piska eller vänlighet?

Sv: piska eller vänlighet?

jag utgick från att hästen var aggresiv.. läste precis igenom resten av inläggen.. hade hösten varit en tok hade jag provocerat fram ett "slagsmål" just för att lpta hästen se att jag gör dig inte illa men jag är din ledare

KL
Har ej orkat läsa hela tråden:angel:

Om man går emellan djur som har ett visst fokus måste man kunna läsa dem o veta att hästen förstår en.

Vet en kvinna som dog- för att hon skulle gå emellan 2 hästar- den ena var hennes egen. Lite säkerhetstänk är på sin plats.

Jag ser nog annorlunda på vad jag menar med ledare. O vi hade kunnat fortsätta diskutera men det känns ju inte som om vi kommer byta åsikter. :angel:
Men jag vill ju inte enbart vara en ledare, jag vill ju att vi ska ha ett ömsesidigt partnerskap (där jag ändå får leka diktator :p).
klockan börjar bli mycket..

jag håller helt med dig,. en häst som är ledare över dig och dessutom aggresiv måste man sätta sig över, och en ledarhingst fightas inte med en annan hingst med sammetlena mular och låga kurranden när dom ska kämpa om en flock med ston..

hästar är hästar, och en ledare sätter sig i respekt! och visar ödmjukhet och gott ledarskap efter det att ledarskapet är befäst, exakt som men hingsten du hanterade, du löste det direkt och hingsten satte sig under dig.. bra gjort!

Eller så kan det ju vara så att du med hästars mått mätt bara är en "medelstark" ledare och därför inte kan dominera ranghöga hästar? :idea::angel:

eller så kan de bero på att man har haft mycket olika hästar o därför insett att olika metoder behövs för olika hästar?

tack för alla goda råd. hästen sparkade av rädsla för stryk, jag har henne som sällskap till min häst Diana, foderhästen har kotledsinfl i tre kotor samt spatt i båda bak och står på vila hos mej, jag har kontaktat ägaren och sagt upp foderavtalet, men tills det att hästen blir hämtad vill jag göra ngt för att få hästen att förstå att det är jag som bestämmer och att jag inte kommer att slå henne. jag kommer att ta råd av er som skrev att man ska börja med att få hästen att flytta undan när jag begär det och gå försiktigt fram.
varför i hela fridens namn lånar man ut en häst på foder som är rädd för människor?

jag tycker synd om dig som råkade få en sådan häst.. det krävs mycket arbete med dom för att få dom att lita på en och inse att man är en trygg ledare..

du gör rätt som lämnar tillbaka henne, och fram tills dess.. var alltid mjuk, prata mjukt, låt alltid hästen komma fram till dig. tänk dig att hästen är skygg för precis allt så var inte i närheten av henne när du gör saker i boxen, ta ut henne på gången om du ska ta ut en bajshög ur boxen, hantera henne alltid på samma ställe i stallgången och håll dig nära när du sköter om henne, låt alltid en hand vila på henne medans du håller på så känner hon sig tryggare..
och när du kommer, var tyst och mjuk, pyssla och låt henne bli intresserad av dig, belöna det beteendet med lite kliande eller godis, jag är ju egentligen emot matmutor men efterosm att hästen ska åka så är det ganska lätt att få hästen att förknippa "bra" med klapp/kli och lite godis som något positivt.. och det håller den sparkfria änden mot dig..

och hjälm och säkerhetsväst är lika bra, det kan ju komma nån annan och störa som skrämmer hästen..

lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Jo, det håller jag med om. Men som sagt, hade du fortsatt piska hästen när den vikt undan? Eller hade du istället försökt skapa en kontakt och respekt mellan er?

Absolut inte! Då hade jag klappat och berömt för att den vek sig! Sedan hade jag gjort som du säger och verkligen jobbat på vårt "förhållande".

Jag hade nog haft med piska och när bakbenen är i luften, snärta till dom. så att det känns men inte för hårt.. sen hade jag gått utom räckhåll för hovarna och vänt ryggen till och lyft mina ben.. så som att jag varnar häsen att gör du om det där så jävlar.. hade hästen tagit det som en invit till slagsmål hade jag antagit den.. med en longerjord och grimma på hästen sätt en cykelslang i grimman (var noga med att den INTE sitter för lågt så nosbenet bryts) och sätt fast den under magen i longerjorden.. haft longerpiska med mig (för säkerhets avståndets skull) gått ut i paddocken(eller en mindre inhängnad) sen antytt till slagsmål.. detta "slagsmål" äöär jätte viktigt att vinna.. känner du att du inte har en chans ge dig inte in på det.. låt hästen trötta ut sig med stegringar och bockningar i och med att du har cykelslangen så blir det motstånd när hästen reser sig och den blir tröttare fortare.. när hästen är helt slut går du fram mot den ögonen mot bogen(skulderbladen) visar hästen minsta vink till att börja bråka igen backa och bara stirra på den.. gör inget annat än abara stirra.. testa sedan gå fram igen om samma sak händer upprepa.. tillslut tröttnar hästen och du går fram, med en halv vinst.. när du läggen din hand mot hästen panna så skall hästen sänk huvudet, då har du vunnit.. då är du överman.. efter detta har du en häst som följer dig troget.. jag kan även rekomendera att testa join up.. där måste hästen oxå acceptera dig som öveman..

Men jag förstår inte? Menar du att man måste göra så att hästen börjar resa sig och sparka innan man kan ta itu med det?

Varför kan man inte bara träna på att flytta hästen i olika riktningar, att longera den lungt och försiktigt om föregående går bra, osv. Sen OM hästen börjar streta emot så får man ju givetvis mota bort den med hjälp av en pisk.

Men jag tror egentligen att man lika gärna kan lösa problemet genom att arbeta hästen mycket från marken och vinna dess respekt och förtroende. Det är ju trots allt i hästens psyke som felet ligger, och om man klarar att mota bort hästen ordentligt OM den skulle anfalla och sedan kan arbeta med den från marken och börja starta en kommunikation så att hästen blir koncentrerad på människan och förstår den ser jag ingen andledning till att den skulle resa sig mot denna igen. Om människan hela tiden "pratar" med hästen och är lugn och självsäker kommer hästen att lita på denna. Jag tror att de hästar som reser sig eller sparkar oftast gör det för att de är osäkra eller rädda för människan, och vill försvara sig. Eller för att de inte förstår denna och därmed inte kan/vill göra som människan befaller/ber den.

Om människan istället ställer sig och piskar hästen när den reser sig (alltså då menar jag ställer sig och slår den, och inte bara som en markering) hur mycket tror ni hästen litar på människan då? Allvarligt talat tror jag bara att den ser människan som en dum, elak typ som den inte förstår och eventuellt ger sig hästen då, men jag tror inte den känner någon glädje eller tillit till människan efter det. Eller så försöker den försvara sig mot den elaka varelsen som utbringar slagen.

tack för alla goda råd. hästen sparkade av rädsla för stryk, jag har henne som sällskap till min häst Diana, foderhästen har kotledsinfl i tre kotor samt spatt i båda bak och står på vila hos mej, jag har kontaktat ägaren och sagt upp foderavtalet, men tills det att hästen blir hämtad vill jag göra ngt för att få hästen att förstå att det är jag som bestämmer och att jag inte kommer att slå henne. jag kommer att ta råd av er som skrev att man ska börja med att få hästen att flytta undan när jag begär det och gå försiktigt fram.

Har hästen alltså fått stryk innan? Inte konstigt att hon då försökte försvara sig i en pressad situation där hon trodde hon när som helst skulle åka på ett kok stryk...

Iaf, tror du är en god människa som bara vill hästens bästa, och det tror jag f ö att de flesta är här inne :)

Om jag vore du skulle jag sätta på mig hjälm och säkerhetsväst, samt ta med ett spö och ha hästen i grimma/träns (beror på)

Sen skulle jag gå ut i en paddock eller någon annanstans där hästen brukar vistas och känner sig trygg och säker. Och sedan träna på att flytta henne. En rädd häst går inte till anfall om man försöker flytta den lungt och försiktigt, med lätta fina rörelser. Testa att trycka lite med spöets långsida mot hästens bakdel och be henne flytta sig. Då kan du ju ändå stå vid huvudet och ha kontroll ifall det blir farligt. Går det bra kan du testa att backa henne, och flytta hennes framdel osv. Om hon är rädd för spöet kan du försiktigt stryka henne över ryggen och bogen med det, samtidigt som du pratar lugnande till henne. Var försiktig bara så hon inte känner sig pressad, och tänk på att hela tiden använde lugna mjuka rörelser och mer ge "bestämda frågor" än befallningar, om du förstår vad jag menar.

Arbeta lite med henne så, och testa sedan att låta henne gå runt dig på en volt och att stanna och öka och minska tempot, och försök att göra detta med endast signaler genom kroppspråk, och kanske förstärk lite med en förhållning i tränset/grimman.

Testa lite olika saker, och var hela tiden lugn och mjuk mot henne i ditt sätt. Hoppas det löser sig :)

Hm hm...om du går runt i cirklar med en kaxig jäkel bakom dig ja då tror jag risken finns att den tar det som om det är den som driver dig och inte följer. Risken finns då att ett snabbt skutt och sedan ligger man på backen. Jag har tränat många hästar där det fungerar utmärkt att rycka på axlarna, höja en arm, stampa med en fot eller liknande för att få till en snabb halt och respekt...men det är inte aggressiva hästar.

En agressiv häst som anser sig ha övertaget och kan gå till attack ger blanka f-n i en viftande liten arm...

Fortfarande så skal man jobba för att få de hästarna mer lyhörda och mjukare, kedja eller spö är inget att eftersträva det är en nödlösning men jag hade då inte vågat träna den lös på det sättet jag tränar en normal häst.

Jag tror mycke väl att du kan ha helt rätt. Som jag sa, har ingen alls erfarenhet av just AGGRESSIVA hästar (däremot "bråkiga", "dumma", ouppfostrade, ohanterade, nervvrak o andra galningar :p hahaa) och skulle heller aldrig någonsin utsätta mig för en häst som är just aggressiv. Mycket möjligt att de här metoderna inte alls fungerar på väldigt aggressiva hästar, då kanske det behövs kraftigare tag. Du verkar ha mycket erfarenhet av det och verkar veta va du snackar om :)
Men sen kanske man också ska fråga sig varför en häst egentligen är aggressiv. Har den ont någonstans, är den rädd? Antagligen har den varit med om jäkligt hemska saker eftersom hästar i allmänhet är vänliga och fredliga varelser :) Kanske ska man försöka lösa problemen innan man tar till piskor och kedjor?

Senast ändrad:

jag utgick från att hästen var aggresiv.. läste precis igenom resten av inläggen.. hade hösten varit en tok hade jag provocerat fram ett "slagsmål" just för att lpta hästen se att jag gör dig inte illa men jag är din ledare

Det där förstår jag verkligen inte. VARFÖR ska man provocera fram ett slagsmål?? Vi människor kan aldrig slåss med hästen på lika villkor. Hästen är både större, starkare och snabbare. Det vi däremot har är att vi är smarta, kan studera hur hästar beter sig, lära oss deras kroppspråk och förutse situationer. Det är DET vi kan utnyttja för att bli hästens ledare.
Om man börjar bekantskapen med en häst med att provocera fram ett slagsmål kommer hästen se människan som en våldsam och elak jävel och aldrig någonsin få förtroende för den.
Visst, hamnar man i situationen att en häst faktiskt försöker döda en, då gör man ju va fan som helst för att försvara sig. MEN det är ju minst en miljard gånger bättre att träna sin häst, uppfostra den och bli vän med den så att det aldrig någonsin händer.
Se inte hästen som din värsta fiende som du hela tiden måste kämpa emot utan se den som din vän o samarbetspartner!

eller så kan de bero på att man har haft mycket olika hästar o därför insett att olika metoder behövs för olika hästar?

Absolut, hästar är individer och man ska anpassa träningen efter hästens behov! MEN kedjor och piskor behövs inte på nån häst om inte den är jävligt förstörd sen innan (som den här hästen som verkar ha fått stryk innan) :(

Jag har nog bara en sak att säga. Skicka tillbaks hästen å ta en annan foderhäst.

Hästen är farlig å ska den formas till att bli en bra trevlig häst behövs nog ett proffs för att få till det. tydligen har ju inte ägaren fått pli på den för då skulle den inte bete sig så där.

Du ska inte hantera en farlig häst, det kan kosta dig livet.

Jag sa till min ridlärare att jag vägrade rida en häst efter han hade dänkt av mig så jag fick en lättare hjärnskakning + att den dänkde av ett par personer till mitt framför ögonen på mig. Den hästen har numera arbetsförbud efter att på samma dag införskaffat två ryttare bruten arm.

En häst som vill sparka dig hade garanterat träffat dig.Normalt så varnar hästen i flera steg innan den sparkar,först med huvudet, öron och näsborrar, sänker huvudet,samt med ögonen.Nästa steg blir att den viftar med svansen,sedan så brukar hoven komma.Att en häst sparkar mot någon behöver inte nödvändigtvis vara att den skall träffa dig,det kan vara en markering av något slag.Även glädje yttringar kan yttra sig i sparkar,tex när den tycker det är roligt att springa.
Som det verkar så ligger nog problemet hos dig,då hjälper det inte att smälla till hästen.Hade det varit så lätt så skulle det inte finnas många oupfostrade skithästar

KL

Sparkade inte hästen efter en hund? Och fodervärden var påväg emellan? Eller så har jag läst fel. De flesta hästar jag träffat har någon gång velat "döa" en hund, men skulle knappt gå på en människa.

Du har den i grimma/träns så den inte kommer åt att vända rumpan emot dig. I hagen ser du till att ha huvudet emot dig och du löstränar förslagsvis inte en sådan pålle.

Ja, men då blir det ju inga problem. Så enkelt är det ju inte riktigt. Om du ska gå in i hagen och hämta hästen t.e.x och den bara vänder sej om snabbt som tusan och sprakar dej? Hur gör du då? Eller om den sparkar dej när du ska in i boxen?

Ska tillägga att det här inte är något som jag har problem med i verkligheten. Ingen av mina hästar sparkas.

vad jag vet har ägaren försökt fostra hästen med lite hårda tag tills hon fick veta att hästen har ont. efter sparken mot mitt huvud har hästen varit väldigt lågrangad mot mej och om jag har höjt rösten har hon ryckt till och återigen varit beredd på strid, men jag jobbar med henne flera ggr om dagen i ngr minuter och bara flyttar undan henne ngr steg och det går bättre för varje gång och paniken i ögonen bleknar efter hand. hennes ägare har handlat i okunskap och visste inte om hennes smärtor i kotor och has. men som sagt, jag vill inte ha kvar en häst som måste markera så kraftigt, hade jag inte koncentrerat mej på att få ut hunden samt ett barn från hagen hade jag sett hästens tidigare varningar, men jag hade koncentrationen åt fel håll. mvh ylva

Samma svar lite grann. Vet jag att en häst sparkar har jag med mig ett spö in och ser till att rtumpan aldrig vänds emot mig. Självklart går det inte att gardera sig helt men man gör vad man kan.

övrigt *kl*
Sen är det såklart så att man måste ta reda på VARFÖR hästen sparkar biter etc. Har den ont, är den rädd , arg eller ouppfostrad? Absolut skall man jobba på långsiktiga lösningar. Kedja o/eller spö är inte målet men det kan vara att sätta att vara trygg under tiden man försöker ta sig dit. Man måste komma ihåg att en 600kg häst kan skada om den inte kan bete sig, vara sig den har tänkt det eller inte.

Observera att mina svar är mer alläna funderingar och inga råd direkt till TS, de vill jag inte ge utan att ha sett hästen ordentligt!

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 344
Senast: Anonym
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 281
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar