Sv: Piruetter

Blir kanske lite OT, men på en clinic i KD så var det en ryttare som skulle öva på galopp-piruetter och fick den lite udda övningen att rida travpiruetter för att dom blir svårare för hästen att utföra än galopp-piruetter så tanken var att trigga hästen att själv fatta galopp och på så vis få galopp-piruett! :D Eller åtminstone början till det. Travpiruett är ju precis samma sak egentligen som i skritt/galopp rent rörelsemässigt men knöligare, därav att inte så många använder sig av det skulle jag tro?

Själv har jag liksom Ingela mer fått till tänket av piruettvändning i trav än riktiga vändningar, och då något pass när det egentligen var tänkt att öva skrittpiruetter men hästen hade för mycket spring i benen för att palla med att skritta. Matte säger - okej, vi travar. Men jag bestämmer hur! :p

Tack för förklaring!:bow: Tror jag fattar lite mer.
Har du möjligtvis ett sto? :D Hedwig gillar också att göra på sitt eget sätt..lika med bäst enligt henne...:angel:

Tack för filmerna!:bow:
Vad duktig du är med din häst och vilken sötis!:love: Inte lätt med ryggmärgsskada!:eek: Tycker det är svårt nog med en hyfsat normal kropp...:crazy:

Vad trevlig den såg ut på sista filmen:idea:
Red du för akademisk tränare på filmerna (jag såg att du red med en hand?)

Faktum är att jag har också ridit bakdelsvändningar i trav. Mycket jobbigt. Inte så väldigt lyckat vad gäller kvalitén förstås, men övningen hade andra syften, en del av lösgörande, få med bogarna och ha kontroll över alla delar. Vi gör ganska mycket såna mer eller mindre krångliga varianter men ofta inte så krångligt för hästen som för mitt huvud:eek: Att gå från en vändnng till en annan framdel-bakdel i samma rörelse, man inleder i framdels och avslutar i bakdels, klara att behålla ställningen hela vägen osv osv. Antar att det är min koordination som ska stärkas:o
Fördelen med travövningen är också att ett kvarts varv i galopp sen är förhållandevis lätt :D

KL

Tack Jasmine och Hedwig :love: :bow:

Japp, Jasmine, det är min Akademiske tränare, jag rider för. Jag hoppas det blir ngn kurs i vår för denne. Men jag har också ridplats för lokal riddare i maj. Det ska bli jättespännande, att få en möjlighet att rida för lokal förmåga, så det kanske kan bli lite mer kontinuitet i träningen.

Blir kanske lite OT, men på en clinic i KD så var det en ryttare som skulle öva på galopp-piruetter och fick den lite udda övningen att rida travpiruetter för att dom blir svårare för hästen att utföra än galopp-piruetter så tanken var att trigga hästen att själv fatta galopp och på så vis få galopp-piruett! :D Eller åtminstone början till det. Travpiruett är ju precis samma sak egentligen som i skritt/galopp rent rörelsemässigt men knöligare, därav att inte så många använder sig av det skulle jag tro?

Själv har jag liksom Ingela mer fått till tänket av piruettvändning i trav än riktiga vändningar, och då något pass när det egentligen var tänkt att öva skrittpiruetter men hästen hade för mycket spring i benen för att palla med att skritta. Matte säger - okej, vi travar. Men jag bestämmer hur! :p
Nu var vi här igen.:crazy:
Läs i svenska ordlistan samt TR vad man menar med piruett- en mycket centrerad volt.

Att försöka trava så hästen snubblar på sina ben o "fattar" galopp kan väl aldrig vara meningen.:confused:
Varför göra ngt svårare är svårt.
Det är orimligt att begära. Då är en piaffpiruett däremot helt möjlig att utföra.

Vad får folk alla konstiga idéer ifrån.:eek: .
Kan inte tänka mig att ngn gammal mästare har ursprungsidén.:confused:

Galopptänk, som avslutas med godkännande av ridhusbotten, eller vad kameradamen hade tänkt sig... :rofl::
Jag är lite nyfiken på den här filmen. Tränade ni byten eller vad var tanken med den tvära vändningen åt höger?

Jag tycker att det är intressant att jämföra utbildningen av häst. Själv får jag absolut inte börja träna byten innan hon är så stark att hon kan öka en diagonal för att sedan åter kunna samla sig tillräckligt för att kunna göra ett byte utan att förlora balansen.

Förstår du hur jag menar?:)

Blir kanske lite OT, men på en clinic i KD så var det en ryttare som skulle öva på galopp-piruetter och fick den lite udda övningen att rida travpiruetter för att dom blir svårare för hästen att utföra än galopp-piruetter så tanken var att trigga hästen att själv fatta galopp och på så vis få galopp-piruett

Fick du någon förklaring på det här? Har funderat lite och spontant så förstår jag inte riktigt tanken med att "trigga" fram en galopp-piruett från trav.:confused: Rent logiskt så borde man först och främst se till att hästen är så stark och bärig i galoppen att den orkar göra en piruett. Och när man är där behöver man väl knappast få den ur balans för att utföra rörelsen?

Eller är jag helt ute o cyklar nu?:crazy:

Börjar med sluta på en stor volt och centrerar efter hand som hästen blir starkare/mer utbildad. Får till väldigt välcentrerade och tevliga skrittpiruetter.

/migo

Jag är lite nyfiken på den här filmen. Tränade ni byten eller vad var tanken med den tvära vändningen åt höger?

Jag tycker att det är intressant att jämföra utbildningen av häst. Själv får jag absolut inte börja träna byten innan hon är så stark att hon kan öka en diagonal för att sedan åter kunna samla sig tillräckligt för att kunna göra ett byte utan att förlora balansen.

Förstår du hur jag menar?:)

Rätt gissat, min tränare bad mig göra ett byte. Jag har aldrig fått lära mig göra ett byte, korrekt utan galoppbom eller litet hinder.

"Det är inte svårare, än att byta varv" typ... och det där var väl mitt första tafatta försök, för att göra min tränare glad, trots att jag var livrädd. Min dam är nämligen en sån dam, som blir mer o mer laddad, ju mer samling man sysslat med. Så jag var bergsäker på en katapultresa och så blev det bara pannkaka, för att hon inte visste vad jag önskade.

Men senare under passet när jag egentligen var för trött för att känna vad jag gjorde, fick vi kläm på det, med lite "tips från coachen" när tränaren verkligen förstod att jag var "livrädd" o inte fick ihop hjälperna.

Jag har liksom fått lära mig rida på nytt efter hästolycka 1999 och alla koordinativa grejer finns inte där än, utan jag får ta ett steg i taget. Och ibland blir det fyra steg tillbaka.

Det är därför AR har fungerat för mig, för vi plockar i sär hjälpgivningarna i smådelar, tills de funkar för mig. Vi tar det ett steg i taget utifrån mina möjligheter att få ihop delarna.

Mig bekymrar det inte, att på vårkanten få börja om med min ridning från skrittarbete för att hitta kroppen o knapparna, för att senare till sommaren o hösten, känna att jag kan rida igen. Min häst o jag har inte de målkraven att komma längre o längre, men hittar vi ett guldkorn, så är det kalas! :love:

Jag har aldrig, eftersom jag är född med muskelhandikapp tänkt bli världsmästare i dressyr. Dressyrridningen för mig, är ett sätt att hålla min kropp o knopp i trim, inget annat.

Det är liksom det jag har försökt tala om här på forumet under alla år, att jag har fått lära mig krypa igen, för att kunna lära mig att gå.

Jag hoppas att du förstår vad jag menar, för just nu orkar jag inte dra historien igen. Jag tröttar bara ut alla andra.

AR, med en rejäl uppblandning av ridkunskap via Strömsholmsutbildade ridinstruktörer med och utan handikapputbildning, samt influenser från CR (centrerad ridning) är grejen som funkar för mig. Om det är något annat, som funkar för någon annan - FINE - Då får de gärna syssla med det, bara vi som önskar, kan få göra vår grej och känna att vi, vår kropp och vår häst, mår bra av det.

/IH

Senast ändrad:

Tack för förklaring!:bow: Tror jag fattar lite mer.
Har du möjligtvis ett sto? :D Hedwig gillar också att göra på sitt eget sätt..lika med bäst enligt henne...:angel:

Nej, jag har en fux! :devil:

Tycker faktiskt det är charmigt med hästar som föreslår saker själv. Sen får man anpassa sig lite till humöret - är väldigt sällan jag känner att jag "måste" låta honom trava (åtminstone nuförtiden) men efter ett tags dressyrande i skritt så kan han tycka att det är dags för trav och "föreslå" det genom att helt sonika sätta igång och trava! :D Inga problem att få tillbaka till skritt igen och jag känner det på honom när det är på gång så man kan förhindra det om man vill. Men om jag ändå inte höll på med en övning som jag ville fortsätta med i skritt så kan jag utnyttja det till att låtsas att jag fortfarande skrittar och jobba vidare trots att hästen travar. Då brukar han lustigt nog gå bäst! :p

Fördelen med travövningen är också att ett kvarts varv i galopp sen är förhållandevis lätt :D

Haha, bortsett från just galoppen så håller jag med - allt känns så enkelt när man krånglat till det för sig själv med en sån övning! :p

Jag har ju försökt få till "framdelsvändningar à la AR" och det var inte koordinationen riktigt med på! Eller egentligen förvänd sluta på volt men det var ännu svårare för mig att få till det utan ett konkret spår att syna efter så det fick bli ridhushörnen stundvis. (Kallar det för "framdelsvändningar à la AR eftersom KW i sin bok skriver att hon inte använder vanliga framdelsvändningar av lite olika skäl, men man kan använda sig av en annan variant som egentligen är en förvänd sluta centrerad runt framdelen.)
Försöka förklara för hästen vilket håll den ska vara böjd åt och vilket håll den ska röra vilken kroppsdel åt och hålla reda på vart man har tyngdpunkten... Johejdu! :rofl: sen verkade kusen lättad när matte "bara" ville öva på att samla-länga några steg! :rofl:

Nu var vi här igen.:crazy:
Läs i svenska ordlistan samt TR vad man menar med piruett- en mycket centrerad volt.

Att försöka trava så hästen snubblar på sina ben o "fattar" galopp kan väl aldrig vara meningen.:confused:
Varför göra ngt svårare är svårt.
Det är orimligt att begära. Då är en piaffpiruett däremot helt möjlig att utföra.

Vad får folk alla konstiga idéer ifrån.:eek: .
Kan inte tänka mig att ngn gammal mästare har ursprungsidén.:confused:

Kan inte svara på det. Jag var alltså åskådare på en clinic för sisådär 8-9 år sen där den metoden användes. Den tränaren hade rent allmänt väldigt "egna" idéer men av vad vi kunde se på clinicen gav det mesta resultat. Inte frågan om att springa och snubbla på sig själv utan att den tyckte det var jobbigt och föredrog galoppen som är mer "gjord" för ändamålet.
Inte för att jag skulle rekommendera övningen eller vet om jag hade gjort så själv - såpass kommer jag inte ihåg av upplevelsen, men själva "grejen" ser jag egentligen inte som konstigare än att man vid longering driver på en häst vid inlärning till galopp för att det blir bekvämare för hästen att "växla upp" till galopp än att trava på snabbare i all evighet. Eller att man inom western ofta till en början utnyttjar en vägg för att lära in stop/rollback/sidepass m.m.
Det var inte frågan om någon som första gången skulle börja förbereda en häst för galopp-piruetter utan ett ekipage som redan övat mot piruetter ett tag och var starka i galoppen.

