte hanteras av vem som helst till att börja med.

Ju mer man känner såna, ju mer kan man markera utan risk oftast, men för en icke accepterad människa kan det vara livsfara.
Men redan från start måste man ändå markera fast kanske på andra men säkra sätt. Lite av detta med dominanshandlingar, som få den att backa om man vill, gå före hästen genom dörrar o grindar, inte låta den gå fram till maten innan man ger tillåtelse osv. Säga ifrån aboslut, men då ha den så att den inte kan vända upp och slå, dvs bunden eller i lina/grimskaft. Ta de strider man kan under säkra former. Inte ge tillfälle till strid på hästens villkor.

Och aldrig vara bakom om det finns risk att den slår. Sen får man allteftersom säga ifrån mer, när hästen vet var den har mej, och jag litar lite mer på hästen.

Alltid säkerhetstänk i hantering, tex.

Nu kanske inte denna häst är sån. Jag har träffat på ett fåtal under alla mina år, men just dessa är väldigt svåra att "uppfostra". En var en stor maffig snygg klapphingst som inte var min, men som jag hade hand om en del. Han var blixtsnabb att ge sej på människor. Så fort någon "sa ifrån". Vana hästmänniskor, inte nybörjare alls.
Aldrig illa behandlad, det vet jag till 100 procent. Bara ett mycket, mycket skarpt huvud.....

En fanns i ett inackorderingsstall och sparkade nästan handen av den vana stalltjejen när hon skulle fodra. Hon HADE spö med sej........:cool:

En annan träffade jag på för ett par år sedan.

Ingen av dessa fungerade vanliga "kokstryk-metoder" på, och jag är annars den första att hålla med om att det rätt när hästar ger sig på människor.

Vill bara varna dej för att ge dej in i något som du kanske inte har koll på, om hästen inte bara är vanligt "ouppfostrad" utan har den där mycket svåra läggningen som faktiskt finns hos en del oavsett hantering. Ibland ärftligt, när man inte avlar på psyke utan prestation.

:bow:
Mycket bra inlägg.

Vi har en sån skarp gammal valack. Han ger igen dubbelt än vad han får. Jag skulle inte gå på honom med pisk i första hand. Nu är det inget problem i vardags hanteringen, han är ganska lätt att hantera. Men jag tar ingen dust med honom lös, inte i hagen, boxen m.m. Jag vill ha koll på honom. Han är inte felbehandlad, han är så här och har alltid varit.

Men jag håller med de som skriver att en häst som attackerar ska få en smäll. Det är en dödssynd. Som Älgen skriver förutsätter jag ju att alla förstår att det är i ögonblicket bestraffning sker, inte 30 min senare.

Sen tycker jag att nh-människorna i den här tråden förmänskligar hästen. Tror att den kan dra slutsatser på ett betyligt mer avancerat sätt än den kan i verkligheten.

Och visa filmer med Hempfling och stegrande, hoppande hästar. Skulle han vara förebild? Tänk om kreti och pleti skulle behandla sina attackerande hästar så (stå och vara snäll, lugn och vifta med rep) - då skulle verkligen olyckstatistiken stiga inom hästeriet.

Romantiserat och naivt!

Norrland

Men snälla kvinna kan du SKRIVA något istället ..

Nej jag blev målös över att någon i princip är stolt över att slå sin häst! Ingen häst har bett att bli riden/hanterad av oss, det är vårt ansvar att ta hand om dem! Inte slå dem! Att de kan vara våldsamma bottnar oftast i något de fått uppleva av just oss människor! :mad:

Nej jag blev målös över att någon i princip är stolt över att slå sin häst! Ingen häst har bett att bli riden/hanterad av oss, det är vårt ansvar att ta hand om dem! Inte slå dem! Att de kan vara våldsamma bottnar oftast i något de fått uppleva av just oss människor! :mad:

Fast hästar tänker inte riktigt på det viset. Att "jag har faktiskt inte bett om att bli riden så nu måste du vara snäll mot mig" funkar liksom inte för hästarna. Att rida på en häst är ett sorts ledarskap och att hantera en häst utan att den testar är ju ett bra ledarskap. Hästar är olika i psyket. En del är väldigt känsliga och då kan man liksom inte ta till den hårda vägen och vissa hästar är riktigt hårda i psyket och då måste man ta till lite "våld" (misstolka mig rätt). Våran ena valack är rätt bufflig i sig och om man inte säger till honom på skarpen så blir han bedrövlig och han tar liksom inte den lilla snälla signalen från oss och då måste vi vara mer bestämda mot honom. Ena hingsten och den andra valacken är mer känsliga och lyssnar på de små signalerna och tar till sig dem och rättar sig i rangledet.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 344
Senast: Anonym
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 281
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar