Sv: Piruetter
oohh..Nu blev jag fast på den där sidan ett tag..Väldigt intressanta diskussioner..
oohh..Nu blev jag fast på den där sidan ett tag..Väldigt intressanta diskussioner..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För att återgå till ursprungstemat så tittade jag på lite filmer på youtube.
Tycker att den här visar hästens fotförflyttning på ett bra sätt (i skritt) plus att tränaren är intressant att lyssna på.
http://www.youtube.com/watch?v=TU0LbPxhhG8
Orkar man lyssna så tycker jag dessa har en intressant diskussion
http://www.youtube.com/watch?v=YNbVOeMQ_wg&feature=related
När man börjar träna på olika rörelser så kan man givetvis inte säga att den måste vara perfekt från början. Men strävan är ju att komma dit så småningom det är vi nog alla överens om? Men att därifrån säga att man rider rörelsen på en viss nivå, DÄR finns knappast utrymme för feltolkningar? Och i min mening, o hur de nu är så måste ju även jag få ha en egen mening..., så finns det inte en chans att man utför rörelsen korrekt om inte grundformen finns.
Varför ska du känna dig kränkt av vårt resonemang? Om du inte rider på LC nivå so what? Det är ju det ni hävdat hela tiden här att det inte går att definiera AR på nivåer så vad spelar det för roll för dig?
Om du lägger ner massor med jobb o ändå inte får din häst i rätt grundform eller vad du nu menar så är det ju antingen fel på din ridning eller mest troligt, fel på din instruktör som inte kan ta er vidare?
Den poäng jag på något vis försöker få fram är att det bara känns onödigt att jämföra ekipage som INTE följer de "vanliga" nivåerna och inte heller har intention att göra med dom som faktiskt rider enligt klass-modellerna.
Nu tror jag du missförstod lite.
Rörelsemässigt övar vi - alla skolor i skritt och trav (nåja, än har vi inte fått till någon vettig förvänd sluta på volt) skrittpiruetter, hästen kan ryggning men jag ska inte påstå att vi övar på det likaså skänkelvikningar och framdelsvändningar (och lite side-pass har vi fått till på westernlektion! ), volter och serpentiner givetvis i alla möjliga storlekar, när vi varit på topp har vi samlingsmässigt kommit nära tramp. Vi har -börjat- öva på galoppfattningar. Formen är svårbedömd men nog skulle vi kunna få till nånstans runt LA-form stadigt om man red med TR-målen i huvudet.
Men rörelsemässigt har vi alltså inte ens tagit oss ur LD för att vi inte har galopparbetet. Och vi har inte ens lärt oss mellantrav! Med det ponnysteget skulle det krävas massvis med övning för att få till en tydlig längning.
Sen har kusen gått LB på klubbisar (fråga mig inte hur de fått till galoppen utan att kunna riktiga fattningar! ) vilket bidrar till att LD -som vi är på rörelsemässigt- skulle bli rätt knasigt.
takten i piruetten och det är något som jag tänkte på även när jag såg riddarprovsfilmen att det blir svårt att hålla en tretakt i galoppen med det tempot samt bristen på energi, kombinerat. Det skrev jag aldrig men det blir en följd av att energin saknas.
Jag förstår inte riktigt vad det hade med klass-indelningarna att göra, var det syftat till att du heller inte kan/vill sätta dig i ett sånt "fack"?
Tycker du verkar ha ett klokt träningsresonemang!
Det händer mer än ofta att jag läser dina inlägg och tänker "aha, det är så JAG funkar". Du beskriver det som i mitt huvud blir en enda röra men som stämmer på pricken med hur det fungerar för mig. Min kropp gör precis likadant som du beskriver i citatet och det erfarade jag så sent som igår. Såg att du fick kritik för ditt "tänkande" och jag instämmer att det ibland är en god lösning mitt i ridandet men neranför hästryggen är det väldigt intressant att spekulera. Jag tycker inte att du ska sluta tänka för jag finner ofta svar i dina funderingar.Nu har jag själv aldrig ridit en "riktig" piruett utan bara just de förberedande minskade volterna så självklart bör mina åsikter tas med en nypa salt! Men om du ursäktar den biten så tycker jag det är roligt att spåna -
Jag har ju själv (ibland) lite av det problemet i skritten när det gäller piruetter och diagonalslutor. Att vikten lätt hamnar åt fel håll, vikten är egentligen enda hjälpen som används när hästen är rätt placerad. Då kommer vi inte heller få till själva vändningen eftersom min sits kommer kollapsa om jag försöker lägga till den vikthjälp som krävs. Å andra sidan så finns det en anledning till att vikten oftare hamnar fel i ena varvet och som jag ser det ur min ytterst subjektiva bedömning är det beroende på hur hästen vill placera sina ben, när den tänker åt ett annat håll än vad jag gör så hamnar jag lätt fel av bara farten om man inte förebygger det. Lyckas jag hålla kvar mig själv upprätt så kan jag också ändra vikten så grovt (men ändå väldigt fint, som om det sker med bara tanken) som det behövs för att kunna utföra vändningen utan att något annat i sitsen kollapsar.
Nu är nog just det här väldigt basics mot det du pysslar med så det blev lite "försnack" bara. Utifrån det här har jag försökt studera rörelsemönstret på videoklipp och koppla ihop till känslan man känner uppsuttet från ryggen.