Fick du någon förklaring på det här? Har funderat lite och spontant så förstår jag inte riktigt tanken med att "trigga" fram en galopp-piruett från trav.:confused: Rent logiskt så borde man först och främst se till att hästen är så stark och bärig i galoppen att den orkar göra en piruett. Och när man är där behöver man väl knappast få den ur balans för att utföra rörelsen?

Eller är jag helt ute o cyklar nu?:crazy:

Hehe du får delvis se svaret till axel! :p
Hästen var stark och hade bra balans, jag blev allmänt väldigt impad över den hästen för att den verkade så positiv till jobb, gjorde väldigt fina piaffer och aldrig verkade bli trött eller less! :)
Nu var ju den här tränaren som sagt lite speciell och betonade "lätthet" väldigt högt, betonade rätt läge som väldigt viktigt till det mesta. För mig som har ett hum om hela konceptet så känns det egentligen logiskt (fortfarande överraskande, men logiskt i förhållande till konceptet) för om man "lurar" en häst till att själv utföra en rörelse tror jag alltid man får ett "lättare" uttryck i resultatet än om man själv ber än häst göra något som den ännu inte behärskar (inte tidigare gjort). En annan aspekt blir kvalitén och då beror det på vad man har för prioriteringar - jag gissar att den här tränaren prioriterade lättheten i rörelsen högst ( = först) vilket nog ses som udda.
En liknelse är ju att lära hästen byta galopp genom att göra det jobbigt för den att fortsätta i galoppen man började i. Också något jag skulle tro skiljer sig mycket i åsikter bland tränare/ryttare. Men oavsett så tror jag resultatet redan från början skulle se lättare = mindre krystat ut när man lär in på så vis mot om man själv som ryttare helt sonika ber hästen byta galopp för första gången- svårare för hästen att hinna med sig och förstå hur den ska placera benen mot om den själv tar initiativet (och då utgår jag såklart från en häst man övat mycket enkla byten på innan, inte en som knappt kan galoppskänkel! :p ). Och det var som sagt det tränaren hade som högsta prio.

Senast ändrad:

Jag gissar att det är något som fungerade på just den specifika hästen och inte något vanligt sätt att träna detta.

Kan inte svara på det. Jag var alltså åskådare på en clinic för sisådär 8-9 år sen där den metoden användes. Den tränaren hade rent allmänt väldigt "egna" idéer men av vad vi kunde se på clinicen gav det mesta resultat. Inte frågan om att springa och snubbla på sig själv utan att den tyckte det var jobbigt och föredrog galoppen som är mer "gjord" för ändamålet.
Inte för att jag skulle rekommendera övningen eller vet om jag hade gjort så själv - såpass kommer jag inte ihåg av upplevelsen, men själva "grejen" ser jag egentligen inte som konstigare än att man vid longering driver på en häst vid inlärning till galopp för att det blir bekvämare för hästen att "växla upp" till galopp än att trava på snabbare i all evighet. Eller att man inom western ofta till en början utnyttjar en vägg för att lära in stop/rollback/sidepass m.m.
Det var inte frågan om någon som första gången skulle börja förbereda en häst för galopp-piruetter utan ett ekipage som redan övat mot piruetter ett tag och var starka i galoppen.
Men om hästen travar snabbt är det väl mer klokt att antingen minska på tempot eller att FATTA galopp.
Det borde en häst som kan utföra piruetter klara av:confused:

Eller pratar vi travare igen:confused:

Nu har jag förundrad läst för att förstå vad som hände här, och jag förstår om du blev lite ställd, du gav faktiskt bara ett råd och du har ju helt rätt när det gäller vikten av framåtbjudningen också, efter bakdels ska man nog gå fram, absolut, det kan vara svårt att behålla framåtbjudningen där.

Tack! Jag blev väldigt förvånad ja.
Min läxa blev att man ska inte ge råd i detta forum, inte i välmening och inte ens om dom är ombedda...

Tack! Jag blev väldigt förvånad ja.
Min läxa blev att man ska inte ge råd i detta forum, inte i välmening och inte ens om dom är ombedda...

Syftar du på något svar jag har skrivit till dig i den här tråden? Minns inte att jag svarade dig någonstans nämligen.
Undrar bara eftersom de enda kommentarerna från dig som jag har läst i den här tråden handlade om min film och att du tyckte att den visade dåliga bakdelvändningar. (Det får du självklart tycka.:))
Har inget minne av att jag bad om någon kommentar/råd från någon överhuvudtaget.:confused: (Jag skrev att jag tycker att det är en svår rörelse men det är inte samma sak som att be om råd. För att utbilda min häst anlitar jag "verkliga" tränare.)
"Dressyr" frågade hur andra gör när de tränar/utför piruetter. Jag skrev bara vilka hjälper jag ger min häst när hon ska göra en bakdelsvändning.

Om du blev upprörd eller kränkt över att jag ignorerade ditt svar ber jag om ursäkt. Jag har inte heller svarat det som tyckte att vändningarna var bra. Olika personers åsikter om huruvida mina bakdelsvändningar var bra eller dåliga är ju helt irrelevanta egentligen i den här tråden.
TS frågade inte efter bra eller dåliga vändningar/piruetter utan vilka hjälper andra ryttare använder sig av.
Gissar även att hon lade tråden på klassiskt eftersom hon/han är nyfiken på om hjälpgivningen skiljer sig åt beroende på vilken inriktning man har.

Du har skrivit tidigare att du har en häst som du utbildat till msv, är det denna du syftar på?

Vad går travvändningarna ut på? Lösgörande/balans/samling?

Jag är bara nyfiken och vill förstå! En väldigt söt häst i övrigt=)

Syftar du på något svar jag har skrivit till dig i den här tråden? Minns inte att jag svarade dig någonstans nämligen.
Undrar bara eftersom de enda kommentarerna från dig som jag har läst i den här tråden handlade om min film och att du tyckte att den visade dåliga bakdelvändningar. (Det får du självklart tycka.:))
Har inget minne av att jag bad om någon kommentar/råd från någon överhuvudtaget.:confused: (Jag skrev att jag tycker att det är en svår rörelse men det är inte samma sak som att be om råd. För att utbilda min häst anlitar jag "verkliga" tränare.)
"Dressyr" frågade hur andra gör när de tränar/utför piruetter. Jag skrev bara vilka hjälper jag ger min häst när hon ska göra en bakdelsvändning.

Om du blev upprörd eller kränkt över att jag ignorerade ditt svar ber jag om ursäkt. Jag har inte heller svarat det som tyckte att vändningarna var bra. Olika personers åsikter om huruvida mina bakdelsvändningar var bra eller dåliga är ju helt irrelevanta egentligen i den här tråden.
TS frågade inte efter bra eller dåliga vändningar/piruetter utan vilka hjälper andra ryttare använder sig av.
Gissar även att hon lade tråden på klassiskt eftersom hon/han är nyfiken på om hjälpgivningen skiljer sig åt beroende på vilken inriktning man har.

Nej jag syftar faktiskt inte på något svar från dig och jag ber dig om ursäkt, för du har inte bett om något råd.
Upprinnelsen var ett tips från min sida (i all välmening, det skrev jag och det menar jag).
Efterföljden blev däremot konstig och det slutade med att jag fick (i mitt tycke) obefogat skäll av moderatorn.
Så jag känner mig inte kränkt eller något sånt av dig, hoppas att vi är "vänner" nu ;)

Aha:idea: Nu är jag med på noterna. Jag missade inlägg som rensades bort så därför missförstod jag nog ditt senaste inlägg.

Liknande trådar

Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
478
Senast: Squie
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Skulle behöva komma igång med ridningen av min 12-åriga SWB igen efter en vinter och vår av väldigt sporadisk ridning på grund av brist...
Svar
6
· Visningar
764
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama