Sv: Piruetter

Tack! Jag blev väldigt förvånad ja.
Min läxa blev att man ska inte ge råd i detta forum, inte i välmening och inte ens om dom är ombedda...

Jo gör det. Åtminstonde jag tycker om att få råd och vill man inte ha rådet så är det ju bara att strunta i det. :)
Det är så lätt att fastna i gamla tankemönster så en ny infallsvinkel är välkommet ibland.

Men om hästen travar snabbt är det väl mer klokt att antingen minska på tempot eller att FATTA galopp.
Det borde en häst som kan utföra piruetter klara av:confused:

Eller pratar vi travare igen:confused:

Huh?
Travar snabbt?

Aha, du menar i liknelsen med att lära en häst fatta galopp genom att smacka på? Hur fattar du galopp med en unghäst i lina som du aldrig bett om galopp tidigare? :p
Två skilda saker mot piruettjobbet - en jämförelse i logik, den genomsnittlige unghästen tycker nog det är lättare att galoppera när tempot går upp än att trava snabbt och obalanserat. Jämförelsen att lära in byten genom att göra det obekvämt att gå i rätt galopp kanske var en mer rättvisande liknelse. Men det har alltså INGET med piruetterna att göra förutom just tanken "göra det obekvämt/opraktiskt att göra fel och bekvämt att göra rätt".

Senast ändrad:

Du har skrivit tidigare att du har en häst som du utbildat till msv, är det denna du syftar på?

Jag har bara en häst :love:, så ja. Det är denna häst som numera kan rörelser motsvarande MSV, vilket per definition inte betyder, att vi kan genomföra ett godkänt dressyrprogram enligt domarbedömning, vilket vi heller inte har planer att göra. Utan bara, som en beskrivning.

När man möter folk ute i farten, så är det den definitionen som används. I alla fall på min nivå i mina trakter. Då frågar de flesta vilken nivå man är på och då menar de LC, LB, LA, MSV osv. Det är nämligen något de flesta vet vad som menas. I stället för att rabbla, framdels-, bakdelsvändningar, skänkelvikning, öppnor, slutor, volter, volt tillbaka, ryggning, halvhalt, snett igenom, rätt upp, rättvänd galopp, förvänd galopp, enkla byten, fri skritt, mellanskritt, ökad skritt, serpentiner med mera med mera. Jag brukar nämligen rabbla detta och antingen somnar folk när jag kommit halvvägs, eller också säger de, - jaha någonstans LA-MSV menar du. Och i det här fallet var det min tränare som själv sa MSV. Det är inget jag har sagt.

Vad går travvändningarna ut på? Lösgörande/balans/samling?

Halvhalter, halter, övergångar, volter, serpentiner, skänkelvikningar och framdelsvändningar med mera är exempel på lösgörande rörelser.

Öppnor, slutor, bakdelsvändningar med mera är exemple på samlande rörelser.

Så egentligen är vändningarna mer mot samling, men för min häst är de faktiskt även till viss del lösgörande.

Jag är bara nyfiken och vill förstå! En väldigt söt häst i övrigt=)

Tack, jo. Min Fatima är faktiskt riktigt söt. Det kan jag hålla med om, men så är jag partisk också.

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor och jag ber om ursäkt om jag missförstått dig. :bow:

Mvh

/IH

Helt ärligt Ingela. Din häst är inte utbildad MSV.

Hon är supersöt och det är underbart att hon verkar så pigg trots sin höga ålder. Ni verkar trivas finemang tillsammans och verkligen ha roligt ihop. Vilket verkar vara viktigast för dig och det har jag full respekt för.

Men att påstå att din häst är utbildad MSV är ett hån mot alla de som utbildar sina hästar seriöst och följer utbildningsskalan: Takt - Lösgjordhet - Stöd - Schwung - Rakriktning - Samling

Helt ärligt blev jag lite chockad när jag läste det. Efter att ha tittat på dina filmer inser jag att min häst är långt mer utbildad än din men jag skulle aldrig få för mig att påstå att hon låg på något annat än högre LA-nivå just nu.

När man pratar om utbildningsnivå innefattar det ju även formen och din häst, hur söt hon än är, går inte ens i en godkänd LC-form:crazy:

När man pratar om utbildningsnivå innefattar det ju även formen och din häst, hur söt hon än är, går inte ens i en godkänd LC-form:crazy:
[/QUOTE]
Vi vet väl inte hur hästen går annars mer än på de här mycket korta filmsnuttarna. Hästen kan mycket väl vara utbildad MSV.

JAG är inte ens på LC-nivå rörelsemässigt eftersom vi saknar galoppjobbet. Med erat resonemang så borde jag känna mig jättekränkt av det här eftersom vi ändå lagt ner massor med jobb och ändå kommit en bit med formen? :p
Tycker inte det går att jämföra så.

varför i hela friden skulle du känna dig KRÄNKT?
Är det inte betydligt sundare att ha en verklighetsbaserad självuppfattning om vart man befinner sig, det är väl mycket sundare och bättre för en själv, jag ser inget negativt med det alls.
Varför är det så viktigt med att det ska vara en hög nivå? :confused: Det verkar nämligen mycket viktigt för flera här i tråden?
Varför är LC ett skällsord?

det viktiga är väl att man har en sund bild om nivån man befinner sig på, alla strävar ju efter att utvecklas vidare och gör det också.

Jag skulle skämmas ihjäl personligen om jag gick omkring och sa att min häst går MSV eller är MSV mässig för att den kan göra byten och gå förvänd galopp osv. Det skulle vara sjukt pinsamt eftersom folk lätt skulle se att han inte alls går MSV. Då tycker jag det är viktigt både för mig själv och hästen att jag har en SUND bild av nivån vi befinner oss på, det möjliggör också att man kan träna vidare sunt och effektivt och från rätt ände.

Om du vet med dig att ni inte är på LC nivå i och med att ni saknar hela galopp delen. varför i h-te skulle det vara kränkande när ngn då säger det i förbifarten? fattar inte.

Senast ändrad:

*host* nu tycker jag ÄNDÅ att man måste få ha lite "egen frihet" när det gäller defenitioner .
När man börjar träna på olika rörelser så kan man givetvis inte säga att den måste vara perfekt från början. Men strävan är ju att komma dit så småningom det är vi nog alla överens om? Men att därifrån säga att man rider rörelsen på en viss nivå, DÄR finns knappast utrymme för feltolkningar? Och i min mening, o hur de nu är så måste ju även jag få ha en egen mening...:angel:, så finns det inte en chans att man utför rörelsen korrekt om inte grundformen finns.

Själv är jag väldigt petig med detaljer när jag rider (väldigt självkritisk) så annars skulle jag till slut få depp-bryt och känna att man kan absolut INGENTING eftersom det är grymt svårt/sällsynt att nå upp till dom höga kriterierna! ;) Den där slutan var ingen sluta för hästen längde inte yttersidan ordentligt, alltså har jag inte ridit någon sluta idag som jag hade tänkt! :devil: :rofl:

JAG är inte ens på LC-nivå rörelsemässigt eftersom vi saknar galoppjobbet. Med erat resonemang så borde jag känna mig jättekränkt av det här eftersom vi ändå lagt ner massor med jobb och ändå kommit en bit med formen? :p

Varför ska du känna dig kränkt av vårt resonemang? Om du inte rider på LC nivå so what? Det är ju det ni hävdat hela tiden här att det inte går att definiera AR på nivåer så vad spelar det för roll för dig?

Om du lägger ner massor med jobb o ändå inte får din häst i rätt grundform eller vad du nu menar så är det ju antingen fel på din ridning eller mest troligt, fel på din instruktör som inte kan ta er vidare?

*host* nu tycker jag ÄNDÅ att man måste få ha lite "egen frihet" när det gäller defenitioner - det är ju knappast en saluhäst-annons t ex det är frågan om där någon kan känna sig lurad eller att ryttaren är i startgropen för att ta sig ut och tävla så det skulle spela roll för vilken nivå man ska lägga sig på.
Jag håller inte heller med om defenitionen men jag tycker helt enkelt att det är onödigt att "kasta skit" på en såpass stor tränare för en sån sak.

Just när det gäller rörelser är det svårt det där med defenitioner tycker jag. Om man får till själva rörelsen enligt hyfsat rätt kriterier tycker åtminstone jag att man ska få kalla det för rörelsen ifråga även om det finns mycket kvar att pussla dit innan det blir någon kvalitet. Ett galoppombyte är ju t ex alltid ett galoppombyte (såvida det blir ett rent byte) oavsett om det är à la hoppbyte eller en 9:a i protokollet. Och det är enligt mig ganska stor skillnad på att påstå att man "tränar medelsvår dressyr" om man påstår sig träna galoppombyten.
Själv är jag väldigt petig med detaljer när jag rider (väldigt självkritisk) så annars skulle jag till slut få depp-bryt och känna att man kan absolut INGENTING eftersom det är grymt svårt/sällsynt att nå upp till dom höga kriterierna! ;) Den där slutan var ingen sluta för hästen längde inte yttersidan ordentligt, alltså har jag inte ridit någon sluta idag som jag hade tänkt! :devil: :rofl:

Kasta skit?:confused:
Om tränaren påstår att hästen ligger på motsvarande MSV-nivå ljuger han för sin elev.
Varför kan man inte vara ärlig som tränare? Vad är det för skam i att ligga på LC-nivå?
Och jag begriper inte alls varför du skulle känna dig kränkt.

Man befinner sig på den nivån man gör (oavsett vilken inriktning man har.)

En gång sa min tränare "den formen hästen har nu håller för MSV". Jag blev jätteglad.

Men självklart fattade jag att jag inte var på gång att starta MSV. Det var en kommentar menad som beröm för att några steg var trevliga och formen "rätt". Ibland behöver man påminna sig själv om att vissa saker faktiskt ÄR bra. Även om majoriteten är skräp. ;)

Måste ni fortsätta diskussionen, som bara mynnar i tråkigheter? Tänk om allas tränare skulle nagelfaras på samma sätt, fasen vad trist det skulle vara. :( Hur kul är det att lägga ut filmer öht, kan man ju undra? :confused:

Ibland behöver man påminna sig själv om att vissa saker faktiskt ÄR bra. Även om majoriteten är skräp. ;)

Måste ni fortsätta diskussionen, som bara mynnar i tråkigheter? Tänk om allas tränare skulle nagelfaras på samma sätt, fasen vad trist det skulle vara. :( Hur kul är det att lägga ut filmer öht, kan man ju undra? :confused:

Instämmer med dig!

Förstår inte att man orkar och vill fortsätta "diskussionen"" och till vilken nytta.

Tråkig utveckling av tråden.

Man blir definitivt inte längre själv för att man halshugger andra ........

*KL*

Jag tror faktiskt jag svimmar, vilket svammel om ett uttryck. Om en tränare säger att rörelsen ligger på MSV så är ju inte det samma sak som att ekipaget befinner sig där. Men herregud, jag tränar rörelser i nivå med MSV och med min islänning, men inte :devil: är vi på den nivån ridmässigt. Kommer aldrig att komma dit eftersom det är inte mitt mål med denna träning utan det ligger på ett helt annat plan.

Ibland tror jag faktiskt att man tolkar inläggen precis efter vilket humör man befinner på sig på, och även hur man ser på olika användare och ämnet som diskuteras.:confused::crazy:

Ingela har väl aldrig utgett sig för att sopa banan med någon av er som är ute och tävlar MSV?

Jag tänker inte diskutera mer, för det mynnar absolut inte i något konstruktivt. Gullegull förekommer, på alla forum.

Ibland tror jag faktiskt att man tolkar inläggen precis efter vilket humör man befinner på sig på, och även hur man ser på olika användare och ämnet som diskuteras.
Tänk. Så har även jag uppfattat det oavsett ämne.
Att man hugger på inlägg bara därför att.

Ja jag erkänner att jag är en kålsupare:o

*Nu när det återigen bara hamnar om klimatet* Håller mig utanför riddiskussionen.:cool:
Sätter en tia på att denna tråden blir raderad:devil:

Det här tycker jag är ett väldigt bra citat:

Man befinner sig på den nivån man gör (oavsett vilken inriktning man har.)
Men som sagt - alla har inte samma kriterier man utgår ifrån helt enkelt när man ska försöka definera en "nivå".

Kasta skit?:confused:
Om tränaren påstår att hästen ligger på motsvarande MSV-nivå ljuger han för sin elev.

1. Det sa tränaren inte såvitt jag förstod det utan att de tränade på rörelser upp till MSV-nivå.
2. Du tror inte Ingela som är vuxen och de som lyssnar på det han säger förstår att han inte likställer det med tävlingsdressyr på MSV-nivå? Det är iaf jag hyfsat säker på.

Varför kan man inte vara ärlig som tränare? Vad är det för skam i att ligga på LC-nivå?
Och jag begriper inte alls varför du skulle känna dig kränkt.
Nej alltså - LD-nivå skulle vi vara på enligt dressyrkriterierna. På god väg mot väpnarprovsnivå enligt AR-kriterierna! :p
Jag känner mig inte ett dugg kränkt av uttalandet och det var det som var poängen. Det var ett par av er som skrev att det var kränkande mot "de som faktiskt är" på LA/MSV-nivå med sina hästar.
Varför? Kan man inte bara utgå ifrån det du skrev i citatet överst och inse att folk har lite olika etiketter på nivå.

Senast ändrad:

Nu har inte jag sett så mycket filmer o och för sig, (men har sett filmsnuttar tidigare där hästen var i en helt annan form är i den här tråden) men hur vet du vad hästen kan med en annan ryttare? Nú var det ju frågan om vad hästen kunde och inte ekipaget.
Hon har ju dessutom förklarat tydligt att hon inte anser att hästen går MSV utan att den gör rörelser ur MSV. Dessutom skrev hon att istället för att förklara ingående vad hästen kan så ger hon ofta det förenklade svaret.
Jag är helt övertygad om att hon vet vad hästen och hon kan tillsammans.
De kan ju vara på MSV nivå i skrittarbetet tex och på en helt annan nivå i trav och galopp.
Min egen häsr är definitivt inte på samma nivå i alla gångarter.

Hrmm... det känns som om den här tråden tagit en lite märklig vändning... från piruettdiskussion till en diskussion enbart om din personliga utbildningsnivå.

Det inlägg du gjort ovan (speciellt med tanke på den bild du lagt in) gör det alldeles uppenbart att du tagit illa vid dig personligen.

Är det inte bättre att bara radera hela tråden?

Nej, tråden raderas inte i det här läget.
Det har kommit många bra svar på TS fråga och de vill jag gärna ha kvar.

Dock har jag rensat ordentligt i tråden.

Immer
Moderator på Klassisk Ridkonst sedan igår

Hrmm... det känns som om den här tråden tagit en lite märklig vändning... från piruettdiskussion till en diskussion enbart om din personliga utbildningsnivå.

Det är nog jag som är trollet...:angel:

Jag lider väl av läs och skrivsvårigheter (dyslexi, med ett finare ord) och misstolkade Ingelas inlägg.
Förmodligen för att jag inte kan se hur hästen kan utföra MSV-rörelser utan att den har styrkan att bära sig i en ändamålsenlig form. Men det går tydligen så jag ber om ursäkt för min okunnighet.

Man lär sig något nytt varje dag.:bow:

För att återgå till ursprungstemat så tittade jag på lite filmer på youtube.

Tycker att den här visar hästens fotförflyttning på ett bra sätt (i skritt) plus att tränaren är intressant att lyssna på.
http://www.youtube.com/watch?v=TU0LbPxhhG8

Orkar man lyssna så tycker jag dessa har en intressant diskussion
http://www.youtube.com/watch?v=YNbVOeMQ_wg&feature=related

Annat "tänk", men ändå samma på sätt och vis -lite roligt! :p
Som pyramid-snacket, väldigt tänkvärt! :bow: Att man lätt glömmer bort beståndsdelarna man måste checka av för att det ska bli bra.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama