piska eller vänlighet?

Sv: piska eller vänlighet?

Håller med dig om att står man där och blir anfallen av en häst som bokstavligen försöker ta livet av en, då är det klart att man tar till vad fan som helst för att inte dö. Skulle jag ha en longerpisk till hands, ja visst fan skulle jag drämma till en. Skulle jag ha ett gevär skulle jag skjuta den. Jag är fan för ung för att dö :p

MEN som jag skrev i ett tidigare inlägg, så är det ju sällan en attack/spark kommer som en blixt från en klar himmel, utan föregås oftast av många varningssignaler. Har man minsta lilla koll på hästen uppfattar man dem och reagerar förhoppningsvis innan man kommer till ett läge då hästen försöker döda en :eek:

Däremot håller jag inte med dina definitioner av bestraffning och tillrättavisning det minsta. En bestraffning är enligt mig någon slags påföljd som kommer när man gjort något fel, t.ex. ett fängelsestraff eller böter. Det kommer alltså i efterhand och är därför rätt korkat att ge hästar eftersom de antagligen inte begriper det alls. Tillrättavisning är däremot något man gör i samma ögonblick det händer, t.ex. "gå inte förbi mig!" och kasta en blick på hästen om den försöker gå förbi. Men det är ju som sagt helt en definitionsfråga :)

då är det en tolknings fråga. men som sagt tycker det är intressant att höra era andra meotder o inte bara att det är fel att använda spö. HUR skulle ni andra göra istället????
pm en häst går till attack kansdke det inte räcker att mota bort med spöt....o sen då? vilka övningar gör du när du arbetar den?

inlägget var riktat till ella mfl.

Senast ändrad:

Hingsten jag beskrev var givetvis ett extrem fall.

Håller med om att man kan se signaler långt i förväg oftast, men för att korrigera dem måste man utsätta sig för situationen.
Annars går man bara runt problemet.

ex hästen sparkar med avsikt att träffa7skada mig=rejäl åthutning som påföljd.

Man måste ta tag i problemet när det uppstår= man har RÄTT att försvara sig mao.

Finns också MÅNGA;MÅNGA;MÅNGA hästar som aldrig i sitt liv ens skulle komma på tanken att viffta med en hov åt någon. Antingen för att de inte är lagda åt det hållet eller helt enkelt fått sig en rejäl åtjutining när de försökt

jo precis... jag har haft hästar som har varit väldigt känsliga och snälla o där har det funkat utmärkt med lite ledar övningar för att dom ska lyda..

men sedan har jag haft vissa hästar som är betydligt skarpare där det inte skulle vara aktuellt. utan där det behövs ett spö för sin egen säkerhet.

o självklart är det saker man vill jobba bort men tills man kommit dit riskerar inte jag mitt liv.

Jag håller helt med dig i det här älgen! Om hästen sparkar mot människor och får sig ett par rapp så vet den mycket v'äl varför. Visste den inte det så gjorde den det förhoppningsvis efteråt. Jag hade ALDRIG accepterat att hästen sparkar, minst av allt mot huvudet...

Det bästa vore att ta hjälp av någon som kan NH, då jag själv mer tror på det än på att sätta på hästen mer och mer utrustning bara för att kunna handskas med den! Men på med hjälmen och ta hjälp av din kompis som höll på med NH så ska du se du får bukt med hästen! Stort lycka till

Sen en pisk eller ett extra grimskaft för att rappa till hästen om den gör så igen är inte heller helt fel!

Nu förstår jag inte.

Vilken utrustning skulle få hästen att sluta sparka?

Vad är skillnaden på tillrättavisning och bestraffning?
Bestraffning är för mig när hästen gör något total förbjudet som att försöka skada en människa. I dylika situationer anser jag det helt fullt och riktigt att säga ifrån och det ordentligt. Hästar är stora och jag är ingen leksak.
Tillrättavisning är för mig att tex dutta med ett spö för att flytta baken/få mer tvärning i en sidvärtsrörelse. Mao hästen har försökt men jag vill ha lite mer..

Det är möjligt att vi pratar förbi varandra men jag är inte säker.
En tillrättavisning är för mig ett klart markerande från min sida att hästen gör fel omedelbart i samband med det felaktiga beteendet. Hur pass stark den tillrättavisningen blir beror dels på vad hästen har gjort och dels på vilken häst det är. En bestraffning är helt klart för mig ngt som kommer efteråt. Visst är detta ett forum med människor som många dagligen hanterar hästar. Men jag förutsätter inte för den skull att alla genast inser skillnaden.
Jag måste erkänna att jag förstår inte hur du skiljer dessa två begrepp tillrättavisning - bestraffning. Men jag börjar misstänka att du inte tänker som jag.

Jag håller verkligen med dig om att om en häst hade gått till anfall mot mig så är det klart att jag hade försvarat mig med ALLA medel jag hade till hands.. Detta oavsett hur hästen hade uppfattat det. En häst som ej beter sig på ett korrekt sätt (missförstå mig inte) är naturligtvis livsfarlig!!!! Nu har jag inte träffat så många sådana hästar och de hästar jag hanterar hemma till vardags känner jag sedan många år tillbaka. De skulle aldrig i sitt liv få för sig att göra ngt mot mig. Det är jag helt övertygad om. Jag är nog inte intresserad av att hantera farliga hästar. Det tycker jag nog att jag är för gammal för. Jag har inte ngn lust att utsätta mig för ngn fara bara pga en häst.

...eller så har de en så pass stark o trygg ledare att de aldrig ens kommer på tanken att testa? ;)

då är det en tolknings fråga. men som sagt tycker det är intressant att höra era andra meotder o inte bara att det är fel att använda spö. HUR skulle ni andra göra istället????
pm en häst går till attack kansdke det inte räcker att mota bort med spöt....o sen då? vilka övningar gör du när du arbetar den?

inlägget var riktat till ella mfl.

Jag har inte sagt att det är fel att använda spö, och skulle själv inte dra mig för att göra det om hästen verkligen anfaller mig.

MEN, när du sedan motat bort hästen skulle du fortsätta och spöa upp den ordentligt för att den gick till anfall mot dig då?

Det är det jag reagerar på. Jag tror inte att hästen kommer att reagera positivt på en sådan behandling. Visst, alla hästar kommer säkert att reagera olika om man spöar upp den, men jag tror faktiskt att det skulle vara bättre att låta bli i alla fall.

Jag skulle personligen (om jag har en sådan häst i lina då) driva bort den ifrån mig och in på en volt, alltså pressa ut den på en volt om det så behövs. När hästen sedan börjar lyssna på mig kan jag börja mixtra lite med tempot osv, och börja kommunicera med den. Jag tror faktiskt att detta skulle fungera på alla hästar. Åtminstone alla jag mött, men det kräver ju att man är väldigt bra på att läsa av hästen och klarar av att behålla sitt lugn och självsäkerhet även om hästen stegrar sig eller sparkar, och då skulle jag givetvis också ha ett spö som jag kan mota bort hästen med (kraftigt om det behövs).

Om hästen var lös skulle jag jagat iväg den långt ifrån mig och sett till att börja kommunicera med den genom att "styra" dess väg.

jo precis... jag har haft hästar som har varit väldigt känsliga och snälla o där har det funkat utmärkt med lite ledar övningar för att dom ska lyda..

men sedan har jag haft vissa hästar som är betydligt skarpare där det inte skulle vara aktuellt. utan där det behövs ett spö för sin egen säkerhet.

o självklart är det saker man vill jobba bort men tills man kommit dit riskerar inte jag mitt liv.

Eller så kan det ju vara så att du med hästars mått mätt bara är en "medelstark" ledare och därför inte kan dominera ranghöga hästar? :idea::angel:

Förrästen, vill jättegärna höra hur ni som tycker att man ska göra på annat sätt hade gjort.

Jag tror att vi båda är överrens om att man måste försvara sig själv och då med signaler och pisk, men sedan...?

Lite lättare att diskutera då :p

Okej här kommer min åsikt.

Om en häst går på mig, reser sig emot mig och jag upplever att den kan skada mig ja då försvarar jag mig. Har jag ett spö till hands så använder jag det som en snabb markering att beteendet är oacceptabelt. Naturigtvis finns det ingen som helst anledning att spöa på hästen flera gånger i en ilska. Det skulle jag se som ett misslyckande från min sida.

Det som gäller är en snabb men tydlig markering och sedan går vi vidare med det vi höll på med.

Jag har jobbat mycket med olika hästar lösa från marken. Lärt dem följa mig, löslongerat osv. En sak jag tydligt märkt är att alla hästar är olika. Alla svarar inte på samma sätt på mina hjälper. En del är väldigt mjuka och reagrar snabbt och gör det jag vill medan en del är långsammare. Sen finns det även dm som inte fungerar fullt ut med de metoderna.

Visst vill jag helst kunna ha en mjuk och fin relation till alla hästar där det fungerar att leda i bara grimskaft kring halsen och hästarna följer mig vad som än händer. Tyvärr ser verkligheten annorlunda ut.

Alla hästar förtjänar att man är tydlig emot dem. Lika viktigt som det är att sätta gränser och säga ifrån och avvärja ren fara ja lika viktigt är det att släppa fram hästen och belöna i rätt stund. En korrigering skal alltid efterföljas av att hästen går undan/accepterar och den som gett korrigeringen belönar med att genast uppmärksamma och sluta.

För mig är dt att föredra en snabb och ordentlig korrigering - speciellt på en häst som faktisk är farlig, framför att tjata. Det är stor skillnad på en häst som smtramsar och ignorerar sin ägare och en som faktiskt går till attack.

På med stigbett och vinkla spöt mot huvudet och reser hästen sig så ett rapp på halsen!

Och det ska komma direkt inte efter 30 minuter!

ex hästen sparkar med avsikt att träffa7skada mig=rejäl åthutning som påföljd.

Håller med dej om det att om hästen gör något som kan skada oss människor och verkligen är ute efter att skada oss, så är det inte fel med en åthutning, i precis rätt ögonblick.

Men blir lite nyfiken på en grej. Hade en ponny förut som sparkade mot det mesta som rörde sej. Både hästar i hagen som t.o.m stog i högre rang än hon själv. Hon sparkade mot stenar, stubbar, buskar. Ja allt. Dom flesta som har varit mycket i mitt stall fick sej en spark av henne, jag också. Så fort något inte passade eller nått blev lite obehagligt eller om hon "bara" var busig så sparkade hon.
Det jag funderar på är hur sjutton du klarar av att ge en häst som precis har sparkat dej(och förhoppningsvis missat) en rejäl åthutning. Troligtvis har du en stor hästrumpa mot dej som i vilken sekund som helst kan sparka dej igen. Hur "bestraffar" du det? MIn pappa blev en gång sparkad av den här ponnyn och han var snabb och sparkade tillbaka snabbt som ögat, vilket resulterade i att ponnyn sparkade ännu en gång och ha fick sej en smäll till(kan tillägga att efter den andra smällen jagade pappa ponnyn runt hela gården, trotts väldigt ont i benet, det funkade bättre men hon fortsatte sparka på allt och alla även efter det).

Så hur kan du ge en häst en åthutning när den precis har sparkat dej utan att skada dej ännu mer?

Du har den i grimma/träns så den inte kommer åt att vända rumpan emot dig. I hagen ser du till att ha huvudet emot dig och du löstränar förslagsvis inte en sådan pålle.

Är lite fegare än ni, skulle aldrig hantera en häst som brukar sparka folk mot huvudet :o Jobbar mycket med ledarskapet med mina hästar och har väldigt svårt att tänka mig att de nånsin skulle göra något sådant. När de testar ledarskapet kanske de som högst typ tar ett steg framåt när jag bett dem stå stilla eller testar om det går att helt plötsligt byta varv när man longerar :p
Jag gillar utmaningar o lite kluriga, känsliga, nervösa hästar som man får jobba mycket med, men livsfarliga hästar undviker jag som pesten :p

Om jag skulle bli halshuggen ifall jag inte tränar upp en häst som fått för sig att det är ok att sparka folk i huvudet skulle jag nog börja med olika ledövningar. Att börja med att jobba med longering tror jag skulle vara att pressa den lite väl mycket i början och då kanske den försöker komma undan genom att sparka. Först lära den att följa med snällt när man leder den fast man går i konstiga kringelikrokar och stanna när jag stannar. Sen lära den att backa väääldigt försiktigt, och komma ihåg att släppa pressen så fort den gör minsta ansatsen att backa. Sen när jag kan flytta den i alla riktningar från marken, leda den vart jag vill och det känns som den börjar lita på mig skulle jag börja jobba med longering.

*kl*
Kom precis på en sak till. Ett problem med farliga hästar och "NH" är att ha hästen bakom sig. När jag jobbar mina hästar fån marken vill jag ju att de skall följa mig lösa. En farlig häst skulle jag aldrig ha bakom mig. Den vill jag ha koll på.

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 344
Senast: Anonym
·
Utrustning Var igår & kikade på en ponny som jag lovat att hjälpa till med att rida till. Mycket trevlig ponny som tävlar Msv B hoppning & ska...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 281
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17