Sv: Piruetter
Du har skrivit tidigare att du har en häst som du utbildat till msv, är det denna du syftar på?
Jag har bara en häst
, så ja. Det är denna häst som numera kan
rörelser motsvarande MSV, vilket per definition
inte betyder, att vi kan genomföra ett godkänt dressyrprogram enligt domarbedömning, vilket vi heller inte har planer att göra. Utan bara, som en beskrivning.
När man möter folk ute i farten, så är det den definitionen som används. I alla fall på min nivå i mina trakter. Då frågar de flesta vilken nivå man är på och då menar de LC, LB, LA, MSV osv. Det är nämligen något de flesta vet vad som menas. I stället för att rabbla, framdels-, bakdelsvändningar, skänkelvikning, öppnor, slutor, volter, volt tillbaka, ryggning, halvhalt, snett igenom, rätt upp, rättvänd galopp, förvänd galopp, enkla byten, fri skritt, mellanskritt, ökad skritt, serpentiner med mera med mera. Jag brukar nämligen rabbla detta och antingen somnar folk när jag kommit halvvägs, eller också säger de, - jaha någonstans LA-MSV menar du. Och i det här fallet var det min tränare som själv sa MSV. Det är inget jag har sagt.
Vad går travvändningarna ut på? Lösgörande/balans/samling?
Halvhalter, halter, övergångar, volter, serpentiner, skänkelvikningar och framdelsvändningar med mera är exempel på
lösgörande rörelser.
Öppnor, slutor, bakdelsvändningar med mera är exemple på
samlande rörelser.
Så egentligen är vändningarna
mer mot samling, men för min häst är de faktiskt även
till viss del lösgörande.
Jag är bara nyfiken och vill förstå! En väldigt söt häst i övrigt=)
Tack, jo. Min Fatima är faktiskt riktigt söt. Det kan jag hålla med om, men så är jag partisk också.
Jag hoppas att du fick svar på dina frågor och jag ber om ursäkt om jag missförstått dig.
Mvh
/IH