Hjälm, ja, defintivt. Sen håller jag med andra om att klippa till den som en markering är på sin plats, MEN jag vill varna för att det finns hästar som inte "tar" sånt och där man helt enkelt måste komma runt på andra sätt, annars bli hästen
ännu mer farlig. Vet du vilken typ den här är?
Det finns alltså hästar som "ger igen" på ett nästan "dödsföraktande" sätt och som du bara får mer på sin vakt och mer snar att klippa till om du går på den fysiskt. De ska inte hanteras av vem som helst till att börja med.
Ju mer man känner såna, ju mer kan man markera utan risk oftast, men för en icke accepterad människa kan det vara livsfara.
Men redan från start måste man
ändå markera fast kanske på andra men säkra sätt. Lite av detta med dominanshandlingar, som få den att backa om man vill, gå före hästen genom dörrar o grindar, inte låta den gå fram till maten innan man ger tillåtelse osv. Säga ifrån aboslut, men då ha den så att den inte kan vända upp och slå, dvs bunden eller i lina/grimskaft. Ta de strider man kan under säkra former. Inte ge tillfälle till strid på hästens villkor.
Och aldrig vara bakom om det finns risk att den slår. Sen får man allteftersom säga ifrån mer, när hästen vet var den har mej, och jag litar lite mer på hästen.
Alltid säkerhetstänk i hantering, tex.
Nu kanske inte denna häst är sån. Jag har träffat på ett fåtal under alla mina år, men just dessa är väldigt svåra att "uppfostra". En var en stor maffig snygg klapphingst som inte var min, men som jag hade hand om en del. Han var blixtsnabb att ge sej på människor. Så fort någon "sa ifrån". Vana hästmänniskor, inte nybörjare alls.
Aldrig illa behandlad, det vet jag till 100 procent. Bara ett mycket, mycket skarpt huvud.....
En fanns i ett inackorderingsstall och sparkade nästan handen av den vana stalltjejen när hon skulle fodra. Hon HADE spö med sej........
En annan träffade jag på för ett par år sedan.
Ingen av dessa fungerade vanliga "kokstryk-metoder" på, och jag är annars den första att hålla med om att det rätt när hästar ger sig på människor.
Vill bara varna dej för att ge dej in i något som du kanske inte har koll på, om hästen inte bara är vanligt "ouppfostrad" utan har den där mycket svåra läggningen som faktiskt finns hos en del oavsett hantering. Ibland ärftligt, när man inte avlar på psyke utan prestation.