Sv: piska eller vänlighet?
tack för alla goda råd. hästen sparkade av rädsla för stryk, jag har henne som sällskap till min häst Diana, foderhästen har kotledsinfl i tre kotor samt spatt i båda bak och står på vila hos mej, jag har kontaktat ägaren och sagt upp foderavtalet, men tills det att hästen blir hämtad vill jag göra ngt för att få hästen att förstå att det är jag som bestämmer och att jag inte kommer att slå henne. jag kommer att ta råd av er som skrev att man ska börja med att få hästen att flytta undan när jag begär det och gå försiktigt fram.
Har hästen alltså fått stryk innan? Inte konstigt att hon då försökte försvara sig i en pressad situation där hon trodde hon när som helst skulle åka på ett kok stryk...
Iaf, tror du är en god människa som bara vill hästens bästa, och det tror jag f ö att de flesta är här inne
Om jag vore du skulle jag sätta på mig hjälm och säkerhetsväst, samt ta med ett spö och ha hästen i grimma/träns (beror på)
Sen skulle jag gå ut i en paddock eller någon annanstans där hästen brukar vistas och känner sig trygg och säker. Och sedan träna på att flytta henne. En rädd häst går inte till anfall om man försöker flytta den lungt och försiktigt, med lätta fina rörelser. Testa att trycka lite med spöets långsida mot hästens bakdel och be henne flytta sig. Då kan du ju ändå stå vid huvudet och ha kontroll ifall det blir farligt. Går det bra kan du testa att backa henne, och flytta hennes framdel osv. Om hon är rädd för spöet kan du försiktigt stryka henne över ryggen och bogen med det, samtidigt som du pratar lugnande till henne. Var försiktig bara så hon inte känner sig pressad, och tänk på att hela tiden använde lugna mjuka rörelser och mer ge "bestämda frågor" än befallningar, om du förstår vad jag menar.
Arbeta lite med henne så, och testa sedan att låta henne gå runt dig på en volt och att stanna och öka och minska tempot, och försök att göra detta med endast signaler genom kroppspråk, och kanske förstärk lite med en förhållning i tränset/grimman.
Testa lite olika saker, och var hela tiden lugn och mjuk mot henne i ditt sätt. Hoppas det löser sig